Kan man köra på 20år gamla carving skidor?

Leeeeena

Ny medlem
Hej,

Jag har ett par utförs-skidor av märket Blizzard Thermogel RC 15 (Universal Race Carve). Dessa är nog ganska exakt 20 år gamla i år. Vi köpte dem när jag var typ 13år och de är knappt använda, de var väl en sisådär ca 5-10 skiddagar på nacken på dessa 20 år, med andra ord har de mest samlat damm på vinden.
De senaste skidresorna jag gjort nu på senare år så har jag hyrt skidor pga att skidorna vart på mina föräldrars vind samt lite rädsla för att dessa är "för gamla", men jag har dålig koll på skidutvecklingen. Jag åker inte offpist, håller mig i pisten och åker om det är en fin backe även svarta backar, men standard är väl blå-röda. Men nu till min fråga;
Hur mycket har skidutvecklingen gått framåt?
Skulle jag fortfarande kunna åka "lika bra" på dessa skidor jämförelsevis på de skidor jag hyrt i backarna? Någon som har koll?
Behöver man göra något med dem? Typ slipa eller nått?

Märke: Blizzard
Årsmodell: 2002
Lengths: 165-175-185 cm
Recommended lengths: SHE 165 ± 10 cm; HE 175 ± 10 cm
Sidecut: Super Sidecut
Target group: Race
Construction: Thermo-Gel

Radius: 15 m
Geometry: Width tip 107 mm
Width waist 62 mm
Width tail 91,5 mm

Har ingen erfarenhet av modellen, så jag kan inte uttala mig om hur den är.

Men på frågan om du kan åka på dem skulle jag säga självklart, gör det!
Efter 20 år på vinden kan de behöva lite kärlek i form av valla på belagen och kanske lite kantslip. Men annars, åk på dem, prova dem och känn efter vad du tycker.
Utvecklingen har gått framåt men det betyder inte att du inte kan ha kul på dina gamla lagg!

Bör kanske fundera över bindningarna en stund bara, så de fungerar som de ska. Den utvecklingen är viktig att få med sig.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett par utförs-skidor av märket Blizzard Thermogel RC 15 (Universal Race Carve). Dessa är nog ganska exakt 20 år gamla i år. Vi köpte dem när jag var typ 13år och de är knappt använda, de var väl en sisådär ca 5-10 skiddagar på nacken på dessa 20 år, med andra ord har de mest samlat damm på vinden.
De senaste skidresorna jag gjort nu på senare år så har jag hyrt skidor pga att skidorna vart på mina föräldrars vind samt lite rädsla för att dessa är "för gamla", men jag har dålig koll på skidutvecklingen. Jag åker inte offpist, håller mig i pisten och åker om det är en fin backe även svarta backar, men standard är väl blå-röda. Men nu till min fråga;
Hur mycket har skidutvecklingen gått framåt?
Skulle jag fortfarande kunna åka "lika bra" på dessa skidor jämförelsevis på de skidor jag hyrt i backarna? Någon som har koll?
Behöver man göra något med dem? Typ slipa eller nått?
Hej @Leeeeena,
Jag är ingen expert på området, men kan se att dina gamla carvingskidor är betydligt smalare än moderna carvingskidor (över hela profilen). Jag tror inte ens att de skidor som idag klassas som piste racecarvers är så smala.
Jag kan tänka mig att en modern "turist-carver" idag som ligger på ca 80-85 mm i midjebredd blir betydligt mer lättåkt på eftermiddagen när pisten är uppkörd, och du blir blir mindre trött i benen. :)
De "flyter" skönt på snöhögarna i stället för att skära igenom så att de kräver muskelkraft för att styra rätt igen.
Kan också tänka mig att rocker-profilen som gör moderna skidor så lättsvängda är annorlunda nu än på dina gamla skidor.
Passa på att köpa skidor just nu när det finns så mycket på rea i slutet av säsongen, det tjänar du snabbt in istället för att hyra.
De gånger jag inte ens tycker att det är lönt att släpa med egna skidor är när jag åker till någon skidort i Österrike som har en mietski.com hyrshop på orten. Om man förbokar där i god tid kan man hyra bra skidor inkl. försäkring för 35 Euro för en vecka. Man väljer själv skidmärke, typ, längd och de står färdiga och väntar när man kommer (oftast nästan helt nya).
Ha så kul i pisten! ⛷:)
Mvh
@PisteCarver
PS. De smalaste moderna carvers jag har åkt på är Head Supershape iSpeed som har profilen 120/67/99, vilket ändå är betydligt bredare än dina gamla skidor. Dessa Head var fantastiska skidor att stå på med i en välpreppad pist, men inte alls roliga i nerfarten sist på dagen med is/pucklar/snöhögar etc.:(
Numera kör jag alltid på bredare och mjukare carvers som ger åkglädje hela dagen.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Se först och främst till att du har bra pjäxor. Det är svårare (omöjligt) att hyra bra pjäxor som passar dig som individ, jämfört med skidorna. Och viktigare.
Jag tror liksom PC att det har hänt tillräckligt på dessa år för att du ska känna skillnad med ett nytt par skidor. Kan dock vara svårt att hitta ”bra skidor för medelgod åkare” på alla hyrställen.

pd

Aktiv medlem
Bör kanske fundera över bindningarna en stund bara, så de fungerar som de ska. Den utvecklingen är viktig att få med sig.
Yes, så länge du får bindningarna kollade (superviktigt!) så är det väl bara till att testa. Tycker du inte att det fungerar så tar du en sväng till uthyrningen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Se först och främst till att du har bra pjäxor. Det är svårare (omöjligt) att hyra bra pjäxor som passar dig som individ, jämfört med skidorna. Och viktigare.
Jag tror liksom PC att det har hänt tillräckligt på dessa år för att du ska känna skillnad med ett nytt par skidor. Kan dock vara svårt att hitta ”bra skidor för medelgod åkare” på alla hyrställen.
Helt rätt att pjäxorna är det viktigaste!
De flesta moderna skidor idag är ändå löjligt bra jämfört med hur det var förr. De "tål" också mer än vad de flesta av oss turiståkare kan utsätta dem för. Ofta ser man oerfarna åkare med medvridning i åkningen köra omkring på race-carvers, det är ack så vanligt att folk väljer skidor över sin förmåga, vilket inte främjar varken åkningen eller nöjet.
Hos mietski.com har jag flera gånger hyrt Nordica Transfire RTX för 35 Euro/vecka och varit jättenöjd med det.
Mina egna skidor är ett par K2 allmountain-carvers klassade för medelgod-avancerad (långt ifrån expertskidor - vilket jag ändå inte är), jag har aldrig fått dem att fladdra eller bli ostabila, även om Skitrax-appen har klockat mig på upp till 90 km/h.

Välj skidor som gör HELA dagen rolig och behaglig. 🎿:)

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
De flesta moderna skidor idag är ändå löjligt bra jämfört med hur det var förr.
Annorlunda kanske. Men inte automatiskt bättre. Om man inte tycker om att låta sig luras av marknadsföring med allt vad det innebär.
Det där är ett påstående som konsumerismens överstepräster har lyckats slå in i ryggraden på folk att användas för att motivera inköpet av årets grejer till planetens nackdel.

...
det är ack så vanligt att folk väljer skidor över sin förmåga, vilket inte främjar varken åkningen eller nöjet.
Välj skidor som gör HELA dagen rolig och behaglig. 🎿:)
De två uttalandena håller jag dock helt med om. fwiw. ;)

#snö #world-peace #equalrightsandjustice

fredw

Aktiv medlem
Annorlunda kanske. Men inte automatiskt bättre. Om man inte tycker om att låta sig luras av marknadsföring med allt vad det innebär.
Det där är ett påstående som konsumerismens överstepräster har lyckats slå in i ryggraden på folk att användas för att motivera inköpet av årets grejer till planetens nackdel.
Ok men tråden handlar om 20 år gamla skidor. Inte fjolårets modell. Det har faktiskt hänt saker sedan 2002. Men visst går grejor från då att använda!

1614109105226.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Varför skulle det vara svårt?
Har intrycket att de allra flesta skidor som hyrs ut är på ganska lätt och mjuk nybörjar/medelnivå, plus att man har en hörna med dyra premiumskidor.
Och att däremellan saknas ett urval av litet mer påkostade kvalitetsskidor för den mer ambitiöse medelåkaren.
Jag kan ha fel.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ett urval från mietski.com sortiment - priser från € 19,95 + € 15 (försäkring) per vecka.
Tyvärr har Corona pandemin slagit hårt mot deras verksamhet, men de finns ännu kvar på sju orter i Österrike.
1614114808061.png

Leeeeena

Ny medlem
Hallå! Grymt, tack för alla vettiga svar! De är som vanligt väldigt varierade, de kanske är värda ett teståk (kruxet är att jag inte har tillgång till dem pga annan ort och corona). Samtidigt som det är nu skidorna reas ut och man borde "passa på":)

RWD

Aktiv medlem
Det som väl kanske har hänt mest med pistskidor under senare år är att även de har lite tip- och även tailrocker vilket framförallt gör dem lättare att initiera svängen med.
Det är också mer vanligt att man mixar olika radier (vanligen 3-5 olika radier) för att få de egenskaper man vill på skidan. Men om du har möjlighet så ta med dina gamla skidor nästa skidresa (slipa kanter och valla först) så kan du ju jämföra med hyrskidorna.
Skidrea är det varje år (även på hösten)så stressa intemed köp.

pd

Aktiv medlem
De gamla har ju en rätt skön och snygg retrolook. Även om det kanske är dags att de blir ersatta i backen så kan de ju få komma ut ur förrådet och leva ett lyckligt pensionärsliv som väggdekoration. Du kan ju koka ihop någon historia om att du minsann hade en begynnande racekarriär på gång - som tog slut efter fem dagar. :ROFLMAO: Skål för den!

JonathanB

Medlem
Kör på dom! Mindre köp-hets och mer make do! När du känner efter exakt vad som gör att dom begränsar dig så kan det vara lönt att fundera på inköp, och då vet du redan vad du vill ha.

fredw

Aktiv medlem
Kör på dom! Mindre köp-hets och mer make do! När du känner efter exakt vad som gör att dom begränsar dig så kan det vara lönt att fundera på inköp, och då vet du redan vad du vill ha.
Alltså ja, förutsatt att man testar (hyr?) de nyare alternativ som finns. Och då inte väljer för enkla, utslitna hyrskidor.

rabbit

Aktiv medlem
Ok men tråden handlar om 20 år gamla skidor. Inte fjolårets modell. Det har faktiskt hänt saker sedan 2002. Men visst går grejor från då att använda!

Visa bilaga 8000
Du försöker alltså argumentera för att saker har förändrats mycket genom att visa en produkt som inte förändrats ett dugg?
GSM-telefoner som den där är i princip oförändrade idag.
Att folk lagt sig till med att köpa telefonen 'bundlad' med en touchscreen-laptop med gps och lite av varje annat är ju en annan sak.
Inte faan hade skidor ändrats om man byggt in wifi, gps, bluetooth och en facebook app i en bindningsplatta med touchscreen?
Jag vet att bla bilindustrin trummar det där och försöker få det till att dom 'utvecklat' bilen bara för att den i år har touchscreen och spelar en trudelutt när du ställer om sätet men jag har tydligen överskattat folks förmåga att skilja på skitsnack och sanning.
#floggingadeadhorse #doh!

redigerat: för att ovanstående låter nästan argt.
@fredw : vänligen läs det som att vi sitter i afterski-soffan med varsin öl och tjötar med glimten i ögat efter en go puderdag.
#snö

waxoff

Aktiv medlem
Jag vet att bla bilindustrin trummar det där och försöker få det till att dom 'utvecklat' bilen bara för att den i år har touchscreen och spelar en trudelutt när du ställer om sätet men jag har tydligen överskattat folks förmåga att skilja på skitsnack och sanning.
You cannot polish a turd, but you can roll it in glitter! :cool:

fredw

Aktiv medlem
Du försöker alltså argumentera för att saker har förändrats mycket genom att visa en produkt som inte förändrats ett dugg?
GSM-telefoner som den där är i princip oförändrade idag.
Att folk lagt sig till med att köpa telefonen 'bundlad' med en touchscreen-laptop med gps och lite av varje annat är ju en annan sak.
Inte faan hade skidor ändrats om man byggt in wifi, gps, bluetooth och en facebook app i en bindningsplatta med touchscreen?

redigerat: för att ovanstående låter nästan argt.
@fredw : vänligen läs det som att vi sitter i afterski-soffan med varsin öl och tjötar med glimten i ögat efter en go puderdag.
#snö
:)
Jo precis, och Internet/WWW är, som en kompis sa till mig typ 1994, bara en upphottad variant på Text-TV. Något ligger det kanske i detta, men något säger mig också att inte ens du dagligen använder en Samsungtelefon från 2002 och att min kompis idag inte kollar Hemnet och YouTube via Text-TV.

Och ffa handlar det ju här om någon som snällt undrar om detta nya (här i skidväg) kanske gör någon skillnad?
En del säger typ: Nej, fortsätt du med Text-TV. Mitt förslag är: Ta gärna en titt på det nya och troligen kommer du att märka viss skillnad.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp