Italien - bästa ort under nyår? (hjälp!)

W

Waldemar

Guest
Tjenare! Vi är ett gäng som har planerat att sticka till Alperna efter Jul, förslagsvis under nyårshelgen.
I år blir det en del resor, så alla har inte råd att fläska på med stålarna.
Vi har därmed (trots oerfarenheten) tänkt arrangera resan själva och flyga till Milano.
Följaktligen blir skidåkningen någonstans i Italienska alperna.

Vi är ute efter bra och snösäker åkning, offpist är ett måste. Partyfaktorn är verkligen inte relevant i sammanhanget. Vilken ort föreslår ni?

Montgenevre är en ort som vi funderat att åka till, den är fransk, men ligger i anslutning till Vialetta.
I övrigt - vilken är den bästa och mest rekommenderade orten av dolomiterna?

Tack för svar

/W

B

balanselius

Guest
Italien och snösäkert? Offpist är ett måste? Ingen kan tipsa om var snön kommer ligga i vinter, men statistiskt sett så lär det inte vara i Italien iaf. Måste ni flyga till Milano? Ska ni till Montgenevre så är Turin mycket närmare

taube

Ny medlem
hello!

Jag kan inte svara för andra ställen än Montgenevre, men jag å andra siodan berätta lite vad jag tycker om den.

Montgenevre ligger precis som du skrev i Frankrike på gränsen till Italien. Byn är mysig med ett flertal schyssta italienska restauranger, dock inget vidare uteliv, endast ett fåtal barer. Åkningen är bra, systemet är visserligen inte särskilt modernt, men det var aldrig tal om köer när jag var där, istället fanns det en hel del glassiga italienare som aldrig tog sig ut i pisten igen efter lunch. Offpisten var än mindra befolkad trots att den är lättillgänglig. Jag var i Montgenevre i mitten av december och redan då var det gott om snö. En annan stor fördel är att Serre Chevalier endast ligger en kort buss- eller taxiresa därifrån.

Om du är ute efter lite genuin sydalpskänsla med glassiga italienare som såsar på restaurangerna och inte bryr dig så mycket om party över nyår så är Montgenevre ett bra val.

gott nytt år.
Tobbe..

robRhino

Aktiv medlem
Tja Waldemar, skulle helt klart föreslå Andermatt. -Ja vet det är Schweiz! men det tar bara ca 2 1/2-3 tim med bil från flygplatsen. Andermatt är ju en av dom snösäkraste orterna i Alperna med riktigt grym offpist + att du har oberalp pass=(grym hiking) + Sedrun o Desentis=(gömd pärla) genom att bara ta tåget från Andermatt på morgonen. Partylivet är kanske lite dött men va fan man är ju där för att köra. Andra alternativ i ITALIEN är Alanga-sjukt grym offpist+ Champoluc o Gressoney dessa har dock ibland lite dåligt snöförhållanden. Cervinia-inte världen roligaste by men den ligger högt 2050möh och fram för allt sitter ihop med Zermatt(klart billigare att bo i Cervinia o ändå utnyttja båda ställena). Cervinias offpist är helt ok, framförallt om man orkar hika lite. Zermatts behövs ingen förklaring. I Dolomiterna tycker jag att Arabba är den klart sjystaste orten , med riktigt bra offpist. Många av dom andra orterna är ju lite flackare. Hoppas att det blev lite hjälp. Ha en grym resa o häll till höger. Ha det/Robban

M

MathiasG

Guest
O.B.S!!! VAD NI ÄR GÖR....ÅK INTE TILL CERVINIA!!!

Flacka backar med en by som dör redan klockan fem på kvällen!

/ Mathias

W

Waldemar

Guest
Tackar som mjukast!

Måste säga att jag nästad blev ställd av att få så snabba och hjälpsamma svar.
Såhär på förhand verkar Andermatt, samt Alagna, Champoluc o Gressoney de mest attraktiva alternativen. Ska rådgöra med de andra imorgon.
hör av mig med beslutet senare för sakens skull =)

robRhino

Aktiv medlem
Mathias håller med om att det är mycket flacka backar men tex framsidan Plateau Rosa samt några til toppar är helt ok + att man ju har hela Zermatt att tillgå på baksidan.

Robbott

Ny medlem
Finns det snö då så jävlar vad du ska åka till Gressoney. MMMM vilken terräng. Mycket bra! Men det är väldigt steningt utan snö kan jag lova ;).
Jag hade dock inte vågat åka dit på nyår. Bättre att åka vid våren som jag gjorde, eftersom chansen för snö är större.

Lycka till

Puddertjuv

Ny medlem
Hör du .. Hade jag varit dig så hade jag satsat på Andermatt. Har varit båda i Alagna och Andermatt de senaste åren och för att vara säker på att frå bra snö så tidigt är Andermatt ditt säkraste kort. I Alagna eller hela monterosa massivet så snöar det bara när lågtrycken kommer in från sör.. vilket det inte gjorde ofta ifjol. I Andermatt snöar det från "alla håll". Normal snömängden där ligger på lite drygt 6 meter som jag minns det. Dessutom Mycke enkelt att hitta bra offpist imotsätning till Alagna där man ofta måste förlita sig på guide för att i det hal taget hitta fram blant fjällen. Ja det finnes enkla off pist turer i Alagna oxå men för det bästa måste man vara lokalkänt eller ha guide.

Värför inte göra en bokning på ett ställe.. typ Indren house i Alagna kostar väl ungefär 1000 SEk för en vecka. Om det ser ut till att bli bara skit starta med att åka upp till Andermatt i stället. Tror inte ddu behöver boka något där. Vi var 14 pers där i vecka 7 och vi hade inte bookat nån ting. Alla fick plats på samma hotellet. Åk tillbaks till Alagna mot slutet av veckan om det blir bättre där. Det hela avhänger sff att dere har en hyrbil.

/C.

W

Waldemar

Guest
Låter som att Anderamatt är dit man bör begé sig. Men hur är det med omkostnaderna i Schweiz?
Tror ni att en resa dit blir mycket dyrare?

Puddertjuv

Ny medlem
Nja det är inte så fruktansvärt dyrt i Andermatt. Det ligger väl över Italien båda på mat och dryck.. men inte avskräckande.... Andermatt är ju inte av de stora turisorterna i Schweiz så prisläget är rätt så moderat. Vill dere spara pengar går det fint att åka tog till Andermatt. F. Eks flyga till Geneve eller nån annan ort som ligger nära och därefter ta toget upp till A. En annan fördel med Andermatt är att allt finnes där.. nåt man inte kan säga om Alagna. :)

Robbott

Ny medlem
Akta lavinerna i Andermatt bara. Brant + mycket snö = Det man vill ha när man åker skidor men ajajaj om det släpper.

Var försiktig grabbet

Snödjup

Topp