Jämförelse: q-115 vs. automatic 117?

RobotFood

Ny medlem
Hej,

Efter lite forskning har jag kommit fram till att jag nog ska ha antingen ett par Salomon q-115 eller atomic automatic 117 till nästa säsong. Jag vill ha en skida som är rätt allround men som har bra flyt i lössnö. Men vad är för- och nackdelar med dessa vid jämförelse? Jag åker mest liftburen off-pist åkning med en del skråande och ibland kortare pjäxhike. Min nivå är rätt medelmåttig, tar mig ner överallt men har inte riktigt tekniken 100% när förhållandena är oroliga (vindpackat, skare etc.). När förhållandena är bra gillar jag att åka rätt lekfullt och hoppar gärna lite på pillows och droppar lite klippor et.c

Sen är jag kluven på längden. Jag är 180 cm och väger 75 kg. q-115 finns ju max i 188 cm så där är väl inget val men automatic finns ju 186 eller 193. Känner väl själv 186 cm eftersom jag kör rätt mycket skog. Vad tycker ni? :)

Always-Sunny

Aktiv medlem
Som bakgrundsinfo kan jag säga att jag har testat q115 ett antal gånger men Automatic har jag bara kört en gång och då i uppkört/hårdare/delvis vindpackat. Min åkstil är nog åt det lugnare hållet, iaf ingen charger. Sen tycker jag det är väldigt individuellt hur man upplever olika skidor...
Q115 tycker jag är en trygg och stabil skida som är hyfsat allround, dvs klarar både uppkört, hårt (ej is) och puder. Dock utan att briljera på nått. Största skillnaden mot Automatic var (på mitt korta test) att q115 hade sämre bett på hårt, mindre svängvillig och sämre i pist. Jag tycker inte q115 är lekfull, Automatic har jag svårt att bedöma.
Svårt att ha någon åsikt om längden. Själv kör jag oftast runt 180, speciellt om vi pratar skogsåkning. Men jag är rätt orutinerad i op och väger runt 70.

Lycka till!

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag har nu kört på mina Q115 i ca 10 dagar (188 långa) monterade på rekommenderat och är ganska nöjd men inte mer än så (vikt 70). Har kört dem växelvis med No Copy True, 120 breda. Med denna jämförelse briljerar Q115 i pist och går bra på hårt men True briljerar i det lösa liksom i dåligt före (pucklar, halvskare mm). Största nackdelen med Q115 är att den är omedgörlig när man vill sladda/smeara och svårjobbad i skogen. Nu var det ju inte alls denna jämförelse du var ute efter men Q115 är svår att variera svängen med. Lånade ut dem till brorsan som åker på projekt 100 och även han tyckte de var svåra att variera svängarna med, även i pisten. Funderar på om man skulle hänga kanterna ordentligt på Q115 (har detunat ändarna) och kanske även bakmontera lite. Givet din självuppskattade åkteknik och vilja att åka skog skulle jag inte rekommendera Q115.

OHellsing

Medlem
Jag har iofs bara 3 dagar på mina q115 188, men jag tycker verkligen inte att dom är svårkörda. Visst, dom är ju inte så löjligt lätthanterade som ett par R2 108, men svåra skulle jag verkligen inte kalla Q115

Ett stort plus är för övrigt att dom är ganska lätta att köra med lätta fötter, så ett par Mercury driver snällt skidorna i bra snö. Och vill man döda av fallhöjd och chop så tar man bara ett par alpinpjäxor och så tål dom full fart med mina 68kg genom nästan all sorts varierande snö.

Står på rekommenderade linjen med ett par Guardian och har detunat tail-rockern lite, precis som jag gör på alla andra rockerskidor.

Med reservation för att jag bara har åkt på dem 3 dagar, men ändå i alperna och i nästan all typ av snö.

erik_lagg

Aktiv medlem
Ok. intressant hur olika man uppfattar skidor. Börjar fundera på om de har glömt att hänga mina Q115 från fabrik. För det var ju konstigt att de uppfattades som svåra att variera sväng med även i jämförelse med projekt 100 och jag ser knappt någon hängning alls - kollat med stållinjal. Det blir att ta fram filen innan nästa säsong.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Kan väl förtydliga att jag upplever inte q115 som svåråkt eller svårsvängd, men det finns ju många andra skidor som jag tycker är lättare att få runt och med mer "liv". Men skulle jag åka mycket skog hade jag valt en annan skida, vilket kan bero på bristande kompetens i op.

RobotFood

Ny medlem
Tack för all input om q-115 främst. Vad har forumet för erfarenhet av Automatic årets modell?

vjakob

Medlem
Slår ett slag för völkl shiro!

En skida som klarar allt, även hyfsat bett i isiga pister om man kan kanta ordentligt. Flyter som en kork och tack vare den rejäla rockern så är de lättsvängda i tight skog, hookar aldrig.

Kanske lite tunga, men automaticen är väl rätt köttig den också. Märks dock mest när man har dom på axeln.

Senast ändrad:

Stefans

Medlem
Q115 är neutral och förutsägbar på gränsen till tråkig på gott och ont, troligen en bra skida att utvecklas på.
Automatic (ej kört årets) är en lekfull skida som är fantastiskt svängvillig och riktigt kul så länge underlaget är jämnt, både i offpist och i pist där den verkligen förvånade med ett isgrepp som tycktes trotsa bredden. Automatics nackdel är att den kan bli lite orolig och nästan överstyrd i blandade offpist förhållanden. Årets version gjordes lite hårdare så den kan ha blivit bättre på att hantera skrotsnö. Med din längd o vikt så blir nog 186cm perfekt. Ytterligare ett förslag är årets Annex 118 som jag tycker ligger nånstans mellan dom två i känslan.

/Mvh

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Nu kollade jag mina Q115. Fram med skjutmått, stark led-lampa, vinkelhake och gamla gymnasiekunskaper i geometri (de sistnämnda var svårast att ta fram): 88,5 grader med 1,5 graders hängning. Kollade alla sidor och variationen var liten. Opinion har 88,0; 1,0 från fabrik så det är ju ganska nära. Slutsats: mina skidor verkar vara välpreppade. Så att jag uppfattar skidorna som alltför spårvilliga beror inte på preppet.

onas

Ny medlem
Vad lämpligt med en tråd om q115...
Ska precis ta och montera ett par. Pga tidigare borrhål kan jag inte sätta dem på rekommenderad linje. Alternativen jag har är 1cm framför eller 3cm bakom. Några förslag och tankar på hur jag ska göra?

erik_lagg

Aktiv medlem
jag skulle ta bakåt. @hasse kanske har något mer att komma med.

OHellsing

Medlem
3cm bak är mycket! Jag hade definitivt funderat på 1cm framåt .

Jag står +0,5 med mina turpjäxor och märker inget negativt mot att stå -0,5 som jag gör med mina nuvarande alpinpjäxor. Jag monterade efter de pjäxor jag planerar att köpa, där av + och -.

Men det beror ju på åkstil och önskat beteende, läs vad Blistergearreview.com har skrivit. Har för mig att dom tyckte att den blev lite konstigt när man stod långt bak i monteringen.

erik_lagg

Aktiv medlem
Du kanske har rätt, +1 kanske inte märks. Jag skulle ta bakåt för jag skulle vilja ändra skidans beteende. Men det är ju kanske mer riskabelt.

MnO

Aktiv medlem
Framåt. Utan tvekan. Alternativt dra dit en Griffon Demo eller liknande så att du kan flytta efter montering och på så sätt bli lite friare i montering.

K_A_L

Ny medlem
Jag kör mina Q115 på +1,5 cm. Funkat fint från puder i La Grave till Gästrappet i Åre.

mmarcus

Medlem
Lånar tråden lite. Vet någon om det är någon skillnad på nästa års q115 och årets?

RobotFood

Ny medlem
OK q-115 verkar inte vara något för mig. Blev ett par Automatic 14/15 186 cm med Guardian 16 bindning. Blir nog awesome! Tack för all input

onas

Ny medlem
3cm känns som Ohellsing skriver mycket.. Lutar åt att det blir framåt. 1cm är inte så mycket....
Anledningen till att bakåt fortfarande inte räknats bort av mig är att jag prioriterar lugn och slö framför pigg och glad i skidegenskaper... Jibbpotential är totalt oviktigt!
Tack för input så här långt!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Framåt alla dagar i veckan... -3 så blir den nog inte så kul alls skulle jag säga...

Jag tycker personligen att Q115 är en sjukt bra skida.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp