Jag vill ha nya feta hela-berget skidor. Förslag?

Tyrre

Ny medlem
Det var ett tag sen jag var aktiv på detta forum...

Jag skulle vilja ha tag i ett par bra offpistskidor som även kan styra runt mig på hela berget.

Lite om mig och mina behov:
Jag trivs helt klart bäst i offpisten men faktum är att jag idag oftare är i pisten p.g.a. fru och små barn så jag vill att de ska funka även där men jag är ingen jibbing/park - människa.
2004 gjorde jag en säsong i Val d'Isère och sen la jag mer eller mindre ner all åkning p.g.a. skador, villa, barn, m.m. så jag har varit ute kanske 10 skiddagar per år men nu längtar jag tillbaka till pudret.
Idag åker jag på Stöckli Stormrider XL i pisten och Völkl Gotama utanför (bägge från 2004).
Jag har helt klart trivts bra med Gotama som är betydligt mjukare än Stöckli-loken...
Jag är 183cm lång och väger drygt 80kg.

Jag vill kunna gå med skidorna (även om det kommer att hända mycket sällan) så planen är att skaffa randonée-bindningar och hudar. (Head Adrenalin?)

Egentligen borde man ju testa men jag har inte mer tid att åka upp nånstans för att göra detta så jag kommer nog att handla på fakta/era rekommendationer (om jag hittar bra rea-erbjudanden nånstans).

Jag surfade runt i pryldatabasen och satte kriterier på fetaste skidorna med mindre än 20m svängradie och kom upp med en lista på 8 skidor från The Whole Enchilada, Radict ner till Skilogik Rock Star och Nordica Patron.

Alla tankar/Erfarenheter mottages tacksamt!
/Tyrre

Pillard

Aktiv medlem
En liten snabb tanke är att titta på något med mer än 20 meter radie. Kort radie blir ju jobbigt i längden och då får du in Bibbyn i din lista med :)

Alfakrull

Medlem
Dina kriterier låter ju ganska mycket som Hendryx-skidor, men det kanske är över budget. Sen vet jag inte riktigt hur det ligger till med gotamas hårdhet men där kanske Purple Haze ligger närmast?

GoranC

Aktiv medlem
Hendryx PH 182
110 breda 18m radie
Läs i pryldatabasens recensioner
Inte dom billigaste och går nog inte att finna på rea men värda sitt pris
Kör själv på ett par sådana och är väldigt nöjd med dom som allroundskida

GC

Lee-nus

Aktiv medlem
JellyfishFluff sa:
Dina kriterier låter ju ganska mycket som Hendryx-skidor, men det kanske är över budget. Sen vet jag inte riktigt hur det ligger till med gotamas hårdhet men där kanske Purple Haze ligger närmast?
Hendryx är överlag rätt styva och tunga. Han gillade mjuka skidor och vill kunna gå på tur med dem. Hur tänker du? Det finns fler skidor med kort radie än Hendryx...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Lee-nus sa:
JellyfishFluff sa:
Hendryx är överlag rätt styva och tunga. Han gillade mjuka skidor och vill kunna gå på tur med dem. Hur tänker du? Det finns fler skidor med kort radie än Hendryx...
+100 ;)

MagLar

Ny medlem
Head Jimi eller Kiss of Death (samma skida olika årsmodeller) eller
Head Rev 105 SW

Piglet55

Medlem
MagLar sa:
Head Rev 105 SW
Det råkar inte vara så att du har någon av dem liggande på köp och sälj ? Att du ens orkar att hela tiden boosta dina egna annonser, känna ju inte som det är första gången.

Lee-nus

Aktiv medlem
Piglet55 sa:
MagLar sa:
Head Rev 105 SW
Det råkar inte vara så att du har någon av dem liggande på köp och sälj ? Att du ens orkar att hela tiden boosta dina egna annonser, känna ju inte som det är första gången.
Det är det inte heller:

Hjälp med Inköp av Allmountain skida för en stor och tung Karl. (19 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Pistskidor
Av: MagLar | 2013-02-24 18:29
Head Kiss of Death / Jimi grymt skön i post och offpist med bra flyt.

Tung åkare söker puderskida (11 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Pistskidor
Av: MagLar | 2013-02-04 13:35
Helt klart HEAD men Jimi/Kiss of Death 191 eller möjligen PEAK 90. Reklam borttaget.

Vilka pistskidor för en avancerad åkare? (8 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Pistskidor
Av: MagLar | 2013-01-29 20:46
Kolla min annons här på FR eller Blocket Head Peak 90 riktigt bra i både pist och offpist om man så vill. Bra skär och kapabla för höga farter eller kraftfulla åkare :)

All mountain skidor som fortfarande har bra bett i pisten? (44 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Freeride - Skidor
Av: MagLar | 2013-01-29 19:46
Kolla min annons här på FR, Head Peak eller Jimi...riktigt bra offpist samtidigt som du kan köra allt vad du kan i pisten. Jag har kört "Super G" med Jimi i över 100 km/h utan problem.

Bindning för allmountainåkning med gåläge (13 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Freeride - Skidor
Av: MagLar | 2013-01-19 23:00
Reklam för egen köp & sälj annons borttagen.

Tips på all mountain skidor till en pist/parkråtta (23 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Freeride - Skidor
Av: MagLar | 2013-01-19 18:29
Reklam för egen köp & sälj annons borttagen.
Hittade ett gäng till:

Ny skida 105-115mm som pallar det mesta. (29 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Freeride - Skidor
Av: MagLar | 2012-12-18 16:22
Head Kiss of death, fungerar bra över hela berget och i farter upp till i alla fall 110 km/h i pist, jag väger cirka 85 och åker på 191 cm. Min är till salu här på freeride, de är just nu monterade med Diamir, men jag kan byta till alpina bindningar (Head Mojo) om du är intresserad.

Ännu en tråd om nya skidor (18 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Freeride - Skidor
Av: MagLar | 2012-12-17 15:30
Head Peak 90, se min annons här på FB eller på Blocket

Skidor till sonen? (3 svar) | Gå till tråd | Gå till forum: Pistskidor
Av: MagLar | 2012-11-11 21:44
Hejsan!
Jag har inte riktigt koll på K2, men enligt vad som står på Stadiums hemsida så tror jag grabben kommer att åka ifrån dom skidorna ganska snart...speciellt om han drar iväg i vikt/muskelmassa.

Head Mya 6 är dam/ungdomsversionen av Heads Peakskidor. Skillnaden på damskidorna är att de är lite mjukare på mitten vilket gör att skidan ändå är fullt kapabel för åkning fram och bak, men ändå lämplig för en lättare åkare :)

Så klart har jag ett par sådana till salu, men det ändrar inte på skidans riktigt bra kapacitet ;-)
MagLar, du skämmer ut dig. Chilla nu.

Senast ändrad:
Jag må vara en smula perspektivlös här, men blir du besviken på Bibby Pro är något fel. Allvarligt fel. Lagom styv (ingen nudel, men inget spett heller), bra dimensioner/shape, går riktigt bra i pist och en dröm i lössnö/uppkört. Isigt underlag gör den inget vidare, men visa mig den 118-skida som gör det bra. Enda nackdelen är att den inte direkt är någon lättviktare, men det kan du leva med om du ändå inte hajkar alltför mycket. Den här sortens tips blir ju alltid en smula fåniga eftersom vi tipsare endast har erfarenhet av ett begränsat antal skidor (så även jag), men jag vill ändå slå ett slag för Bibbyn – Av alla fetare skidor jag provat står den i en klass för sig.

Och angående radien, jag skulle säga 22-26 istället – Mer allround!

Jag lägger en varm röst för Ski Logik Rock Stars. Mycket rolig skida. Hade dem i Hakuba Japan denna vinter. Underbar i det lösa och fantastiskt rolig i pisten.
Hittade inget om din vikt och längd men jag är 189cm 88kg. Körde dem över hela berget i läng 188cm. Skäret i pist är låååångt över förväntan. Inget problem att "euro carva" å låta armbågen känna snön. Samtidigt är den otroligt rolig i skogen då det går att vrida runt den genom att peka åt ett annat håll. (Mycket lik Pontoon i just DET fallet). Braka på i öppna ytor går mycket bra. Den enda svaga punkten som jag har hittat är att den blir lite scary när det är riktigt varierande snö. Till saken hör att jag var inte van en fet skida med så lite radie. Men när man kommer i full fart och trycker på i det lösa glad i hågen blir det lite läskigt om man kommer in i ett hårdare parti och skidan bettar med 14m radie.
Då mina R-S inte sett en enda sten så stannar både de och mina Howitzer i min ägo inför nästa säsong. Dock har jag kompletterat med ett par Black Diamond Carbon Megawatt som jag vann här på FR. Skulle jag dock behöva välja EN skida valde jag Rock Star 7 dagar i veckan och 2 på Söndagen.
My humble voice.
T-son

Alfakrull

Medlem
Lee-nus sa:
JellyfishFluff sa:
Turandet skriver TS själv att det kommer hända mycket sällan. Jag föreslog PH som är en mjukare modell, om än inte överdrivet. Sen har jag tyvärr ingen erfarenhet av Gotama och kan därmed inte placera in flexet. Visst finns det fler fetingar med kort radie men de flesta är fempunktsskidor vilket känns som fel val om man tänker spendera majoriteten av åktiden i pisten.

johhha

Ny medlem
jag kör på ett par rocker2 108, ,muka, relativt "feta", relativt lätta (jag turar med mina) och kort radie (18.7 har jag för mig).

Och så är jag skitnöjd med dem :)

Senast ändrad:

Tyrre

Ny medlem
Först tack för alla svar!
Oavsett om man är skitnöjd med sin egen skida eller ej tar jag hellre ett svar för mycket än ett för litet.

Jag ska försöka förtydliga lite (i hopp om att folk fortfarande har åsikter):
*) 20m radie är ju inte ett krav men jag har alltid gillat korta skidor med liten radie. Mina Gotama har ju runt 30m radie och man får pressa rätt hårt för att få dem att carva. Jag använde mest 20m som ett filter för att minimera antalet lagg.
*) Jag bombar inte tokfort i offpisten så jag tänker mig att jag klarar mig med mindre radie.
*) Huruvida jag "borde" ha mjuka eller hårda skidor är lite osäkert då jag inte provat så mycket men jag gissar att jag är mer av en mjukis. Upplys mig gärna. Tyvärr står det inte i pryldatabasen hur styva skidorna är.
*) När jag nu läst igenom alla förslag är det ingen som rekommenderar "as-feta" skidor. Är det för att ni inte testat dem eller för att det är fel för mig månne? Vad är nackdelen med de fetaste-som-finns?

Lite svar/följdfrågor:

@Pillard: Hur mycket förlorar jag i carving/komma runt träden i en uppkörd offpist med längre kurvradie? Bibbyn ser annars ok ut...

@JellyFishFluff,
@GoranC: Just nu har jag inte satt nån budget. Byter jag lagg var 9:e år :) kan jag betala vad som helst men det ska ju vara rätt. Funderar jag på Radict har jag nog råd med Hendryx tror jag. Jag värderar högre att snabbare kunna ändra riktning runt träd än att stabilt köra tokfort i offpisten/pisten så jag tror att mjukare skidor passar mig bättre. @JellyFishFluff: Du har rätt i att jag (tyvärr) kommer att vara mycket i pisten men skidorna ska i första hand vara bra för offpisten för det är där jag vill vara. Varför skulle 5p skidor vara sämre i pisten? För att man har mindre kantlängd?

@Lee-nus: Tack för att se till mina behov. Jag kommer nog att tura mycket lite och om det blir blir det nog bara kortare toppturer så det är inte ett ultimat krav men visst, möjligheten ska finnas.

@lundatok: Squad7 med sina 30m radie är kanske inget för pisten...

@Christian2010: Mycket bra info! Nu ska jag blotta mig som en aning okunnig och fråga hur du resonerar att 22-26 är mer allround för mig?

@jocke-torkelson: Mycket bra info. Verkar vara en skida för mig. 14m låter lite avskräckande lite men recensionerna verkar lovande. F.ö. väger jag 81kg.

mvh,
/Tyrre

snorkel

Ny medlem
DPS Wailer RP 112 i längd 190 har radie 15m och är lätta vilket är bra för att gå med. De är vridstyva och fungerar bra även i hård pist. Relativt mjuka men inga makaroner, mycket lättsvängda både i och utanför pist.

Alfakrull

Medlem
Tyrre sa:
@JellyFishFluff: Du har rätt i att jag (tyvärr) kommer att vara mycket i pisten men skidorna ska i första hand vara bra för offpisten för det är där jag vill vara. Varför skulle 5p skidor vara sämre i pisten? För att man har mindre kantlängd?
Okej, personligen skulle jag ju vilja optimera mitt skidval för att få ut största möjliga glädje på de ställen jag spenderar mest tid men nu är det ju du som ska köpa skidor och då ska du såklart få köpa det du känner att du vill ha.

Jag har fått uppfattningen att man ser sina fempunktsskidor mer som offpistskidor med möjligheten att transportera sig i pist mellan offpiståken, samtidigt som jag tycker att man ska använda rockern till pistegenskaperna också istället för att låta den bli något som hänger med skidan men egentligen inte gör någon nytta men som du skriver i din lista nedan gillar du kortare skidor och då är det absolut klart att det kan vara ett alternativ, som dessutom ökar utbudet kraftigt.

Tyrre sa:
Jag ska försöka förtydliga lite (i hopp om att folk fortfarande har åsikter):
*) 20m radie är ju inte ett krav men jag har alltid gillat korta skidor med liten radie. Mina Gotama har ju runt 30m radie och man får pressa rätt hårt för att få dem att carva. Jag använde mest 20m som ett filter för att minimera antalet lagg.
*) Jag bombar inte tokfort i offpisten så jag tänker mig att jag klarar mig med mindre radie.
*) Huruvida jag "borde" ha mjuka eller hårda skidor är lite osäkert då jag inte provat så mycket men jag gissar att jag är mer av en mjukis. Upplys mig gärna. Tyvärr står det inte i pryldatabasen hur styva skidorna är.
*) När jag nu läst igenom alla förslag är det ingen som rekommenderar "as-feta" skidor. Är det för att ni inte testat dem eller för att det är fel för mig månne? Vad är nackdelen med de fetaste-som-finns?
Jag vet inte riktigt vad din definition av asfeta skidor är men Extrem big pen ska ju tydligen vara fin i pist trots midjan. Nu är jag dock långt från hemmaplan eftersom jag inte åkt något som är i det närmsta lik den skidan.

Tipset på DPS här över kan nog vara något i rätt riktning...

Och för att öka förvirringen än mer så namedroppar jag väl Line Sir francis bacon och Mr. Pollards Opus

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Bibbyn är helt suverän när det kommer till uppkörd offpist bland träden (knädjup skog också förresten ;)) Jag kan ju inte påstå att jag skulle hålla rena skär på dem mellan träden men när det är dags att bränna pist skär den finfint. Dessutom är tailen lätt att trycka ut när man behöver ta ner farten. Den går väldigt snällt mellan skär och sladd, precis utifrån vad du ber den om.

Wailern som du fick tips om skulle annars kunna vara en lämplig skida. Jag själv blir stressad av så kort radie men många gillar den. Läs MnOs test eller hör med Carled här, vet att han gillade de. I skog

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ingen som har nämnt CMD Wizard? Eller Extrem Project 110?

Sedan har du nya Elan Spectrum som kommer nästa år med 115 mm i midjan. Riktigt fin både som offpist och pistskida.
Och jag har kört på Elan Boomerang TBT med 120 mm under foten som är en riktigt nice offpistskida. Radie ca 20m

Salomon Rocker2 122 kan oxå vara något för dig.

Om du vill ha en skida som är sjukt rolig skulle jag säga nya Downskis CD? med 124 i midjan ;)

En fetare skida är inte så bra eller snabb i pisten oftast så därför har nog ingen nämnt de. Fast du skriver ju att du vill ha en offpistskida ;)

Och sedan gör ju rockern på skidor oftast att den känns kortare svängradie än det är.

//H

Senast ändrad:

Gusten26

Medlem
Automic Automatic! Körde mina i Alta, UT ett par dagar. Helt OK med snö för så tidigt på säsongen. Funkade kalas efter ett ganska bra dump. Har även kört dem nu några dagar i Cervinia i alla möjliga förhållanden: kallsnö, skare, slask, sorbet, uppkört, ja nästan allt. Stabila (för mig), lekfulla, relativt lätta och grymt roliga att åka på. Gillar även skidor med radie runt en 20 m, så mina Automatic på 19 m är perfekta för mig.

Är 182 cm lång och väger 80 kg. Kör på 186 varianten.

Har i år även testat Nordica Patron, Nordica Helldorado, Rocker 2 115 och Icelantic Keeper. Av dessa var det helt klart Automaticen som var mest allround.

Pillard

Aktiv medlem
Rent generellt så tror jag att många låtit bli att rekommendera bredare skidor också för att de oftast inte har nåt syfte. Skidbredder hade en period en tendens att bara öka och öka men känslan är att de största bredderna börjat krympa och att maxbredden stabiliserats sig nånstans runt 120mm. Däremot så har skidorna upp till de bredderna blivit bättre och bättre på att hantera pisterna.

Det där med optimala midjebredden diskuteras en del i Project Opinion-tråden.

Du skrev också lite om att skdor fick dig att lägga ner. En aspekt att ta hänsyn till där kan vara en sådan sak som knän. T.ex. upplevde jag att R2 122 var väldigt jobbig för mina knän på hårt underlag, något som Bibbyns 118mm inte är. En kompis fick byta ut sina BentChetler med 123midja för att knäna fick en del stryk. När han jämförde med mina 118 bibby i några åk kändes inte knäna alls. Skidor som är väldigt greppiga och med aggressivare skärning tillsammans med rejäl bredd kan alltså påverka dåliga knän en del, bara något att ha i åtanke.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Pillard sa:
Rent generellt så tror jag att många låtit bli att rekommendera bredare skidor också för att de oftast inte har nåt syfte. Skidbredder hade en period en tendens att bara öka och öka men känslan är att de största bredderna börjat krympa och att maxbredden stabiliserats sig nånstans runt 120mm. Däremot så har skidorna upp till de bredderna blivit bättre och bättre på att hantera pisterna.

Det där med optimala midjebredden diskuteras en del i Project Opinion-tråden.

Du skrev också lite om att skdor fick dig att lägga ner. En aspekt att ta hänsyn till där kan vara en sådan sak som knän. T.ex. upplevde jag att R2 122 var väldigt jobbig för mina knän på hårt underlag, något som Bibbyns 118mm inte är. En kompis fick byta ut sina BentChetler med 123midja för att knäna fick en del stryk. När han jämförde med mina 118 bibby i några åk kändes inte knäna alls. Skidor som är väldigt greppiga och med aggressivare skärning tillsammans med rejäl bredd kan alltså påverka dåliga knän en del, bara något att ha i åtanke.
Lite OT då: Behåll dina Bibby då. De ny är bredare dessvärre...

Pillard

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Lite OT då: Behåll dina Bibby då. De ny är bredare dessvärre...
Fortsätter lite OT då, så länge inte Project Opinion-skidan blir någon form av magiskt mästerverk kommer jag att behålla mina Bibbys tills det löst upp sig i sina beståndsdelar.

Jerrre

Ny medlem
Jag är otroligt nöjd med mina Atomic Bent Chetler. De ligger på 123mm i midjan, ruggigt roliga och lekfulla i lössnö.
Står man på och trycker lite är de helt okej i pisten, fladdrar inte alls lika mycket som vissa tycker.
Men i lite isigare förhållande släpper de gärna lite mer än man själv vill.
Overall tycker jag den funkar bra i pist och riktigt bra i OP!

JL76

Aktiv medlem
Tyrre: I mer tredimensionell snö används skidans skärning("radie") väldigt lite, eller inte alls, formen (liten radie) påverkar såklart beteendet men mest till det sämre enligt mig och många andra. I typiskt uppkörd terräng och även skog kan en rakare skida var mer lätthanterlig förutsatt att styvhet är anpassad för åkaren (tyngd, teknik, fart osv). Vid skogsåkning och allmän offpist skulle jag säga att en skidas radie är en av de minst viktiga parametrarna, lite dumt att selektera baserat på det då?

edit: ett förtydligande

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
snej sa:
Hasse_Lindborg sa:
Och sedan gör ju rockern på skidor oftast att den känns kortare svängradie än det är.

//H
Kan du utveckla det där? Obs! Jag hackar inte, mest nyfiken..
Alla WC tillverkare exprimeterade med rocker för att få ner "svängradie" inför denna säsongen. Nu kunde jag inte hitta den artikeln. Men har för mig att det var att skidan är "förböjd" som gör den att "känns" kortare.

//H

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp