Kanada: Whistler, Revelstoke eller Fernie?

Hjälp!
Sitter med den unika situationen att ha hittat boende i Whistler, Revelstoke och Fernie och kan nu inte välja ort såklart (och har tidspress). Var ska vi säsonga?

Vår grupp är lite blandad skidåkningsmässigt: Någon har har gjort flera säsonger och någon har aldrig åkt offpist och tränar gärna på sina carvingsvängar emellanåt. Däremot är vi väl alla överens om att vi gärna turar och att puder ligger i fokus. Vi pluggar egentligen och är väl ganska nöjda med festandet och söker mer gött häng än klubbande.

Min förra säsong gjorde jag i Montafon och jag har blivit lite bortskämd med att slippa kriga för orörda åk och det gör att jag är lite rädd för att åka till Whistler. De som åkt lite mindre är rädda för att det knappt finns pister i Revy och att man måste tura hela tiden. Ingen vet särskilt mycket om Fernie.

All hjälp och info som kan bidra till ett beslut inom kort mottages gärna!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Lustigt sammanträffande; såg just denna video om Fernie innan jag läste ditt inlägg. Har aldrig hört talas om tidigare, men låter ju underbart!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Haha, nu gav youtubealgoritmerna mig den här mindokumentären om Fernie. Häftigt ställe! Hoppas du kommer iväg. :)

LinusGoransson

Ny medlem
Har gjort en säsong i fernie, superfin skidåkning och ganska mysig by! Inte så mycket till piståkning där heller kan jag meddela. De går ju att ”hitcha” sig till backen och tror de går en skidbuss men skulle klart rekommendera att ha egen bil där.

TTranarp

Ny medlem
Jag säsongade i whistler för 3 år sen, härlig by, grym åkning både i och utanför pisten, men otroligt mycket människor. Många turister som slicear upp pisten och många grymma åkare man slåss med om de orörda svängarna. Jag hade själv valt något mindre ställe som revelstoke eller Fernie om jag skulle till Kanada igen!

Sirblaizner

Ny medlem
Rekommenderar Revelstoke starkt! Bra åkning i och i närheten av liftsystemet och ännu mer inom en timmes körning om ni har tillgång till bil. bra och härlig stad med det mesta och riktig kanadensisk känsla. Fernie är otroligt bra åkning men mindre liv runtomkring. Whistler har jag inte varit i men hört väldigt mycket gott om men samma personer har även sagt att det är dyrare, mer människor och långa köer i perioder, kanske mer likt alperna. Dock större liftsystem än de andra ställena.

SimonStjern

Ny medlem
Jag har åkt en del i och runt Fernie och Revelstoke under en utbytestermin i Calgary. Båda har supermysiga byar och grym snö! Allt känns lite större i Revelstoke tycker jag, både byn, mängden människor (förutom dump-helger då Fernie kan vara galet fullt av Calgarybor) och åkmöjligheterna (främst med Rogers Pass runt hörnet, och Kicking Horse lite längre bort). Så därför skulle jag personligen välja Revelstoke om det vore för en hel säsong. Men söker ni lugnare vibe har Fernie massa själ.

När vi var i St Anton 2019 hade jag ett stort gäng kompisar som säsongade i Fernie. Dom stormtrivdes och sa att det var ett lugnt område med trevlig lokalbefolkning. Ingen festort utan långa avstånd mellan allt, billigt boende och billigt säsongskort om man köper early bird. Många orörda åk och bra ställen att topptura på, enligt gänget som var där! Litet område när det gäller pist men oändliga möjligheter utanför pisten. Aldrig köer inte ens under storhelgerna. Hoppas ni får en grym säsong. Kul ni kan kombinera plugg och skidåkning :)

Oscar Tegni

Ny medlem
Inte varit iväg själv, men en av mina bästa vänner var iväg. Han rekommenderade Fernie, sade att det kändes mycket mera genuint än tex Whistler. Tror alla dina alternativ kommer resultera i en kanonsänsong, men jag skulle nog tagit en av de mindre orterna.

Tack för alla bra tips! Det slutade ändå med att gruppen valde Whistler av hänsyn för de som inte åkt så mycket offpist tidigare. Efter att ha läst alla svar här så börjar jag fundera på om Fernie ändå hade varit bäst... Det kommer nog att bli bra ändå och så får jag eventuellt göra en säsong till om inte annat!

jung

Aktiv medlem
Revelstoke alla dagar. Whistler har mkt varmare snö, mer folk. Fernie, är absolut det sämsta valet av de tre.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp