"Keep Squaw True" - Skidby vs Överexploatering

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag tittar på denna dokumentär som byn Squaw Valley vid Lake Tahoe och bybornas kamp mot ägarbolaget som vill överexploatera byn något galet med vattenpark och bergochdalbana.
Vi har ju liknande bråk i Sverige där Åreborna reagerar mot Rödkulleprojektet.

Intressant diskussion detta; hur mycket exploatering är för mycket?

Christiam

Aktiv medlem
Nu är inte jag så duktig på Åre men hur många hade flyttat till Åre om det idag såg likadant ut som för säg 40 år sedan?
Är det inte just exploateringen av Åre som gjort att folk flyttat dit?
Att då komma och säga att ” nej nu räcker det för nu är jag nöjd” kan tyckas lite tokigt.
Upplys mig gärna ni Åre kännare.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nu är inte jag så duktig på Åre men hur många hade flyttat till Åre om det idag såg likadant ut som för säg 40 år sedan?
Är det inte just exploateringen av Åre som gjort att folk flyttat dit?
Att då komma och säga att ” nej nu räcker det för nu är jag nöjd” kan tyckas lite tokigt.
Upplys mig gärna ni Åre kännare.
Det är väl lite kruxets kärna. Att orter som dessa inte hade funnits utan exploatering.
Men likväl kan exploateringen nå en gräns.
Visst kan man filosofiskt säga att byborna hade inte haft jobb utan exploateringen och därför ska de välkomna all exploatering, men i realiteten håller det inte.

"För mycket av det goda" är ett klassiskt begrepp som håller här.

Kring Åre tror jag mycket av problemet ligger i storskaligheten. Hade man byggt mer i traditionell stil, kanske göra Rödkullen till en stugby istället för lägemhetskomplex och varvat turistboenden med permanentboenden, så hade nog kritiken varit mindre.
Men att bygga Ullådalshotellet som en rund silo mitt på berget och sen lägenhetshus uppe på skutan förstår jag leder till kritik.

Det nämns ju också i filmen om Squaw att man förstår att utveckling är nödvändig, men frågan är i vilken utformning och hur mycket.
Allt kanske inte är en Av/På-knapp, utan en volymsnurra/dimmer.

PisteCarver

Aktiv medlem
Helt sanslöst!
Komma på idén att förvandla en vacker dal i bergen till ett f-rbannat "Disney World".:rolleyes:(n)
Åker man till en skidort för att vara i bergen eller för att besöka vattenparker typ i Florida. Vill man göra det åker man väl hellre dit.
Riktigt så galet har det ju inte blivit i Alperna, men fransmännen har förstört mycket under sin industrialisering av skidterrängen på 70-talet. Mängder av skidorter ser ut som strykfula förortsgetton.
Det är en av anledningarna till att jag inte besöker franska skidorter (Val Thorens och Les Arcs fick räcka). Nästan alla de stora skidsystemen är ju uppbyggda kring såna här byggkomplex helt i avsaknad av "ambiente".

Les Menuires i Les Trois Vallées, hur tänkte man här?(n)
1635268905648.png

fredw

Aktiv medlem
Bara för att man är för utveckling generellt i Åre så behöver man ju inte vara positiv till alla nya projekt.
Å andra sidan kanske nyckeln till en lyckad exploatering av skidåkning och fungerande liftar ända upp till skutan går via Ullådalen/Tväråvalvet, och inte via framsidan? Bara en tanke.

PisteCarver

Aktiv medlem
Bara för att man är för utveckling generellt i Åre så behöver man ju inte vara positiv till alla nya projekt.
Å andra sidan kanske nyckeln till en lyckad exploatering av skidåkning och fungerande liftar ända upp till skutan går via Ullådalen/Tväråvalvet, och inte via framsidan? Bara en tanke.
Men det byggs ju inga nya liftar, bara fler semesterboenden.

jaksu

Aktiv medlem
Blister har haft några intressanta podcasts runt utveckling i bergssamhällen med mycket fokus på boendefrågorna. Eventuellt kommer Åre ha samma problem som tex. Vail att det inte finns tillräckligt mycket billigt boende för dem som jobbar i byn. Tråkig utveckling och svårt att motarbeta.

johngustafsson

Aktiv medlem
Det som sticker i ögonen på mig är att man gentrifierar bergsbyar. Istället för att bygga boenden som "vanligt folk" kan bo i så bygger man svindyra semesterboenden för överklassen och de som de facto vill bo i byn och betala skatt, verka och leva i samhället kastas ut i en karusell av andrahandskontrakt, överpriser och osäkra boenden. Att det som @jaksu hävdar är svårt att motarbeta har jag svårt att se. Sverige har en lång historia av att bygga allmännyttiga bostäder, men nu saknas den politiska viljan.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag tror iofs inte att det problemet är annalkande i just Åre.
Åredalen har ändå ganska tätt mellan byarna och E14 ger bra kommunikationer. Jag tror inte att Undersåker & Järpen kommer övergentrifieras i första taget.

Däremot hade mer isolerade ställen som t.ex. Funäsdalen kunnat råka ut för det. Även om det nog inte är på gång där heller (vad jag vet?).

Däremot är det tråkigt att Åre by har gentrifierats, att åretruntbor oftast bor bortom Tott eller Systembolaget och att det mestadels är semesterlägenheter runt torget.

fredw

Aktiv medlem
Litet OT... Varför skulle inte en del av alla dessa nybyggen (som står tomma större delen av året) kunna bli permanent åretruntboende med hyresrätt för delar av lokalbefolkningen? Jo, bl.a. för att grannarna i samma brf inte skulle tillåta detta.

Att i mycket högre grad tillåta (och reglera!) uthyrning av "bostadsrätter", denna mycket speciella svenska boendeform, skulle lösa upp en hel del knutar på den svenska bostadsmarknaden, men det är ju en annan debatt (och jag brukar inte få mycket medhåll om detta - i Sverige). I andra länder kan man inte förbjuda sina grannar att hyra ut sina lägenheter (så länge de sköter sig).

OBS jag talar inte om andrahandsuthyrning (som det endast borde kallas när man hyr ut en lägenhet som någon annan redan har ett förstahands hyreskontrakt på). Tyvärr kallas uthyrning av bostadsrätter i Sverige även för andrahandsuthyrning vilket leder helt fel i både tankar och debatt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Litet OT... Varför skulle inte en del av alla dessa nybyggen (som står tomma större delen av året) kunna bli permanent åretruntboende med hyresrätt för delar av lokalbefolkningen? Jo, bl.a. för att grannarna i samma brf inte skulle tillåta detta.

Att i mycket högre grad tillåta (och reglera!) uthyrning av "bostadsrätter", denna mycket speciella svenska boendeform, skulle lösa upp en hel del knutar på den svenska bostadsmarknaden, men det är ju en annan debatt (och jag brukar inte få mycket medhåll om detta - i Sverige). I andra länder kan man inte förbjuda sina grannar att hyra ut sina lägenheter (så länge de sköter sig).

OBS jag talar inte om andrahandsuthyrning (som det endast borde kallas när man hyr ut en lägenhet som någon annan redan har ett förstahands hyreskontrakt på). Tyvärr kallas uthyrning av bostadsrätter i Sverige även för andrahandsuthyrning vilket leder helt fel i både tankar och debatt.
Mycket bra poäng.
Det tråkiga med gentrifiering av skidbyar och att det enbart består av semesterlägenheter är att det förstör det som jag tycker är det mest önskvärda med en skidby; att den är levande.

Det är vad som skiljer Åre från anläggningar som t.ex. Sälen m.m. Att där inte bara är en lift med hotell och semesterboenden, utan faktiskt riktiga människor.
Det är vad som gör Tyrolen i Alperna så fantastisk med tusenåriga byar med fina kyrkor och familjer och barn på gatorna bredvid magiska berg. Levande, inte artificiellt.
Väldigt viktigt i min bok att man bibehåller detta om möjligheten finns.

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket bra poäng.
Det tråkiga med gentrifiering av skidbyar och att det enbart består av semesterlägenheter är att det förstör det som jag tycker är det mest önskvärda med en skidby; att den är levande.

Det är vad som skiljer Åre från anläggningar som t.ex. Sälen m.m. Att där inte bara är en lift med hotell och semesterboenden, utan faktiskt riktiga människor.
Det är vad som gör Tyrolen i Alperna så fantastisk med tusenåriga byar med fina kyrkor och familjer och barn på gatorna bredvid magiska berg. Levande, inte artificiellt.
Väldigt viktigt i min bok att man bibehåller detta om möjligheten finns.
Instämmer till 100%.
Då är det nog också en fördel om liftbolaget som driver och utvecklar skidområdet har lokal anknytning, och inte är ett stort landsövergripande oligopolföretag.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Så är det absolut.
Något jag faktiskt just tog upp i vår maratontråd om orten vi alla älskar att klaga på. :D
Jag har ju tidigare tittat lite på liftkapacitets/turistbäddsförhållandet i lite olika skidorter i Österrike och de verkar alltid ligga på 4-5 pers/timme vilket är ungefär 4 ggr bättre än Åre.
Det gör ju att liftsystemen inte korkar igen under högsäsong utan gästerna får faktiskt möjlighet att åka skidor.
Vet inte om det är kommunal styrning av hotellverksamheten eller om det är marknaden som hittar sin balans, men det verkar lite för bra för att vara en slump.
Kollade nyligen Nauders som jag ska åka till i februari, och där ligger siffran på drygt 5 (vilket är bra förstås).

jaksu

Aktiv medlem
Att det som @jaksu hävdar är svårt att motarbeta har jag svårt att se. Sverige har en lång historia av att bygga allmännyttiga bostäder, men nu saknas den politiska viljan.
Jag tycker att allmännyttan inte har fungerat så bra i Sverige. Det räcker att man tittar på alla storstadsregioner där hela idén har fallerat och det har ledat till en massiv (svart) andrahandsmarknad. Jag kan tänka mig att en stor del av dessa bostäder i Åre skulle hamna i Airbnb-bruk.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp