Januari t.o.m mars/säsong Alperna

Farbrorfluff

Ny medlem
Januari t.o.m mars/säsong Alperna
Här kommer ännu en tråd som skrivits miljoner gånger på dessa forum, nämligen den där jag frågar er alla vart jag ska bege mig i vinter.

Har bott i Åre i 5 år nu och har efter ett två månader långt besök till Mammoth Mountain senaste vintern under deras snörikaste period insett att de här svenska skitvintrarna inte längre är något för mig. Tanden har blivit blodad och begäret efter riktigt vinter har till slut växt sig bortom all kontroll, i år är det dags att räcka det längsta långfingret till hemlandet och fara iväg mot platser med större kvantiteter pudersnö.

Har därmed planerat på att antingen jobba så mycket det bara är fysiskt möjligt och göda plånboken ordentligt fram till nyår för att sedan vara arbetslös och spendera tre månader med endast skidåkning, eller att åka ner och göra en hel säsong och jobba 20-30 timmar i veckan för att ha råd att överleva.

Lite kort om mig då så ni kanske kan förstå vad jag är ute efter:
Jag är 21 år gammal, har åkt skidor mer eller mindre hela livet men det var för fem år då jag flyttade till Åre som jag började åka på riktigt istället för att cruisa runt som den turist man var en vecka då och då. Skulle beskriva mig själv som en hyfsad åkare med lite för mycket självförtroende när jag står på skidor, troligtvis inget sponsormaterial men definitivt någon som sticker ut på berget. Åker så gott som bara Off-pist i alla möjliga terränger numera, skog, öppna fjäll, raviner, bäckar, pillows, you name it. Har lite parkåkning i ryggsäcken och tycker fortfarande att hoppen är skitkul att kötta igenom lite då och då, trots det lade jag parkåkning på hyllan för ett tag sedan efter att ha gått igenom 3 par skidor på en säsong och ser inte längre en park som något viktigt att ha när jag åker.
Gillar att ösa på en del när jag är ute, med det menar jag att ta den där klippan man gärna tvekar på när man kollar in den, slänga den där bakåtvolten på den där windlippen om man får feeling på väg in eller att bara åka fortare än vad som känns bekvämt bland träden.

Festar så gott som ingenting numera, tycker däremot om att kunna gå och bara ta en öl med kompisar och sitta och ha trevligt med lite skön musik i bakgrunden. Är inget fan av att hänga med äldre folk (nu snackar vi 30+) då jag sällan lyckas relatera till dem på något bra sätt, så ett ställe med lite uteliv hade nog knappast skadat. Finns det några event att besöka på kvällarna efter att liftarna stängt så är det definitivt en bonus, till exempel att något ställe visar skidfilmer någon kväll.

Har ni några tips på vart jag ska bege mig? Hur löser jag lättast boende? Är det svårt att få jobb ifall jag kommer dit efter nyår?
Kanske finns det fler som tänker i liknande banor och vill haka på under vintern, lämna ett svar om ni har något att dela med er av!

Topp