Jag och Xavier kommer inte överens. Skall jag göra slut?

Kung-Stalle

Medlem
Jaha nu har jag tillbringat ytterligare några dagar med min XV. Det blev piståka så inget som XVen är ämnad för egentligen. Sammantaget så är det en bräda med något bättre carvingegenskaper jag behöver. Därmot vill jag gärna behålla den lite halvslöa surfingstilen. En locked in EC-känsla är inte riktigt det jag söker.
Så ja... då är nog Hovercraft, Camel Two, Bowlrider och liknande precis det jag skall ha. Camber i huvudsak men gärna lite lyft i fronten. För jag vill ju gärna kunna svänga ut i offpisten om det bjuds även om mesta åkningen kommer ske i anslutning till pist.

Så... får se om jag gör slag i saken och köper något. Måste köpa nya pupper först bara. De är fan sopslut.

Stalle

Kung-Stalle

Medlem
Eftersom xviggenx taggade in mig här och Kung-Stalle söker något som inte dyker i pisten kastar jag in Stranda Bowlrider. Den tickar av både pistdelen och skogkörning och klarar stora face. Nu är radien 7,7 meter på 165an och 7,5 på 159. Men hur tajt en bräda svänger hänger ihop med så många andra parametrar. Inte minst flexprofilen, hur brädan böjer sig. Och ja, en Stranda kostar någon tusing mer, eftersom vi använder ask i våra kärnor och förseglar bambu toppen med vattenbaserad lack. Håller ni till i Åre finns testbrädor hos Hjärtat i Sporthotellet.

Ja den är fan snygg om inte annat. Får se om det blir nåt Åre. Då går jag in och lånar en testbräda.

Stalle

Kung-Stalle

Medlem
Och... skogsåkning bör inte vara ett problem. Jag har kört enormt mycket skogsåkning med min Supermodel 181 och jag vände runt den som inkentinken. Är rätt bra på skogsåka om jag får säga det själv. 🙃
Kan säga att stor yta är fan grymt i skogen, med bra flyt kan man hålla lägre fart när det blir riktigt tight och ändå inte få stopp.
Stalle

Kung-Stalle

Medlem
Tror inte en Bulldozer är vad du är ute efter. Hos Korua tror jag du letar efter Trenchdigger. 10m radius och 1 cm längre kant.

Jag åker på Korua Pencil plus och Bullet Train plus från Korua. Bullet Train är bara en pistbräda. Pencil (alla Korua tror jag) har en snävare radius i fram och har en viss tendens att gräva ner sig när det blir mjukare och man lägger vikt på framfoten i början av svängen. Kan i och för sig säga att jag verkligen gillar Korua.

Jag skulle verkligen vilja testa en Koura. Tycker de är så balla. Nån som har en TD eller BT i stockholmsområdet som man kan få provköra?

Stalle

snowdaddy

Medlem
Jag har testat Stranda Tree Surfer. Spontant så är det en av de bästa brädar jag åkt på. Även om det bara var ett par åk i pisten. Kan bara tänka mig att Bowlrider är ännu bättre. Cheater är också häftig.

Schoobang

Aktiv medlem
Jag har testat Stranda Tree Surfer. Spontant så är det en av de bästa brädar jag åkt på. Även om det bara var ett par åk i pisten. Kan bara tänka mig att Bowlrider är ännu bättre. Cheater är också häftig.

Hur upplevde du cheatern jämfört med korua-brädorna? Det enda hålet jag har i min quiver nu är väl för en mer renodlad carvingbräda och dessa är kandidater. Stranda skapar mest habegär och dessutom har jag ju redan en korua Otto. Dyrt att va prylbög.

snowdaddy

Medlem
Hur upplevde du cheatern jämfört med korua-brädorna? Det enda hålet jag har i min quiver nu är väl för en mer renodlad carvingbräda och dessa är kandidater. Stranda skapar mest habegär och dessutom har jag ju redan en korua Otto. Dyrt att va prylbög.
Det går nästan inte att jämföra en Cheater med någon Korua. Cheater har jättelång egg. Den är tung och känns lite som en pråm när man börjar åka på den. När jag testade den ramlade jag efter 10 m när jag försökte svänga för en skidåkare. När man kommer upp i lite hastighet är det annorlunda och när man lägger den i riktiga carvingsvängar är den sjukt kul.

Den gröna är dessutom helt otroligt snygg (enligt min mening). Tree Surfer är också jättefin. Det finns väldigt mycket vilja-ha-känsla med Cheater. Grejen med den är dessutom att den inte är svår att åka på när man väl får igång den. När jag testade den var jag dessutom inte alls van vid sådana brädor, så det kanske skulle kännas mycket lättare att åka på den i lägre hastigheter om jag testade den idag.

Väl på kant var Cheatern mycket lättare att åka på än till exempel Bullet Train. Den börjar svängen lätt och smidigt, håller greppet som på räls och var inte svår att komma ur svängen. Jag älskar mina Korua, men om jag hade en Bullet Train och en Cheater framför mig och fick välja skulle jag nog plocka en Cheater.

Jag har ju två First Call, två Korua, en Tracer och en Slush Slasher nu. Nästa på listan (förutom möjligen en ny HPS) står en Stranda. Bowlrider eller Cheater.

Doughboy

Aktiv medlem
Nitro Magnum 167 eller 171 borde sitta som handen i handsken.

Lib-Tech Skunk Ape 169 är i mina ögon också ett givet alternativ att kolla närmare på.

Seppuccu

Aktiv medlem
Kort inspel av en medelmåtta bara därför att. 187cm, 85kg, boots 28,5. Ägde en Hovercraft 160 från 2014 som var sjukt kul att carva med, härlig i öppna puderåk, och sjukt jobbig att slänga runt bland träden i Kittelfjäll. Jones har själva bekräftat att de nya med spoon är lite mer lättmanövrerbara. Du har ju inte uppgett din fotstorlek, vilket är en viktig fakor i sammanhanget, men om du har hyfat stora fötter gissar jag att du som är så stor och tung skulle kunna raila som en masafaka på en Hovy 164. :)

Switchåkning däremot....ja, det blir ju en helt annan sak.

Nej! Jag hade en D1 med vanliga grafiken förra året som jag sålde. Hade jag haft denna skönhet hade den hamnat på väggen istället.
Shroomin' much, duuuude? ;)

Grinchen72

Aktiv medlem
Team Jones!

bataleon 3bt är lite lurigt. Säkert jättebra och ngt man vänjer sig vid, men jag är gubbe nu och vill inte lära om. Stålkanten ska finnas där den alltid har funnits! :)
Jag känner inte av 3bt annat en att det blir betydligt enklare i lössnö. Carving i pist med POW 3BT fungerar som vilken annan bräda. Stålkanten och din "edge" är på samma plats. Det är vinkel av "plankan" i fören och bak som är annorlunda, vilket gör att den lyfter.

Schoobang

Aktiv medlem
Jag känner inte av 3bt annat en att det blir betydligt enklare i lössnö. Carving i pist med POW 3BT fungerar som vilken annan bräda. Stålkanten och din "edge" är på samma plats. Det är vinkel av "plankan" i fören och bak som är annorlunda, vilket gör att den lyfter.

Nja, tekniskt sett så är ju inte stålkanten precis där den brukar vara pga att den på 3bt är lyft något även vid kontaktpunkterna. Iaf var det så på den bataleon whatever jag hade för några år sedan. Sen är det inte ngt stort,problem, det är mest lite ovant när man åker med brädan platt. Väl på skär märks ingen skillnad.

Grinchen72

Aktiv medlem
Nu har jag inte jämfört Camel Two och Howercraft till 100% men de är ju synnerligen lika. Hur kan den ena vara bajs i att köra i skogen men den andra guds gåva? Doesn´t add up.

Men... det har kommenterats att Howercraft är seg från kant till kant. Är det nån som kan berätta varför just den är det. Kan inte riktigt klura ut varför?

Stalle
Det är ju ganska olika brädor, Hovercraft är rocker i fören, camber kommer först i mitten mellan fören och första foten. Sen är den "grisstyv" från bakfot till tailen. Den är dessutom brädare och längre svängradius, samt att den är betydligt tyngre. Hovercraft är en bra bräda med skön känsla, det känns att den har en påkostad "core" i ett naturmaterial. Fin fin på öppna ytor eller att "carva" med i hög fart.

Camel Two är betydligt lättare, har camber hela åkytan, känslan är mera död då den har en massa carbon, men den är roligare att köra i pist och offpist. Jag behöver inte vara like planerad med den då den är betydligt lättare att ändra kurs.
Lite som en JAS Gripen mot en F18 :)

Grinchen72

Aktiv medlem
Nja, tekniskt sett så är ju inte stålkanten precis där den brukar vara pga att den på 3bt är lyft något även vid kontaktpunkterna. Iaf var det så på den bataleon whatever jag hade för några år sedan. Sen är det inte ngt stort,problem, det är mest lite ovant när man åker med brädan platt. Väl på skär märks ingen skillnad.
3BT har ett helt vanligt "skär", stålkanten är i en jämn båge från bredaste punkten fram till den bredaste punkten bak. Kolla själv på https://bataleon.com/pages/triple-base-technology

unsuspected

Aktiv medlem
@Kung-Stalle blev det någon ny bräda?

Angående att Tur brädorna ser korta ut är en illusion. Buteo 162 har både längre kant och svängradie än XV 167 och Flagship 167.

Kung-Stalle

Medlem
@Kung-Stalle blev det någon ny bräda?

Angående att Tur brädorna ser korta ut är en illusion. Buteo 162 har både längre kant och svängradie än XV 167 och Flagship 167.
Tja!
Ja det blev en ny bräda men, dock kanske inte helt enligt den profil jag angav i första inlägget.
Ett stycke YES The Y. inhandlades. Jag har ju knappt åkt nåt men det lilla jag åkt så är jag mycket nöjd.

Stalle

Topp