Japan 2020 följ med!

SofieKrook

Ny medlem
Hejsan, vill spendera senare säsong i Japan kommande vinter.
Ultimata tanken skulle vara att åka ner i februari, bli med husbil och spendera
kommande månader med att upptäcka Japan. Min resa avslutas runt juni månad.
Åka puder, resa och äta mat där har du mina mål. Vad som är realistiskt går att
diskutera men du får iallfall känslan av vad jag vill.
Öppen för allt annat också såklart berörande Japen eyy.
Erfaren sonwbaordare, splitboardare, från Åre inne på 3 vintern utomlands,
där har du mig.
Häng med?
mvh Sofie

ps öppen för alla tips som finns.

Olangu

Medlem
Japan är grymt. Har själv varit där tre gånger, skulle gärna åka igen, men kan inte denna vinter.

Men vet inte riktigt om jag tror på din idé med husbil. Du måste nog hyra i så fall. De har, vad jag förstått, väldigt komplicerade regler för att äga bil, du behöver bland annat kunna visa att du har parkeringsplats för att kunna få köpa bil.
De japanska mini-bilarna, kei-car är omåttligt populära just för att man med de slipper undan många regler som annars gäller.
Dock så måste dessa vara max 3.4x1.48m och ha max 63 hästkrafter. Jag har sett husbilsvarianter av dessa i tidningar men tvekar på att man som västerlänning kommer sova bekvämt. :)

Jag kan varmt rekommendera att resa med tåg, tyvärr så har de inga av de extremt fördelaktiga turist-erbjudandena för en så lång vistelse. Första gången jag var där så gällde JReast-pass flexible 5-days under 30 dagar, nu bara under 14. Och Japan Rail Pass är som längst 21 dagar.
Att köpa enkelbiljetter på tåg är väldigt dyrt. Däremot finns billiga bussar och inrikesflyget är väldigt prisvärt.

Att bo på hotell är ofta inte så farligt, speciellt om man är 4st, då man oftast betalar per rum, inte per säng. Då får man ett litet kallt rum och några futon-madrasser att sova på och en te-kokare. Att tänka på är att det kan vara svårt att hitta boende natten mellan lördag och söndag, då många Japaner kör sin 1½-dagars intensivhelg. Japaner är extremt service-inriktade och har du bokat hotell så hämtar de och lämnar dig på närmsta busshållplats eller järnvägsstation.

Liftkort köps enklast per dag, eller om du ska topp-tura, per lift. Kontanter och jämn växel förutsätts (också på bussar).

Japow

Medlem
det är som han säger svårt att köpa bil i japan jag hade själv problem då jag bor i lägenhet det krävs att man har parkering samt ett resident card.
försäkringar skatter och avgifter på är höga
men det inte omöjligt men näst intill som turist
mina kompisar gjorde 7 veckor i husbil jag kunde dock bara joina 2 veckor
sjukt skoj värt varenda krona.
speciellt om du vill see mer av japan och besöka mindre kända skidanläggningar
lite folk och grymt japow. vakna öpp 100m från liften och kunna åka vart du vill är grymt.

Har en kompis som hyr ut husbilar och camper vans
vet att han inte har så stor efterfrågan under vintern så kanse säkert hjälpa dej förhandla fram ett bättre pris
beroende på hur stor efterfrågan han har.
hade gärna joinat om jag haft tid men mycket job under vintern.
=(

carl_couloir

Aktiv medlem
Instämmer helt med att Japan är grymt! :)
Men att komma först i februari kanske är lite sent??

bon ski
/C

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp