Kall om högerfoten - kan jag göra något själv?

Jocce81

Ny medlem
Köpte nya pjäxor förra året, ett par Dalbello Pantera 100.

Korta versionen:
Sköna att åka i, sitter bra. Men blir kall om högerfoten. Den känns lite tajtare.
Har provat att värma en vända till och när jag "torrkör" dem får jag samma problem.
Kan jag göra något själv? Ska jag härda ut och hoppas att de anpassar sig lite ?

Långa versionen:
Åker tyvärr väldigt lite numera. 3-10 åkdagar per år. Mao känns det som jag aldrig hinner "åka in" pjäxorna riktigt.
Aldrig haft ett par pjäxor som jag tyckt varit riktigt sköna.
Ofta problem att hitta även vanliga skor som är bra. Speciellt är just högerfoten svårare (tror att den är lite "tjockare" på höjden vid fotryggen) och fryser ofta om fötterna generellt.

Dessa pjäxor känns dock som de är "okej" komfortmässigt, men som sagt höger klämmer lite och gör att jag blir kall.
Känns som det är över fotryggen men svårt att specificera exakt vart även om jag labbar med spännena så hittar jag inte riktigt vart det klämmer.
Behöver jag åka in dem mer ? Värma mer ?

Annat jag kan testa själv?

Andra idéer?

/Jocce

Heddious

Aktiv medlem
Jag har jättehöga fötter, och när jag fixade nya pjäxor senast så fick jag ha långsmala liggunderlagsbitar på ovansidan av foten precis efter ankeln när innerskorna vart värmda, för att skapa lite mer plats för de stora blodkärlen som går där.
Plötsligt fryser jag mycket mindre om fötterna. Så något liknande kanske är värt att testa om du går till en bootfitter och värmer om dem.

Jocce81

Ny medlem
Jag har jättehöga fötter, och när jag fixade nya pjäxor senast så fick jag ha långsmala liggunderlagsbitar på ovansidan av foten precis efter ankeln när innerskorna vart värmda, för att skapa lite mer plats för de stora blodkärlen som går där.
Plötsligt fryser jag mycket mindre om fötterna. Så något liknande kanske är värt att testa om du går till en bootfitter och värmer om dem.

La du dem på foten, för att pressa ut innerskon så att säga ? 🤔
Dvs skapa lite mer "space" där ?

/Jocce

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Intressant. Har både höga OCH breda, så det brukar tryckas ytterskal till bristningsgränsen och ändå vara tryck på vristen.
Ska testa. 😀

Pillard

Aktiv medlem
Med risk för att tjata så kan ju nästa steg vara en mer rejäl innersko av typ Intuition eller motsvarande. De har mer material och är mer formbara än vad man brukar få från kartong. Testa Heddious förslag först och om det inte räcker kan ju det vara steg två. Om du börjar med att gå till en seriös pjäxverkstad som har tex Intuition också så är sannolikheten stor att du kan få dem att dra av det första försöket om du sen ändå köper Intuition

Pillard

Aktiv medlem

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp