Karantänskrav för resa till schweiz.

andersadler

Ny medlem
FUCK! Såg ni att Schweiz har lagt till Sverige på deras lista över länder som tvingas till 10 dagars karantän...Från och med 28 december gäller kravet. Hoppas de lyfter kravet snabbt, vi ska till verbier 5 mars är tanken ! :)))

Redaktionen

Aktiv medlem
3bb77c9296a8596c4af55e9574cead4f-1000x668.jpg

Idag hamnade Sverige i den lista över länder vars resenärer måste sätta sig i karantän i 10 dagar vid resa till Schweiz. Detta gäller från och med 28 december  2020. 

Läs hela artikeln:

Slink

Medlem
Tittar man på hur dom har agerat i den här frågan tidigare så finns det nog risk för att kravet på karantän blir liggande ett tag. Till skillnad mot andra länder så tillämpar dom inte vindflöjels metoden o ändrar reglerna fram o tillbaka i någon större utsträckning. O andra sidan är det ett tag kvar till mars och allt verkar kunna hända. Men för att dom ska lyfta det här så behöver nog siffrorna i Svedala kommer ner o stanna nere för en tid.

andersadler

Ny medlem
Tittar man på hur dom har agerat i den här frågan tidigare så finns det nog risk för att kravet på karantän blir liggande ett tag. Till skillnad mot andra länder så tillämpar dom inte vindflöjels metoden o ändrar reglerna fram o tillbaka i någon större utsträckning. O andra sidan är det ett tag kvar till mars och allt verkar kunna hända. Men för att dom ska lyfta det här så behöver nog siffrorna i Svedala kommer ner o stanna nere för en tid.

Yes jag håller med, som sagt det är ett tag kvar till mars så vi får se vad som händer. Det är vad det är helt enkelt

KaitsuH

Aktiv medlem
Ännu en gång. Vattendroppe får kasta mig nånstans i väg från forumet, men det hjälper inte alls.. Tyvärr, det skall bli inget skid år i år. Tyvärr, tyvärr, och tyvärr. Skyl inte på mig, men jag sade det redan många månader sedan. Det skall bli ingen skidvinter i år!!!

Senast ändrad:

JanN

Aktiv medlem
Engelberg, Andermatt....och de flesta andra i tyskspråkiga Schweiz har stängt.

I dagsläget fortsätter Valais, Vaud, Bern kantonerna att hålla öppet, men oklart hur länge det fortsätter.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nån som vet om det togs nåt beslut idag ang stängning av Valais?
Inget nytt från VS vad jag sett, fortsatt öppet. Graubünden meddelade att de fortsätter hålla öppet men ingen apres ski och med förbehållet att de kan stänga vilken dag som helst om läget kräver.
@andersadler Känns väl optimistiskt med tanke på de inte särskilt hårda restriktionerna i Sverige...

andersadler

Ny medlem
Inget nytt från VS vad jag sett, fortsatt öppet. Graubünden meddelade att de fortsätter hålla öppet men ingen apres ski och med förbehållet att de kan stänga vilken dag som helst om läget kräver.
@andersadler Känns väl optimistiskt med tanke på de inte särskilt hårda restriktionerna i Sverige...

Kan alltid hoppas : )

Vet ni hur läget med karantän osv ser ut i frankrike? Vi sneglar nämligen på chamonix som backup till verbier..Men kanske lika stökigt där?

andersadler

Ny medlem
Vet ni hur läget med karantän osv ser ut i frankrike? Vi sneglar nämligen på chamonix som backup till verbier..Men kanske lika stökigt där?

Heddious

Aktiv medlem
Just nu är det rätt lugnt, och de släpper igenom folk till och från flygplatsen i Genève än så länge (om det rör sig om transit), men ingen vet egentligen vad som kommer hända framöver – senaste budet från myndigheterna är att liftarna får öppna den sjunde januari, men samtidigt ser smittspridningen fortfarande inte särskilt bra ut, så om det skulle vända än mer uppåt efter julhelgen är det nog ingen som blir förvånad om eventuella öppningsdatum ändras igen.
Plus att det är dåligt med snö.

andersadler

Ny medlem
Just nu är det rätt lugnt, och de släpper igenom folk till och från flygplatsen i Genève än så länge (om det rör sig om transit), men ingen vet egentligen vad som kommer hända framöver – senaste budet från myndigheterna är att liftarna får öppna den sjunde januari, men samtidigt ser smittspridningen fortfarande inte särskilt bra ut, så om det skulle vända än mer uppåt efter julhelgen är det nog ingen som blir förvånad om eventuella öppningsdatum ändras igen.
Plus att det är dåligt med snö.

Tack för svar!

Josefin_N

Ny medlem
Kanske dum fråga, men bara så jag inte missuppfattat nåt...
Om man reser in i Schweiz den 27/12 klarar man sig helt från karantän, dvs det är inte så att alla svenskar måste gå i karantän från den 28/12?
Nån på plats i Valais som vet hur snacket går ang risk att stänga systemet?
(Vi har resa med ankomst 27/12 som vi måste bestämma oss om...)

JanN

Aktiv medlem
Ni hamnar tyvärr i karantän, ifall ni varit i Sverige under 1-10 dagar innan ankomst. Mera info här:

Josefin_N

Ny medlem
Så läser inte jag länken. Retroaktiv karantän gäller bara för UK och Sydafrika, om man reser in den 27/12 gäller listan "List valid upon arriving in Switzerland between 19.12.2020 and 27.12.2020" och där är Sverige inte med.

Slink

Medlem
Så läser inte jag länken. Retroaktiv karantän gäller bara för UK och Sydafrika, om man reser in den 27/12 gäller listan "List valid upon arriving in Switzerland between 19.12.2020 and 27.12.2020" och där är Sverige inte med.

Rätt.

Måste dock komma med en liten heads-up som kanske är på gränsen till lite gnäll. MEN det här med att restaurangerna är stängda är inte jättetoppen. Man kan inte ens få en stå-kaffe inomhus. Dom anstränger sig verkligen för att hålla folk utomhus. Det finns en snitslad bana för att gå på toaletten inomhus men det är allt. Man klarar några dagar på dom här take-away luncherna (typ macka, eller i bästa fall en enkel burgare) men för en gammal kropp så håller det inte riktigt över tid. Däremot släpper dom på 60pers i kabinen, har lite svårt med logiken där. Men framförallt vill jag nog mest bara gnälla lite.

MrHotDog

Aktiv medlem
"Nästan 400 brittiska gäster har rymt från ett schweiziskt skidhotell i Verbier, där de tvingades sitta i karantän, rapporterar den norska nyhetsbyrån NTB.

De lokala myndigheterna har ändå medkänsla för rymlingarna, som sattes i karantän med mycket kort varsel den 21 december efter upptäckten av den muterade virusvarianten i Storbritannien.

- Vi förstår deras sinnelag, sa Jean-Marc Sandoz, talesperson för Banes kommun där Verbier ligger, till nyhetsbyrån DPA.

Schweiziska myndigheter hade identifierat 420 britter som sattes i karantän på hotellet. Cirka 50 gav sig av omedelbart och på söndagen var det bara cirka tio kvar.

Sandoz uppgav att några av britterna sedan dess har dykt upp i Frankrike."

Lite komiskt i allt elände..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp