Jag och Xavier kommer inte överens. Skall jag göra slut?

Kung-Stalle

Medlem
Goafton!
Nä det är väl bara att konstatera. Xavier (Rossignol XV 167) och jag kommer inte riktigt överens. Det största problemet är att den dyker. När det är lite mjukt i pisten så vill den ibland gräva ner sig. Så till den milda grad att jag trillar framåt mot spetsen. Och det är när man trycker i ordentligt i svängen. För att den inte skall göra det så får jag slå av på fart och helt enkelt köra mjukar. Då funkar det men det blir ju inte samma klipp som i min gamla Burton Supermodel 181 (saligt insomnad).
Sen är den svår att köra fort med, det bli gärna lite halvhasande när det börjar gå undan.

Nu e det här ju en off pist och extrem-bräda men den har ju förutsättningar för kunna gå bra i pisten också. Iaf på pappret. Men... jag får inte till det.
Skall jag ge upp? Och om jag gör det, vad skall jag köpa? Eller skall jag behålla Xavier till de stora bergetdagarna och köpa en mer carvorienterad bräda? Frågorna hopar sig?

Och nu måste man ju skriva vad man vill ha annars blir man ju hänvisad till "vad skall jag köpa för bräda"-tråden.
Ja vad vill jag ha:
* Hyffsat hög fart
* Hyffsat stora skär
* Direktionellt
* Funka bra i offpisten

Sen är jag 191 och och väger 94 kg. Vilket kan vara bra att veta i sammanhanget.

Stalle

Kaskar

Aktiv medlem
Jag namedroppar mitt vanliga svar i den frågan. Jones Flagship

Schoobang

Aktiv medlem
Jag pensionerade min xv167 i år till förmån för en flagship 164. Nu upplevde jag iofs inte samma problem som du med XVn men det kan nog delvis bero på att jag är 15kg lättare men ungefär lilla lång. Skulle tro att jag inte sätter samma tryck på brädan. Sen har jag ofta kört ngt bakmonterad stance pga alltid drömmer om puder...

Jag tror du behöver en större bräda än xv167. Min flag 164 beter sig inte som en mindre bräda. En flagship 172 vore väl mäktigt?

Nu har jag bara två åklagar hittills på flagshipen så det är lite tidigt att utvärdera, men jag gillar den. Tanken var att ha den primärt i alperna eftersom jag gillar lite smidigare brädor på Svenska anläggningar om jag inte ska köra full patte.

xviggenx

Aktiv medlem
Nu är jag inte lika bevandrad på brädtips som skidtips (generellt, för att jag inte åkt lika länge och testat "allt") men det låter lite som att du kanske skulle titta på något från Stranda? Går ju med fördel att provåka i Åre och jag vet att @Mats_Maverick är rätt aktiv här och säkert kan komma med bra tips (utöver Stranda).
Ska det smiskas pist så har ju Nidecker fått riktigt fin kritik för sin carving/freeride-serie och jag tänker främst på Tracer & Concept, kanske också Smoke ur deras snowsurf serie.
Furberg:s All MTN är inte aktuellt?
Tur's Buteo låter också som den kanske skulle passa briefen och kan teståkas i Åre :)

Kung-Stalle

Medlem
Ja Flagship är ju lite go to-svaret. Och absolut inget fel med det. Och hade det bara inte varit för en sak som stör mig så hade jag nog redan haft en sån i varukorgen. Det jag stör mig på är den korta svängradien, 9,5 meter. Frågar du mig så är det väldigt kort.

Att jämföra med XV:n så har den 9,9 meter och det jag tycker är just att det är svårt att få rena, old school-skär med XV:n

Stalle

Kung-Stalle

Medlem
Nu är jag inte lika bevandrad på brädtips som skidtips (generellt, för att jag inte åkt lika länge och testat "allt") men det låter lite som att du kanske skulle titta på något från Stranda? Går ju med fördel att provåka i Åre och jag vet att @Mats_Maverick är rätt aktiv här och säkert kan komma med bra tips (utöver Stranda).
Ska det smiskas pist så har ju Nidecker fått riktigt fin kritik för sin carving/freeride-serie och jag tänker främst på Tracer & Concept, kanske också Smoke ur deras snowsurf serie.
Furberg:s All MTN är inte aktuellt?
Tur's Buteo låter också som den kanske skulle passa briefen och kan teståkas i Åre :)

Ja Stranda Shorty ser bra ut men också kort svängradie (det kanske är jag som hänger upp mig på det där med kort svängradie...). Får se om jag kan hooka upp med Mats för ett teståk.

Nidecker är ju lite mycket åt carvinghållet om man bara vill ha en bräda. Men om jag skulle behålla XV:n som off pist-bräda så är en sån helt klart ett alternativ.

Furberg All MTN = Absolut!

Tur-brädorna är lite för korta skulle jag vilja påstå. Längsta är 5 cm kortare än XV:en som jag ju upplever som för liten.

Tack!

Stalle

Kung-Stalle

Medlem
Men fortsätt gärna slaska in förslag.
Arbor A-frame verkar ju vara lite... speciell men ändå bra.

För övrigt så kollade jag monteringen på brädan och jag har redan rätt mycket setback. Sätter jag längre bak så hamnar jag allra längst bak och det känns ju jätteknasigt för piståka. Men... då kanske jag slipper dykningarna.

Stalle

xviggenx

Aktiv medlem
Shorty:n i 169 kommer ju in på 9 m blankt, det är ju värt att komma ihåg att radie är ett högst "overkligt" mått som räknas ut i ett vakuum på helt plan bräda. Det behöver ju inte säga allt om hur en bräda känns på skär, men det ger såklart en fingervisning.

Tänker att om du behåller XV:n så vore en Tracer ett sjukt fint komplement. Du kan ju lyssna på den Arga Åkaren (bara grafiken som ändrats till årets säsong):

Förstår hur du tänker kring Tur som "bara" kommer i 162, nu är jag ju typ 7kg lättare och 4cm kortare än dig. Men när jag teståkte den upplevde jag den verkligen inte som mjuk/vek. Längden kanske luras lite? Teståk om du kan!

På temat Jones kanske deras nya Aviator 2.0 LTD skulle vara ett alternativ, för att hålla det inom De La Rue-familjen!

lamboren

Aktiv medlem
Nä det är väl bara att konstatera. Xavier (Rossignol XV 167) och jag kommer inte riktigt överens. Det största problemet är att den dyker. När det är lite mjukt i pisten så vill den ibland gräva ner sig. Så till den milda grad att jag trillar framåt mot spetsen. Och det är när man trycker i ordentligt i svängen. För att den inte skall göra det så får jag slå av på fart och helt enkelt köra mjukar. Då funkar det men det blir ju inte samma klipp som i min gamla Burton Supermodel 181 (saligt insomnad)
Hade liknande problem som du med min Burton CustomX, framförallt i brant, uppkörd pist och ibland i riktigt brant offpist. Öka setbacken hjälpte lite men inte helt och jag antog att det var min teknik som felade - så blev klart förvånad när jag uppgraderade bräda och problemet försvann (vågar knappt säga att det var till en Jones Flagship;) - men jag gillar brädor med kortare svängradie). Vill inte påstå att det inte berodde på glapp i min teknik men för mig hälpte det att byta bräda - kanske någon på forumet kan förklara vad det är i brädornas design som gör dem mer eller mindre känsliga för detta.

Senast ändrad:

Schoobang

Aktiv medlem
Min xv167 och min flag 164 har typ identisk sidecut radie på ca 9,4. Tror du måste upp på största xv för att komma nära 10.

En bräda som jag inte åkt men var lite sugen på pga kampanj vid tillfället är Ride commisioner. Jag valde bort den pga stor sidecut radie. Tror 165cm har en radie på typ 12m. Kanske funkar till old school-skär?

KaitsuH

Aktiv medlem
Jones Hovercraft 164! Haft redan många år, bästa brädan jag har haft i 25 år. Radius 10 m.

madness

Aktiv medlem
Dupraz D1, där har du längden iaf, hittade inget om radien, orkade inte leta så mycket faktiskt.

tmlarsson

Aktiv medlem
Nu har jag inte åkt några av brädorna som snackas här men kan i alla fall varmt rekommendera Furbergs all mtn. Riktigt trevlig bräda som tycker om att åka fort!

Kung-Stalle

Medlem
Ni som rekommenderar Flagship får också gärna berätta vad det är som gör att ni tycker dom är bra.
Tack på förhand!

Stalle

Kung-Stalle

Medlem
Men om man summerar upp lite

Flagship:
+ Välrenomerad
+ Lång
- Dyr
- Kort radie

Hovercraft:
+ Snygg
+ Lång (fast kort)
+ Föredlaktigt pris
- "magnetraction"
- Längre radie

Furberg All MTN
+ Välrenomerad
+ 100% med funktion i fokus
+ Tilltalande radie
+ All round
- Lång fast ganska kort
- Lite tråkig

Stranda Shorty
+ Egentligen jävligt rätt på många punkter
+ All round
- Men skall man gnälla på nåt så är det kort radie
- Dyr, egentligen dyrare än vad jag vill dega. Det är fan en veckas liftkort i Åre i prisskillnad mellan den och Howercraften, plus ett par bärs.

Nidecker känns för mycket carv, Ride verkar vara knölig att få tag på och buttpluggen var tyvärr för ful (vilket är en faktor). Aviator är för mycket twin för mig (men iofs inte mer än Furberg men ändå).

Synpunkter?

Stalle

nicc

Ny medlem
Det låter ändå lite som att du vill ha lite mer retrostil på din bräda när du säger att du vill ha så lång svängradie, stämmer det? Får jag gissa att du har ganska aggressiva vinklar också & inte behöver någon extra bred modell?

Nidecker The Gun låter onekligen som brädan du söker:

Annars finns det ju ännu mer retroaktiga carviga brädor som t.ex. F2 Eliminator 166W eller liknande brädor som är lite mer av alpinbrädor. Men det kanske inte är det du frågar efter?

Kung-Stalle

Medlem
Det låter ändå lite som att du vill ha lite mer retrostil på din bräda när du säger att du vill ha så lång svängradie, stämmer det? Får jag gissa att du har ganska aggressiva vinklar också & inte behöver någon extra bred modell?

Nidecker The Gun låter onekligen som brädan du söker:

Annars finns det ju ännu mer retroaktiga carviga brädor som t.ex. F2 Eliminator 166W eller liknande brädor som är lite mer av alpinbrädor. Men det kanske inte är det du frågar efter?

Jag vet inte om jag vill ha retrostil men jag är nog ganska retro i mitt sätt att åka. Har inte så stora fötter så även fast jag kör 18 grader fram och 3 bak så har jag inga större problem med att tårna släpar i.

Ja... Gun:en är fet! Dock tycker jag nosen är rätt rälig. Men det är det som tilltalar mig med Hovercraften. Relativt lika som Gun:en men man har fimpat den löjligt stora nosen.

Stalle

nicc

Ny medlem
Hovercraften är nog ett superbra val men i ärlighetens namn har den också en rätt skaplig nos på 40 cm. Personligen gillar jag också den modernare bredare nos som den har eftersom det ger ett helt oöverträffat flyt i puder, även i svenska förhållanden där det sällan är så djupt men desto mer flacka partier.

Nackdelen är att en bred nos hur man än vrider & vänder på det vibrerar mer än en smal & därmed inte får samma sköna känsla i hög fart i hård pist (även om det nu finns mängder med tech som kan dämpa vibrationer rätt bra).

madness

Aktiv medlem
Om du tycker den är ful i år, då ska vi inte prata om förra årets.
F7DA8661-5521-4850-9F49-CAE364E9A570.png

madness

Aktiv medlem
Nej! Jag hade en D1 med vanliga grafiken förra året som jag sålde. Hade jag haft denna skönhet hade den hamnat på väggen istället.
Jag tycker den är skitful. Men smaken är som baken.
Sen ska man inte döma efter utseendet, det är en jävligt bra bräda.

Schoobang

Aktiv medlem
Jag tycker den är skitful. Men smaken är som baken.
Sen ska man inte döma efter utseendet, det är en jävligt bra bräda.

Jo jag skulle väl inte heller kalla den vacker kanske, men unik. Sen håller jag med om att det är en bra bräda. För viss typ av åkning. Underbar på stora öppna ytor och i lössnö men ett jävla åbäke i tajta passager, korridorer och skog. Och på ryggsäcken. Jag tänkte att den skulle ersätta min xv167 men D1an är inte lika mångsidig. Så det blev som sagt en flagship istället. Jag hade 6-fotarn men kanske att 5,5an hade varit lämpligare. Hittar jag carbon-varianten av D1 på kampanj nångång så kanske jag köper en.

Testa en Bataleon, när du väl har åkt det kommer du inte "crava" efter "Jones" vilket är alldeles för tung och tråkig.

När man bränner ut i svenska skogen lite impulsivt, då behöver man något som är snabb kant till kant och ger lyft. Testa Camel Two..

madness

Aktiv medlem
Testa en Bataleon, när du väl har åkt det kommer du inte "crava" efter "Jones" vilket är alldeles för tung och tråkig.

När man bränner ut i svenska skogen lite impulsivt, då behöver man något som är snabb kant till kant och ger lyft. Testa Camel Two..
Om han vill ha något för skogsåkning, då hade jag rekommenderat en Moonchild the Malibu.
Men om jag inte missuppfattat så letar han efter längre och styvare brädor.

snowdaddy

Medlem
Bubblare:
Korua Bulldozer
Arbor A-frame
Tror inte en Bulldozer är vad du är ute efter. Hos Korua tror jag du letar efter Trenchdigger. 10m radius och 1 cm längre kant.

Jag åker på Korua Pencil plus och Bullet Train plus från Korua. Bullet Train är bara en pistbräda. Pencil (alla Korua tror jag) har en snävare radius i fram och har en viss tendens att gräva ner sig när det blir mjukare och man lägger vikt på framfoten i början av svängen. Kan i och för sig säga att jag verkligen gillar Korua.

Nideckers brädor har en längre radius i fram. Tracer gräver absolut inte ner sig, men den har å andra sidan en ganska snäv radius och är inte så styv. Kanske en Megalight/Ultralight? Har inte testat dem.

Personligen dessutom alltid varit nyfiken på Salomon Speedway...

Om han vill ha något för skogsåkning, då hade jag rekommenderat en Moonchild the Malibu.
Men om jag inte missuppfattat så letar han efter längre och styvare brädor.
Fast det söks ju efter en carving och "offpiste" bräda. I Norden är ju en stor del av offpisten i skogen.

Tar vi "hovercraft" som ett exempel så är den brilliant för "Big Mountain" med stora ytor såsom "la face" grand montets (Lite svåråtkomligt just nu), men den är ju absurd dålig i skogen då den är för styv, tung och svårsvängd kant till kant.

KaitsuH

Aktiv medlem
Fast det söks ju efter en carving och "offpiste" bräda. I Norden är ju en stor del av offpisten i skogen.

Tar vi "hovercraft" som ett exempel så är den brilliant för "Big Mountain" med stora ytor såsom "la face" grand montets (Lite svåråtkomligt just nu), men den är ju absurd dålig i skogen då den är för styv, tung och svårsvängd kant till kant.
Hovercraft är en mycket mycket bra bräda i tajta skogar. Den har en så kort tail, att det är mycket lätt att vända det. Man kör ju inte med kanter/skär i puder! Jag har åkt 10 dagar i tajta Japan skogar med den, har inget att klaga över! Den enklaste brädan man kan ha.

Hovercraft är en mycket mycket bra bräda i tajta skogar. Den har en så kort tail, att det är mycket lätt att vända det. Man kör ju inte med kanter/skär i puder! Jag har åkt 10 dagar i tajta Japan skogar med den, har inget att klaga över! Den enklaste brädan man kan ha.
Det beror nog på vad man jämför med, för mig så känns den som en timmerstock man måste dras med. Tung, trög och tråkig.. Prova en Camel Toe eller Camel Two så lär du inte släpa med dig Hovercraften till Japan näste gång..

Kung-Stalle

Medlem
Nu har jag inte jämfört Camel Two och Howercraft till 100% men de är ju synnerligen lika. Hur kan den ena vara bajs i att köra i skogen men den andra guds gåva? Doesn´t add up.

Men... det har kommenterats att Howercraft är seg från kant till kant. Är det nån som kan berätta varför just den är det. Kan inte riktigt klura ut varför?

Stalle

KaitsuH

Aktiv medlem
Nu har jag inte jämfört Camel Two och Howercraft till 100% men de är ju synnerligen lika. Hur kan den ena vara bajs i att köra i skogen men den andra guds gåva? Doesn´t add up.

Men... det har kommenterats att Howercraft är seg från kant till kant. Är det nån som kan berätta varför just den är det. Kan inte riktigt klura ut varför?

Stalle
Hovercraft är litet långsammare att få från kant till kant, då det är så bred. Men, det ät inte alls långsammare än andra lika breda brädor. Min Hovercraft är årsmodell 2015. Nyare har en speciell "spoon shape" nos och tail, de tycks vara litet snabbare från kant till kant, kanske inte så bra för ec-carving. (men ännu mycket mycket bättre än de flesta vanliga brädor. Tror jag, åkte en nyare model bara en dag i Cervinia, hyrde den.)

Ensak, Batalion brädor är fruktansvära, horrible, att åka one foot. Det är helevete att få dem go direkt, när man måste one fota. Och jag i varje fall måste one fota ofta, när jag kommer tillbaks från off pist turar på smala stigar, skoterspårar osv.

Kung-Stalle

Medlem
Ändå uppfriskande att en Bataleon/Jones-beef börjar segla upp. :-D

Återkommer med kommentarer om... alllt...

Stalle

Schoobang

Aktiv medlem
Team Jones!

bataleon 3bt är lite lurigt. Säkert jättebra och ngt man vänjer sig vid, men jag är gubbe nu och vill inte lära om. Stålkanten ska finnas där den alltid har funnits! :)

Eftersom xviggenx taggade in mig här och Kung-Stalle söker något som inte dyker i pisten kastar jag in Stranda Bowlrider. Den tickar av både pistdelen och skogkörning och klarar stora face. Nu är radien 7,7 meter på 165an och 7,5 på 159. Men hur tajt en bräda svänger hänger ihop med så många andra parametrar. Inte minst flexprofilen, hur brädan böjer sig. Och ja, en Stranda kostar någon tusing mer, eftersom vi använder ask i våra kärnor och förseglar bambu toppen med vattenbaserad lack. Håller ni till i Åre finns testbrädor hos Hjärtat i Sporthotellet.

KaitsuH

Aktiv medlem
Eftersom xviggenx taggade in mig här och Kung-Stalle söker något som inte dyker i pisten kastar jag in Stranda Bowlrider. Den tickar av både pistdelen och skogkörning och klarar stora face. Nu är radien 7,7 meter på 165an och 7,5 på 159. Men hur tajt en bräda svänger hänger ihop med så många andra parametrar. Inte minst flexprofilen, hur brädan böjer sig. Och ja, en Stranda kostar någon tusing mer, eftersom vi använder ask i våra kärnor och förseglar bambu toppen med vattenbaserad lack. Håller ni till i Åre finns testbrädor hos Hjärtat i Sporthotellet.
Om jag vinner i lotteriet, så skall jag absolut köpa en Cheater 170 w bräda. Genast!

Schoobang

Aktiv medlem
Om jag vinner i lotteriet, så skall jag absolut köpa en Cheater 170 w bräda. Genast!

Står högst på min lista också! Tyvärr har jag gett mig själv köpstopp säsongen ut redan. Om det inte dyker upp något sånt erbjudande man inte inte kan tacka nej till... gruppköp kanske? =) jag tar en 170 regular

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp