Kantreparation nödvändigt eller skita i?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vad säger den samlade expertisen på FR? I med epoxy och på med en tving? Eller bara klämma i ptex, vara glad och hålla tummarna? Hit me med era bästa idéer!

Som ses, helt ner till stålkantens infästning, lite tilltryckt i höjdled och lite "uttryckt" i sidled.
44175F6F-26EA-42D0-B254-95A640E0D03E.jpeg

9F446B38-34CC-43DB-8A00-9DAA2EBC2786.jpeg

8A708C58-361F-41AF-A170-AFD1E6F7863E.jpeg

offtopic

Medlem
Tror absolut att det är görbart att fixa själv! Mitt enda tips i så fall och om epoxi ska användas är att använda den typ som i länken av @snej dvs någon form av flexibel epoxi som tål "töjning/vibrationer" osv. Det många inte tänker på är att det finns mängder av olika karaktärer vad gäller epoxi och att de flesta är stenhårda och inte tål vibrationer/flex så bra. Det spricker liksom då. Så gå i så fall för en epoxi som tål vibrationer typ den på bilden från West Systems (G-flex), den finns dessutom i mindre förpackningar (och fäster på typ allt och är lättarbetad). Annars har NM-epoxi bra och liknande koncept men osäker på deras storlekar.

Lycka till!

RandoScando

Turtok
Forumvärd

Kommer nog inte idas stansa ut nytt p-tex och ha mig med tanke på skadans ganska ringa storlek, tänkte bara fylla upp med epoxy tror jag. Annars ser det ut som en vettig guide. Antar att det är zen screwdriver manliness som gäller för att få den rak även i "horisontalled".

Tror absolut att det är görbart att fixa själv! Mitt enda tips i så fall och om epoxi ska användas är att använda den typ som i länken av @snej dvs någon form av flexibel epoxi som tål "töjning/vibrationer" osv. Det många inte tänker på är att det finns mängder av olika karaktärer vad gäller epoxi och att de flesta är stenhårda och inte tål vibrationer/flex så bra. Det spricker liksom då. Så gå i så fall för en epoxi som tål vibrationer typ den på bilden från West Systems (G-flex), den finns dessutom i mindre förpackningar (och fäster på typ allt och är lättarbetad). Annars har NM-epoxi bra och liknande koncept men osäker på deras storlekar.

Lycka till!
Väl medveten om det, har ett bil-tema-brandat epoxy som jag använt med stor framgång att laga andra typer av skidskador, och även som böjskydd till kablar :)

Senast ändrad:

Kagstrom

Medlem
I med lite p-tex, se glad ut, och ut och kör på lite mer sten!
Om du verkligen älskar skidan, lägg ett tunt lager epoxi i botten för att säkerställa att det är vattentätt den dagen p-texen lossnar.
Jag skulle bara gjort det första med resonemanget att det är ju inga världscupsegrar som står på spel när jag är ute och åker.

hugaligen

Ny medlem
Ok,ursäkta min okunskap men är Bil-tema brandat-från Biltema eller den med en gul ask med en kran som lyfter en bil eller något annat?

snorkel

Aktiv medlem
I med lite p-tex, se glad ut, och ut och kör på lite mer sten!
Om du verkligen älskar skidan, lägg ett tunt lager epoxi i botten för att säkerställa att det är vattentätt den dagen p-texen lossnar.
Jag skulle bara gjort det första med resonemanget att det är ju inga världscupsegrar som står på spel när jag är ute och åker.
Precis, skidor är förbrukningsvara. Fukt är dock fienden och eftersom kanten antagligen släppt från skidan så blir det inte så stabilt att bara ha på epoxi utanpå då det riskerar spricka vid belastning. Tetontråden där man rätar ut, öppnar upp skidan, rengör och limmar fast kanten inifrån så att den blir stabil och sedan tätar igen är ju mer proffsigt. Frågan är ju alltså hur många säsonger den ska hålla? Kanske bättre att fukttäta med något följsammare än epoxi? Har inte koll på den mjukare epoxin som nämns så den kanske duger?
Skadan ser ju inte så stor ut, det är värre om kanten sträckts och blivit för lång.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Som nämnt ovan går det nog bra med lite hammare o lim. Det ser ju ut som att det är bara kanten o inte skidan som påverkats. Går att låga väldigt mkt värre saker men epoxy o hammare är verktygen som är böst så länge inte skidan är knäckt.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tänkte faktiskt jag skulle fuska och var inne med den på lokala skidverkstan. Där blev den "utdömd" för att han inte kunde garantera att det skulle bli bra på en lättviktsskida - han sa i princip att fylla ut med epoxy, markera den skadade som högerskida (så att den skadade sidan blir yttersida) och hålla tummarna.

Men, en epoxyfråga då. Biltema-epoxyn jag nämnt förr är inte lättflytande, den är mer "standardkonsistens" på. Det där som användes i teton-tråden såg ju fint ut, men är som jag fattat det väldigt lättflytande för att tränga in ordentligt överallt. Finns det någon chans att det går fint med en variant som är något mer trögflytande?

stojje

Medlem
Du ska nog vara ganska skillad på carving om du ska känna den lilla böjen på stålkanten. Min erfarehet säger mig att smällt p-tex sällan sitter kvar någon längre stund. Jag skulle först köra ett varv med epoxi ich värma med varmluftspistol eller hårtork så exopin blir som rinnande vatten och tränger in överallt. Sen skulle jag epoxa ett varv till och fylla ut de håligheter om ännu är kvar. Sedan är det bara att slipa rent och köra. Brukar hålla hur länge som helst.

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Du ska nog vara ganska skillad på carving om du ska känna den lilla böjen på stålkanten. Min erfarehet säger mig att smällt p-tex sällan sitter kvar någon längre stund. Jag skulle först köra ett varv med epoxi ich värma med varmluftspistol eller hårtork så exopin blir som rinnande vatten och tränger in överallt. Sen skulle jag epoxa ett varv till och fylla ut de håligheter om ännu är kvar. Sedan är det bara att slipa rent och köra. Brukar hålla hur länge som helst.
Är inte orolig för åkkänslan med tanke på kanten, det har med att göra med hållbarhet för min del.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Just den är tjock och kladdig dom fan. Perfekt att montera inserts med men inte bästa valet här då den är som halvkylt smör i konsistens.
Frågan är vars man hittar något vettigare? Helst utan att behöva pröjsa en arm och ett ben för en lagning jag ändå är tveksam till hur väl den kommer hålla :P

TopiNieminen

Aktiv medlem
Du ska ha lamineringsepoxy som du ska leta efter West System 105 är ett av dem. Annars kan du kolla med ditt närmaste båtvarv om de har några skvättar av epoxy och hårdare å skänka åt dig. Blir lite jobbigt om du inte har två kärl med dig.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Fyfan vad fint med länk till norska biltema på en gång! ^^

På mitt lokala Biltema verkar det dock vara "ersättaren" som gäller:
Men räknar med att det är (mer eller mindre) samma sak.

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Okej, nu behöver jag mer input. Jag gjorde ett försök på att lägga lamineringsepoxy - jag tror det blev bra faktiskt! https://www.freeride.se/forum/threads/vad-gjorde-du-med-din-utrustning-idag.96845/post-1218759

När jag imorse tog bort "täckplasten" upptäckte jag dock att det sjunkit undan en hel del i det "stora" hålet, och en liten del i det mindre:
1613373718439.png

Jag tog och rensade upp lite på kanterna där jag gissar att epoxyn dragits upp mot täckplasten pga ytspänning:
1613373817653.png

Jag tänker ju spontant att jag blandar till en till omgång lamineringsepoxy och lägger i samt värmer på för att fylla ut, men den här gången utan någon täckning/press/tvingar, bara låta det härda "öppet". Vad tror den samlade expertisen om det?

Resonemanget är ungefär att jag skulle gissa att det sugits upp ordentligt in i skidan och därför borde vara tätt, men jag är inte helt säker. Om jag drar i mer lättflytande epoxy och fyller ut får jag ett starkt fyllnadsmaterial som dessutom, om det mot förmodan skulle finns nånstans där det inte varit bra genomträning, kommer träna in och täta upp där också.

Den fina nyheten är att det verkar ha fyllt bra på "ovansidan" av stålkanten där topsheet hade börjat delarminera!

offtopic

Medlem
Tycker nog att du har rätt i dina resonemang ovan. För andra omgången epoxy hade jag försökt att bygga upp en liten "sarg" runt skadan. Tänker att det kunde funka med några lager tejp bara. Detta för att försöka förhindra att andra omgången flyter ut. Jag hade också tänkt på att

1. Tvätta lager ett med typ Yes diskmedel och grova sidan på en kökssvamp. När epoxy härdar "svettas" den ibland och det blir en fet vaxliknande hinna. Det bästa då är att tvätta innan slipning så att man inte slipar in detta vax.

2. Försökt att slipa lager 1 så gott det går. Epoxy mår bäst av en ruggad yta för att fästa optimalt.

3 Efter slip tvättat lätt med aceton.

4. Sedan på med en andra omgång epoxy.

...såg ovan också någon fråga om koncistens och West System epoxy...den jag nämnde som heter G-Flex finns i olika koncistenser. En som är förtjockad och en som är mer rinnande. Jag har själv blandat dessa båda för att få en lagom trögflytande koncistens och det har fungerat bra.

Nu när du börjat så kör på och använd det du har, det kommer säkert bli hur bra som helst och hålla fint.

Lycka till

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Uppföljning på följetongen. Ifyllnaden gick bra, men kanske lyckades få i lite för lite härdare. Epoxyn var som riktigt seg/hård kola typ. Men sicklade och slipade, fick det hyfsat jämnt. Fick dock små kanter i övergången mellan epoxy och basplast, slipade ur det lite och la på ptex. Vete fan om det gjorde någon skillnad. Ser ut som skit, men ingenting spricker eller poppar ut när jag handflexar skidorna aggressivt. Imorrn tänker jag att jag ska ut och provköra.

6BD18082-2EF9-420C-8635-A70DC694AB41.jpeg

7236C6A8-2E2B-4C5D-A7C9-3E5D2D295349.jpeg

Corin

Aktiv medlem
Missade den här tråden! Men jo, skulle nig gjort ungefär som du har gjort, och det ser ju ut att hålla. Är det en Vastus Freebird? Inte mycket material att spela med där.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
@Corin Det är ett par Vastusar, mycket riktigt. Och nej, mycket material kan man inte anklaga de skidorna för att ha! Jag hoppas att det håller, får väl se över tid!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp