Klätterkurser för toppturare

Pillard

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter att lära mig mer om rephantering och annat som är kopplat till toppturande. Är det nån som vet hur man går tillväga? Jag är en total nybörjare men jag är ju mest intresserad av att lära mig om hur man säkrar sig i traverser, över glaciärer, firar ner sig själv, snöankare osv än att lära mig hur man säkrar någon på en klättervägg. Är det samma principer så att man ska börja med de vanliga gröna/röda korten eller finns det mer relevanta vägar att börja på?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Åre Lavincenter har tidigare haft kurser i "Alpin Säkerhet & Glaciär" samt "Alpin Säkerhet Avancerad" - men jag tror de har avvecklats på grund av för lite intresse. Den senare krävde dock grundkurs i klippklättring från svenska klätterförbundet oavsett, och kunskapen för grönt/rött kort är sånt du måste lära dig. Sen är det väldigt mycket mer utöver det, men min personliga åsikt är att det inte är en dum startpunkt.

STF har också haft kurser/turer i alpinklättring som skulle kunna vara intressant om de fortfarande finns.

Drkosmos

Aktiv medlem
Nu släpps man väl ännu inte in i väst pga covid, men norska breopplevning brukar ha ett antal kurser i glaciärvandring, alpinklättring etc.

Kolla in https://www.bre.no/

Gick själv en mkt trevlig och prisvärd kurs i glaciärturande för en massa år sedan.

packåsna

Medlem
Du kan gå både grundkurs och fortsättningskurs i klippklättring utan att ha ens grönt kort, så jag tycker inte du ska hänga i klätterhallen om du inte vill det :)

De kurser som nämnts här i tråden redan är ännu mer relevanta och får ett +1 från mig.

Pillard

Aktiv medlem

xQubeZ

Aktiv medlem
En glaciärkurs kan vara en bra början om du inte har några ambitioner på klippklättring. En grundkurs i klippklättring ger dig dock mycket nödvändig info om ankarbyggen osv ifall du behöver fira osv. Annars anställer du en bergsguide och ber dem lära dig så kan de ju anpassa det efter dina önskemål.