K2 Coomback vs Coomba

JanN

Medlem
K2 Coomback vs Coomba
Finns det någon på detta forum som har erfarenhet av K2's Coomback och Coomba?

Jag vet att den nya Coombacken har fått tiprocker, men annars är det väl i princip samma skida? Det vore säkert nice med lite rocker, men är det värt att lägga ut typ 200euros extra?

Skidorna skall,vid eventuellt köp, monteras med Dynafits och användas för turer i Alperna. Jag funderar också på längden; 181cm vore det logiska valet för en freeride skida (mina mått; 180cm, 75kg), men samtdigt kunde det vara smidigt med lite kortare skidor för rando. Jag har förstått att K2 skidor i verkligheten är några centimeter längre än deras officella längd. Am I right?

Åkningen är det viktigaste för mig, men samtidigt vill man ha kraft kvar i benen när man väl kommit upp. Det lockar också att köpa billigare rando-skidor, för att senare bränna mera pengar på snowbords/nya inbounds skidor ;)

Tack.

Nojlas

Aktiv medlem
K2 Coomback vs Coomba
Har inte provat någotdera, men lite generellt sett så är min åsikt:
Längden hade jag inte tullat nånting på. Personligen hade jag valt en längre skida, eftersom det är så lite extra vikt i förhållande till den extra prestanda det ger.
Rockerskidor kräver i många fall lite extra väl tilltagen längd.

Rent spontant hade jag hellre gått på den nya modellen med rocker, eftersom jag uppskattar rockerskidor enormt mycket mer än traditionell shape.

snej

Aktiv medlem
K2 Coomback vs Coomba
Coombacken överensstammer till måtten med förra årets antipiste som juh har rocker

kan det vara samma skida månne? utan inserts då såklart

annars håller jag med nojlas
gå långt o med rocker

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp