Instämmer med pd i allt. Ni kommer att vilja utforska delar av Sella Ronda så köp det stora liftkortet. Man behöver inte åka "runt" utan kan ta sig en bit på vägen av Sella Ronda, stanna i nån backe där det känns bra, luncha och sedan åka hem samma väg. Det blir oftast inte riktigt samma backar "samma sträcka åt anda hållet" så man får stor variation ändå.
Fördelen med "Sella Ronda" är inte främst att man kan åka "runt" (vilket man iofs kan göra också) utan att det bildar en sorts mångdimensionellt liftsystem med många varianter. När man väl lärt sig prioritera.
Vi vet inte hur erfarna skidåkare ni är. För den oerfarna och "medelåkaren" finns det även trevlig "ljusröd" åkning som utgår från Corvara, om man inte fortsätter till höger runt Sella Ronda utan utforskar det vidsträckta området "rakt fram" mellan Corvara, San Cassiano och La Villa. Och missa inte den lilla trevliga Edelweiss-tal upp till vänster vid Colfosco mellan Selva och Corvara. Snäll åkning dit och hem till Val Gardena.
Om ni är litet mer vana skidåkare (medel räcker gott), och börjar tidigt med bussen till Selva som pd föreslog, så hinner ni inte bara hela Sella Ronda utan också en avstickare upp på glaciären Marmolada samma dag. Jag gjorde den rundan med min dotter då hon var 12,5 år, det gick bra. Den utstickaren går från Arabba, där man tar gondolen upp (ej kabinen) och stiger av vid mellanstationen.
Litet mer utmanande åkning hittar man dels ovanför Arabba, den långa svarta pisten Gran Risa ner mot La Villa och en del backar mot St Cristina och Selva - men lättare varianter finns överallt.
Området ovanför Canazei är också öppet och trevligt.
Till mina egna favoriter hör Saslong ner mot Sta Cristina, där herrarnas damernas WC-störtlopp brukar gå varje december. Tydligen finns också en ny, lång litet rödare pist mer i fallinjen under Danterciepes-gondolen från Selva - ser intressant ut, får bli nästa gång. Gran Risa mot La Villa är en svart favorit. För småbarn är skidskoleområdet mitt i Selva helt perfekt. En solig dag är övre delen av Seceda ovanför Ortisei/Sta Cristina härligt och vackrare omgivningar är svåra att hitta.