Jordbävningen i Kashmir

nikekl

Ny medlem
Jordbävningen i Kashmir
fick samma mail. och väntar på en uppföljare med officiell info, som sagt. jag tycker inte man skall avstå från att besöka ställen som nyligen har drabbats av någon slags katastrof, det är ju ytterligare ett slag mot ett område att förlora sin turistnäring.

rikard_o

Ny medlem
Jordbävningen i Kashmir
nikekl>> klart man inte ska avstå enbart av det skälet. Menade mer att det kan vara bra att kolla upp hur det påverkar sin resa. Transporter i denna del av världen är i vanliga fall ett ganska osäkert kapitel med dåliga vägar i bergsmiljö som är känsliga för jordskred och laviner. Just nu verkar stora delar av pakistanka Kashmir vara hyffsat kaosartat och det tar nog lång tid för dem att reparera skadorna. Indiska sidan verkar ju ha klarat sig bättre som sagt men man skulle ju gärna ha lite mer officiella rapporter om t ex Gulmarg och ev påverkan på gondolen. Kan tänka mig att det skakade ganska rejält i liftstolparna, ligger väl en 15 mil från epicentrum...

Glisseur

Aktiv medlem
Jordbävningen i Kashmir
Fick det här svaret från en brittisk kompis som hade ringt ner till Gulmarg för att kolla läget:

"i spoke to one of the guys who works near the ski shop yesterday and he said everyone was fine, little damage. Firdous also said everyone was ok, no damage.

Indian kashmir got off relatively lightly, cant quite work out how.. but some towns have still taken a hammering all the same.

they think about 550 deaths in indian kashmir so far, but over 20,000 maybe in pakistan.

lots of towns have been cut off, lots of landslides. not good. ramadan just started now as well.."

Väntar på mer info därifrån, skriver mer när jag får det. Som Rikard skrev så kan vägar och annat ha skadats i jordbävningen, dom höll ju inte direkt hög standard innan katastrofen. Trots att den Indiska delen av Kashmir klarade sig relativt ok (jämfört med Pakistan) så blev ändå en hel by norr om Srinagar närmast jämnad med marken. Som sagt, en stor tragedi för en region som varit plågad av konflikten i alldeles för många år. Det gör ont i mig när jag tänker på hur hoppfulla dom flesta människor vi mötte i Kashmir var inför framtiden, nu när freden äntligen verkade vara på väg. Och sen händer det här...

rikard_o

Ny medlem
Jordbävningen i Kashmir
Nya siffror på troliga antalet döda. 2000 i indiska Kashmir och okänt öde för yttereligare 10 000 där. Muzzafarbad ligger väl 10-15 mil fågelvägen från Gulmarg/Srinagar?

Från SVT text-tv:

------------------------------------------------------------------------
UTRIKES Publicerad 10 oktober

Uppemot 40.000 kan ha dött i skalvet

Antalet döda efter skalvet som
drabbade Pakistan och delar av Indien
och Afghanistan i lördags befaras nu
vara så många som 40.000, enligt en
hög regeringstjänsteman och FN:s barn-
fond Unicef. 40.000 befaras skadade.

Värst drabbat är Muzaffarabad, cent-
ralort i den pakistanska delen av
Kashmir, som ligger närmast skalvets
epicentrum. 70 procent av staden, med
100.000 invånare uppges vara förstörd.

Antalet döda i den indiska delstaten
Jammu och Kashmir uppges i dag vara
ca 2.000 personer. Men det är ännu
oklart vad som hänt 10.000 bergsbor.

rikard_o

Ny medlem
Jordbävningen i Kashmir
nikekl>> man vill ju gärna tolka det positivt men samtidigt är ju avsändaren jävig i frågan. Med liften 10-15 mil från epicentrum skulle man ju gärna ha en mer ingående koll av den kanske. Men det återstår väl att se var detta slutar.
Iran är inget alternativ i år igen eller? Själv drar man till Delhi på måndag och sedan vidare mot Nepal. Om det blir Gulmarg till vinten får vi se. Ser väl inte så ut just nu i alla fall.

nikekl

Ny medlem
Jordbävningen i Kashmir
det ser lite mulet ut tyvärr. skall till puben ikväll och tjöta med polarna, får se vad vi kommer fram till. i övrigt kan jag bara önska dig trevlig resa, rikard.

Topp