Kalla fötter...

haiya

Ny medlem
Kalla fötter...
Efter att fått kört in mina nya pjäxor nu i en vecka så märker jag att jag fryser om fötterna. Detta märktes framför allt efter att formgjutna sulor gjordes. Innan dom formgjutna sulorna gjordes så frös jag inte om fötterna dock så fick jag inte rätt stöd för foten då...åker i en skid socka från everest. Pjäxan är Atomic Hawx.

Vad finns det för tips på detta, byta till en bättre socka?

Alla tips är välkommna.

Sockan
http://www.stadium.se/sport/vintersport/klader/121417/everest-m-alpine-sock-f11

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kalla fötter...
Möjligt att en socka med ca. 80% merinoull är något varmare. Annat tips är att lossa lite på spännena på pjäxan i liften, ger bättre blodcirkulation i fötterna. Funkar för mig.

File

Ny medlem
Kalla fötter...
Beroende på vad det är för sula du har gjort kan det vara så att sulan bygger för mycket i höjd. Skulle tro att du upplever att du har ett större tryck ovanpå foten än vad du hade tidigare? Har ingen tidigare erfarenhet av just atomics pjäxor, men att trycka en pjäxa större i "höjd" brukar kunna vara en rätt knepig process (baserat på tidigare erfarenheter). Mitt råd är att använda skon så mycket som möjligt och hoppas att innerskon går ut sig så pass mycket att du får mer blodcirkulation ned till fötterna. Pröva med en annan tunnare socka och se om det blir någon skillnad.

Beroende på vad det är för sula så kanske man även kan slipa ned den någon millimeter? Men det beror ju självklart om du nu upplever att det trycker mer än vanligt ovanpå foten!

Annars så är väl alternativen att installera en elektronisk värmare/försöka sig på en tryckning, Men jag rekommenderar dig att ta kontakt med stället där du köpt pjäxorna, är det en seriös butik så hjälper dom dig att ordna till pjäxorna !

jontew91

Medlem
Kalla fötter...
Jag tycker att elektriska värmare är kanon. Då kan du ha prestandan av en tajt pjäxa och uppbyggd sula utan att frysa. De är ganska dyra men om man åker mycket är det inget snack om att det är väldigt värt det. Sånna här passar formgjutna sulor: Your text to link here... + valfritt passande batteri-pack

T

The_Snarf

Guest
Kalla fötter...
Prova att byta till en varmare strumpa, 80%merinoull borde funka!

Fluffy

Medlem
Kalla fötter...
Ett par varmare byxor kan också hjälpa.
Det är många som inte tänker på att om du egentligen fryser om benen så kommer du först att frysa om fötterna.
Så fungerar ju kroppen..

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp