Japanskida för kortväxt tjej

lmk30

Aktiv medlem
Tja! Nyss hemkommen från en riktig kanonvecka med midjedjupt och inser att mina favoriter inte håller måttet för så pass mkt snö... Tänkte dra till Japan nästa säsong och behöver nu lite tips på alternativa skidor. Problemet är att jag är så in i bängen kort, inte ens 160cm vilket begränsar urvalet. Väger strax över 50kg. Upplever mig som en rätt avancerad åkare men drar inga drops el annat lite mer akrobatiskt! ?

Åker nu på völkl aura som funkar kanon för svensk åkning inkl off pist men baserat på veckan som gått är det inte rätt skida för riktigt fina puderförhållanden.

Har tittat lite på Line Pandora och völkl one pink vilka finns i längder som skulle funka. Har dock inte provat ngn av dessa. Vill gärna ha tips på stabila men roliga puderlagg som helst inte är allt för tunga så att det funkar att tura också.

Tack å bock!

Astonson

Ny medlem
k2 pettitor 169cm skulle funka bra! 120m i midjan. Jäkla hårda i den camber som finns, vilket ger viss stabilitet, samtidigt som tip och tail är mjuka vilket bidrar till lekfullhet! Snygga dessutom.

lmk30

Aktiv medlem
Tack för svaren! Armadan låter intressant. Funkar den bra för turande? Åkte på Santa Anna (nordica) som jag uppfattat vara liknande la Nina men lite smalare, helt ok men kanske lite kort radie för min smak.

Ingen som provat One Pink?
Och hur breda behöver laggen egentligen vara? Har själv ngn idé om runt 115 men det kanske är för lite?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
lmk30 sa:
Ingen som provat One Pink?
Och hur breda behöver laggen egentligen vara? Har själv ngn idé om runt 115 men det kanske är för lite?
För dig som inte väger så mycket ska 115-120 mm ge riktigt korkflyt. Jag väger själv betydligt mer och brukar sladda japow på 118 mm midja utan att känna att jag lider av det.

Vad gäller turande i djupsnö vill du snarare ha rejält med bredd så att du kan gå ovanpå snön. Vikten av det får man helt enkelt leva med.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Prioriterar du farten uppför så finns det ju betydligt lättare lagg än JJ, men visst går de att tura med. Väldigt roliga i puder också. Med tanke på din låga vikt måste ju ca 115 funka väldigt bra

lmk30

Aktiv medlem
Tack å bock igen! Remedy verkar intressant men tror att 169 kommer kännas lite bängliga i skogen. Skönt att 115 verkar vara en rimlig bredd, känns lite mer hanterligt än >120...
Egentligen är farten uppför inte superviktig men går rätt långsamt så vore ju skönt om det inte kändes som att man gick i tungdykardräkt så att säga.

Duffis08

Medlem
Oavsett vilka du bestämmer dig för så kan det vara värt att gå in på www.sport-bittl.com

Vet att dom har bra pris på völkl one Pink, osäker på längder dock.

lmk30

Aktiv medlem
Såg det, tack för tipset! Finns bara i 156 vilket kanske känns kort med tanke på rockerprofilen? Har ngn kört den vanliga one?

lmk30

Aktiv medlem
Stort tack för länken
@pillard! Enl den tråden är din fru ännu kortare än jag och har yvetten i 168. Antar att den liksom völkl one känns mkt kortare än sin längd pga rockerprofilen? Har hon hybrid eller pure?

bootfitta

Medlem
lmk30 sa:
bootfitta sa:
lmk30 sa:
Såg det, tack för tipset! Finns bara i 156 vilket kanske känns kort med tanke på rockerprofilen? Har ngn kört den vanliga one?
Völkl One känns extremt kort.
Som jag misstänkte... Hur tyckte du skidan var i övrigt
@bootfitta?
Inget vidare, jag är ganska stor och tung, är verkligen ingen skida som tilltalar mig. Vet flera lätta, halvlånga killar som gillar den som tusan.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp