Italien, Aostadalen säsongen 20/21

petrusalmer

Ny medlem
Hej!

Efter flera års jobb i skidbutik är det äntligen dags för mig att dra ner på en säsong i Italien.
Jag har tänkt slå mig ner någonstans i Aostadalen då det är den jag känner till bäst och att jag har familj som bor inte långt därifrån.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av att säsonga och behöver hjälp med boende och jobb. Vart börjar jag leta? När kan jag börja leta?
Uppskattar alla tips och allt är av intresse! Sitter du i samma sits som mig så kanske vi kan hjälpas åt :)

Mrvinfolket

Ny medlem
Tja!
Jag känner också till Aosta-dalen lite grann men ej säsongat där,
Hade tänkt att åka ner solo och har samma frågor, och samma namn.(ovanligt) 😅
Säsongade i Bad gastein för 7 år sedan så vet inte hur aktuell den infon är idag...
Vet att det finns en grupp på FB som heter Nordic skibums: cervinia, vi får väl börja där helt enkelt!
/Petrus

Johan Brandt

Ny medlem
Hejsan!
Jag säsongade i champoluc förra säsongen (ligger i aostadalen), jag var sjukt nöjd! Funderar på att åka tillbaka i år igen. Jag har börjat kolla på boende lite men en del av dom är för fyra till fem personer så jag behöver nån eller några fler att åka med. Vi kan ju hjälpas åt om du/ni fortfarande funderar på att åka till aostadalen!

/Johan

belsam

Medlem
Ett tips, oavsett var du är skulle vara att verkligen ha ett nitat boende och arbete innan du åker ner, jobba häcken av dig och släng ut krokar redan nu, men se också till att ha kontakter med dem. Folk har en tendens att både glömma och ändra sig i dem södra länderna( även att skälla ut dig tills du vill dö om du ändrar dig eller glömmer ;) ) Det går alltid byta sen, men om de verkligen lägger energi på att lösa dem punkterna så är du safe, förutsatt att du är en helt okej människa. Shop är väl lök om man vill åka?

martineu

Ny medlem
HejHej! Jag är också på jakt efter boende under perioden jan-mars. Har ni fått span på något får ni gärna höra av er. Jag har säsongat en gång tidigare, 2013, men då i Frankrike. Nu är jag verkligen flexibel med ort!

/Martine, 27

martineu

Ny medlem
Hejsan!
Jag säsongade i champoluc förra säsongen (ligger i aostadalen), jag var sjukt nöjd! Funderar på att åka tillbaka i år igen. Jag har börjat kolla på boende lite men en del av dom är för fyra till fem personer så jag behöver nån eller några fler att åka med. Vi kan ju hjälpas åt om du/ni fortfarande funderar på att åka till aostadalen!

/Johan
Hej! Letar du fortfarande boende i Aostadalen?
/Martine

KaitsuH

Aktiv medlem
Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem

Det där är jätte tråkigt. Men kära lilla skidåkare, det skall bli ingen skidsäsong på Alperna i år, tyvärr. Mitt första år i kanske 20 år utan resor till Alperna.
Ja de styrande fick panik när de fick se bilder från kabinkön och inifrån kabinerna i Cervinia...
Gäller iofs bara till slutet av november. Men ingen vet ju vad som händer därefter. Och kan myndigheterna trycka på panik-knappen i oktober så kan de göra det när som helst under kommande vinter. Gäller tyvärr de flesta skidländer i vinter inklusive Norge.

I Norge mm utlovas man ju pengarna tillbaka vid covid-relaterade problem på många ställen men det är ju en klen tröst att få pengarna tillbaka om årets höjdpunkt (skidveckan) blir inställd i sista stund.

Anzom

Aktiv medlem
Många franska orter har liknande det du beskriver Norge har.

Förstår inte och kommer nog aldrig förstå varför man stänger ner anläggningar medans gymverksamheten rullar på som vanligt.

JanN

Medlem
Ett problemet för skidanläggningar är överbelastade sjukhus. Då vill myndigheterna inte ha 1000-tals sportlovsturister som behöver sjukvård...t.o.m skidturande var förbjudet pga detta under våren.

Anzom

Aktiv medlem
Ett problemet för skidanläggningar är överbelastade sjukhus. Då vill myndigheterna inte ha 1000-tals sportlovsturister som behöver sjukvård...t.o.m skidturande var förbjudet pga detta under våren.
Frågan är om det kommer bli 1000 tals skadade som väller in på lokala sjukhus med skidrelaterade skador. Återigen, balansen mellan ekonomiskt tapp och nytta för vården behöver göras.

fredw

Aktiv medlem
Det handlar nog mer om rädsla för allmän smittspridning och ev skydd för den äldre lokalbefolkningen. De flesta som smittas av covid-19 under sin skidvecka kommer säkert att ha hunnit åka hem innan de får några allvarligare symtom. Som de unga norrmän som delat ölglas och visselpipor i Ischgl. Dessutom är ju de flesta skidåkare utanför de högriskgrupper som oftare behöver läggas in på sjukhus.

Afterski etc kan man stänga, restauranger kan man glesa ut besökarna på men problemet med smittspridning i täta liftköer, äggliftar och ffa. kabiner är svårt att åtgärda. Det borde dock gå att hitta lösningar utan att stänga helt. De flesta orter skulle säkert föredra att tvingas t.ex. halvera antalet besökare och liftkapacitet jämfört med att stänga helt.

KaitsuH

Aktiv medlem
Helvete! Vet ni, att redan nu t.ex. i Belgien, även de läkarna, som är covid sjuka, har ordnats att komma tillbaks till jobbet! Det finns inte tillräckligt med läkare, det finns redan nu så mycket covid sjukapatienter i sjukhusen! Nu börjar det vara helvete överallt i Europa.

Hur för fans skull ansvarslös kan en människa vara, om hen tänker att resa nånstans utomlands bara för att åka skidor i år? Jag vet nu inte, om människor bara är så helvetes dumma där, eller vad är det som är problemet? Nu reser man inte utomlands för att åka skidor.

Hawk100

Aktiv medlem
Helvete! Vet ni, att redan nu t.ex. i Belgien, även de läkarna, som är covid sjuka, har ordnats att komma tillbaks till jobbet! Det finns inte tillräckligt med läkare, det finns redan nu så mycket covid sjukapatienter i sjukhusen! Nu börjar det vara helvete överallt i Europa.

Hur för fans skull ansvarslös kan en människa vara, om hen tänker att resa nånstans utomlands bara för att åka skidor i år? Jag vet nu inte, om människor bara är så helvetes dumma där, eller vad är det som är problemet? Nu reser man inte utomlands för att åka skidor.
Nej för fasen, inga utlandsresor i år!!
Men i januari då jevvlar!! Då invaderar vi alperna igen...!!! 😉

fredw

Aktiv medlem

Belgiens skidorter har iofs ganska kass fallhöjd... 😉

Allvarligt så är det ju inte ”åka utomlands” som är problemet utan hur man beter sig på plats. Om man tar bil eller flyg ner, undviker busstransfer, täta liftköer och orter som är beroende av äggliftar och kabiner samt håller sig inne på kvällarna med egen mat eller takeaway så smittar man ingen och vice versa. Annars funkar det inte, och det gäller även Åre eller Sälen.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Belgiens skidorter har iofs ganska kass fallhöjd... 😉

Allvarligt så är det ju inte ”åka utomlands” som är problemet utan hur man beter sig på plats. Om man tar bil eller flyg ner, undviker busstransfer, täta liftköer och orter som är beroende av äggliftar och kabiner samt håller sig inne på kvällarna med egen mat eller takeaway så smittar man ingen och vice versa. Annars funkar det inte, och det gäller även Åre eller Sälen.
Belgien får konkurrera med Köpenhamn vad gäller fallhöjd - på plast.

Sen är det ju ett problem på alla skidorter oavsett vilket land de ligger i att byn växer med en faktor tio över de mest bokade veckorna och att sjukvården inte riktigt är dimensionerad för att ta emot patienter som skall läggas in med virusinfektion. Så viktigare än hur man beter sig på skidorten är hur man beter sig på hemmaplan veckorna innan man åker. Åka kollektivt i rusningstrafik hemma kan vara värre än att åka gondol om det sedan leder till att man belastar sjukvården på skidorten.

Frivillig karantän före och efter borde det alltså vara. Samt givetvis allmän försiktighet.

fredw

Aktiv medlem
Instämmer i det mesta inklusive kollektivtrafik vs kabinbanor och försiktighet innan man ev åker till alperna i vinter (vilket jag inte tänker göra). Om man tror sig behöva karantän efter en planerad nöjesresa så ska man nog fundera på att avstå helt.
Tänker dock att tidsaspekter, riskfaktorer, åldersfördelning mm gör att risken är liten att inresta skid-veckoresenärer belastar sjukvården på plats (både i alper och fjäll) pga Covid-19. Att man kan smitta någon i lokalbefolkningen (som förstås då riskerar belasta sjukvården lokalt), eller själv bli smittad är däremot ett problem beroende på hur man beter sig, men då osannolikt att man vid ett ev. insjuknande behöver sjukvård innan man är hemma igen. Tror t ex. att de flesta som ställde till det i Ischgl mm i vintras i första hand tog med sig sjukvårdsbörda och vidare smitta till sina hemländer.

Skida45

Medlem
Belgien får konkurrera med Köpenhamn vad gäller fallhöjd - på plast.

Sen är det ju ett problem på alla skidorter oavsett vilket land de ligger i att byn växer med en faktor tio över de mest bokade veckorna och att sjukvården inte riktigt är dimensionerad för att ta emot patienter som skall läggas in med virusinfektion. Så viktigare än hur man beter sig på skidorten är hur man beter sig på hemmaplan veckorna innan man åker. Åka kollektivt i rusningstrafik hemma kan vara värre än att åka gondol om det sedan leder till att man belastar sjukvården på skidorten.

Frivillig karantän före och efter borde det alltså vara. Samt givetvis allmän försiktighet.
Om det är någon gång som skidorterna inte växer så in i vassen så är det väl just i år. Väldigt få flyg och charterresor som kommer att gå.

the_foppa

Ny medlem
HejHej! Jag är också på jakt efter boende under perioden jan-mars. Har ni fått span på något får ni gärna höra av er. Jag har säsongat en gång tidigare, 2013, men då i Frankrike. Nu är jag verkligen flexibel med ort!

/Martine, 27
Jag siktar på att åka till Gressoney under januari-april om det nu blir möjligt. Kommer bo på http://www.monte-rosa.it/
Har bott där de senaste två åren och har funkat perfekt, bra priser med om man bor en längre tid. Visst att Gressoney inte är den största byn men tycker den har det man behöver, och ligger bra till för att ta sig till all typ av åkning.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp