Jobb inom skidvärlden - Hjälp!

TheoLindroos

Ny medlem
Hej! Jag är ny här på freeride och vill diskutera jobb inom skidvärlden!
Jag är en väldigt erfaren skidåkare som älskar pow och stod första gången på skidor redan som 2 år. Har åkt skidor i Sverige, hela alperna och USA.
Jag är 18 år idag och nu börjar det närma sig studenten för mig. Efter studenten har jag stora önskningar på att säsongs jobba antingen i Sverige, Alperna eller USA. Jag vill antingen jobba på skidområdet, försäljning (ex skiduthyrning eller liknande) eller ha något slags kvälls/nattjobb som exempelvis bartender, rodd eller disk. Just nu jobbar jag helger på stans lokala krog Harrys. Det jag önskar är att ni hjälper mig att ta fram nackdelar och fördelar med olika jobb och skidorter. Min pappa tipsade mig om att jobba med något kvällsjobb då han tror att det skulle ge mest skidåkning, men jag vill ju även tjäna en slant och kunna gå på fet after-ski och leva livet i mellan åt! Därför vill jag höra era erfarenheter från er som jobbat inom skidvärlden, hur ni levde, vart ni jobbade, vad ni jobbade som och vad ni tjänade! All info är nödvändig! Hur ni fick jobbet är också väldigt intressant och vart man söker ifrån? Kom med alla slags förslag och info, ingen info är dålig! Dock är jobbet som skidlärare uteslutet hehe..
Tack på förhand!

Heddious

Aktiv medlem
Jag instämmer med din far. De bästa jobben för att maxa skidåkningen är som diskare, eller vad som helst på restauranger som är just restauranger – inte barer/nattklubbar med öppet efter midnatt.
Optimala arbetstider, käk på jobbet och du kommer hem i vettig tid för att orka upp tidigt dagen efter. Afterski hinner du med på lediga dagar, och vill du ut och härja på byn så kan du gå ut direkt efter jobbet.

Det är klyschigt men de flesta säsongare är mer eller mindre intresserade av tre saker:

Åka
Festa
Jobba

Du kommer bara kunna göra två av dem så mycket som du vill, och är åkning prio ett och jobba ett ekonomiskt påtvingat prio två så skulle jag säg att kvällsjobb på restaurang är så bra det kan bli när det kommer till säsongsjobb.

Att jobba i skidbutik/uthyrning är lockande för att prylar är kul och en får möjlighet att testa saker, men nackdelen är att det ofta handlar om heldagsjobb x antal dagar i veckan, och det suger verkligen att gå till jobbet när det har dumpat och polarna ska ut och åka. Been there done that, tyckte inte det var värt det.

Hinner inte skriva mer just nu, men det var en snabbversion av mina fem cent.

Newlund

Medlem
Finns också ett alternativ där man jobbar som ett djur hemma och sparar allt för att sedan bara leva där nere. Det är najs för man kan hinna med allt då. Dock kan det bli drygt i längden att inte ha någon kontinuitet i vardagen så jag har alltid haft något jobb en eller två dagar i veckan mest bara för att ha något annat att göra. Om du måste ha ett jobb så är disken på restaurang typ de bästa som sagt. Visst man får ingen dricks osv men man får gå ifrån jobbet innan servitörerna oftast och man får mat. Lönen är ändå obefintlig när man jobbar på en skidort tyvärr så det bästa man kan göra är att hitta ett jobb där man får bara boende eller boende och lön! Mina jobb fick jag genom privata kontakter. Andra vet jag har bara bokat hotell för en vecka tidigt innan liften öppnat och sen bara gått runt till olika ställen.

Newlund sa:
Finns också ett alternativ där man jobbar som ett djur hemma och sparar allt för att sedan bara leva där nere. Det är najs för man kan hinna med allt då. Dock kan det bli drygt i längden att inte ha någon kontinuitet i vardagen så jag har alltid haft något jobb en eller två dagar i veckan mest bara för att ha något annat att göra. Om du måste ha ett jobb så är disken på restaurang typ de bästa som sagt. Visst man får ingen dricks osv men man får gå ifrån jobbet innan servitörerna oftast och man får mat. Lönen är ändå obefintlig när man jobbar på en skidort tyvärr så det bästa man kan göra är att hitta ett jobb där man får bara boende eller boende och lön! Mina jobb fick jag genom privata kontakter. Andra vet jag har bara bokat hotell för en vecka tidigt innan liften öppnat och sen bara gått runt till olika ställen.
+1 På att jobba jävel hemma och sen maxa därnere!
Har gjort så två vändor nere i Österrike och för mig passar det kalas. Varför ska man försöka klämma in ett jobb därnere när man egentligen bara vill åka? Klart att det ger en viss kontinuitet i säsongarlivet... Men att åka är väl ändå därför man är där. Samt att lönen (förutom kanske Schweiz) i bästa fall är halvbra. Förmodligen mer halvkass. Minimera dina utgifter hemma i några månader och tänk spara. Det kommer kännas skit och vara tradigt. Men när man väl står på berget och skickar iväg neråt är allt slit värt det!

Newlund sa:
Har gjort så två vändor nere i Österrike och för mig passar det kalas. Varför ska man försöka klämma in ett jobb därnere när man egentligen bara vill åka? Klart att det ger en viss kontinuitet i säsongarlivet... Men att åka är väl ändå därför man är där. Samt att lönen (förutom kanske Schweiz) i bästa fall är halvbra. Förmodligen mer halvkass. Minimera dina utgifter hemma i några månader och tänk spara. Det kommer kännas skit och vara tradigt. Men när man väl står på berget och skickar iväg neråt är allt slit värt det!

TheoLindroos

Ny medlem
victoringemar sa:
Newlund sa:
Tack alla som svarat! Fortsätt mata på med kloka idéer och tankar kring ämnet!

Saken är den att jag vill komma iväg redan första säsongen som kommer efter studenten och jag vet inte hur mycket jag skulle hinna spara ihop på de månaderna! Jag har ju hela livet på mig att göra dessa resor och tänkte att nu första gången kanske det är smidigast att jobba samtidigt. Men vad vet jag, kanske inte alls stämmer. Skulle vilja ha fler svar och info kring hur det är och leva där nere med ett kvällsjobb och samtidigt leva skidlivet. Vilka skidorter som passar bäst att ski-bumma i är också väldigt intressant för mig att veta! :cool:

Hawk100

Aktiv medlem
Jobba hårt hemma i Sverige, åk skidor hårt i Alperna och kröka bara (och då menar jag bara) hårt om det inte snöat på riktigt, riktigt länge....

MedlemJapaner

Aktiv medlem
Spara tillräckligt mycket pengar för att slippa jobba under säsongen, ta en lång semester helt enkelt. Bär det emot så åk till USA utan arbetsvisum så du inte kan jobba (inte med Trump vid makten iallafall).

Senast ändrad:
Topp