Jones flagship vs Koura Pencil

Thomalmeros

Ny medlem
Som rubriken lyder vilka fördelar och nackdelar finner ni med dessa brädor?
Vilken bräda ger mest för pengarna etc.
Är intresserad av alla tankar och reflektioner kring dessa brädor 🏂👍

Kaskar

Aktiv medlem
Pencil är en puderbräda. Flagship är mer allround.
Fördelen för Pencil är väl just att den är bättre i puder. Nackdelen är att utanför pudret är du mer begränsad.
Fördelen med Flagship är att den är mer allround. Men den funkar fortfarande finfint i puder. Har haft min i Japan och hade inga problem alls. Nackdelen är väl att den är lite styvare än vanliga brädor. Men det ionnebär att du kan bomba i 200 utan problem.

Har man ingen bräda skulle jag ta en Flaghsip.
Har man redan en bräda kan man ju komplettera med en puderbräda. Men i ärlighetens namn är puderbrädor mer till för att lufta plånkan än att vara en nödvändighet. För mig i alla fall.

Schoobang

Aktiv medlem
Mellan just dessa två brädor skulle jag välja Pencil för fina snöförhållanden (inte nödvädigtvis bara puder, men mjukare) och Flagship om du åker mkt is och stenhård underlag. Pencil är roligare och bättre för carving men Flagship är tryggare och stabilare när det är stökigt.

Jag skulle annars vilja slå ett slag för Stranda Descender. Jag bytte ut min 20/21 Flagship efter att ha testat Strandan. Descender är precis lika bra som Flagship i hög fart och stök men roligare att carva och cruisa med.

Thomalmeros

Ny medlem
Toppen bra och utförliga svar 👍
Ni som förespråkar Hovercraft, vad tycker ni är bättre med denna bräda jämfört med de andra två?

norly

Aktiv medlem
jag har en Pencil Splitboard (lite sladdrig). Helt ok bräda, men inte unikt bra. Skulle inte ha en pencil om man vill ha en allround eller köra pist/hårt. Men vill du ha en i samma form som funkar bra i offpist och i pist (speciellt om du gillar carving) så är Dupraz D1 5,5" fantastisk (jag har mellan modellen). Har en sen många många år och trots experiment med Libtec, burton mfl så kommer jag alltid tillbaka till min Dupraz. Sjukt kul bräda som funkar i alla förhållanden. Känns väldigt kort å snabb i uppkörd backe, flyter extremt bra i puder. Går att skära med som en race bräda.

https://whitelines.com/snowboard-gear/reviews/snowboards/dupraz-d1-6-2018-2019.html

https://whitelines.com/snowboard-gear/reviews/snowboards/dupraz-d1-55-2018-2019.html

Dock vet jag flera som inte gillar den, så bäst är alltid att testa :)

Å om du har mycket pengar så är den här ett bra alternativ, SOULY GRAIL Amplid..

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Toppen bra och utförliga svar 👍
Ni som förespråkar Hovercraft, vad tycker ni är bättre med denna bräda jämfört med de andra två?
Hovercraft har längre radius, så bättre för good ol`eurogaycarving, eller vad heter det. Hovercraft har kortare tail, enklare i smala branta rännor, men Hovercraft har ännu lika bra kantgrep som Flagship och mycket bättre än Korua. Hovercraft är snyggare, och, också jag har en Hovercraft.

norly

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker Jones är lite töntig.. Kanske är som att svära i kyrkan. Men jag såg honom live på en premiären av deeper eller further eller nån av dom. Visst, han åker stort och bor i tält. Men det är det ju 1000 skidåkare som gjort innan eller? Massa snack om miljö och sånt, men tillverkningen är väl i dubai eller?

KaitsuH

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker Jones är lite töntig.. Kanske är som att svära i kyrkan. Men jag såg honom live på en premiären av deeper eller further eller nån av dom. Visst, han åker stort och bor i tält. Men det är det ju 1000 skidåkare som gjort innan eller? Massa snack om miljö och sånt, men tillverkningen är väl i dubai eller?
Menar du, att du tycker, att någon herr Jones är "töntig", och därför borde människor inte köpa Jones brädor? Eller va? Vet du, jag känner inte herr Fischer eller fru Salomon, men jag gillar Fischer skidor och Salomon snowboard boots i varje fall.

Senast ändrad:

norly

Aktiv medlem
Självklart kan man köpa brädorna om man vill det. Men märket är ju väldigt fokuserat på honom och hans filmer och äventyr. I alla fall i början. Kändes bara som en oskön typ som jag inte ville ge pengar. Gillar ju delvis burton för att jag tycker jake burton kändes som en go typ osv.. Men va fan. Inte menat som kritik eller så, ville bara kolla stämningen :)

Kaskar

Aktiv medlem
Jag tycker Jeremy Jones är skön. Synd med olyckan har var med om men railsnubbar ska väl hålla sig borta från offpist.

Seppuccu

Aktiv medlem
Jag tycker Jeremy Jones är skön. Synd med olyckan har var med om men railsnubbar ska väl hålla sig borta från offpist.
Fel Jeremy Jones! Men det var kanske avsiktligt. :)

Skön eller oskön, han är en inspirationskälla för många och har gjort sitt bästa för att få republikaner att inse kalla fakta, eller ska jag säga varma fakta...

Tillbaka till tråden, för att svara på frågon om Hovercraft: jag har noll erfarenhet av såväl Flaggan som Pennan, men uppfattar det som att Hovyn ligger någonstans mellan dem. Dock är den mer directional än båda iom tailen, så om du ska åka mycket switch så känns det som att Flaggan är det bästa alternativet av de tre, följt av Pencil.

Jag ägde tidigare en Hovy 160 från 2014 (I miss you :cry:), och den flöt som en båt, carvade som en masafaka och kändes väldigt stabil. Jag tyckte den var lite jobbig bland träden men en 156 hade nog varit mer lämplig för sådant för min del. Senare iterationer av brädan har dock mjukat upp den lite och gett den spoon i nosen, så den lär vara något mer lättmanövrerad och något mindre stabil än min version.

Snödjup

Topp