Klen och farträdd!

Akj.Jonsson

Medlem
Jag behöver råd, idag åker jag på Kneissl Red star och Kneissl Super moto. ( fick båda paren av en polare som jobbade på Kneissl och kan inte så mycket om skidor)

Det känns som jag är för gammal och klen för att utnyttja skidorna, de funkar riktigt bra på morgonen när det är nypistat och jag vågar släppa på men sen kommer problemen.

Skidorna skär fast och blir jobbiga att åka på för en ”gubbe” som sett sina mest vältränade dagar, mjölksyran tar ut sin rätt ganska snabbt 😊 och åka i en uppkörd pist i medelfart är inte roligt.

Idag får jag nog se mig som en medelgod skidåkare och vill hitta en skida som funkar hela dagen, vilka tips vill ni ge mig?
Vad ska jag köpa?

pd

Aktiv medlem
Man behöver inte ens leta reda på vad det är för skidor för redan namnet gör att man förstår att det är stenhårda pistsmiskare vilka helst skall framföras på prima manchester i WC-fart, vilket också sedan bekräftas av det som står i pryldatabasen.

När jag för ett par år sedan letade skidor för liknande förutsättningar så landade jag i att det borde vara ett par med:
  • 85-95 mm bredd under foten. Tillräckligt för att fungera off-pist eller i en rejält uppkörd eftermiddagspist men inte bredare än att de utan allt för stor ansträngning går att få upp på kant i pisten. (Dina är 65 resp 68 mm.)
  • Rejäl tip rocker, gärna mjuk, gör resan mjukare. Hellre åka över ojämnheter än genom.
  • Styv under foten. Gärna ett lager metall som bryts upp på något vis mot tip och tail.
En intressant skida som jag inte sett mycket av i Sverige, och varken köpte eller provåkte, är Nordica Navigator 85. Beskrivs som Enforcer (freeride) framtill och Doberman (pist) baktill. Alltså omvänt vad K2 gjort med Mindbender.

Akj.Jonsson

Medlem
Tack!
Intressant, jag behöver all hjälp jag kan få. Nu är det fårdig åkt på Red star och Super moto;):)
Fick tips om Völkel Deacon 80, för avanserat? som att köpa flygplan när man klarar sig med en cyckel??

GoranC

Aktiv medlem
Tack!
Intressant, jag behöver all hjälp jag kan få. Nu är det fårdig åkt på Red star och Super moto;):)
Fick tips om Völkel Deacon 80, för avanserat? som att köpa flygplan när man klarar sig med en cyckel??
Nja, har aldrig provåkt Deacon men däremot massa olika av Völkls RTM modeller, föregångaren till Deacon, och det är väl ingen modell som jag skulle valt som enda skida för hel dag i pist.
Hellre då Völkl Kanjo, K2 Mindbender, Line Sick Day 94 eller annan liknande modell med rocker fram och bak och en profil som gör det lätt att sladda ut bakändarna i snöhögar.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Provåk Armada Invictus 89Ti. Tiprocker, tillräckligt breda för att klara uppkört före, fartstabila och en ”feel good”-skida som funkar bra överallt.
Detsamma gäller 99Ti, men den kan kännas onödigt bred när det är hårt.

ragnar68

Ny medlem
Jag var nyss nere i Canazei och ville testa andra skidor än mina egna då jag upplever att de är för mjuka och fladdriga för mig. Detta har förmodligen mest med min kompetens som skidåkare att göra, så jag skyller ingenting på mina skidor (Rossignol Experience 80).

Jag sade att jag ville ha ett par hårdare skidor och fick tipset Völkl Deacon 74 Pro. Jag åkte på dem i tre dagar på alla typer av pistunderlag (is, modd, nypistat och allt mellan) och känner inget annat än kärlek för Deacon-skidorna :) Jag hade tänkt att testa fler skidor, men det blev inga fler.

Oavsett om jag åkte i röd eller svart backe så upplevde jag skidorna som stabila, responsiva och roliga. De är inga skidor man "slöåker" på, men jobbar du lite med dem så ger de mycket kärlek tillbaka.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp