Italien, svår-medelsvår åkning, prisvärt och snösäkert

Bizz

Medlem
Hej

Vi är en familj med vuxna som ska åka till Alperna en vecka i vinter. Vår nivå är från avancerad nivå / offpist till nyblivna pensionärer som helst kör bra blåa backar men även fixar röda.
Vi tänker oss Italien för att det också är prisvärt men har svårt att bestämma oss för ort.
Jag föreslog Monterosa men det verkar mest vara avancerad och lätt åkning där.
La Thuile tycker jag verkar för flackt.
Dolomiterna är ju så pass stort att det borde finnas något för alla men det verkar osäkert med snön där, vi tänkte åka runt vecka 4.
Cervinia har jag också funderat på men är rädd att det är väl dyrt.

Är det någon som har tips på passande orter i Italien där det både finns svår och medel åkning, är relativt billigt och snösäkert?

MrHotDog

Aktiv medlem
Monterrosa alla dagar i veckan. Dom har alla kriterier du söker. Om du väljer att utgå från Alagna, Gressoney eller Champoluc är en smaksak. Dom flesta pister skulle väl klassas som röda men några lättare finns också, alltid bra preparerat på morgonen.

Senast ändrad:

Bizz

Medlem
Tack för svar. Men pensionären i sällskapet närstuderade pistkartan och tyckte att det såg för svårt ut. Det ser ut att vara rätt branta röda pister, och inte så mycket bra i en lättare svårighetsgrad. Eller har vi fått fel uppfattning? Har du andra tips i Italien?

MrHotDog

Aktiv medlem
Bizz sa:
Jag föreslog Monterosa men det verkar mest vara avancerad och lätt åkning där.
Jag kanske missuppfattade dig men du skrev ju att det var för lätt åkning där.
Om det blir för svårt kan man oftast ta liften ner.

termons

Aktiv medlem
Som sagts om Monterosa, pisterna är inte överdrivet svåra. Mest röda med trevlig profil. Väldigt litet för nybörjare men klarar man röda har man inga problem. De svarta är inte heller grymt branta. Systemet är dock rätt litet i jämförelse med många andra alporter. Offpisten däremot kan säkert klassas som krävande om man jämför med många andra orter.

Dolomite superski har bra pist åkning.

Senast ändrad:

lillishard

Medlem
Har åkt med ett stort gäng 60+ i Monterosa och de klarade merparten av backarna utan problem och de var inte jättebra på skidor, har åkt med samma gäng i La Thuile utan problem och jag håller inte med om att de skulle vara flackt där.

GoranC

Aktiv medlem
Är ni pisåkare eller friåkare? Blir skillnad.
Åker ni bara pist så är väl Champoluc bästa valet i Monterosa. Annars är enlig bara piståkande kompisar Dolomiti superski ett ypperligt val.

pd

Aktiv medlem
Bizz sa:
Dolomiterna är ju så pass stort att det borde finnas något för alla men det verkar osäkert med snön där, vi tänkte åka runt vecka 4.
Cervinia har jag också funderat på men är rädd att det är väl dyrt.
Vecka 4 i Dolomiterna kan det förvisso vara ont om snö men pisterna kommer att vara lika bra som den italienska pizzan och pastan. Vet inte vad de gör, om vattnet är ovanligt rent eller mineralrikt eller vad det är men deras sprutsnö är förvillande lik natursnö.

Cervinia ligger högt och därmed snösäkrare. Schweiziska grannbyn Zermatt är förstås dyr men Cervinia håller vad jag hört italienska priser. En sak värd att tänka på med tanke på pensionärsdelen av ressällskapet är att ju högre man kommer desto tunnare luft vilket gör att man lättare blir andfådd.

Hawk100

Aktiv medlem
Kan Passo Tonale kanske vara något för er???

Senast ändrad:

niillle

Medlem
La Thuile har några ordentligt branta nedfarter.
Håller med om att Courmayeur är trevligt, men inget ställe jag skulle spendera mer än ett par dagar i med tänkte på att systemet är rätt litet.
Monterosa är riktigt trevligt. När vi var där bodde vi i Gressoney, smidigt om man snabbt vill kunna ta sig till både Champoluc och Alanga. Det är inte otroligt många pister, men området är väldigt stort till ytan.

kappakomplett

Aktiv medlem
niillle sa:
La Thuile har några ordentligt branta nedfarter.
Håller med om att Courmayeur är trevligt, men inget ställe jag skulle spendera mer än ett par dagar i med tänkte på att systemet är rätt litet.
Monterosa är riktigt trevligt. När vi var där bodde vi i Gressoney, smidigt om man snabbt vill kunna ta sig till både Champoluc och Alanga. Det är inte otroligt många pister, men området är väldigt stort till ytan.
Ja, Courmayeur kanske är lite begränsat för en hel vecka, jag har faktiskt inte åkt där annat än som utflykt från Chamonix över dagen några gånger. Gressoney har jag varit en hel vecka, och kanske är Monterosa ski i sin helhet större men en tråkigare by än Gressoney har jag inte sett i alperna. Knappt en by för övrigt, bara några hotell vid en stollift. Den stolliften får man ta, och sedan ytterligare en stollift och sedan en kabin för att komma vidare i systemet, om jag minns rätt. Så snabbt och smidigt vet jag inte om jag håller om. Men det kanske är nya liftsystem nu? Det är några år sedan jag var där.

niillle

Medlem
Två liftar för att komma till Champoluc respektive Alanga.
Byn längst in i dalen är ingen hit. Bor man lite längre ner i dalen finns lite några fler restauranger. Bussen är riktigt smidig på morgonen.

Men värderar man bylivet på kvällen ska man helt klart bo nån annanstans!

Bizz

Medlem
Tack för alla svar och kul att så många engagerar sig!

Det jag är ute efter är alltså en ort som har bra avancerade nedfarter och bra medelsvåra, blå/rött ungefär. Tänk typ Le Tour i Chamonix som exempel på det senare, till de äldre i sällskapet då.
Jag som gärna kör offpist men kommer ta det lite lugnt och mest hålla mig liftnära vill ha mer Le Brévent så att säga. Det behöver alltså inte vara jättebrant eller vara de där riktigt stora åken.

Jag tror egentligen att vi skulle få en fin vecka i alla orterna som har varit uppe men det skulle kännas lite surt om det var barmark utanför pisterna i Dolomiterna. Eller om La Thuile visar sig vara väl flackt efter några dagar.

Jag vet inte om jag kommit närmare ett beslut tyvärr. Monterosa är inte för brant, Cervinia är inte för dyrt och La Thuile är inte för flackt. Men alla är överens om att Dolomiterna inte är så snösäkert slutet av januari?
Jag vill ju helst till Monterosa men tror ni det finns tillräckligt av åkning i nivå med Le Tour där?

Courmayeur känns spontant för litet men då skulle man förstås kunna ta en dag i Cham eller Verbier.
Hur är Passo Tonale och Livigno?

niillle

Medlem
Hyffsat nära mellan Courmayeur och La Thuile, La Thuile sitter ju även ihop med en ort på franska sidan.
Kan också rekommendera en dag i Pila (i staden Aosta), roliga pister! Inte så brant men väldigt varierande och kul åkning. Stor parkering nere i staden sen gondol upp till berget.

Ullr

Ny medlem
Monterosa alla dagar i veckan. Italienarna är oslagbara på att pista. Så även om din vän tycker att det se för rött ut, så talar vi om salsgolv. Oftast hela dagen, då belastningen är låg. Det finns även bra brant pist och fantastiskt lättillgänglig liftnära offpist. Och bra guider. Pröva att hyra guide för off pist.
Kanske lite topptur? ?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Tycker man La Thuile är flackt har man inte åkt störtloppsbacken :) Tycker systemet har en bra mix och väldigt lättillgänglig op. Byn är dock väldigt ocharmig så vi bodde i ett ställe i systemet.

kappakomplett

Aktiv medlem
niillle sa:
Två liftar för att komma till Champoluc respektive Alanga.
Byn längst in i dalen är ingen hit. Bor man lite längre ner i dalen finns lite några fler restauranger. Bussen är riktigt smidig på morgonen.

Men värderar man bylivet på kvällen ska man helt klart bo nån annanstans!
Två liftar från Gressoney till Alagna??? Vilka liftar är det?
(Du pratar väl inte om att först åka buss? Det gör det väl det hela än mindre smidigt!)

niillle

Medlem
kappakomplett sa:
(Du pratar väl inte om att först åka buss? Det gör det väl det hela än mindre smidigt!)
Beror väl på vad man menar med Gressoney. Rätt är kanske att säga att det är 2 gondoler från Staffal till Alanga. Gå av den första och hoppa på nästa i samma byggnad.
Vi bodde senast i Gressoney Saint-Jean, 50 meter från busshållplatsen. Bussen var framme i Staffal strax innan liften öppnade, ingen kö, ingen trängsel på bussen, smidigt!!

Pillard

Aktiv medlem
Bizz sa:
Hur är Passo Tonale och Livigno?
Livigno var lite annorlunda då det verkligen är en ganska stor by. Det finns helt enkelt en hel del att göra utanför åkningen också. När vi var där var det för varmt för någon vettig offpist så jag har svårt att säga nåt om den. När det gällde liftåkandet handlar det mestadels om olika grader av rött. Många, långa och breda pister. Måhända lite för snällt för dig men antagligen helt suveränt för pensionärerna i sällskapet.

kappakomplett

Aktiv medlem
niillle sa:
kappakomplett sa:
Beror väl på vad man menar med Gressoney. Rätt är kanske att säga att det är 2 gondoler från Staffal till Alanga. Gå av den första och hoppa på nästa i samma byggnad.
Vi bodde senast i Gressoney Saint-Jean, 50 meter från busshållplatsen. Bussen var framme i Staffal strax innan liften öppnade, ingen kö, ingen trängsel på bussen, smidigt!!
Ja, det ante mig, så dåligt minne har jag inte.
Som konsumentupplysning kan vi då fastställa att från Gressoney får man ta två stolsliftar (två-sitsiga) och sedan en kabin för att kunna åka skidor ner till Alagna.
Vill man utnyttja andra färdmedel, buss t. ex., kan man få ner antalet liftar. Helikopter kanske från Staffal?

niillle

Medlem
Gissar många som pratar om Gressoney inkluderar även Staffal, vissa researrangörer som påstår sig åka till Monterosa-Gressoney har boende i Staffal. Gressoney består ju även det av flera byar som innebär att man måste ta sig till liten på annat sätt än till fots.

Vill man kunna köra hela systemet så skulle jag helt klart bo i Gressoney dalen eller Alanga. Champoluc upp till Indren lär ju ta en liten stund...
Jag ska inte pladdra mer om Monterosa nu, TS efterfrågade ju tips orter i Italien och inte alla detaljer om hur man tar sig runt i Monterosa :)

Pillard

Aktiv medlem
Då ska ju också tilläggas att du för att kunna ta dig från Alagna till Gressoney/Champoluc måste ta en rejäl gondol och en kabin lik förbaskat. Utifrån vad jag kan minnas är det ju i Champoluc du hittar normal piståkning med omväxlande pister. Alagna har ju typ en pist ner till byn och ett fåtal lite högre upp. Sen går det ett gäng pister ner från toppen i Alagna till Gressoney. Så vill du åka de vettiga offpiståken i Alagna har du ju ungefär lika långt att åka lift från Gressoney som från Alagna. Sen är ju Alagna en klart trevligare by än den delen av Gressoney man åker förbi på skidor på väg mot Champoluc.

Pillard

Aktiv medlem
Men om vi ska tillbaka till TS ursprungliga fråga kan jag inte släppa Serre Chevalier. Kan "nära" till italienska gränsen funka som "Italien"? En bättre kombo av varierade pister och lättillgänglig offpist finns ju knappt

kappakomplett

Aktiv medlem
niillle sa:
Gissar många som pratar om Gressoney inkluderar även Staffal, vissa researrangörer som påstår sig åka till Monterosa-Gressoney har boende i Staffal. Gressoney består ju även det av flera byar som innebär att man måste ta sig till liten på annat sätt än till fots.

Vill man kunna köra hela systemet så skulle jag helt klart bo i Gressoney dalen eller Alanga. Champoluc upp till Indren lär ju ta en liten stund...
Jag ska inte pladdra mer om Monterosa nu, TS efterfrågade ju tips orter i Italien och inte alla detaljer om hur man tar sig runt i Monterosa :)
Du kan ta dig en titt på fliken Skidorter här på Freeride, och där söka upp "Gressoney", då ser du vilken ort som avses där i alla fall. Där ingår inte Staffal.

Nu vill du inte pladdra mer om detta men vi har ändå kommit en bit på väg från ditt ursprungliga tvärsäkra påstående angående Gressoney:

"Två liftar för att komma till Champoluc respektive Alanga."

Vilket visade sig inkludera en bussresa...

niillle

Medlem
Otroligt ledsen för att jag inkluderade Staffal i Gressoney... Om jag inte tolkade vår guide (som bodde i Staffal) helt tokigt så verkade han inkludera även Staffal i Gressoney.

Jag ändrar mig till "Två liftar för att komma till Campoluc respektive Alanga från Staffal".

kappakomplett sa:
niillle sa:

Du kan ta dig en titt på fliken Skidorter här på Freeride, och där söka upp "Gressoney", då ser du vilken ort som avses där i alla fall. Där ingår inte Staffal.

Nu vill du inte pladdra mer om detta men vi har ändå kommit en bit på väg från ditt ursprungliga tvärsäkra påstående angående Gressoney:

kappakomplett

Aktiv medlem
niillle sa:
Otroligt ledsen för att jag inkluderade Staffal i Gressoney... Om jag inte tolkade vår guide (som bodde i Staffal) helt tokigt så verkade han inkludera även Staffal i Gressoney.

Jag ändrar mig till "Två liftar för att komma till Campoluc respektive Alanga från Staffal".

kappakomplett sa:
niillle sa:

Det är väl ungefär som att inkludera Argentiere i Chamonix. Det kan fungera i vissa sammanhang. Personligen tycker jag dock att det vore att bluffa om man säger att det är två liftar från Chamonix till toppen av Grand Montets (innan branden i alla fall). Det är väl heller ingen som skulle säga något sådant?
Sen om en liknande bluff blir synad så kan man förstås fortsätta att pladdra.

jarnebring

Aktiv medlem
Via Lattea och kanske Sauze D'oulx eller Sestriere? Om det råder brist på natursnö lägger dom konstsnö. När det finns natursnö har dom riktigt fin trädåkning av Serre-typ. Stort system på fransk/italienska gränsen med 6 (har jag för mig) sammanlänkade orter i båda länderna. Turin närmsta stad. Milano ca 3 timmar med bil. Ingen superhårig åkning, men det finns några riktigt fina pister som Olimpica (damernas Super-G och störtlopp i Turin-OS) och sedan i Sestriere där herrarnas grenar gick.

termons

Aktiv medlem
kappakomplett sa:
niillle sa:

kappakomplett sa:

Det är väl ungefär som att inkludera Argentiere i Chamonix. Det kan fungera i vissa sammanhang. Personligen tycker jag dock att det vore att bluffa om man säger att det är två liftar från Chamonix till toppen av Grand Montets (innan branden i alla fall). Det är väl heller ingen som skulle säga något sådant?
Haha... Hur svårt kan det vara? Jag anmäler mig till skaran som säger "Två liftar för att komma till Champoluc och Alagna från Gressoney.

Då man planerar en skidresa så är det bra om man tar en titt på kartan fören man bokar boendet. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att bo i St Jean för jag gillar inte att åka buss. La Trinite är ju litet bättre då man kommer sig upp med en gammal stollift, dock omständigt och långsamt om man skall mot Champoluc hållet.

Ingen av dessa byar har något större utbud av restauranger/aktiviteter så förstår inte riktigt varför någon bor i dom. Staffal är det självklara alternativet om man prioriterar skidåkning ,där finns också 2-3 restauranger och ett par spa på hotel om man gillar det. Om man gillar livlig by och många andra aktiviteter skall man inte åka till Monterosa ski.

kappakomplett

Aktiv medlem
termons sa:
kappakomplett sa:
niillle sa:

Haha... Hur svårt kan det vara? Jag anmäler mig till skaran som säger "Två liftar för att komma till Champoluc och Alagna från Gressoney.

Då man planerar en skidresa så är det bra om man tar en titt på kartan fören man bokar boendet. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att bo i St Jean för jag gillar inte att åka buss. La Trinite är ju litet bättre då man kommer sig upp med en gammal stollift, dock omständigt och långsamt om man skall mot Champoluc hållet.

Ingen av dessa byar har något större utbud av restauranger/aktiviteter så förstår inte riktigt varför någon bor i dom. Staffal är det självklara alternativet om man prioriterar skidåkning ,där finns också 2-3 restauranger och ett par spa på hotel om man gillar det. Om man gillar livlig by och många andra aktiviteter skall man inte åka till Monterosa ski.
Du gillar inte att åka buss, vilket du måste göra från Gressoney St Jean, om du ska få till det med två liftar. Från Gressoney La Trinite så har du tre liftar, två gamla tvåsitsiga stolsliftar först, sedan kabin.

Men ändå säger du att det är två liftar från Gressoney till Alagna. Hur får du ihop det?

Tydligen genom att bo i Staffal!
Plus ett litet semantiskt trick som magiskt gör Staffal till Gressoney?

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
kappakomplett sa:
termons sa:
kappakomplett sa:

Du gillar inte att åka buss, vilket du måste göra från Gressoney St Jean, om du ska få till det med två liftar. Från Gressoney La Trinite så har du tre liftar, två gamla tvåsitsiga stolsliftar först, sedan kabin.

Men ändå säger du att det är två liftar från Gressoney till Alagna. Hur får du ihop det?

Precis

http://italia.indettaglio.it/eng/valledaosta/aosta_gressoneylatrinite_tschaval.html

kappakomplett

Aktiv medlem
termons sa:
kappakomplett sa:
termons sa:

Precis

http://italia.indettaglio.it/eng/valledaosta/aosta_gressoneylatrinite_tschaval.html
Ja, det hjälper dig inte så mycket eftersom det ändå är ca 4 kilometer att gå från Gressoney, vad du än kallar Staffal. Så det blir nog buss ändå, som du ju inte gillar.

termons

Aktiv medlem
Ok. Skall försöka vara tydligare i forsättningen. Kan ju händ att man syftar på Gressoney dalen också om man talar om hur många liftar som krävs för att ta sig till Champoluc/Alagna.

Det är också två liftar från Champoluc..ursäkta Antagnod till Cervinia nej jag menar Valtournenche. Ca 400 höjdmeter måste man gå själv dock.

kappakomplett

Aktiv medlem
termons sa:
Ok. Skall försöka vara tydligare i forsättningen. Kan ju händ att man syftar på Gressoney dalen också om man talar om hur många liftar som krävs för att ta sig till Champoluc/Alagna.

Det är också två liftar från Champoluc..ursäkta Antagnod till Cervinia nej jag menar Valtournenche. Ca 400 höjdmeter måste man gå själv dock.
Om man bor i rätt ände av Zermatt så är det tre liftar till St Jacques!

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Hahaha! Den här tråden är ju smått fantastisk. Tror ärligt talat inte att det finns någon skidturist som inte kallar hela dalen för Gressoney. Det finns nog inte heller nån som inte skulle godta att du kallade Grand Montets för Chamonix. Hur många skulle bråka emot om jag kallade Nacka för Stockholm?

niillle

Medlem
Pillard sa:
Hahaha! Den här tråden är ju smått fantastisk. Tror ärligt talat inte att det finns någon skidturist som inte kallar hela dalen för Gressoney. Det finns nog inte heller nån som inte skulle godta att du kallade Grand Montets för Chamonix. Hur många skulle bråka emot om jag kallade Nacka för Stockholm?
Minst en finns det som helt klart inte kallar hela dalen Gressoney ?

Bokar man sent kan det även vara så att de relativt få hotell som finns i Staffal är fulla. Då är bussen (oavsett vad man tycker om att åka buss) relativt smidig och klart värd besväret jämfört med att punga ut 10k för några nätter uppe i Staffal. Smidig är väl ett ganska relativt begrepp också, det är smidigt att ta nattåget upp till Abisko, men det tar lik förbannat 20 timmar.

kappakomplett

Aktiv medlem
Pillard sa:
Det beror förstås på i vilket sammanhang man använder dessa begrepp. En del tycker, enligt inlägg i tråden, att Staffal är det bästa stället i "Gressoney-dalen" (om det nu är ett allmänt använd beteckning) att bo i. Då kan man ta två kabiner upp till toppen och ner till Alagna eller Champoluc. Annars kan man bo i någon av orterna Gressoney- St Jean eller L Trinite. Då får man ta en buss till Staffal eller åka ett par sittliftar plus en kabin upp. Det kan ha en viss betydelse beroende på hur man värderar att slippa åka buss på morgon och kväll etc.

Topp