jag har gjort mitt skidval

Idag kom dom - mina SOUL . Hoppas de motsvarar mina förväntningar och kundmottagandet - mkt bra! Det blev de oranga med head 12 bindning .
Även freeride ska ha en eloge för intressant läsning och köp å sälj funktion .
En herre vid namn Lars annonserade och ville köpa lagg , jag mailade om mina atomic som han tittade på och köpte idag ! Hoppas du trivs med dom , det gjorde jag . Erik

D

Deleted member 80259

Guest
Trevligt med ett så harmoniskt inlägg, gratulerar till skidköpet och hoppas Lars får en god vinter på sina nya Atomic!

Nojlas

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja veta hur det går för Lars med sina nya Atomic?

Nyss hemkommen från årets första alpresa , val thorens , fortfarande nöjd ! Åkte med langley , bytlånade skidor med en av deras guider , han tyckte de oranga var jäkligt bra , blev nog lite avundsjuk .
Var i sunne idag , träffade Lars i liftkön , han verkade helnöjd med laggen efter drygt ett år . Det är dock så att man efter ett tag börjar fundera om det vore kul med något nytt ! Om några veckor hoppas jag att det blir provkörning av några soul - modeller ! Kanske nån här har erfarenhet av deras andra modeller jmf. med de oranga . Erik

Nu är de oranga sålda , ett par svarta kom hem igår . Var helt nöjd med de oranga , hoppas Pierre som köpte dom blir lika nöjd . De svarta ska med till val disere nästa vecka! Erik

D

Deleted member 80259

Guest
Jag tror Pierre blir lika nöjd som Lars! Nöjdast hoppas jag ändå du blir med dina nya Soul, ha det bra i valdis och återkom gärna där efter med rapport på skillnaden mellan skidorna.

assr

Medlem
Härlig läsning! Positivism saknas ofta här på forumet och här är en solskenshistoria som gör en varm.

Jag såg den här videon på youtube, är det du som lagt upp den om Soul?

För att skriva en riktig rapport om skidor behövs en duktig skidåkare , själv har jag dålig teknik svaga ben och är 48 år .
Men det är kul ! De svarta upplevde jag som mycket " större" än de oranga , hade svårt att få böj på dom i svängarna veckan i Val disere . Har gjort 2 dagsturer till sälen och en till trysil och nu känns det riktigt bra ! Nästan lika lättkörda som de oranga ,känns tryggare när det går fort ( med mina mått mätt ). Detta gäller pist . lössnö är inte mycket provat än . Hoppas på en ny alp resa i mars , försöker följa med i skidortsrapporter här på FR , vill ju ha bra med snö då .
Pierre , vad tycker du om de oranga ? Skulle til Hemsedal om jag minns rätt .Erik

Fluffy

Medlem
Jag har också fastnat för SOUL. :P

Det började med lite mejlande med Martin på SOUL om vilka skidtestarhelger man kunde testa dem på, men vi hittade aldrig något datum där vi båda var på samma ställe samtidigt :/
Så istället åkte jag till "fabriken" och fikade, fick med mig en uppsättning för test.
Man kan väl säga att min lilla takbox ökade i värde när vi lastat ett par svarta, ett par vita rocker och ett par "vanliga" vita (och eftersom tjejen var med övertalade Martin henne att testa ett par gröna).

Så drog vi på en egen skidtestar-dag i hemsedal!
De svarta kändes väldigt stabila och lättåkta. Jag har ju ett par Rossignol Z9 sedan tidigare, och de svarta kändes inte tillräckligt olika dem (mer än större radie).
Skillnad då med de vita!! När man spänner på sig dem känns det lite som att få Kalle Anka-fötter :D
Det ena paret satt dessutom bindningarna duckstand, men det kändes bara skillnad sekunderna man tog på sig dem, sen glömde jag bort det.

De vita med rocker föll mig perfekt i smaken. De känns fladdriga när man åker utan att kantställa och det krävs lite fart för att de ska komma till liv. ((Kanske beror det på att jag åkt en del ostadiga snowblades för länge sen, för jag gillar det där när skidorna inte alltid ligger som två heldämpade spett))
Men när man har fart & kantställda skidor så är de uuunderbara!

Ska kan man komma till det negativa så är det att de inte passar i ryggsäckens skidhållare + att de ser väldigt slitna ut efter ett par veckor. Kanterna på det vita lagret på ovansidan håller helt enkelt inte när man råkar slå ihop skidorna.
Men här måste jag än en gång berömma Martin på Soul!
Det är precis som deras motto på hemsidan. Aldrig något problem utan de hjälper alltid till .

Som ni kan gissa så blev det ett par vita rocker utan duckstand till mig :D
(Och tjejen var väldigt nöjd med de gröna, så det blev ett par såna också)

Ett par nya har införskaffats , det blev touring 106 med baronbindning . G3 stighudar fick följa med då jag är sugen på att prova att gå lite ( lite ) . Känner mig mindre säker på skär med dessa än så länge men de har ju mer rocker än de svarta som nu kanske blir liggande . Färre skiddagar / år är nog största anledningen , kanske avsaknad av annan träning gör sitt .
Kan bindningsbytet , från pivot 14 till baron påverka mycket ? Tror jag står mer upprätt på baron .
Är iallafall klart nöjd med laggen och tror de ska gå ännu bättre i puder ( om man hittar det på nästa tur) tack vare lite mer rocker än de svarta som är ganska ( helt ?) lika dagens vita .
Ja , SOUL är fabrikatet som avses .
erik

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp