Japan?

Megawatt

Medlem
Japan?
Hej,

Vi är ett gäng som nu kollar på att få till en resa till Japan nästa år o tänkte kolla med er om ni har några bra tips på arrangörer eller hur ni ev styrde upp er resa själva!? Tar gärna oxå emot tips på vart ni med fördel tycker att vi ska åka och givetvis om det finns något annat ni vill dela med er av.

Marboh

Aktiv medlem
Japan?
var i Japan 2015. Vi styrde själva.
Flyg med finnair till Tokyo. Tåg till Nagano och plockade hyrbil där. Vi hade minibuss för att kunna vara flexibla och åka dit snön fanns.
Har för mig att det finns transfer mellan orterna om man letar lite och vill spara in på hyrbilen.
Vi bodde Nozawa onsen och myoko. Åkte några dagar i varje samt Madauro vid byte av bostadsort.
Tror att snabbtåget Shinkansen går till Nozawa onsen nu.
Tror vi landade kring 20’ per skalle ink lite fickpengar.

Nozawa onsen ligger mig varmt om hjärtat men det har nog lite att göra med att vi fick en ny halvmeter att bearbeta varje dag… :)

Megawatt

Medlem
Japan?
var i Japan 2015. Vi styrde själva.
Flyg med finnair till Tokyo. Tåg till Nagano och plockade hyrbil där. Vi hade minibuss för att kunna vara flexibla och åka dit snön fanns.
Har för mig att det finns transfer mellan orterna om man letar lite och vill spara in på hyrbilen.
Vi bodde Nozawa onsen och myoko. Åkte några dagar i varje samt Madauro vid byte av bostadsort.
Tror att snabbtåget Shinkansen går till Nozawa onsen nu.
Tror vi landade kring 20’ per skalle ink lite fickpengar.

Nozawa onsen ligger mig varmt om hjärtat men det har nog lite att göra med att vi fick en ny halvmeter att bearbeta varje dag… :)
Oj, låter som en grym resa.. ja det är väl en förhoppning på stora dump som lockar oss oxå såklart :cool:
Tack för info, upplever du att ni saknade något som researrangörerna slår ett slag för som tex. tillgång till guide o planerade utflykter?

TailGunnar

Aktiv medlem
Japan?
Problemet med de flesta researrangörerna är att deras guider inte snackar japanska och/eller har dålig koll när det gäller området. Tex. åkte vi en gång med Xtravel och deras guide var i Japan första gången. Det enda nyttiga var att kunde köra Hiacen mellan hotellet och olika anläggningar plus onsenbad. Helt hopplöst.

Marboh

Aktiv medlem
Japan?
Oj, låter som en grym resa.. ja det är väl en förhoppning på stora dump som lockar oss oxå såklart :cool:
Tack för info, upplever du att ni saknade något som researrangörerna slår ett slag för som tex. tillgång till guide o planerade utflykter?
Nja, vi hade några som gjort en del googlande innan så funka rätt smidigt. Men nån åker ju på att hålla koll på vilket tåg man ska med etc.

Guide kan man fundera på, men det borde man kunna hitta på plats och hyra nån/några dagar.
Sen är det ju alltid bra med nån som har koll på restauranger osv, men där kan nog en lokal guide ge tips.

Vi hade det bra, men vi vet ju inte vad vi missade. :)

Kan tycka att det är lite kul att kasta sig ut i det okända.

Fick lära oss saker som att en 65cl öl är ”for sharing”.
Och att kyparen kollar lite konstigt på dig om du beställer två såna själv… för att du är törstig efter ett äventyr på bergets baksida.

Megawatt

Medlem
Japan?

johanb

Medlem
Japan?
Vi fixade egen resa januari 2019 till Niseko Grand Hirafu. Det blåste, snöade och var extremt kallt i en vecka. Men bra snö fanns det massor av när man lärde sig vart man skulle åka om liften från byn var stängd pga vind.
  • Flög med Finnair till Sapporo via Nagoya. Finnair startade 2020 även direktflyg från Helsinki till Sapporo för all puderhungriga nordeuropeer men tror inte det flyget finns kvar efter pandemin...
  • Hotell hade vi bokat och betalat i förskott.
  • I Niseko behövs ingen bil då det funkar att åka buss mellan olika liftar typ Hanazono och Moiwa om vädret inte tillåter att åka lift mellan. Det är också enkelt med bussutflykter till typ Rusutsu för en dag.
  • Vi hittade även en guide som hade bil och tog oss på fina turer en dag då liftarna var stängda pga storm.
Niseko Grand Hirafu är enkelt att vara i då flertalet gäster och servicepersonal är australiensare, Niseko är väl typ deras St: Anton... Men det gör även att Japanupplevelsen kan bli lite lidande.

Krångligaste på resan var nog att boka bussresan från Sapporo till Niseko som man var tvungen att boka två veckor i förväg. När flyget sedan var försenat och vi behövde åka med en senare buss än den vi ursprungligen hade bokat blev det en del diskussioner. Det gick till slut, men mina tidigare upplevelser av japaner som extremt service minded fick sig en revision.

TailGunnar

Aktiv medlem
Japan?
Niseko Grand Hirafu är enkelt att vara i då flertalet gäster och servicepersonal är australiensare, Niseko är väl typ deras St: Anton... Men det gör även att Japanupplevelsen kan bli lite lidande.
Jag skulle undvika Grand Hirafu av just den anledningen. Detsamma gäller i Hakuba.
Det gick till slut, men mina tidigare upplevelser av japaner som extremt service minded fick sig en revision.
Japanerna är super service minded. Men om nånting inte går enligt planerna, kan många helt tappa konceptet. Jag missat bussen två gånger på Chitose och det har inte varit några konstigheter med det.

Pillard

Aktiv medlem
Japan?
Vi har provat både Hakuba och Niseko. I Niseko hade vi en klassisk Japanresa där det var snö, blåst och kallt. Precis det man vill åt. Två år senare testade vi Hakuba och det var väder runt nollan, sol och ytterst lite snöfall. Rent krasst är terrängen roligare i Hakuba men du är mer snösäker i Niseko.

Vi bokade allt själva bägge gångerna, och det gör jag även om jag åker till alperna. Flyg till Tokyo med SAS via CPH. Smidigt flyg i min mening. Åk INTE till Japan utan att ta iaf några dagar i Tokyo. Visst, skidåkningen är grym men som helhetsupplevelse får du inte missa Tokyo. Sen går det smidiga flyg från Tokyo till Sapporo. Det har varit världens mest trafikerade flygrutt med då iaf en 787a i halvtimmen ungefär. Sen var det lite seg busstransfer från Sapporo upp till Niseko.

Ett tips att ta med sig är bagagetransport. När ni landar på Narita kan ni lämna in bagaget och få det skickat dit ni ska till en rimlig peng. Jag skulle packa skidgrejerna separat och sen skicka dem direkt till Sapporo för att slippa släpa på dem i Tokyo. Den staden är inte byggd för otympligt bagage, inte hotellrummen heller :)

TailGunnar

Aktiv medlem
Japan?
Ett tips att ta med sig är bagagetransport. När ni landar på Narita kan ni lämna in bagaget och få det skickat dit ni ska till en rimlig peng. Jag skulle packa skidgrejerna separat och sen skicka dem direkt till Sapporo för att slippa släpa på dem i Tokyo. Den staden är inte byggd för otympligt bagage, inte hotellrummen heller :)
+1 för "takkyubin". Jag bodde ett år i Tokyo och jag brukade skicka mina grejer i förväg till Hakuba eller Hokkaido. Supersmidigt att flyga eller åka shinkansen utan massa bagage.

Megawatt

Medlem
Japan?
Tack för alla svar, ska sätta mig en kväll o börja kika runt lite..
När tycker ni det är bäst tid att åka, slutet av jan / början av feb?

Pillard

Aktiv medlem
Japan?
En sak till jag insåg att ingen påtalat är tiden och hur säsongerna ligger. Vi har vid bägge resorna börjat boka under hösten, ungefär då man börjar titta på alpresor. Det är dock i senaste laget vad gäller boenden osv. Så var ute i god tid.

MarcusEidem

Ny medlem
Japan?
Hej
Jag är också inne på Japan. Jag är lite bekväm av mig så jag tänker att jag inte kommer kunna ordna med resan på egen hand utan köper paket. Finns det andra än ActiveSki eller X-Travel? Har iofs inte hört dåligt om ActiveSki men det kan vara bra att se över marknaden och se alternativ.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp