K2 Hardside + Speed Radical och TLT5P - I PISTEN

Blide

Medlem
Kom precis hem från en nyårs vecka i Italienska Canazei där jag hårdtestade (get it ;-) pistegenskaperna hos ett par K2 Hardside 181 monterade med Dynafit Speed Radicals, drivna med Dynafit TLT5 Perf.
Eftersom det varit mycket frågor på forumet kring piståkning med Dynafits och om Hardside är en bra allroundskida tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

När resten av alperna fått 1-2 meter puder de senaste veckorna hade Canazei fått ett nytt lager kanonsnö. Jag deppade dock inte ihop, eftersom det redan på förhand var "bestämt" att veckan skulle mestadels spenderas i pisten (parresa med nybörjare...). Dessutom tvekade jag inte på hur mina nya prylar skulle uppföra sig i puder, varken ner- eller uppför. Dessutom är Italienarna helt grymma på att pista. Närapå barmark utanför pisterna, men inte en sten i sikte. Alltså perfekta testförhållanden.

K2 Hardside 181 10/11:
Jag har köpt skidan för att gå långa turer, men ändå kunna åka någorlunda ordentligt i hårt och varierat före. Alltså var kraven att:
- skidan inte fick vara "för" tung (letade inte efter Rando-race lagg)
- ha ett flex styvare än Stoke/BD Drift och liknande
- ha rocker i spetsen och en platt bakände
- vara mellan 181-186 cm för att vara smidiga på vägen upp
- runt 100 mm i midjan med en svängradie på mellan 20-30m

Hardside är inga lättviktare i kategorin, men efter att ha blivit ganska besviken på hur mina Dynafit The Stoke 182 hanterade allt annat än puder så tänkte jag att det fick vara värt det. Jag kompenserar med en lättare bindning och med att halvera vikten på pjäxorna istället.

Nu har jag inte kunnat testa speciellt mycket varierat före, men dock en hel del hårt. Flexet räcker till för att hålla emot och skidan kändes aldrig fladdrig, inte ens i relativt höga hastigheter. Is-greppet är okej så länge du minns att det inte är pistskidor, men 23m radie och ganska väl tilltagen rocker är inte optimalt för hård pist.
När snön är lite mjukare blir skidorna rent av lekfulla och kanterna biter fint, känner att jag kan lita på skidan. Uppkört och mjuka pucklar i stora svängar med medel till relativt hög hastighet är inga problem, här är det mer pjäxorna och bindningen som sätter stopp.
Slutsatsen är att Hardside är en trevlig bekantskap, går att lita på bara det inte är blå-is och kan stå på i kontrollerade former (jag hade däremot inte velat komma i hög fart över snö i skugga där jag inte åkt innan).
En lättåkt skida som verkligen förtjänar allround epitetet, då den varken glänser eller är dåligt på något sätt. Helt enkelt en bra skida om man inte vet vilka förhållanden det kan tänkas vara på berget. Prisvärd dessutom.

Dynafit Speed Radical:
Köpte Speed för att få ner vikten och jag gillar idén med Radicals nya häldel och powertowers. Har inte testat att tura med dem ännu, men att flippa hälhöjarna fram och tillbaka är lättare än att vrida hela häldelen. PP gör det definitivt lättare att stiga i bindningarna (lyft hälen vid i stigning mycket mer än du gör på andra bindningar så går det lätt) och verkar gör att pjäxan sitter bättre vid slag från sidan.
Att använda leash var inte alls omständigt och kan inte påstå att jag saknar stoppers speciellt (voilestrap från addnature hjälper till...).
Viktigt att tänka på när tech-bindningar används i pist är att det faktiskt är turbindningar. De har svårt med slagigt före och kan inte utsättas för samma krafter som en alpin-variant. Du kan heller inte droppa 3 meter till uppkört. Punkt.
Men används de till sansad åkning i relativt hög hastighet på pistade nerfarter eller slät men hård snö är det inga problem. Något som är slående är hur pass vridstyva bindningarna är, skidan lyder direkt. Verkligen märkbar skillnad jämfört med ex. Marker Duke/Baron. Jag vill också tycka att de är stabilare än Dynafit FT12. De känns mer solida och jag står lite närmare skidan. Kanske mest en psykologisk grej, men faktum är att fjädrarna i tå-delen är starkare än på de FT12 jag hade och när jag klickar i är det en mer distinkt känsla.
Jag körde de flesta åken med låst tå. Dels för att jag inte riktigt litar på mig själv när det kommer till att få ur all snö ur tå-insertsen på pjäxan och dels för att jag verkligen inte vill få ett tjuvsläpp i en pist full av Italienska nybörjare och åka in i något.
Däremot kommer tå-delen att få vara olåst när jag kör skogsåkning i 40 cm puder, jag gillar mina knän.
Jag har alltså inga problem med att åka på en veckas semester med bara ett par Dynafit monterade skidor i bagaget. Däremot hade jag inte haft dem som mina enda skidor under en hel säsong. Inte därför att de inte tål "hård" åkning. Utan helt enkelt för att de inte tål hårda krascher, kraftfulla manövers i varierat före och misshandel i största allmänhet. Men slutsatsen, ur ett pistperspektiv blir att det helt enkelt är en klockren bindning som tål väldigt mycket åkning de aldrig var tänka att utföra, så länge den utförs med finess.

Vad jag däremot börjar tvivla på, iom radikaliseringen av Speed-modellen, är FT12/R12 berättigande. Får återkomma när jag testat PLUM och Dynafits biffigare modeller.

Dynafit TLT5 Performance:
Pjäxorna var den del av paketet jag var mest nyfiken på att få testa. Att de kommer att tura hur bra som helst är inte svårt att förstå efter att ha gått runt i dem ett tag. Känslan av att ha en pjäxa på foten, vilken väger in på ungefär hälften mot vad en normal alpinpjäxa gör är slående. Hela skiddagen blir lättare, allt från att gå till och stå i liften till att halka runt på afterskin. Det känns mer som ett par skor.
Men hur skulle de fungera utför?
På förhand var jag mest orolig över det Dynafit kallar Actiflex. Alltså den funktion som gör att tå-delen av pjäxan kan böja sig och på så sätt ger ett mer naturligt steg. Visst funkar det fint i tur-läget, men funktionen går inte att låsa och hur påverkar det åkningen? En del visar det sig.
De första åken koncentrerade jag mig på att känna hur pjäxan flexade och visst märks Actiflex på ett negativt sätt. Det blir som att pjäxan "faller" framåt om du trycker på för hårt eller om skidan trycks tillbaka kraftigt av snön. Själva flexet är det inget fel på, för att vara en riktigt lätt turpjäxa går den otroligt bra utför. Så länge åkaren satsar mer på finess än kraft. Actiflexets negativa inverkan på åkningen försvinner när jag står balanserat på skidan och rullar från kant till kant, men kommer snabbt tillbaka om jag lutar mig fram över skidan för att göra lite snävare svängar eller bromsar kraftigt på mjukare underlag.
Jag är lite sugen på Wildsnow-modden där Actiflex funktionen popnitas, men vill egentligen inte borra i ett par så dyra pjäxor och helt blåsa bort garantin.
Vridstyvheten är tack vare kolfiberdelen av pjäxan helt grym. I sidled styr pjäxan skidorna lika bra som mina Full Tilt Konflikts. Något jag också verkligen uppskattar är att det bara finns två spännen och att pjäxan går direkt in i turläge när den öppnas, grymt skönt i liften och minskar fipplandet till ett minimum.
På det stora hela är jag dock riktigt imponerad av vad en pjäxa i den här viktklassen klarar av i pisten och den känns som ett klockrent köp.
Formen på pjäxan är smal och även om jag har små fötter kommer jag behöva trycka ut skalet där foten är som bredast. Det funkar fint när jag åker, men stortån somnar när jag står i dem en längre stund, vilket är synd på ett par turpjäxor...

Jag kickade lite på ett par DyNA EVO (TLT5 känns nästan tung när bägge viktas i händerna) i en butik och de saknar Actiflex. Ryktet säger väl att även TLT5 kommer i en "EVO" version till nästa år och då skulle alltså det ända jag inte gillar på pjäxan vara borta, något att tänka på om du överväger ett köp.
Personligen tror jag att det är mer den rockade sulan som gör att steget är så naturligt, än Actiflexet. Känns lite gimick-aktigt.
Fingrade också lite på ett par av La Sportivas senaste kolfiberpjäxor och Scarpa Alien. Det är förvisso en helt annan kategori av pjäxor, men ren och skär ingenjörskonst. Även ATKs bindningar med ställbar tå-del ger riktigt ha begär, undrar hur de är att åka på?
Såg också Pierre Gignoux 444, men det är mer ett par kolfibertofflor :)

På det stora hela är jag riktigt nöjd, hela kitet kommer att fungera perfekt för mina ändamål.

Vill du bara ha ett par skidor att åka ALLT med? Köp 188:orna, montera Sollyfit plåtar och kör med Dynafit Zzero4/Scarpa Mastrale/Dalbello Virus. :cool:

Frågor på det?

DrJ

Medlem
Kanon! Mycket intressant. Men visst fanns det någon mod för TLT5 på wildsnow som inte involverade nitning utan bara någon form av böjd spik som kil för att ta bort actiflex?

LawndartGustav

Aktiv medlem
E så sugen på ett par lätta pjäxor kanske var därför jag hamnade i denna tråd ;) men inte råd detta år tror jag =(
Har du kvar samma pjäxor? Går väl att lösa Actiflexgrejen vid åkning genom att limma /skruva dit en träbit under flexet på skidan så pjäxan helt enkelt inte kan flexa vid åkning? Har jag sett folk göra. Scarpa har väl någon modell som kom innan Alien med flex i tån och där var det mer eller mindre ett måste att göra så.

Blide

Medlem
Jag har kvar dem och har lagt kanske 35 dagar eller så på den här uppsättningen. Vad gäller TLT5s uppföregenskaper finns det spaltmeter skrivit om dem och ja, de är så bra uppför som det sägs. Jag kan bara jämföra (mer än test på "mattan") med Dynafit Titans och (surprice) det är dag och natt.
Det är grymt skönt med en lätt pjäxa både när skidorna ligger på snön och sitter på ryggsäcken. Tröttheten kommer inte alls lika snabbt och iom att den sitter såpass tajt och slimmat blir alla rörelse lättare att utföra. Svingvikten, om det finns en sådan att snacka om när det gäller pjäxor, blir mycket lägre.

Actiflexet är en bra funktion uppför, men märks tydligt de första svängarna och när man trycker på i kraftigare svängar. Jag kommer förmodligen ta bort det, men kombinationen av den kraftigt rockade sulan, kort BSL och actiflexet gör att det verkligen är lätt att gå i pjäxan och jag är ändå lite osäker på om jag vill förlora det.

Vill också slå ett slag för Dynafits tunnaste Palau liner. Jag har kört pjäxorna med Intuition Powerwrap för att prova och visst då går det att driva 190+ skidor med 115 mm i midjan utan problem, men hela tanken med pjäxan går samtidigt lite förlorad. Kan kanske vara ett sätt att slippa släpa på två par pjäxor vid kortare resor dock.

Den tunnaste orginal linerna har så lite mostånd att det mer känns som en strumpa. Visst erbjuder den lite sämre utförsegenskaper än en kraftigare liner, men enligt min åsikt helt klart värt det och så dålig är den inte om pjäxan har rätt storlek och ett par bra sulor.
Torkar också mycket bra.

Så vad gäller lätt pjäxa säger jag att det är den bästa investeringen för en skön dag i hudspåret du kan göra :)

Möjligt att jag ska testa någon form av boosterstrap (tittar på att hitta en med plastspänne för att matcha lättviktspjäxan).

Hardsiden har däremot fått stryka på foten för ett par Down CD4, inte för att de är dåligt men jag har höga förhoppningar på CD4:ans shape och långa radie för att hantera skräpsnö och tungt puder, där Hardsiden har problem.

Piglet55

Medlem
Blide sa:
Möjligt att jag ska testa någon form av boosterstrap (tittar på att hitta en med plastspänne för att matcha lättviktspjäxan).
Hittar du något skoj som passar TLT5-6 så får du gärna meddela det. Har gått lite i samma tankar själv.

Topp