Justera flex på pjäxa med skruvarna bak

Instinct

Ny medlem
Hej

Har ett par tecnica mach 1 120. Det sitter två skruvar bak på dessa som vad jag förstår är till för att justera flexen. Hittar ingen information i manualen om detta. Hur mycket påverkas flexen om man skruvar ut övre respektive den undre skruven? Förlorar man några andra egenskaper i pjäxan om man börjar pilla på dom?

QRikard

Medlem

Det beror helt på hur din pjäxa är byggd om detta fungerar eller om du får andra negativa effekter. Rent generellt är jag rätt skeptisk till denna metod eftersom de flesta pjäxor har ett rätt stort överlapp av plast mellan över och underdel så den mesta kraften lär tas upp där oavsett.
Personligen hade jag inte rört dom skruvarna.

Boosterstrap (intermediate) kan ge en upplevelse av mjukare pjäxa jämfört med nylonremmen som alla pjäxor kommer med.

Edit: Bättre lösning för vissa pjäxtyper

Senast ändrad:

Instinct

Ny medlem

Det beror helt på hur din pjäxa är byggd om detta fungerar eller om du får andra negativa effekter. Rent generellt är jag rätt skeptisk till denna metod eftersom de flesta pjäxor har ett rätt stort överlapp av plast mellan över och underdel så den mesta kraften lär tas upp där oavsett.
Personligen hade jag inte rört dom skruvarna.

Boosterstrap (intermediate) kan ge en upplevelse av mjukare pjäxa jämfört med nylonremmen som alla pjäxor kommer med.

Edit: Bättre lösning för vissa pjäxtyper
Super, tack för bra info! Och bra länkar, då kan man ju anta att tecnicapjäxan påverkas ungefär likadant som lange boots.

Jag tycker egentligen om pjäxan som den är, har alltid kört på ”relativt” styva pjäxor, så är lite nyfiken på hur min åkning skulle förändras med mer mjukare pjäxa, bättre eller sämre för mig. Därför hade det varit kul att testa lite inställningar. tänkte göra det nästa gång det blir åka av!

Har funderar på det där med boosterstrap, låter superintressant, ser dock ut som befintlig strap på min bjäxa är popnitat, och jag vet inte om jag vågar borra upp det o testa. Annars är det något som jag också är nyfiken på!

TrulleN

Medlem
Super, tack för bra info! Och bra länkar, då kan man ju anta att tecnicapjäxan påverkas ungefär likadant som lange boots.

Jag tycker egentligen om pjäxan som den är, har alltid kört på ”relativt” styva pjäxor, så är lite nyfiken på hur min åkning skulle förändras med mer mjukare pjäxa, bättre eller sämre för mig. Därför hade det varit kul att testa lite inställningar. tänkte göra det nästa gång det blir åka av!

Har funderar på det där med boosterstrap, låter superintressant, ser dock ut som befintlig strap på min bjäxa är popnitat, och jag vet inte om jag vågar borra upp det o testa. Annars är det något som jag också är nyfiken på!
Reilly McGlashan pratar i denna videon mycket om hur du spänner pjäxorna och hur han känner att det påverkar flex i pjäxan. Har för mig att mina Hero 130 pjäxor skyltar med justerbar flex med skruvarna baktill också, så det är nog inte helt omöjligt att det går bra på dina men kolla upp i förhand och gör på egen risk såklart.

Edit: 2:37 börjar han snacka om flexjustering

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp