JL, en högst oansvarig klädestillverkare.

KaptenStofil

Ny medlem
Då jag under en resa till Storvallen stannade till Åre för att införskaffa den senaste fjällkartan från Lantmäteriet kom jag att få se det senaste inom idrottsuniformer för skidåkare. Med mycket upprörda känslor har jag turat i helgen och fortfarande blir jag arg när jag tänker på vad jag såg. Hur kan Fjällsäkerhetsrådet och Skidsäkerhetsrådet tillåta dylika dresser? Om dessa ungdommar, så kallade "jibbers", skadar sig i snön, hur ska då Fjällräddningen och SLAO Skidpatrull kunna återfinna dem? Dagens skidklädsel sys av så kallade kamoflagetyger som mig veterligen mest hör hemma i det gamla anrika Fältjägareregementet!

Med hopp om bättring,

deza

Ny medlem
JL har väll shock rösa och mint gröna plagg oxå.

Sen brukar det inte vara nått problem med skadade jibbers då dom oftast inte vågar sig utanför lekparken

Robintrolin

Ny medlem
JL tillverkar väll inte camoflage kläder?? Deras kläder brukar väll vara "knalliga" färger, d.v.s rosa, turkos, snorgrönt..

P

pizzaaugust

Guest
skulle aldrig köpa chanels kläder om dom var så här billiga: 1 kr!

Mountain_Man

Ny medlem
Bäste KaptenStofil.

Det tycks som det föreligger en betydande missuppfattning. JL som du nämner i ditt inlägg har under utvecklingsprocessen av sina skidkläder haft ett intensivt samarbete med såväl STF, Fjällräddningen, SLAO och Playboy. Man har därför genomgående valt klara rena färger som syns tydligt både i ren snö, bland fjällbjörkar och mot mörka klippor.

Vad du sannolikt sett är kläder av märket Oakley, Burton eller liknande som har sitt ursprung från snowboardsporten. Ursprungstanken med dessa kläder har aldrig varit att de ska användas på fjället utan på Stureplan i Stockholm och närliggande statsterräng. På dessa platser fyller de sin funktion mycket väl och samtidigt som de värmer förträffligt ger sina innehavare den status och personlighet som eftersträvas.

Tyvärr kan både du och jag konstatera att många mot bättre vetande även använder dessa klädesplagg i fjället. Användarna som mestadels är ungdomar brukar försvara sitt beteende med: - Men de är ju så varma!

Jag uppskattar verkligen ditt inlägg och hoppas att det kan leda till en omfattande debatt och att de aktuella ungdomarna sätter sig in i de säkerhetsregler som ska följas i fjällterräng!

That´s all folks! / MM

taiL

Ny medlem
JL är dom som aldrig ens skulle tänka på att göra ett par kamoflage kläder! Nån måste ha missupfattat det hela!

B

BigAir

Guest
KaptenStofil driver med oss igen.

Håller med han totalt, varför gör JL så mörka kläder som syns så dåligt ifall man skadar sig.....

LeoWL

Ny medlem
största skojjarna... HAHA

lägg ner de där "diplomat-snacket", bara löjligt.

vad är problemet med att folk klär sig som de vill? varför har alla börjat kommentera folk på hur de ser ut i backen? kör och ha kul för fasiken!!

pz

P

pizzaaugust

Guest
män cäpä dom gr svarta o vita också era purjos.

sen tror jag också att han är lite ironisk och ja. då man läser hans andra inlägg

kevin_bengtsson

Ny medlem
haha. fan va jag älskar sånna här trådar. speciellt delen då någon vis alltid måste få sitt sagt, och när alla andra måste hålla med honom (Mountain_Man)... Men seriöst, kaptenstofil, vet du verkligen vad du pratar om nu?... mer liknanade trådar till folket för fan!

KaptenStofil

Ny medlem
I min upprördhet har jag tagit fel på klädesmärke.

Efter att i lugn och ro nagelfarit skidåkarekläderna från JL kan jag enkelt konstatera att ett samarbete med den anrika föreningen STF måste ha ägt rum. Det är med stor glädje jag konstaterar att jackan "Damon Fast Forward with Coyote Fur" är påtagligt lik den klassiska svenska fjällanoraken. Den vindstyva struten har till och med försetts med pälskrage. Den är sydd i klara färger som lätt återfinns av Fjällräddning och SLAO Skidpatrull. Tyvärr är färgerna aningen feminina för att höra hemma i den krävande fjällterrängen.

Som tidigare nämts är det märken som Oakley och Burton vilka har upprört mitt fjällsäkerhetssinne. Vi kan dock inte beskylla snöbrädeskulturen för angreppet på den svenska fjällsäkerheten. Svenska skidklädestillverkaren Peak Performance syr tyvärr kläder i det förkastliga kamoflagetyget. Dekadens på min ära, då detta företag tidigare sytt fjällkläder i signalrött och härliga flanellskjortor att bära under anoraken.

"Mountain_Man", jag uppskattar ditt engagemang i fjällsäkerhetsfrågor. Dock vill jag som beivrare av intrång i det svenska språket påtala ditt olämpliga val av namn, särskilt då det svenska språket bjuder på så fina möjligheter. "Fjäll_Karl" hade varit ett långt mer passande namn på en för ungdomarna så stor förebild som dig.

Med hopp om bättring,

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp