K2 Domain Eller Atomic Punx? varför?

danielaxell

Ny medlem
Hej kan inte bestämma mig om jag ska köpa K2 Domain eller Atomic Punx, skriv vilka ni tycker och anledning:):)

Jay-deuce

Ny medlem
Jag köpte punx då jag nästan uteslutande skall åka park och har ett par Bent Chetler till berget.

Skulle jag bara ha ett par skulle det bli K2 revival som jag tror är toppen till mer allround.

Bjo-rnR

Ny medlem
Mina punx fick full rocker (alla 4 spetsar) efter 20 dar och kanten lossnade pga råkade slå ihop skidorna när jag ramlade.
De är en av de lättaste skidorna på marknaden. Dålig sidewall. Ganska mjukt och jämnt flex.

Mina domain har jag inte testat men mitt intryck är att de är riktigt hållbara. Kanten är 3.5mm tjock som ska hålla vid stålrörsåkning. De är otroligt mjuka i nosen och tailen men under foten är den stenhård. Eftersom skidan smalnar av vid nosen och tailen blir de mer lättsnurrade och ungefär lika lättsnurrad som punxen. (inte testat om det är så men kan gissa)

Eftersom domain är lite bredare och har rocker så funkar den bättre vid lössnö och slask än punxen. Även mindre hugg i slaskiga kickar och rails tack vare platt camber och rocker på domain.

Du bör köpa lite längre än dig själv om du siktar på domain pga rockern sänker den effektiva åkytan och kan få skidan att kännas "kort".

Vill du ha en lättsnurrad, lätt skida som har traditionellt spann under foten och ganska usel kvalité. Gå på punx.
Eller en stryktålig skida med rocker, lite tyngre och bredare. Domain.

Kanske låter partisk men har bara haft dåliga erfarenheter pga punxen. Visst lätt skida men kvalitén i botten.

Atomic räknar 2cm för långt och K2 räknar 1cm för kort.

182cm atomic = 180cm
179cm k2 = 180cm

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp