Kittelfjäll från Stockholm.. Tips?

Magnlar

Ny medlem
Vi är ett gäng grabbar (4-6st) som ska upp till Kittelfjäll v.12. En hel vecka.
Bil vill vi helst undvika när det är så pass långt från Stockholm + vinterunderlag = extra tid. Lär ta minst 11-12 timmar, något som känns lite väl mycket...
Antar att det är flera som rest upp från södra sidan av Sverige. Hur gjorde ni ? Tips och förslag på rese alternativ tas tacksamt emot.

Vi kollade nattbuss men det verkade finnas endast för weekend... Synd...
Flyg ? Tåg ?

Mvh
Magnus

suur

Ny medlem
Nattåg till Umeå sedan buss därifrån är kanske ett alternativ?

unsuspected

Aktiv medlem
Har för mig att det finns direkttåg eller liknande till Kittelfjäll från Sthlm.

För två år sedan åkte jag och ett gäng polare upp till Kittelfjäll från Lund. Vi var 14 grabbar totalt som tog snabbtåg till Östersund. I Östersund hade vi hyrt två bilar(en minibuss för 4000kr och en SUV för 2800kr). 8 dagar med fria mil, gick förvånansvärt smidigt trots snökaos på vägen upp.
Tror det var Avis vi hyrde från, letade runt ett tag innan vi hittade tillräckligt billigt:)

Enda vettiga alternativet är bil.
Inte fel att ha bil och köpa med sig mat om ni ska bo i stuga då det endast finns en liten affär förutom restaurangerna.
Är ni ute efter puder så skulle jag åka i jan-feb, kallare väder och mindre soltimmar men mycket bättre åkning. Risk för att allt är uppåkt i skogen den tiden på året.
Dock så är Kittelfjäll ingen höjdare om det blir en snöfattig vinter.

Lee-nus

Aktiv medlem
Har för mig att det finns direkttåg eller liknande till Kittelfjäll från Sthlm.
Stämmer nästan (finns ingen järnväg i Kittelfjäll)! :)
Snälltåget tar en till vad det nu är för tågstation, därefter transfer resten av vägen till Kittelfjäll. Smidigt om ni är många och inte behöver bil för att ta er runt en massa när ni väl är på plats!

Mrado

Medlem
Tåg till Storuman sen är det buss eller bil som gäller!

Magnlar

Ny medlem
Enda vettiga alternativet är bil.
Inte fel att ha bil och köpa med sig mat om ni ska bo i stuga då det endast finns en liten affär förutom restaurangerna.
Är ni ute efter puder så skulle jag åka i jan-feb, kallare väder och mindre soltimmar men mycket bättre åkning. Risk för att allt är uppåkt i skogen den tiden på året.
Dock så är Kittelfjäll ingen höjdare om det blir en snöfattig vinter.
Tack, vi har tänkt åka upp v12 dvs 15-22 mars. Är det för sent för puderåkning ?

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Tack, vi har tänkt åka upp v12 dvs 15-22 mars. Är det för sent för puderåkning ?
här hittar du 16 års snödjupsstatistik som styrker svaret från @Seppuccu , inga som helt problem i mars, snarare bäst förutsättningar just då :)

här hittar du 16 års snödjupsstatistik som styrker svaret från @Seppuccu , inga som helt problem i mars, snarare bäst förutsättningar just då :)
Förutsättningar för mest snö ja, men puder och snödjup skulle inte jag säga är samma sak.
Dock svårt för er som har så långt att bara köra upp över helgen när det kommit en dump i januari /februari. Däremot mycket längre åkdagar pga mörkret i januari.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp