Kanter/belag

T

Tur-Olle

Guest
Kanter/belag
När man köper skridskor måste man slipa dom för fabriksslipningen är kass.Gäller det för skidor ?
/ Tur-Olle

T

THall

Guest
Kanter/belag
Om du ska vara noga ska du "fetta" in och mätta belaget med valla. Du behöver valla dem ett antal gånger innan de är mättade. Slipa dem behöver du i normala fall inte göra om du inte vill ha en annan vinkel än 90 gr. För tävlingsbruk har du en vinkel 86-88 gr (=vassare och bättre kantgrepp men blir slöa snabbare). Valla dem någon gång sen är det bara att köra och valla dem ofta i början. Slipa dem först när de har blivit slöa! Men detta är bara mina råd!

MnO

Aktiv medlem
Kanter/belag
Många säger att man måste slipa nya skidor för att de ska fungera bra. Enligt mig stämmer det inte. Jag har aldrig testat några nya skidor som inte har känts bra slipade. Möjligtvis kan mindre rutinerade åkare som köper lite för svåråkta skidor vinna lite på att runda av kanten ngt i framänden (max 3-4 cm) för att få till en snällare känsla.

I stort sett alltid är det dock bara att följa föregående inläggs uppmaning: Valla och kör.

Mans_Hilling

Ny medlem
Kanter/belag
Kolla efter om du behöver slipa. Dra med nagel tvärst över stålkanten, skrapar du av nagel utan att behöva ta i, så skall det nog räcka...

MarkusO

Aktiv medlem
Kanter/belag
Kolla med en sickel om belaget är skåligt. Är det det bör man planslipa laggen. Annars kan man få lite roliga effekter i form av plötsliga snedskär när man slappnar av på plana skidor och sånt. Gäller nog speciellt lite bredare skidor.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Kanter/belag
Skidfabrikanterna anger i de flesta fall att skidorna är åkbara utan vidare behandling. Detta är som man säger en "sanning med modifikation". Vissa skidor är helt OK och det är bara att ge sig ut och bränna, medan andra kan uppvisa en del brister både när det gäller belag och kanter.

Just konkava belag är ett elände som allt för ofta förekommer. Dessa skidor behöver en planslipning för att överhuvudtaget bli användbara. (Såvida du inte vill ha ett par skidor som går som på räls...)

Men om belag och kanter ser och känns OK ut skall du kunna använda skidan direkt. Du lär knappast få det glid och kantgrepp som en tävlingsåkare eftersträvar men för de allra flesta är det godtagbart.

MVH/MM

freeride_nu

Aktiv medlem
Kanter/belag
Nya skidor är oftast väldigt plana och fina nuförtiden. Kanterna kan däremot ha lite skiftande slipning. Jag brukar fila om dom till 89 grader direkt. (min filhållare är det nämligen). Runda eventuellt av kanterna LITE första 4-5 cm fråm spetsen och 2-3 cm från bakänden. Lite personligt det där. På senare år har jag haft skarpt ända ut i ändarna och inte märkt någon försämring. Däremot rekommenderas att man hänger kanten (från undersidan) 1-1,5 grader. Det här gäller i första hand pistskidor, speciellt kraftigt skurna sådana. Kantisättning blir mjukare, avlastning av trycket kan ske snabbare, åkning med plana skidor blir enklare.
Tja, vad sägs?
/A

Ace_DG

Aktiv medlem
Kanter/belag
Jo, belagen brukar vara ganska ok från fabrik medan kanterna kan vara lite si å så. Jag brukar slipa sidokanten till 89 grader, och hänga kanten (från undersidan) ca 1-1,5 grader, det första jag gör. Hängningen ger en mjukare kantisätning och snabbare avlastning samt bättre gång med plana skidor. Fast carvinglagg åks sällan plant förstås. Jag brukade runda av kanterna ca 3 cm från fram- och bakände, men det har jag slutat med. Märker ingen skillnad.
/A_D G

Nesta

Ny medlem
Kanter/belag
Nya skidor är slipade på fabrik så de är ofta skitvassa hela vägen. Om du vill slippa obehaget med att skidorna går rakt fram istället för att svänga när du vill så bör du göra kanterna betydligt mycket slöare i "böjen" på skidan där fram och fortsätta 10-15 cm bakåt, detta gäller även bakdelen på skidan, ungefär 15-20 cm från änden och framåt. Jag testade en gång ett par skidor som var vassa hela vägen i experimentellt syfte, tro mig, det känns som om du blivit nybörjare igen.
Vad gäller vallan och belaget så är mitt tips att åka på skidan 2-3 dar innan du vallar den sen är det bara att valla som vanligt.

Tomas

Mans_Hilling

Ny medlem
Kanter/belag
Valla som vanligt, tycker inte jag låter som en bra ide med tanke på att du bör mätta belaget. Mätta belaget, (ca 4-5 vallningar, använd valla som här så "varm" som möjligt, med andra ord typ +12-+6, den är mjukare och smälter med andra ord lättare) Sen valla med den glidvallan du tänker använda. Kör själv på lågflourvalla -6 -> -12 jämt och ständigt. Funkar för det mesta bra, jag åker sällan på våren.

MarkusO

Aktiv medlem
Kanter/belag
Att runda 15-20 centimeter bak är för mycket. På tok för mycket.
Gör så här, det funkar alltid:

Ta med ett sandpapper alternativt en fin liten fil när du testar skidorna. Börja med att köra helt utan rundning. Antagligen sitter bakänden då en aning för mycket. I alla fall om det är lite hårdare skidor. Runda då nån eller några centimeter och testa igen. Om känslan fortfarande är lite så där skenande prova att runda MER, ej LÄNGRE. Lite och lite. Glöm inte att byta skidor med polarna lite emellanåt, för att behålla objektiviteten.

Snart har du en vältrimmad skida som passar din åkstil. Notera vad du har gjort och se till att tala om för Servicemannen hur du vill ha det vid nästa slip. Alternativt slipa alltid skidorna utan att låta servicepersonalen runda kanterna och gör det själv enligt ovanstående varje gång.

Ovanstående gäller bakänden. Fram kan man runda mer, kanske 15 cm. Inte för långt bara, så att det påverkar isgreppet. Testa först där också.

Observera att jag redogör för mina egna erfarenheter. Inte nödvändigtvis branschstandard.

Kanter/belag
Jag har fått känslan av att nya timglass skidor är svåra att slipa för hand. Har hört att man inte ska slipa dom för hand. Stämmer det? Tycker det låter sjukt att man ska behöva lämna in dom så fort kanterna blir slöa.

MnO

Aktiv medlem
Kanter/belag
Om man använder en vanlig sliphållare för att handslipa moderna skidor bör man vara aktsam på filen eller brynets kondition. Skidans skärning gör att brynet bara ligger an mot kanten i fram- och bakkanten och snabbt blir slitet. Då rundar det av kanten istället för att skärpa den.

Jag tycker att det nästan aldrig lönar sig att slipa för hand. Man kan fixa till lite småblessyrer efter stenar och ta bort råegg efter en isdag, men att få upp riktig skärpa är svårt.

Ace_DG

Aktiv medlem
Kanter/belag
Maskinslipningen är bara grovberbetningen. Finjusteringarna på sidokant och hängning görs ju ALLTID för hand. För tusan, det är ju det enda hobbyarbete man sysslar med vintertid. Bra kanter är ju en förutsättning för bra piståkning, för att inte tala om portåkning. I puder är det mindre viktigt, men man kan ju landa på nån is ibland.

Eder Ace DG.

T

THall

Guest
Kanter/belag
Låter konstigt att vissa personer skriver att det inte är bra att slipa skidorna för hand. Har aldrig hört någon som åker mycket skidor ha den uppfattningen. Håller med "den gamle" om att ju all finjustering görs för hand. Fråga Maier om han har fabriksslipade skidor när han åker!

spOnkan

Ny medlem
Kanter/belag
Jag ringde faktiskt och kollade med Maier, och han sa bara:

- Ich hab" kein anung, ich überlåter sånt till mein matrialare!

Men jag tror att hans skidor är handslipade.

>> RR <<

Nalleman

Ny medlem
Kanter/belag
Kan efter att läst igenom alla tips konstatera att alla gör på sitt eget sätt och att det verkar funka för de flesta. Sen vad som är bäst osv... tja. man får väl prova sig fram. Själv slipar jag skidorna med maskin om det hänt något allvarligt, typ en vecka i alperna med lite snö. Efter det försöker jag hänga och slipa kanterna för egen maskin tills jag tycker jag är nöjd. Har hört någon säga att 89-89 grader är bra och att det kan vara en fördel eftersom det är lättare att laga än om man får en skada på en 90 graders kant. Teståker och sitter de för hårt i snön tar jag med staven och drar fram och bakändarna. Det funkar och så får man coola märken på stavarna.. ;) Annars är det bara att vänta någon dag så går det till sig automatiskt.
Vill man planslipa och slippa pula tycker jag man ska göra det. Det är tveksamt om man kör snabbare med hängda och självslipade kanter. Det sitter nog oftast i annat...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp