Japan 2016

ritsle

Ny medlem
Hej Mikael heter jag o är 25 år gammal.

Tänkte kanske försöka uppleva en av mina drömmar snart, genom att åka till japan o åka lite skidor! Min tanke är att vara borta i ca en månad o bara njuta o åka skidor, men är självklart öppen för förslag som tex kortare eller längre vistelse mm . Det jag vill få ut av min resa är ju så klart pudersnö :)

Lite om mig då! Jag är en rätt så lugn person som gillar äventyr, har gjort en säsong i Bad Gastein o har åkt på några kortare resor till alperna o svenska fjällen, så är väll en medelgod åkare. På hemma plan håller jag på lite med klättring o diverse sporter.

hör gärna av er om ni är sugna på någon liknande resa!

MVH Puder galning!

Nudeln

Ny medlem
Tja,

Jag har också en tanke om att komma iväg till Japan. Själv är jag mest inne på att resa över jul och nyår. Är det ett alternativ för dig?

Mvh Jonas

ztoffe3

Ny medlem
Hej!

Jag har funderat sporadiskt på japan då man hört gott om snötillgången!!

Hur är det med ekonomin? Billigare/dyrare än sverige eller Österrike som jag också kanske ska göra en säsong i?

Tillåter min privata ekonomi en månads "skibumming" så är jag på!

Jag själv är också en lugn kille, 22 år, utbildad brandman och fullkomligt Älskar skidåkning!!! Gillar att hitta på saker och omge mig med trevligt folk!

//Kristofer

ritsle

Ny medlem
Nudeln sa:
Tja,

Jag har också en tanke om att komma iväg till Japan. Själv är jag mest inne på att resa över jul och nyår. Är det ett alternativ för dig?

Mvh Jonas
Jag har ju inte direkt någon tidsplan exakt under vilken tid jag vill, men vill ju så klart åka då det är störst chans till pudersnö ???? jag vet inte hur läget brukar vara runt jul o nyår

ritsle

Ny medlem
ztoffe3 sa:
Hej!

Hur är det med ekonomin? Billigare/dyrare än sverige eller Österrike som jag också kanske ska göra en säsong i?

Jag själv är också en lugn kille, 22 år, utbildad brandman och fullkomligt Älskar skidåkning!!! Gillar att hitta på saker och omge mig med trevligt folk!

//Kristofer
Tjo, jag kan ju tänka mig att det kan bli lite dyrare att åka till Japan om man jämnför med tex Österrike. Men det är ju mycket coolare att åka till Japan ???? jag har inte kollat upp några priser på varken flyg eller boende, man skulle ju kunna ta o göra det kanske. Tänkte du bara göra en månads säsong i Österrike annars?

ritsle sa:
ztoffe3 sa:
Hej!

//Kristofer
Tjo, jag kan ju tänka mig att det kan bli lite dyrare att åka till Japan om man jämnför med tex Österrike. Men det är ju mycket coolare att åka till Japan ???? jag har inte kollat upp några priser på varken flyg eller boende, man skulle ju kunna ta o göra det kanske. Tänkte du bara göra en månads säsong i Österrike annars?
Jag är sjukt sugen på en månad i japan!

Senast ändrad:

Punten

Ny medlem
Hej!

Jag har i princip bestämt mig för att dra till Japan (Hokkaido) över jul/nyår i drygt två veckor för att åka skidor och letar efter lite trevligt resesällskap.

Har kollat upp flyg, boende och liftkortskostnad så har hyfsat koll på läget :)

Kan tilläggas att SAS under denna helg har extra erbjudande för resor till Japan under perioden 3 november 2015 - 16 mars 2016 med riktigt schyssta priser.

// Victor

ritsle

Ny medlem
någon som har koll på när det är bäst o åka, januari-februari? jag hade nog tänkt mig vara borta en månad ungefär iallafall:)

DrPepper

Ny medlem
December och januari brukar ha störst snöfall, dock kanske inte snöbasen är så djup (i japanska mått) i december. Det behövs en del snö för att täcka den långa sasa-bambun som kan vara rätt duktig på att snärja in skidorna om man inte ser upp. Men det är å andra sidan desto folktommare i backarna i december. Var beredd på att puderhetsen i Niseko i januari är total!

Tancoll

Medlem
hawkan sa:
December och januari brukar ha störst snöfall, dock kanske inte snöbasen är så djup (i japanska mått) i december. Det behövs en del snö för att täcka den långa sasa-bambun som kan vara rätt duktig på att snärja in skidorna om man inte ser upp. Men det är å andra sidan desto folktommare i backarna i december. Var beredd på att puderhetsen i Niseko i januari är total!
Tycker att det var lungt i Niseko om man jämför med Whistler.
Vist kunde det vara lite kö till gondolen på morgonen men mer än det var de ju knappast.

DrPepper

Ny medlem
Tancoll sa:
Vist kunde det vara lite kö till gondolen på morgonen men mer än det var de ju knappast.
Vilken tid på året var du där?
Jag håller med om att det inte är mer folk än för en genomsnittlig välbesökt skidort, men grejen med Niseko är att ALLA och deras mormor och hennes hamster är ute och jagar puder! När jag var där i januari var det dessutom stängt till backcountry nästan hela tiden, det kan nog ha förvärrat situationen.

Tancoll

Medlem
hawkan sa:
Tancoll sa:
Vilken tid på året var du där?
Jag håller med om att det inte är mer folk än för en genomsnittlig välbesökt skidort, men grejen med Niseko är att ALLA och deras mormor och hennes hamster är ute och jagar puder! När jag var där i januari var det dessutom stängt till backcountry nästan hela tiden, det kan nog ha förvärrat situationen.
Landade 1e Jan och åkte 28e Feb 2013.
Kan varit så att gates var öppna nästan hela tiden, toppen var inte stängd mer än en dag i veckan.
Det var ju bara att gå upp på toppen vid 10 när dem öppnade så hade man två - tre åk ospårat :)

Jag upplever ett större hets i Åre när det är sportlov bland stockholmarna än i Niseko.

DrPepper

Ny medlem
Tancoll sa:
Kan varit så att gates var öppna nästan hela tiden, toppen var inte stängd mer än en dag i veckan.
Det var ju bara att gå upp på toppen vid 10 när dem öppnade så hade man två - tre åk ospårat :)

Jag upplever ett större hets i Åre när det är sportlov bland stockholmarna än i Niseko.
Låter grymt! Vi hade bara 2-3 dagar med öppen gate tror jag på nästan 2 veckor, mest sjukt dålig sikt, men den sista dagen var perfekt bluebird, men också samma dag vi skulle åka hem :/ Dock snöade det vansinnigt mycket, det var ju därför det var stängt på toppen. Så mycket lössnö fick man ju såklart!

Jag tror jag blev lite besviken sist jag var där (2014) eftersom att berget blev uppåkt väldigt mycket snabbare än när jag var där innan för bara 4 år sedan (samma tid på året). Intresset verkar öka explosionsartat! Tillochmed Rusutsu var relativt spårat. Det var ju verkligen helt öde första gången man va där!

Men allt till trots är ju Niseko fortfarande svårslaget för liftburen lössnö!

Hur var det i februari förresten, jämfört med januari?

Senast ändrad:

Tancoll

Medlem
hawkan sa:
Tancoll sa:

Låter grymt! Vi hade bara 2-3 dagar med öppen gate tror jag på nästan 2 veckor, mest sjukt dålig sikt, men den sista dagen var perfekt bluebird, men också samma dag vi skulle åka hem :/ Dock snöade det vansinnigt mycket, det var ju därför det var stängt på toppen. Så mycket lössnö fick man ju såklart!

Jag tror jag blev lite besviken sist jag var där (2014) eftersom att berget blev uppåkt väldigt mycket snabbare än när jag var där innan för bara 4 år sedan (samma tid på året). Intresset verkar öka explosionsartat! Tillochmed Rusutsu var relativt spårat. Det var ju verkligen helt öde första gången man va där!

Men allt till trots är ju Niseko fortfarande svårslaget för liftburen lössnö!

Hur var det i februari förresten, jämfört med januari?
Det var helt klart bätter i början av Januari än i Februari.
Slutet av Feb var det ganska mycket sol och snön blev solpåverkad på eftermiddagen...

Det kan också bero på att vi fick väldigt mycket snö första 2 - 3v jag var där.
Aldrig ett stordump men mellan 30 - 40cm om natten + snöfall dagen.

Skulle jag åka nu blir det nog att jag åker före jul och stannar borta hela Januari.

När jag var i Rusutsu så kunde jag lägga 8or i mina egna spår, det kanske handlar om det är storhelg eller inte.

2013 bojkottade ju kineserna Japan med, kanske därför det var mindre folk än vanligt.

symer60

Ny medlem
Tjenare, jag och mina kompisar söker det billigaste boendet, gör inte så mycket om de håller låg standard då vi tycker det är lite av charmen, vi vill bara kunna laga mat och sova så vi kan vara utvilade för skidåkning, bra bussförbindelse är ju också att föredra.

Någon som bott i Japan en lite längre period och har något att rekommendera? Tycker det mesta vi hittar ligger runt 10000 i månaden per person vilket vi tycker känns lite väl mycket jämfört med vad vi är vana vi.

ocv

Ny medlem
symer60 sa:
Tjenare, jag och mina kompisar söker det billigaste boendet, gör inte så mycket om de håller låg standard då vi tycker det är lite av charmen, vi vill bara kunna laga mat och sova så vi kan vara utvilade för skidåkning, bra bussförbindelse är ju också att föredra.

Någon som bott i Japan en lite längre period och har något att rekommendera? Tycker det mesta vi hittar ligger runt 10000 i månaden per person vilket vi tycker känns lite väl mycket jämfört med vad vi är vana vi.
Har själv rekat lite under kafferasten efter ett boende i Niseko och prisättningarna jag än så länge funnit är vad jag skulle säga åt helvete. ;)

symer60

Ny medlem
Vi kollade på det Kanon pension&backpacker, väldigt bra priser, någon som varit där som kan berätta om hur det är?

Bott på backpacker. Litet och trångt. Två toaletter och en dusch på drygt 20 sängplatser. Men är faktiskt helt okej. Knappast någon lyx, men billigt och nära liften!

Spaggen

Ny medlem
Låter grymt, 26 årig snowboarder. Åker helst början av januari PMa mig på facebook! Sebastian Selmer.

Aspens

Ny medlem
Hallå!

Jag och JohanSundstrom möttes i Japan vintern 13-14 och bodde på http://niseko-kanon.com/LOG.LINK.ENGLISH/index.html
Billigt men sen får man vad man betalar också, som sagt nära och bra till liftar och det lilla som finns i Niseko by, men en 3-sits soffa på 20 pers, som man måste dela med BIG-STEVE som är den störsa australiensaren jag mött, och sen bara pallar att sitta på, 13" tv att titta på och 2 kokplattor gör ju att komforten utanför skidåkningen är ganska begränsad, sen är det ganska omständligt om man vill åka och "storhandla" på nått annat än macken, nog för att japanska mackar är jäkligt bra! Har godare sushi än vad man får här hemma i Sverige och man kan köpa allt från öl till i studenter mått mätt "fin whiskey" ;)

Jag och JohanSundstrom pluggar i Umeå och engagerar oss som reseledare och anordnar skidresor för studenter hemma i Sverige under vintern och nu har vi tillsammans med några andra polare börjat smida planer på att få till lite längre ledighet och dra iväg till Hokkaido under typ 3-4 veckor under jul och framåt.

Förra gången jag va i Japan hyrde jag och 3 andra polare en bil och va ute på roadtrip i typ 10 dagar och det va det sjukaste jag gjort! Åkte exempelvis bort till nord-östra delen av Hokkaido runt staden Asahikawa och hittade massa kul åkning som va helt öde, Asahidake har t.ex. en kabinbana som tar typ 20 pers, som åker typ 2 ggr. i timmen, sen har man ett helt berg för sig själv och man får bo på ett härligt japanskt vandrarhem med ris och konstiga fiskrätter till frukost, i Kamui-ski åkte vi ospårat under gondolen trots att det tydligen hade vart hela 2 dagar efter snöfall, (och det va enda gången det va 2 dagar utan snöfall under de 5 veckor vi va där).

Så jag är taggad på repris! Niseko är i min mening det enda stället på Hokkaido som är tillräckligt stort för att man ska kunna vara där en längre tid, för japaneran är ju noga med säkerhet osv. så offpiståkning sker bara genom gater och dessa kan vara stängda ganska ofta. Dessutom har dom videokameror och ropar ut att dom beslagtar liftkort osv, har iof aldrig sett nån bli av med det, men om det blir nått strul tror jag inte att man har så mycket att orda om. Så på mindre orter kan det va helt värdelöst om man inte kommer ut i offpisten, i Niseko kan man hitta roliga saker lätt även om det inte är öppet på alla ställen. Sen är Hokkaido litet, och tågen går på sekunden och man behöver aldrig boka nått, sen är det smidigt att hitta boenden på andra orter utöver Niseko dit alla åker.

Det smidigaste med Japan är att dom har massa 1 och rs paket eftersom japanerna inte tar semester som vi gör, så från alla städer går det alltid paketresor där typ buss, liftkort och lunch kan bli billigare än ordinarie liftkort.

Så mitt tipps är att åka till Niseko och skaffa sig en grund, sen åka runt och äventyra, kändes lite läskigt att göra det först för oss, men allt går så jäkla smidigt i japan, och boende utanför Niseko är väldigt mycket billigare, och oftast mycket coolare :D

Kan sist rekommendera att kolla sas ungdom, när jag spontant kollade så hittade jag flyg till Tokyo för typ 4200 kr t/r. mellan mitten på december till mitten på januari.

Tancoll

Medlem
Aspens sa:
Hallå!

Jag och JohanSundstrom möttes i Japan vintern 13-14 och bodde på http://niseko-kanon.com/LOG.LINK.ENGLISH/index.html
Billigt men sen får man vad man betalar också, som sagt nära och bra till liftar och det lilla som finns i Niseko by, men en 3-sits soffa på 20 pers, som man måste dela med BIG-STEVE som är den störsa australiensaren jag mött, och sen bara pallar att sitta på, 13" tv att titta på och 2 kokplattor gör ju att komforten utanför skidåkningen är ganska begränsad, sen är det ganska omständligt om man vill åka och "storhandla" på nått annat än macken, nog för att japanska mackar är jäkligt bra! Har godare sushi än vad man får här hemma i Sverige och man kan köpa allt från öl till i studenter mått mätt "fin whiskey" ;)
Big Steve, vilken härlig snubbe!
Han visade några sköna åk som ingen tänker på när ja bodde på Log Kanon..

Bra sugen på att dra tillbaka och åka strax efter jul...

jcca

Ny medlem
Hallå!

Blivit sugen på Japan till vintern, funderar på att åka efter jul och vara borta i omkring fyra veckor. Men känner mig väldigt kluven om vart man ska åka.

De flesta verkar ju åka till Niseko, men har även hört gott om Hakuba.

Har tidigare varit mest inne på Hakuba, men blev väldigt sugen på Niseko av inlägget här ovan.

Någon som kan berätta lite pros/cons om bägge ställen?

Av de jag pratat med verkar de säga att Niseko har lägre berg och mest skogsåkning men mer snö, medan Hakuba har större berg men mindre snö. Någon som har nåt att lägga till?

Emeeliee

Ny medlem
Hej!
Jag är en tjej som ska ut och resa i Asien i vinter. Har sällskap i dem varma länderna. Men när jag ska till japan så är de ingen som vill hänga på mig och åka skidor. Vore skitkul att möta upp någon/några i Japan och åka skidor. Jag tänker dra till Japan i slutet av Januari/början av Februari :)

Emeeliee

Ny medlem
JohanSundstrom sa:
Bott på backpacker. Litet och trångt. Två toaletter och en dusch på drygt 20 sängplatser. Men är faktiskt helt okej. Knappast någon lyx, men billigt och nära liften!
En liten fråga, vad kostar ett sådant boende i svenska pengar? :)

Emeeliee sa:
JohanSundstrom sa:
Här får du ett svar på den lilla frågan! Bor man längre än en månad kostar det drygt 130 kr natten tror jag, om de inte har ändrat priserna dvs.

Tancoll

Medlem
JohanSundstrom sa:
Emeeliee sa:
JohanSundstrom sa:
Här får du ett svar på den lilla frågan! Bor man längre än en månad kostar det drygt 130 kr natten tror jag, om de inte har ändrat priserna dvs.
Tror dom har höjt till 2500 yen/natten.
Men fotfarande sjukt billigt!

symer60

Ny medlem
Fick precis smått panik. Vi va helt intställda på kanon backpacker och mailade dom för en månad sen och fick svar dom inte öppnar för långtidsbokningar fören 1 augusti.

Skrev igår och fick svar idag de är fullt. Vet någon andra boenden i niseko området för ungefär samma pris?

Stor klump i magen.

Tancoll

Medlem
Har för mig Aspara lodge är billiga med.
Sedan ligger det lite off, typ 15 min gångväg från Hirafu (vilket inte alls är långt)

ekbrand

Ny medlem
Vet inte om någon har nämnt, men jag bodde på Moiwa Lodge i år. http://www.moiwalodge.com. Ligger i ett separat system (en sexstols lift), men nära Niseko United, 10 min med bil eller åk transfer från Moiwatoppen.
Mindre puderhets, och grym åkning. Vi höll oss där till 80% av tiden.
Kostar typ 5000 yen per natt har jag för mig för dorm. Ingår najs frukost.

Sen tycker jag personligen, om man har möjlighet... Så borde man åka till Kiroro någon dag, överlag mer snö där, lite brantare terräng. Hade nog min bästa dag där iallfall!

Om någon undrar så la jag ungefär 18000 +- några tusen för 2 veckor inkl ALLT.

Frida1

Ny medlem
HEJ!

Jag heter Frida Lindfors, 21 år och kommer från Luleå! Bor just nu i Åre/storulvån och letar för fullt efter folk att åka skidor med i vinter. Säsongade i Kicking Horse Kanada 13/14 och Kittelfjäll nu i vintras. Är megataggad på Japan och skidåkning! Kan tänka mig att vara allt från några veckor till hela säsongen. :D

Jag tänker hitta och boka boende inom en snar framtid. Kanske kan starta en grupp på fb så KÖR VII :D

HADE så länge!

Flowmax

Ny medlem
symer60 sa:
Fick precis smått panik. Vi va helt intställda på kanon backpacker och mailade dom för en månad sen och fick svar dom inte öppnar för långtidsbokningar fören 1 augusti.

Skrev igår och fick svar idag de är fullt. Vet någon andra boenden i niseko området för ungefär samma pris?

Stor klump i magen.
Yo!

Är det fullt just den perioden du ville bo där (i så fall vilken), eller är det fullt hela vintern?

Tacksam för svar

Ludwigson

Ny medlem
Var i Japan i ungefär två månader i år och det var en grymt häftig upplevelse. Niseko är säkert jättebra och kul om man har riktigt tur, men i ungefär 90% av fallen kunde man lika gärna åkt till vilken turistig alport som helst. Spenderade även två veckor i Nozawa onsen och några dagar i Asahidake. Asahidake var mest för att det lät kul på papperet, men den enda liften stängde vid minsta vindpust och i övrigt var terrängen ganska flack. Kul om man kan tura upp på vulkanen en dag när det är bra väder dock! Nozawa onsen var å andra sidan en liten pittoresk stad som bjöd på det mesta och bästa av Japan. Onsen (varma källor), god mat och konstig shopping. Och såklart bländande skidåkning. Så mitt tips är definitivt att utforska landet! Ta inte första bästa plan till Niseko bara för att det är enklast. Finns ofantligt mycket spännande terräng och upplevelser att hämta i Japan om man vågar chansa lite. Här har ni det bästa från resan för den som vill tagga lite:

Dracen

Ny medlem
Någon som känner till hur utbudet är om man ska köpa skidor och bindningar i området runt Niseko?
Kunde ju vara skönt att slippa släpa på dom åt ena hållet iallafall om man ändå ska ha nytt.

Dracen sa:
Någon som känner till hur utbudet är om man ska köpa skidor och bindningar i området runt Niseko?
Kunde ju vara skönt att slippa släpa på dom åt ena hållet iallafall om man ändå ska ha nytt.
I Grand Hirafu tyckte jag utbudet var okej/bra. Ungefär samma priser som alpingaraget tex, dvs inte superbilligt!

ztoffe3

Ny medlem
Köp på nätet och bär dem på axeln!
Då sparar du mycket pengar samt får träning! win-win! :cool::cool:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp