Klätterkurser för toppturare

Pillard

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter att lära mig mer om rephantering och annat som är kopplat till toppturande. Är det nån som vet hur man går tillväga? Jag är en total nybörjare men jag är ju mest intresserad av att lära mig om hur man säkrar sig i traverser, över glaciärer, firar ner sig själv, snöankare osv än att lära mig hur man säkrar någon på en klättervägg. Är det samma principer så att man ska börja med de vanliga gröna/röda korten eller finns det mer relevanta vägar att börja på?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Åre Lavincenter har tidigare haft kurser i "Alpin Säkerhet & Glaciär" samt "Alpin Säkerhet Avancerad" - men jag tror de har avvecklats på grund av för lite intresse. Den senare krävde dock grundkurs i klippklättring från svenska klätterförbundet oavsett, och kunskapen för grönt/rött kort är sånt du måste lära dig. Sen är det väldigt mycket mer utöver det, men min personliga åsikt är att det inte är en dum startpunkt.

STF har också haft kurser/turer i alpinklättring som skulle kunna vara intressant om de fortfarande finns.

Drkosmos

Aktiv medlem
Nu släpps man väl ännu inte in i väst pga covid, men norska breopplevning brukar ha ett antal kurser i glaciärvandring, alpinklättring etc.

Kolla in https://www.bre.no/

Gick själv en mkt trevlig och prisvärd kurs i glaciärturande för en massa år sedan.

packåsna

Medlem
Du kan gå både grundkurs och fortsättningskurs i klippklättring utan att ha ens grönt kort, så jag tycker inte du ska hänga i klätterhallen om du inte vill det :)

De kurser som nämnts här i tråden redan är ännu mer relevanta och får ett +1 från mig.

Pillard

Aktiv medlem

xQubeZ

Aktiv medlem
En glaciärkurs kan vara en bra början om du inte har några ambitioner på klippklättring. En grundkurs i klippklättring ger dig dock mycket nödvändig info om ankarbyggen osv ifall du behöver fira osv. Annars anställer du en bergsguide och ber dem lära dig så kan de ju anpassa det efter dina önskemål.

Viktigaste o vara medveten om imo är att bygga ordentliga firningsankare tex i det alpina är ofta bra mycket svårare än på en vanlig klippa under sommarhalvåret. Och ifall ditt ankare inte håller dör du. Inte för att det är jättesvårt att göra bra ankare men det är verkligen livsviktigt att man har väldigt bra koll på det. Så gå inte bara en kurs o sen tro att man har stenkoll på det efter en eller två dagar.

Pillard

Aktiv medlem
Viktigaste o vara medveten om imo är att bygga ordentliga firningsankare tex i det alpina är ofta bra mycket svårare än på en vanlig klippa under sommarhalvåret. Och ifall ditt ankare inte håller dör du. Inte för att det är jättesvårt att göra bra ankare men det är verkligen livsviktigt att man har väldigt bra koll på det. Så gå inte bara en kurs o sen tro att man har stenkoll på det efter en eller två dagar.
Intressant! Bilden jag har fått är att det generellt krävs ganska lite för att få fast ett snöankare ordentligt. Jag är dock av den mer oroliga typen så jag lär snarare överdimensionera mina ankare...

Kan tipsa om att gå Alpinistutbildningar med UCPA. Perfekt för att lära sig grunderna för hur man hanterar rep, tar sig fram i osäker terräng, grunderna i att färdas på glaciär etc. Dessutom riktigt kul upplägg med små grupper och guide. Finns flera steg så enkelt att bygga på om man vill.

Kanske inte aktuellt nu med Covid men annars kan det varmt rekomenderas.

Pillard

Aktiv medlem
Kan tipsa om att gå Alpinistutbildningar med UCPA. Perfekt för att lära sig grunderna för hur man hanterar rep, tar sig fram i osäker terräng, grunderna i att färdas på glaciär etc. Dessutom riktigt kul upplägg med små grupper och guide. Finns flera steg så enkelt att bygga på om man vill.

Kanske inte aktuellt nu med Covid men annars kan det varmt rekomenderas.

Har funderat en del på att välja mer alpinistinriktade UCPA-resor men samtidigt vill jag ju inte "slösa" bort en skidvecka på att bara klättra. Jag vill lära mig hantera rep här hemma så att jag sen kan använda dem för att komma till skidåkning när jag väl är i ordentliga berg

Har funderat en del på att välja mer alpinistinriktade UCPA-resor men samtidigt vill jag ju inte "slösa" bort en skidvecka på att bara klättra. Jag vill lära mig hantera rep här hemma så att jag sen kan använda dem för att komma till skidåkning när jag väl är i ordentliga berg
Hej, jag förstår. Alpinistveckorna tror jag bara erbjuds på sommaren så jag tror inte du behöver känna att du slösar bort en vecka. Jag hoppade på de kurserna av exakt samma anledning som du och nu några år senare är jag helt hooked på både klättring och skidor.

xQubeZ

Aktiv medlem
Intressant! Bilden jag har fått är att det generellt krävs ganska lite för att få fast ett snöankare ordentligt. Jag är dock av den mer oroliga typen så jag lär snarare överdimensionera mina ankare...
Beror väldigt mycket på snökvalitén men ja man kan defenitivt komma undan med rätt litet ankare men det svåra är ju att lära sig bedöma vad som är tillräckligt. Sen så är det ju inte bara snöankare som är applicerbara utan även v-threads, vanliga ankare i klippa på kil eller med pitonger. Egentligen vad jag vill poängtera är att om det är något man ska vara bra på så är det ankarbyggen eftersom konsekvenserna av ett ankare som inte håller oftats är döden.

Pillard

Aktiv medlem
Beror väldigt mycket på snökvalitén men ja man kan defenitivt komma undan med rätt litet ankare men det svåra är ju att lära sig bedöma vad som är tillräckligt. Sen så är det ju inte bara snöankare som är applicerbara utan även v-threads, vanliga ankare i klippa på kil eller med pitonger. Egentligen vad jag vill poängtera är att om det är något man ska vara bra på så är det ankarbyggen eftersom konsekvenserna av ett ankare som inte håller oftats är döden.
Nu dök det upp massa ord jag inte har en aning om vad det betyder. Det är sånt jag vill lära mig :)

FWahlberg

Aktiv medlem
Jag har för mig att de senare delarna av Pure Academy (med fokus vidare mot skidalpinism) inkluderar lite glaciär- och repteknik (och förmodligen en hel del annat). Kanske kan vara relevant?

Jag vet inte hur mycket som krävs med förkunskapskrav osv. Just klättring/klätterkurs nämns för den där resan. Om inte annat så kanske förkunskapsklätterkursen kan vara relevant i i ensam majestät också.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Den bilden skulle jag säga är ungefär så långt från verkligheten man kan komma, för att citera Andy Kirkpatrick (från boken Down):
ADB759A6-2C82-4112-A834-663779CD7DD5.jpeg

Kan jag förankra i klippa eller is väljer jag det alla gånger framför ett snöankare. Och det är i princip alltid möjligt.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Det var ju
Den bilden skulle jag säga är ungefär så långt från verkligheten man kan komma, för att citera Andy Kirkpatrick:
Visa bilaga 9726
Kan jag förankra i klippa eller is väljer jag det alla gånger framför ett snöankare. Och det är i princip alltid möjligt.
Intressant igen! Jag är som sagt fullständig novis på liknande. Det enda ankare jag använt är ner i Tuolpa och det är fast och byggs av fjällstationen varje vinter. Så jag gissar att det funkar :)

Pillard

Aktiv medlem
Jag har för mig att de senare delarna av Pure Academy (med fokus vidare mot skidalpinism) inkluderar lite glaciär- och repteknik (och förmodligen en hel del annat). Kanske kan vara relevant?

Jag vet inte hur mycket som krävs med förkunskapskrav osv. Just klättring/klätterkurs nämns för den där resan. Om inte annat så kanske förkunskapsklätterkursen kan vara relevant i i ensam majestät också.
Rent spontant är min ambition att hitta nån liknande kurs lite närmare. Keb åker vi till på årlig basis ändå men då är det ju fokus på skidåkning. Det jag vill åt är hur jag ska kunna träna på de här bitarna hemmavid så att jag nästa gång iaf kan koppla in min egen sele till repet när det ska firas.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det var ju

Intressant igen! Jag är som sagt fullständig novis på liknande. Det enda ankare jag använt är ner i Tuolpa och det är fast och byggs av fjällstationen varje vinter. Så jag gissar att det funkar :)
Tar en liten kommentar med mina personliga åsikter på det du skrev tidigare - att "slösa bort" en vecka på att klättra. Jag förstår precis vad du menar, men det blir på ett sätt feltänkt. Jag ska förklara lite mer ingående.

En endagarskurs på hemmaplan, som med MTG, är inte alls dumt, och förmodligen en extremt bra startpunkt. Men en sån grej kommer gå igenom det absolut, absolut, absolut mest basala för att fira, och (personlig åsikt) det räcker liksom inte. Det ÄR en bra början, men det kommer inte vara nog för att kunna hantera rep i skidåkningssammanhang, eller ens fira i alpinmiljö egen hand på ett säkert sätt (undantaget möjligen då ankare som byggs/underhålls som fast punkt av guider varje vinter).

Firning är farligt. Till skillnad från klättring, där man kan komma undan med att klanta sig relativt mycket, är marginalerna för klanteri/okunskap/annat under firning i princip noll. Håller inte systemet är sannolikheten överhängande att du dör. Jag petar in lite mer kloka ord från Mr. Kirkpatrick i ett inlägg här nedanför (gör det från telefonen, och orkar inte skriva långa inlägg från den). Det är visserligen skrivet av och till klättrare, men principen gäller oavsett.

Endagarskurs är en bra grundpelare att kunna vara med guider/mer erfarna vänner på liknande äventyr - alternativt att bygga vidare från på olika sätt. Men för att bli "självgående" på liknande äventyr funkar det inte att inte vilja "slösa bort" en vecka på klättring och rephantering. Rephantering, klättring, etc, måste ha ett egenvärde, alternativt måste det få vara värt kostnaden i tid det tar helt enkelt.

Jag skulle tippa att MTG-kursen hålls på Häggsta, eller kanske Grönbrink, där det finns lite olika ankare att fira från - lite bultar av olika varianter, träd och så vidare. Jättebra ställe att få veta hur man använder en prusik och en säkringshink, kanske kan man till och med få titta lite på kilplaceringar och att jämnvikta ett ankare - men det blir väldigt väsensskilt från hur det ofta ser ut på fjället.

Hur stort block är stort nog att slinga av och fira på? Hur sjunger en pitong som sitter bra? Hur mycket repsnöre är tillräckligt att ta med? Hur skruvas och träs en abalakov för att fira av is? Om jag själv firar i något sammanhang vill jag veta hur man klättrare upp för repet också ifall det skiter sig. Hur hanterar man ett rep som sitter fast? I vissa fall går det att lämna, men om det inte är en möjlighet? Och det här gäller bara ett firningsscenario, glaciärfärdsel är ett helt kapitel för sig. Och sen om man ska börja klättra också är det en rejäl hög utöver det. Självklart, det går att rock'n'rolla på och hoppas på det bästa, men jag skulle inte rekommendera det.

Anektoden haltar nog på en del sätt, men det blir lite som att vilja skida Denali utan att slösa bort för mycket liftburen tid för att lära sig gå på tur, eller vilja skida Glacier Rond utan att lösa bort för mycket tid i pisten för att lära sig åka lös/variabel snö.

Med det sagt - jag försöker inte avskräcka dig från att faktiskt lära dig, det tycker jag är en sjukt bra idé! Att kunna färdas mer och mer obehindrat i fjäll tycker jag är bland det coolaste som finns - och det går aldrig att bli fullärd! Att korsa glaciärer, kamvandra och klättra runt är bland det härligaste som finns. Men om du vill lära dig, gör det ordentligt, annars kan det fort bli den sista genvägen du tar.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Rent spontant är min ambition att hitta nån liknande kurs lite närmare. Keb åker vi till på årlig basis ändå men då är det ju fokus på skidåkning. Det jag vill åt är hur jag ska kunna träna på de här bitarna hemmavid så att jag nästa gång iaf kan koppla in min egen sele till repet när det ska firas.
Om det är DET som är målet tror jag MTG-kursen fullständigt klockren däremot :)

rabbit

Aktiv medlem
...
Men en sån grej kommer gå igenom det absolut, absolut, absolut mest basala för att fira, och (personlig åsikt) det räcker liksom inte. Det ÄR en bra början, men det kommer inte vara nog för att kunna hantera rep i skidåkningssammanhang, eller ens fira i alpinmiljö egen hand på ett säkert sätt (undantaget möjligen då ankare som byggs/underhålls som fast punkt av guider varje vinter).
...

Citerat för att det är viktigt att förstå.
Jag skulle vilja ta bort RandoScando 's "(personlig åsikt)" inflikande men vill ju inte felcitera. ;)

Alpin klättring är en VÄLDIGT komplex verksamhet där t.ex. bedömning av snötäcket på vägen bara är en liiten del.
Ta det försiktigt är ni snälla.

ps/ och lyssna och läs allt Andy Kirkpatrick säger. hans website är dessutom en fantastisk källa för no-bullshit information relevant för alla som springer i bergen. /ds

RandoScando

Turtok
Forumvärd
... Om du däremot vill maximera mängden kunskap du kan inhämta utan behöva spendera tid på vintern är det bästa att börja klättra, börja med sport, sen trad, eller ännu bättre aid. Då kan du sänka hundratals timmar i relevant kunskap efter jobbet och på helger - från Linköping har du dessutom nära till Ågelsjön och Simonsberget som är riktigt fina klätterområden :) (Dock är det nackskott på aid där). Sen kommer du behöva spendera en hel del tid med "ickeskidåkning" på vintern också, men på det sättet får du "maximum leverage" så att säga!

Nu tror jag att jag fått ur mig allt jag kan bidra med :p

xQubeZ

Aktiv medlem
... Om du däremot vill maximera mängden kunskap du kan inhämta utan behöva spendera tid på vintern är det bästa att börja klättra, börja med sport, sen trad, eller ännu bättre aid. Då kan du sänka hundratals timmar i relevant kunskap efter jobbet och på helger - från Linköping har du dessutom nära till Ågelsjön och Simonsberget som är riktigt fina klätterområden :) (Dock är det nackskott på aid där). Sen kommer du behöva spendera en hel del tid med "ickeskidåkning" på vintern också, men på det sättet får du "maximum leverage" så att säga!

Nu tror jag att jag fått ur mig allt jag kan bidra med :p
Clean aid måste väl ändå va fine i iaf ågelsjön? Är ju typ bara ”stora berget” som är någorlunda fin imo. Men ågelsjön är ju ett bra nybörjarställe med alla lätta bultade leder osv.

Men jag håller med om att börja med klippklättring ger bra erfarenhet som sen är väldigt applicerbar. Bara att få in muskelminnet för att knyta in sig i repet korrekt eller sätta upp en rappel och framförallt bli bekväm med att fira. Jag personligen tycker också det är väldigt mycket trevligare att öva på reptekniker osv under sommarhalvåret på en mysig klippa.

Corin

Aktiv medlem
Jag tror att Arctic Guides i Abisko brukar ha typ "Rephantering för skidåkare" som ett kurserbjudande. Eller typ den här: https://www.outdoorsouls.se/repteknik/

Men som folks säger, det krävs lite rutin, en del entusiasm osv för att det ska funka i längden. Men alpinklättring och toppturande med rep etc är det häftigaste som finns, så det är värt all tid, energi och pengar man lägger på det.

Pillard

Aktiv medlem
Det blev visst många parallella spår här men för att ingen ska oroa sig över farligheter i fjällmiljö så handlar det om att jag befinner mig på nivå "kan någon kolla så min sele sitter på rätt och sen lirka in och fästa repet i min repbroms innan repellen?" När vi skulle ner i Tuolpa för några veckor sen. Det jag vill åt är alltså att inte behöva känna mig som en hjälplös potatissäck som ska firas ner utan iaf kunna ta någorlunda ansvar för mig själv. Det är många och långa steg kvar innan jag tänker att jag ska ge mig ut på större äventyr där jag själv har ansvar för helheten.

Jag kommer fortsatt att göra den typen av åkning ihop med folk som vet vad de håller på med och därmed lära mig vidare. Men jag vill kunna ha någorlunda koll på vad jag själv gör iaf.

Anledningen till att jag helst inte kör en kurs i detta i tex Chamonix eller Keb är att om jag nu ändå tagit mig till nåt av de ställena så är det fokus på åkning där. Väl där kommer jag ju inte att åka med andra än folk som vet betydligt mer än jag och därför kommer jag kunna fortsätta utvecklas från den grundnivå jag lärt mig. Men däremot är jag inte så sugen på att behöva stå på en sån plats och lära mig hur man knyter enkla knopar, kopplar in linor osv, saker jag lika gärna kunnat öva på vid en random klippa på sommaren. Se det lite som att en fullständigt total novis på laviner ska sitta i Tarfalastugan en hel dag i fint väder och få teoriundervisning om laviner, det känns ju lite sådär eller hur?

Så varför ens fråga då, kanske någon undrar. Ja, när jag själv gått till en klätterhall osv inser jag att man ju blir fäst i änden på ett rep och sen någon säkrar nerifrån. Jag utgår alltså ifrån att det är vad man lär sig på en klätterkurs första steg. Jag är ju dock helt ointresserad av att klättra på det sättet. Så därför tänkte jag utforska lite om man kan hitta mer ändamålsenliga kurser som fokuserar mer på repellering ner till åk, säkring för färd över glaciär osv. Den som Mountain Guide Travel har haft iaf verkade ju vara precis vad jag söker.

xQubeZ

Aktiv medlem
Det blev visst många parallella spår här men för att ingen ska oroa sig över farligheter i fjällmiljö så handlar det om att jag befinner mig på nivå "kan någon kolla så min sele sitter på rätt och sen lirka in och fästa repet i min repbroms innan repellen?" När vi skulle ner i Tuolpa för några veckor sen. Det jag vill åt är alltså att inte behöva känna mig som en hjälplös potatissäck som ska firas ner utan iaf kunna ta någorlunda ansvar för mig själv. Det är många och långa steg kvar innan jag tänker att jag ska ge mig ut på större äventyr där jag själv har ansvar för helheten.

Jag kommer fortsatt att göra den typen av åkning ihop med folk som vet vad de håller på med och därmed lära mig vidare. Men jag vill kunna ha någorlunda koll på vad jag själv gör iaf.

Anledningen till att jag helst inte kör en kurs i detta i tex Chamonix eller Keb är att om jag nu ändå tagit mig till nåt av de ställena så är det fokus på åkning där. Väl där kommer jag ju inte att åka med andra än folk som vet betydligt mer än jag och därför kommer jag kunna fortsätta utvecklas från den grundnivå jag lärt mig. Men däremot är jag inte så sugen på att behöva stå på en sån plats och lära mig hur man knyter enkla knopar, kopplar in linor osv, saker jag lika gärna kunnat öva på vid en random klippa på sommaren. Se det lite som att en fullständigt total novis på laviner ska sitta i Tarfalastugan en hel dag i fint väder och få teoriundervisning om laviner, det känns ju lite sådär eller hur?

Så varför ens fråga då, kanske någon undrar. Ja, när jag själv gått till en klätterhall osv inser jag att man ju blir fäst i änden på ett rep och sen någon säkrar nerifrån. Jag utgår alltså ifrån att det är vad man lär sig på en klätterkurs första steg. Jag är ju dock helt ointresserad av att klättra på det sättet. Så därför tänkte jag utforska lite om man kan hitta mer ändamålsenliga kurser som fokuserar mer på repellering ner till åk, säkring för färd över glaciär osv. Den som Mountain Guide Travel har haft iaf verkade ju vara precis vad jag söker.
Jag tror då att en ”grundkurs klippa” hade varit rätt bra start. Det är en tvådagars kurs som ger dig en bra grund att senare bygga på. Du kan få ett grönt kort ifrån den med vilket ger dig möjlighet att sen topprepsklättra på ett klättergym. Men den täcker in massvis med annat bra med som grundläggande ankarbyggen med egna säkringar och täcker även in grunderna för säker firning.

Beroende på var du bor så är det olika företag osv som håller i kurserna men de är alla baserade på en mall som är bestämd av klätterförbundet med vad som ska ingå i kursen vilket betyder att de flesta bör vara relativt likvärdiga. Personligen kan jag starkt rekommendera göteborgs klätterklubbs kurser då de är klart billigare än många andra och de kurserna jag har gått hos dem har varit väldigt bra och hållts av väldigt erfarna instruktörer med ett tydligt upplägg för att maximera tiden.

Angående att du är ”ointressrad av att klättra på det sättet”, kanske lite hårt men imo du måste lära dig krypa innan du kan gå. Men ifall du verkligen vill undvika klippklättring så tror jag det absolut lättaste är att betala för en bergsguide för att endast lära sig en specifik ”skill”.

Pillard

Aktiv medlem
Angående att du är ”ointressrad av att klättra på det sättet”, kanske lite hårt men imo du måste lära dig krypa innan du kan gå. Men ifall du verkligen vill undvika klippklättring så tror jag det absolut lättaste är att betala för en bergsguide för att endast lära sig en specifik ”skill”.
Det är ju förstås fullt möjligt att jag behöver börja med den typen av klättringen för att komma vidare. Men som lekman tittandes utifrån är det helt olika saker. Men om det inte stämmer och man har nytta av det ändå så kanske det är där man ska börja ändå?

Jag tänker mig att det är lite som med att lära sig köra bil. Om jag bara har för avsikt att köra automatväxlat finns ju ingen anledning att lägga massa tid och pengar på att hantera en koppling.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det är ju förstås fullt möjligt att jag behöver börja med den typen av klättringen för att komma vidare. Men som lekman tittandes utifrån är det helt olika saker. Men om det inte stämmer och man har nytta av det ändå så kanske det är där man ska börja ändå?

Jag tänker mig att det är lite som med att lära sig köra bil. Om jag bara har för avsikt att köra automatväxlat finns ju ingen anledning att lägga massa tid och pengar på att hantera en koppling.
Det är snarare lite som att vilja lära sig köra bil utan att öppna dörren eller kunna trafikreglerna - till viss del går det, men du kommer alltid behöva någon som öppnar dörren åt dig och håller översikt för att tala om vad som är OK och inte :)

Grundkurs i klippa kommer (förmodligen) ge dig allt du får lära dig i MTG-kursen, plus lite extra saker som kan vara nyttigt att kunna. Oavsett, om du har som mål att bli själgående en gång i framtiden har jag svårt att det ska vara realistiskt utan att klättra.

Pillard

Aktiv medlem
Det är snarare lite som att vilja lära sig köra bil utan att öppna dörren eller kunna trafikreglerna - till viss del går det, men du kommer alltid behöva någon som öppnar dörren åt dig och håller översikt för att tala om vad som är OK och inte :)

Grundkurs i klippa kommer (förmodligen) ge dig allt du får lära dig i MTG-kursen, plus lite extra saker som kan vara nyttigt att kunna. Oavsett, om du har som mål att bli själgående en gång i framtiden har jag svårt att det ska vara realistiskt utan att klättra.
Men jag kommer väl väldigt sällan klättra till skidåkning med någon som säkrar nerifrån med en toppsäkring? När jag kollat upp klätterkurser lokalt så är ju det vad man lär sig för grönt kort

JonathanB

Medlem
Hej! Att fixa och trixa med rep i kombination med skidåkning är jätteroligt och oavsett om du vill det eller inte så är jag nästan helt säker på att du kommer hitta till klättringen i sinom tid med och uppskatta den för vad den är. ;)
Den är mycket mer än färgglada plastgrepp och rawballs.

Det låter som att du skulle få ut väldigt mycket av att ta kontakt med en certifierad bergsguide och berätta vad din målbild är och spendera en dag eller två i fält + en del övande hemma med youtube.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Men jag kommer väl väldigt sällan klättra till skidåkning med någon som säkrar nerifrån med en toppsäkring? När jag kollat upp klätterkurser lokalt så är ju det vad man lär sig för grönt kort
Jo, och då är vi lite tillbaka på det som @xQubeZ skrev - att lära sig krypa innan man kan gå. Det är helt korrekt som du skriver, du kommer inte topprepsklättra i skidsammanhang - men du kommer också få lära dig baserna i att bygga och jämvikta ett toppankare, vilket är detsamma som ett firningsankare i sin mest basala form. Sen tas det vidare till traditionell ledklättring och/eller aidklättring - dels för att det i sig är närmare den typen av klättring du eventuellt kommer göra i skidsammanhang, men mest för att det blir väldigt svårt att få tillräckligt mycket erfarenhet av att lägga säkringar, bedöma dem och testa dem för att kunna bygga säkra firningsankare utan att klättra.

Pillard

Aktiv medlem
Jo, och då är vi lite tillbaka på det som @xQubeZ skrev - att lära sig krypa innan man kan gå. Det är helt korrekt som du skriver, du kommer inte topprepsklättra i skidsammanhang - men du kommer också få lära dig baserna i att bygga och jämvikta ett toppankare, vilket är detsamma som ett firningsankare i sin mest basala form. Sen tas det vidare till traditionell ledklättring och/eller aidklättring - dels för att det i sig är närmare den typen av klättring du eventuellt kommer göra i skidsammanhang, men mest för att det blir väldigt svårt att få tillräckligt mycket erfarenhet av att lägga säkringar, bedöma dem och testa dem för att kunna bygga säkra firningsankare utan att klättra.
Ok, det är ju en bra info. För om jag läser informationen om sådana grönt kort-kurser så framställs det som att man helt enkelt lär sig topprepsklättra och säkra på en klättervägg.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Ok, det är ju en bra info. För om jag läser informationen om sådana grönt kort-kurser så framställs det som att man helt enkelt lär sig topprepsklättra och säkra på en klättervägg.
Det är skillnad på "grönt-kort-kurs" och grundkurs klippa! :) Du vill ha det senare!

Här finns lite mer information:

Utomhus: Grundkurs i klippklättring
Det här är kursen för dig som vill komma igång med traditionell klippklättring och skaffa dig en bra grund att bygga vidare från. Under kursen får du bland annat lära dig att topprepsklättra, fira, bygga ankare med hjälp av naturliga säkringar samt att klättra som andreman i ett replag. Kursen syftar till att ge dig sådana kunskaper att du på egen hand kan ge dig ut och topprepsklättra på egenbyggda ankare. Du ska också kunna ingå i ett replag som andreman tillsammans med en mer erfaren försteman. Grundkurs i klippklättring brukar genomföras under två hela dagar.

Pillard

Aktiv medlem
Det är skillnad på "grönt-kort-kurs" och grundkurs klippa! :) Du vill ha det senare!

Här finns lite mer information:
Just det, då är jag med. Jag fick bilden av att flera här tycker att Grönt kort-kurs är rätt startpunkt ändå. Men då är det klippor vi ska till :)

Sick_Pete

Medlem
https://www.simplyexplore.se

Snacka med Martin, som fö är auktoriserad bergsguide. Under "Skidåkning" hittar du bla glaciärkurs och kurs i repteknik för skidåkare. Kan det vara något? Under "Klättring" ännu mera kurser. Eller gå ihop några kompisar och gör en egen kurs med det ni vill lära er.
Jag och ett par kompisar gick en glaciärkurs med honom som instruktör i Tarfala för några år sedan och även haft honom som guide i Lyngen. Kan bara säga bra saker om honom.

packåsna

Medlem
Just det, då är jag med. Jag fick bilden av att flera här tycker att Grönt kort-kurs är rätt startpunkt ändå. Men då är det klippor vi ska till :)
Jag skulle vilja lägga till som ett förtydligande att du behöver inget grönt eller rött kort vare sig du ska klättra, säkra eller fira utomhus. Är du inte intresserad av att klättra på plast så tycker jag gott att du kan strunta i grönt/rött kort. Grundkurs klippa täcker in allt (i princip) du skulle lärt dig på en grönt kort-kurs, men även ankarbygge och att följa som andreman.

Pillard

Aktiv medlem
https://www.simplyexplore.se

Snacka med Martin, som fö är auktoriserad bergsguide. Under "Skidåkning" hittar du bla glaciärkurs och kurs i repteknik för skidåkare. Kan det vara något? Under "Klättring" ännu mera kurser. Eller gå ihop några kompisar och gör en egen kurs med det ni vill lära er.
Jag och ett par kompisar gick en glaciärkurs med honom som instruktör i Tarfala för några år sedan och även haft honom som guide i Lyngen. Kan bara säga bra saker om honom.
Det skulle säkert kunna vara något men utifrån mitt läge är det enorm overkill i dagsläget. Jag skulle gladeligen anlita "Bruce" om jag skulle göra någon större expedition men som många har påtalat innan så är det ju nån slags klippklättringskurs jag behöver. De finns lokalt här hemma i Linköping istället för att behöva ta mig iväg till Åre med allt vad det innebär av barnvakt och kostnader. Jag har bara träffat honom några ggr men han verkar vara en synnerligen bra och sympatisk guide så jag förstår att ni är nöjda.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp