Katana vs Pro Rider XXL

mickebratt

Ny medlem
Tja!!
Ska köpa nya lagg inför säsongen i Åre..
Vill därför ha råd av er som åkt på dessa skidor..
Vad ska jag välja för ett par roliga å bra offpistlagg??
Völkl Katan 190cm lr Dynastar Pro XXL 187 cm??

tack på förhand

assr

Medlem
om du köper katana skulle jag nog råda dig att inte köpa dessa från conrad, finns problem (läs nedanstående tråd..)

Jarle

Ny medlem
assr sa:
om du köper katana skulle jag nog råda dig att inte köpa dessa från conrad, finns problem (läs nedanstående tråd..)
Om du läser tråden med gällande olika spann per par katana så märker du att detta inte enbart gäller s-c då Völkl haft stora kvalitetsproblem överlag sedan de flyttade sin produktion till kina, detta satte stop för mitt inköp av Katanas.

Gällande frågan så tror jag nog att XXL är lite biffigare överlag och har större svängradie.

H

Hasse

Guest
XXL biffigare? På vilket sätt då? De är ju smalare överallt iaf. Sen så är det så att det fortfarande inte bara Völkl som har kvalitets problem.

Jag skulle inte rekomendera några av dessa för Åre. Kanske ett par med 100 mm i midjan. Eller beror på lite om du skall ha flera skidor iofs.

Sen så är det sjukt mycket lättare om man vet hur lång du är, vad du väger och åkstil.

//H

Jarle

Ny medlem
Hasse sa:
XXL biffigare? På vilket sätt då? De är ju smalare överallt iaf.//H
Skrev att jag trodde. Men intrycket jag har fått är att den är biffigare och med det menar jag att den är lite styvare och lite mer tungjobbad, men som sagt är det bara vad jag tror :)

Jarle

Ny medlem
Inte sant? ;)

Som Hasse sa så kika hellre på ett par mindre skidor, XXL's lillebror Pro Rider är ju en grymt allround skida, den fungerar grymt bra i svenska förhållanden. Det VET jag ,)

Senast ändrad:

Snowgod

Medlem
Har bara provkört XXL av dessa och då i storlek 194 som är rätt stort för en liten man som mig. Är en kanonbra skida om man ger fullt ös hela tiden. Vill inte sladda när det är hårt utan måste åkas på kant och det kan bli jobbigt när man är trött i benen. Nu köper man ju en dylik pjäs för puder och sånt men ni vet ju hur det blir. Med biffig menar han nog tung, hård och styv. Pro Rider är som Jarle säger mer allround och lite vänligare skida även om den oxå passar åkare med driven teknik. Båda skidorna gör sig dock bäst för enbart fullt ös. Och då menar jag ALLTID fullt ös. Vill du slappna av ibland finns lämpligare skidor.

Pallepuder

Ny medlem
Känns lite som både katanan och XXL kan vara lite vär mastiga skidor för Åre... som hasse e inne på... kolla annars på nordicas skidor, ruskigt sköna skapelser, line prophet 100, e bra till det mesta... sen har blizzard en ny, titan argos tror jagf den heter, har inte testat den, men kan kanske vara ett alternativ,

men om jag skulle rekomendera någon av XXL o katana till åre så e det svårt, men skulle nog säga katanan, har lite mer sväng, Völkl brukar ju vara vassa på det där med kantgrepp..

H

Hasse

Guest
Exakt.

Enforcer, Line Prophet 100, Gotama, Scott Pure, Goodha 191 med flera?

//H

Sockerfarsan

Ny medlem
Jag sällar mig till skaran som anser att båda alternativen är väl matiga för Åre. Framföralllt XXL, grym skida men den vill verkligen ha rejäl fart och stora ytor. Hårdrock på riktigt.

Lägger min röst på Gotama eller Pro Rider, beroende på hur du kör. Fischer Watea 101 kan vara ett alternativ. Glad skida!

Hjulbult

Ny medlem
Movement Goliath191 då? Anser expertisen att den är mera förlåtande och mer allround än XXLen, eller var skulle den kunna tänkas hamna på rankingen. Tokkrävande? Eller ett alternativ här?

/JN

mickebratt

Ny medlem
Jag e 183 cm lång å väger knappt 85 kg muskler..
Min åkstil e en blandning av teknik å kraft å jag vill ha en skida som funkar både på öppna ytor samt hyffsat vid lite skogsåkning..

Dustbin_Dan

Ny medlem
Åre Skidsport har ett par Sanouk av sista årsmodellen på 50%....
Ska du ha det som enda skida eller till dom där speciella dagarna?

Snowgod

Medlem
Du borde nog prova ovan nämnda skidor och jämföra. Alla är ju bra men lite olika. Folk verkar dock ha problem med Völkl och kavalitet och de är ju dessutom rätt dyra... Pro Rider känns som ett säkert kort. Du är nog tillräckligt stor för att köra en längre längd än 187. Har själv kört många Dynastarskidor de senaste tio åren och man vet vad man får, rejäla grejor som håller och håller vad dom lovar. Pro Pider och XXL är ju rätt manliga och kör man hårt är det svårt att inte gilla dom. Jag själv ska skaffa nåt mesigare, börjar nog bli gammal...

Pallepuder

Ny medlem
Det finns måpnga skidor som passar till det du säger, om du kan testa runt lite, bara för att nått låter bra på pappret behöver det inte vara bra för dig... men som sagt skidor som passar för det du säger tycker jag personligen är, nordica enforcer, men även den klart bredare blowern, som ligger i samma klass som katanan i mått... den e ju bred men sitter bra på hårt ändå... Kanske märks att jag har en svag punkt för nordicas supecharger serie?? =)

jonasR

Ny medlem
Jag körde hela förra säsongen på XXL. Med sina 41meter i svängradie och handbyggda sandwich, krävs det helt klart rätt man vid rodret för att få det till. XXL är mycket fartstabil och är en dra-på-så-du-tror-du-skiter-ner-dig skida. Med dessa lagg under sulorna kan du inte skylla ifrån dig. Dom tål mycket hög fart. MEN lekfullheten är som bort byggd, då dessa lok kräver mycket fart, fallhöjd, brant lutning, och åkyta. Dvs. Hemsedal, Åre, etc. är för små ställen att få något ut av XXL:en. Satsa då hellre på Mantra eller Pro Legend. Mantra hade varit mitt val av de två, den är lekfull, men samtidigt hanterar den hög fart i stökiga förhållanden utan att blekna eller tappa gnistan. Mantra är perfekt för nordiska och alpiska förhållanden. Jag kommer att investera i Katana med Duke i vinter pga. fokus på toppturer. Katana uppför sig som Mantra i pist och i stök, men med bättra flyt i lössnön och skare. Samt att Katana:n finns i kostym storleken 197cm, vilket är som klippt-och-skuren för stora åkare (94kg, 195cm). Lycka till! .jR

mickebratt

Ny medlem
Jag tänkte nog ha den som ren offpistskida,men då jag nästan uteslutande åker offpist kommer den ju att gå i stort sett hela vintern..
Hade isf oxå köpa den med the Duke bindning för att senare ha möjlighet att ev. kunna börja gå på tur..

Pallepuder

Ny medlem
Son sagt, om du skaha någon av dom, så tror jag katanan är att föredra i Åre.. fast med duken blir det sjukt mycket pengar för en skida, fast det e klart vill man ha så vill man.

H

Hasse

Guest
tror att Katana är bättre för touring än XXL viktmässigt. Plus att den säljs i paket med Duke.

//H

Peacefrog

Ny medlem
Ledsen att stjala traden, men finns det nan som testat bade Katanan och Nordica Blowern? Eller atminstone har en ide om var de skiljer sig at. Letar efter en skida i ungefar de matten som anda garna far vara sa lekfull som mojligt.

H

Hasse

Guest
Jag har testat bägge. personligen gillade jag Blowern bäst. men då testade jag Katana under dåliga förrutsättningar. Skall pröva den mer imorgon..

//H

PNyberg

Ny medlem
Testade Katanan i helgen. Den kom tvåa efter EHP 193 i funnest big ski ever made just nu and tested and aproved by yours truly. Den var riktigt poppig och skön skärning. Den var väldigt stabil för att vara så livlig! Testade den med dukes som förövrigt kändes som vilken racebindning som helst! Cudos till marker! Märkligt nog så var den tok mjuk i tailen. Nästan mjukare där än vad den var i nosen. Ngt som för mig är raka motstatsen till vad man vill ha på ett par BM lagg.

BTW så vill man INTE har trekkers...speciellt inte till ett par look/rossi. Det är mkt glappande hit och dit. Det tar en och annan hajk för att finjustera allt så det sitter som det ska...och det orkar man INTE! Tid är pengar och dukes är billiga ;D

busmissen

Ny medlem
PNyberg, det låter bra. Precis den kombinationen jag köpt. Vilken längd på katanan provade du? Snöförhållanden? Har du åkt Gotaman? Hur är de i jämförelse? Funderar på om jag ska släpa med mig mina Gotama också eller om de ska lämnas hemma.

jonasR

Ny medlem
busmissen, jag har både gotama 190 och katana 197 i skidfodralet, och efter katana köpet får nog gotama ligga och samla damm under säsongen. katana smiskar gotama på fingrarna i alla fören. sad maybe? but true.

FF

Ny medlem
Vad är poängen med att äga både gotama och katana? Ganska närbesläktade skidor...

Provåk katanan och sälj av dina gotamas om du är nöjd, alternativt sälj dina katana.

B

balanselius

Guest
FF sa:
Vad är poängen med att äga både gotama och katana? Ganska närbesläktade skidor...
kom inte med rationalitet här nu va?
sånt funkar inte på människor, många har partner inte låter de bli att strula för det?

felix

Aktiv medlem
Körde XXL och tyckte den var rätt okey, men då inte testat katanan.
Däremot har jag blivit riktigt sugen på Line Prophet 100 efter Hasse´s goda talan om den överallt. Funkar den verkligen så bra i pist som det sägs, och är 80 det bredaste under 100?

Är sugen på ett par nya lagg för off-pisten men som även funkar i pist, kanske vore något.

Pallepuder

Ny medlem
line prophet finns i 130, 100, 90, och 80... men tycker personligen det är onödigt att gå ner på90:an, de marginellt bättre pistegenskaperna väger inte upp för tappet i op kvallitet, 100:an är klart bättre utanför....

Lima-ko

Ny medlem
freerideberra: Att döma av åkningen i din film (duktig skidåkare som kan svänga, hoppa och droppa) känns det helt rätt att du funderar på Prophet 100-90 (80 har gått ur sortimentet). Jag körde 90 i rätt dåliga förhållanden under skidtestarhelgen i Tandådalen, Sälen, och blev positivt överraskad av hur Line (Pollard) har lyckasts kombinera lekfullhet/kvickhet och stabilitet på ett sådant bra sätt.

PNyberg

Ny medlem
busmissen sa:
PNyberg, det låter bra. Precis den kombinationen jag köpt. Vilken längd på katanan provade du? Snöförhållanden? Har du åkt Gotaman? Hur är de i jämförelse? Funderar på om jag ska släpa med mig mina Gotama också eller om de ska lämnas hemma.
Jag testade 190 längden. Kunde nog lätt gått till 197, men då skulle lekfullheten försvinna me thinks. Så 190 är rätt bra. Är sj 187/80 och fann den fin som snus:D
Ta med gotamas och ha som rock-skis :p

busmissen

Ny medlem
ff, jag har köpt katanan som ersättare till mina gotama som nu har blivit liggande. Jag drar om dryga veckan så frågan är väl mer om man ska låta gotaman ligga hemma eller inte.

pnyberg, jag har köpt 197orna :) Är själv 192 så det kändes som helt rätt val.

PNyberg

Ny medlem
busmissen sa:
ff, jag har köpt katanan som ersättare till mina gotama som nu har blivit liggande. Jag drar om dryga veckan så frågan är väl mer om man ska låta gotaman ligga hemma eller inte.

pnyberg, jag har köpt 197orna :) Är själv 192 så det kändes som helt rätt val.
Då är det säkert så oxå. Som sagt så har jag bara testat 190orna ett par åk. Svårt att säga mer än första intryck.

busmissen

Ny medlem
Hoppas på det. Vid ett par tillfällen tyckte jag mina Gotama 190 var lite korta, så hoppas på att Katana 197 är den perfekta skidan för mig

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp