K2 Pinnacle 130

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Nu har man som första privatperson i Sverige fått ett par K2 Pinnacle formade efter ens fötter. Pinnacle är standardutrustade med riktigt fina intuition innerskor för bra passform samt en del smarta lösningar.

Pinnacle har även utrustats med ett patenterat gå-system som sägs göra pjäxan lika styv som en normal pjäxa när gå-läget inte används.

Den breda speedlacern är också en innovativ lösning som gör det lätt för dem som vill hika eller när man behöver använda gå-läget.

Skall bli riktigt kul att prova hur dessa uppför sig på fjället då K2 är ny i ligan när det gäller skidpjäxor. Någon mer härifrån som skaffat sig dessa pjäxor? Ni som också kör på dessa i vinter, dela gärna era upplevelser med andra här.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hmm, ser fina ut! Men hur vet du att du är första privatpersonen som fått ett par K2 Pinnacle formade? Först i Världen, först i Europa, först i Sverige, först i Stockholm eller är du den kanske den förste i den butik du handlat? Jag bara undrar ...

/MM

Piglet55

Medlem
Det verkar helt klart vara en mkt trevlig pjäxa. Gillar att den har både DIN och Tech sula utan att man behöva byta.

Dock är det väl en liten överdrift att säga att den breda speedlacern är innovativ lösning när exakt samma lösning har suttit på tecnicas pjäxor nu i 2-3 år!! ;-) Av egen erfarenhet vet jag dock att den fungerar sjukt bra, så jag är ju inte förvånad att fler pjäxtillverkare lånar den lösningen.

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Hmm, ser fina ut! Men hur vet du att du är första privatpersonen som fått ett par K2 Pinnacle formade? Först i Världen, först i Europa, först i Sverige, först i Stockholm eller är du den kanske den förste i den butik du handlat? Jag bara undrar ...

/MM
I Sverige :) så var den frågan klargjord.

Angående speedlacern så kommer de som köper dem märka skillnaden.

Hursomhelst så verkar de riktigt välbyggda och helt klart ett vettigt alternativ kontra andra pjäxor av samma typ.

PNyberg

Ny medlem
Tänkte jag skulle köpa mig ett par sånna jag med! :) Testade spyne 130 förra året och de satt som gjutet! Så med gåläge och tech-inserts så blir detta definitivt en quiver dödare av rang! :D nu är frågan om man ska ha LV eller inte.... hmm.

Glisseur

Aktiv medlem
PNyberg sa:
nu är frågan om man ska ha LV eller inte.... hmm.
Utan att veta hur dina tassar ser ut men med tanke på vad du kört på tidigare så skulle jag gått för LV. Om inte annat så är det lättare att blocka ut skalen än tvärtom.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
ljungberg_sthlm sa:
Skare sa:
Än nog inte unikt med just Pinnacle. Kör du mycket djupsnö så sätter sig snö innanför plasten på de flesta pjäxor :cool:

Minns själv hur mina andra pjäxor såg ut efter en snödumpardag på Sportgastein i våras....
Nja det är inte så vanligt längre på friåkningspjäxor. Sen hur det är på Pinnacle vet jag inte men tex Salomon, Fulltilt och Dalbello så har jag aldrig fått in snö i.

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Beror ju på hur man ser snö i pjäxan. På det jag kan läsa är det främst innanför plasten på själva ovandelen av pjäxan.

När man har pjäxan på foten verkar det smått otroligt att det skulle ens kunnas packas däri då allt sitter riktigt tight. Kanske har testkillen haft helt fel storlek för sin fot eller spänt för löst och haft hålrum.

Allt kommer visas i vinter när de skall användas hårt.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
ljungberg_sthlm sa:
Beror ju på hur man ser snö i pjäxan. På det jag kan läsa är det främst innanför plasten på själva ovandelen av pjäxan.

När man har pjäxan på foten verkar det smått otroligt att det skulle ens kunnas packas däri då allt sitter riktigt tight. Kanske har testkillen haft helt fel storlek för sin fot eller spänt för löst och haft hålrum.

Hur menar du nu? Att det är snö innan för på dina gamla eller inte? På min gamla Lange så kröp det ner snö mellan innerskon och ytterskon.

josh

Medlem
Hur är flexet? Langes xt 130 va ett skämt sa skickade dom efter en dag i backen. Skumbananer.

PNyberg

Ny medlem
josh sa:
Hur är flexet? Langes xt 130 va ett skämt sa skickade dom efter en dag i backen. Skumbananer.
Nu vet jag itne hur ett par Lange XT130 känns, men jag tyckte att Spyre 130 (ska vara exakt samma flex som pinnacle 130) flexade ungefär som ngt mellan en 8 och en 10 flex i full-tilt. För mig är det fullt tillräckligt på 85kg.

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
ljungberg_sthlm sa:

Hur menar du nu? Att det är snö innan för på dina gamla eller inte? På min gamla Lange så kröp det ner snö mellan innerskon och ytterskon.
Om du läser igen så skrev jag snö innanför plasten på ovansidan av pjäxan vilket inte är så konstigt om man kör väldigt djup snö :rolleyes:

ljungberg_sthlm

Ny medlem
josh sa:
Enligt K2 skall dom vara väldigt styva. Jag vart rekommenderad Flex 110 men ville ha styvare pjäxor och gick på 130.

Men som sagt, allt lär visa sig när fler provar dessa i vinter. Jag kan med 99% säkerhet säga att de pjäxor som kom ut för test tidigare i år kom ifrån en förserie vilket gör att man fixat till vissa barnsjukdomar.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
ljungberg_sthlm sa:
Hasse_Lindborg sa:
ljungberg_sthlm sa:

Om du läser igen så skrev jag snö innanför plasten på ovansidan av pjäxan vilket inte är så konstigt om man kör väldigt djup snö :rolleyes:
Och där kommer det inte in snö på massa andra pjäxorna som jag räknade upp, men tyvärr så ser det ut att göra det på K2 just nu men det hinner de säkert att hinna fixa till det.

För övrigt passade de min fot som en smäck...

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
ljungberg_sthlm sa:
Om jag har förstått dig rätt, det vill säga att det kommer in snö innanför pjäxans plastskal på ovansidan av foten, måste jag säga att jag håller med Hasse här. Hoppas det är en detalj de ordnar till nästa säsong, för i min värld är det inte acceptabelt för en freeridepjäxa. Tusan, mina pjällor klarar till och med kortare vad i strid ström utan att läcka, i alla fall så länge jag spänner dem ordentligt om foten.

Sammmyboy

Ny medlem
Prismässigt - Är det värt det? TS som köpt/fått ett par?

PNybbe - Hur var de där liknande du provat?

Vad kostar dom i butik?

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Vattendroppe sa:
ljungberg_sthlm sa:
Om jag har förstått dig rätt, det vill säga att det kommer in snö innanför pjäxans plastskal på ovansidan av foten, måste jag säga att jag håller med Hasse här. Hoppas det är en detalj de ordnar till nästa säsong, för i min värld är det inte acceptabelt för en freeridepjäxa. Tusan, mina pjällor klarar till och med kortare vad i strid ström utan att läcka, i alla fall så länge jag spänner dem ordentligt om foten.
Som jag skrev tidigare så lär det vara fixat på dessa som går ut i butik. De som testades i början av året var garanterat provserie eller prototyper.

När man drar åt dem ordentligt så sitter de riktigt tight runt fot/ben. Men man skall aldrig säga aldrig. K2 har lagt ner mycket arbete på dessa och jag tror inte dom tänkt till när det gäller denna typ av pjäxa.

Butikspris ligger på runt 5500 kr.

Spyne 130 är riktigt fina, dock ingen gåfunktion och en pjäxa för mer alpint åka.

PNyberg

Ny medlem
Sammmyboy sa:

Vad kostar dom i butik?
Spyne 130 var riktigt fina IMHO. Sitter väldigt likt Dalbello Krypton 2 men kanske ngt rymligare. Flexet var jämnare än vad 2dels i vanliga fall är. Det var ju bara en drapåpjäxanibutikochgårunticaenkvart-test så jag vet inte hur de känns att åka i...men tror att det är bra :)
4800 för Spyne 130...

Sammmyboy

Ny medlem
PNyberg sa:
Sammmyboy sa:

Vad kostar dom i butik?
Spyne 130 var riktigt fina IMHO. Sitter väldigt likt Dalbello Krypton 2 men kanske ngt rymligare. Flexet var jämnare än vad 2dels i vanliga fall är. Det var ju bara en drapåpjäxanibutikochgårunticaenkvart-test så jag vet inte hur de känns att åka i...men tror att det är bra :)
4800 för Spyne 130...
Okej, Men Spyne saknar gå läget! Lite trist. Kanske värt att köpa ett par Pinnacle bara för den faktorn?

FHaga

Ny medlem
ljungberg_sthlm sa:
Nu har man som första privatperson i Sverige fått ett par K2 Pinnacle formade efter ens fötter. Pinnacle är standardutrustade med riktigt fina intuition innerskor för bra passform samt en del smarta lösningar.

Pinnacle har även utrustats med ett patenterat gå-system som sägs göra pjäxan lika styv som en normal pjäxa när gå-läget inte används.

Den breda speedlacern är också en innovativ lösning som gör det lätt för dem som vill hika eller när man behöver använda gå-läget.

Skall bli riktigt kul att prova hur dessa uppför sig på fjället då K2 är ny i ligan när det gäller skidpjäxor. Någon mer härifrån som skaffat sig dessa pjäxor? Ni som också kör på dessa i vinter, dela gärna era upplevelser med andra här.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/c507969730bddc0e93224249c0e1107c.jpg[/url]
Grymma pjux! Du kommer säkert bli en nöjd med dessa. Troligen kan du vara första privatperson i
Stockholmsområdet som fick sticka ner fötterna i ett par Pinnacles. Men om köpet gjordes 3/10 så kommer du tyvärr en bra bit från pallplats i just den tävlingen. Men vi väntar ju alla på vintern och det är ju det som räknas. Hälsningar från ett för tillfället ganska regnigt GBG:)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
FHaga sa:
ljungberg_sthlm sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/c507969730bddc0e93224249c0e1107c.jpg[/url]
Grymma pjux! Du kommer säkert bli en nöjd med dessa. Troligen kan du vara första privatperson i
Stockholmsområdet som fick sticka ner fötterna i ett par Pinnacles. Men om köpet gjordes 3/10 så kommer du tyvärr en bra bit från pallplats i just den tävlingen. Men vi väntar ju alla på vintern och det är ju det som räknas. Hälsningar från ett för tillfället ganska regnigt GBG:)
Haha kunde tro det ;)

Ses på torsdag FHaga...

ljungberg_sthlm

Ny medlem
FHaga sa:
ljungberg_sthlm sa:

Formgjutna ;-)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Om jag förstått det rätt levereras Pinnacle 130 med en Intuition "liner" som är formbar (värme). Ser ut som det är dessa du har på bilden. Finns det anda alternativ till innersko? När man pratar formgjutna tänker åtminstone jag i första hand på sprutade skor, men Intuition är kanske inte så långt ifrån?

/MM

Sammmyboy

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Om jag förstått det rätt levereras Pinnacle 130 med en Intuition "liner" som är formbar (värme). Ser ut som det är dessa du har på bilden. Finns det anda alternativ till innersko? När man pratar formgjutna tänker åtminstone jag i första hand på sprutade skor, men Intuition är kanske inte så långt ifrån?

/MM
Intressant de där med sprutade skor. Ser det ut ungefär som när dom gör skyltdockor?

P.S Aldrig använt mig av formgjutet. Bara sulor...

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp