Klimatsmart skidort? Kom med förslag!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Det har varit några trådar här på forumet som handlat om elbil till alperna, miljötänk bland skidåkare osv.
Kanske dax att starta en tråd med förslag på Klimatsmarta skidanläggningar?

Co2 utsläpp kommer inte enbart från resan. Snötillverkning är riktigt elintensivt och pistmaskinerna surplar rejält med diesel.
Och varför envisas svenska pistörer med att använda skoter i tid och otid (aldrig sett liknande i alperna)??

Kom med förslag!

fredw

Aktiv medlem
Det har varit några trådar här på forumet som handlat om elbil till alperna, miljötänk bland skidåkare osv.
Kanske dax att starta en tråd med förslag på Klimatsmarta skidanläggningar?

Co2 utsläpp kommer inte enbart från resan. Snötillverkning är riktigt elintensivt och pistmaskinerna surplar rejält med diesel.
Och varför envisas svenska pistörer med att använda skoter i tid och otid (aldrig sett liknande i alperna)??

Kom med förslag!

Här är en helt liftlös skidort, Bluebird Backcountry. Där man snart börjar sälja liftkort (oops, "mountain access"). Men jag misstänker att elen till liftarna inte är någon avgörande miljöbov när det gäller skidturism. Dock har de inga slurpande pistmaskiner heller.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
La Grave kör ju utan pistmaskiner? Önskar att fler skidorter bara pistade långa flacka transporter. :cool:
Läst att det kommit snökanoner som drar mindre ström för man utnyttjar fallhöjdstryck från högre liggande damm. Men det kräver ju att man kan bygga en damm högt i systemet.

Sen gäller det att undvika tusentals bilar som kör fram och tillbaka till systemet varje dag. Så väl utbyggd kollektivtrafik är väl precis som överallt annars en stor nyckel till att bli klimatsmart.

Anzom

Aktiv medlem
Skistar vet jag testar elskoter och elpistmaskin. Finns några alporter som använder hybrid-pistmaskiner. Många ser väl över sin snötillverkning till mer energisnål.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Här är en helt liftlös skidort, Bluebird Backcountry. Där man snart börjar sälja liftkort (oops, "mountain access"). Men jag misstänker att elen till liftarna inte är någon avgörande miljöbov när det gäller skidturism. Dock har de inga slurpande pistmaskiner heller.

Den där verkar cool (men flygresan över Atlanten släpper ut mer co2 än allt annat ;)

Och vad är egentligen skillnaden mot ex Storulvån..?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
La Grave kör ju utan pistmaskiner? Önskar att fler skidorter bara pistade långa flacka transporter. :cool:
Läst att det kommit snökanoner som drar mindre ström för man utnyttjar fallhöjdstryck från högre liggande damm. Men det kräver ju att man kan bygga en damm högt i systemet.

Sen gäller det att undvika tusentals bilar som kör fram och tillbaka till systemet varje dag. Så väl utbyggd kollektivtrafik är väl precis som överallt annars en stor nyckel till att bli klimatsmart.
Gör allt/så mycket som möjligt ski-in/ski-out så folk kan ställa bilen. :cool:

Stortlopp

Aktiv medlem
Bara att boka 12 veckor i Sälen med laddstolpe så kan man med lite tur åka CO2-fritt hela säsongen om man dessutom stänger av värmen. Har man ändå pungat upp närmare miljonen för bilen och närmare 5-10 för den permanenta laddstationen (villan) så får man ju se till att få användning för möjligheten samtidigt som man kan visa att man är en klimathjälte (rama in fakturan ifrån Skistar med CO2-åtgång redovisad och häng upp på jobbet så alla ser)

Nä men allvarligt talat, skidorter ligger ofta långt bort och snävar man in sig med att definiera "klimatsmart" som "låg CO2 ifrån transport" så blir det ju till att åka skidor i närområdet. Själv har jag hela 20 minuter kollektivt till min lokala backe där man kan njuta av hela 70 fallhöjdsmeter några dagar per år om man har tur.

.. annars kan man väl göra som man brukar göra, knö in sig 4-5 pers i bilen och bara åka iväg. Garanterat klimatsmart oavsett bränsletyp. Flyg krånglar man bara med om man åker riktigt långt och varför ska man hålla på med det när man har bra åkning på bilavstånd (som jag räknar Alperna till).

Vill du slippa känna dieseldimmorna ligga täta över pistområdet så väljer du med fördel Skistar (
).

Vill du slippa ångesten över CO2-driven snöproduktion så skippar du allt som mestadels saknar natursnö alternativt håller dig inom rikets gränser och framförallt Norge.

... summerar vi det hela så är m.a.o. det mest klimatsmarta nog att flytta till Myrkdalen på heltid.

Christiam

Aktiv medlem
Vill du slippa känna dieseldimmorna ligga täta över pistområdet så väljer du med fördel Skistar (
).
Om vi lyfter blicken ovan dieseldimmorna ( som förövrigt luktar gott) så kan vi ibland se nått sånt där flygplan som Skistar gillar.
Att Skistar försöker fiska klimatpoäng är bara komiskt.

Edit: Jag var visst dålig på att hålla mig till ämnet. Trodde det var annan tråd.
Jag skulle vilja se bättre förbindelser. Tåg är sjukt smidigt men vill man vidare så blir det krångligare.
Storulvån som ett exempel, vore ju kanon om STF hade hämtning i samband med tågets ankomst.

Senast ändrad:

packåsna

Medlem
Fossildriven bil behöver inte nödvändigtvis vara sämre än exempelvis tåg. Det finns en vattendelarpunkt för hur många passagerare man behöver vara för att utsläppen ska vara likvärdiga. Utgår man exempelvis från data från Storbritannien (https://ourworldindata.org/travel-carbon-footprint) ser man att ca 4 personer i en dieselbil ger likvärdiga utsläpp med tågresa.

Man ska komma ihåg att utsläpp från tågresor med elektriska tåg beror på vilken energimix landet har. Det innebär att bilen kan vara att föredra i t ex Tyskland och Polen där man har hög andel fossil energi i kraftnätet, men inte i länder där man har ett elnät som är mindre beroende av fossila energikällor.

PisteCarver

Aktiv medlem
Varför tanka diesel när det finns HVO100 som man kör nästan helt fossilfritt på…..??
Därför att diesel är 6 kr billigare än HVO100 (i alla fall enligt vad jag kollade på), plus att det har ett något högre energiinnehåll. Väldigt få löntagare har råd att kosta på sig den moraliska lyxen att betala så mycket mer.
Alla miljövänliga alternativ som är dyrare än de icke miljövänliga är tyvärr dömda att misslyckas. Framför allt nu med matpriser 20% plus och elpriser som går genom taket.

Det bästa alternativet nu är ju elbil, men det finns ett annat som tyvärr nästan har försvunnit. För 8 år sedan körde jag en biogasbil, den gick ca 40 mil på gas och sedan ytterligare 40 mil på den lilla bensintanken. Men jag körde alltid bara på gas.
Med ren biogas 100% CO2 neutralt och ca 30% billigare än bensin - en bra kombo!
Tyvärr försvann dessa bilar plötsligt från marknaden, vet inte varför. Jag körde många ggr ner i Europa med den bilen, och det var gott om tankställen i Tyskland.

Hawk100

Aktiv medlem
Innan den stora prisökningen för HVO100 var extrakostnaden per år ca 1500kr för oss som kör ca 1500 mil per år och nu kostar det ca 5500kr extra per år för att köra klimatneutralt. Jag tror ärligt talat att det jäkligt många löntagare som egentligen skulle kunna ta den kostnaden för vetskapen att man kan se sina barn i ögonen i framtiden och säga att man åtminstone gjorde ett aktivt val för att minska klimatpåverkan av sin bilåkning….
Sen finns det säkert de som faktiskt inte har råd med 5500kr utslaget på en familj på ett helt år. Och säkert finns de som kör mycket mer än 1500 mil på ett år, eller som måste ha flera bilar. Men vad jag vill säga är att även om det ofta kostar extra att vara ”klimatsmart” så behöver det inte bli en enorm extrakostnad…
Sen finns det ju ännu bättre alternativ med bättre ROI som elbil, solceller värmepump mm, men investeringskostnaden storlek kan kanske kännas övermäktig ….
500 kr extra per månad för att välja HVO100 kan kanske kännas mindre skrämmande för vissa???

PisteCarver

Aktiv medlem
Ett inlägg kl 03:01, @Hawk100 har blivit ”Nighthawk”.😲;)

1660470653033.png

Skämt åsido, respekt för de som lägger 5500 kr extra av miljöskäl, men det kommer aldrig att hjälpa något annat än det egna samvetet.
Svenska hushålls genomsnittliga ekonomiska buffert (de 80% som har en buffert) är 61.500 kr. Åtta procent av hushållen har ingen buffert alls. Och Sverige är ett rikt land jämfört med de flesta andra länder.
Miljövänliga alternativ måste vara ekonomiskt attraktiva för att få genomslag på bred front. Det kommer att krävas innovation, ingenjörskraft och ekonomiska samhällsresurser för att uppnå det.
De som på individnivå tycker att de är duktiga genom att sluta resa, sluta köpa nya varor etc, kommer inte att vara de som räddar klimatet. De bidrar i stället till ekonomisk tillbakagång.
Kraften måste läggas på ny teknik för att göra resande och produktion klimatneutralt.

Senast ändrad:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tåg till Abisko turist och åka på Nuolja.
Klimatsmart resa, miljötänk på boendet och goda möjligheter att tura.
Edit: pistmaskin saknas, inga skotrar i backen och bra åkning!
Jo, Abisko måste nog vara den ”klimatvänligaste” skidanläggningen.
Men en enda lift gör ingen skidsemester.
Riksgränsen/Björkliden borde ligga bra till med tågresa, inga snökanoner och relativt lite pistade backar 😉

jakeplisken

Aktiv medlem
Skämt åsido, respekt för de som lägger 5500 kr extra av miljöskäl, men det kommer aldrig att hjälpa något annat än det egna samvetet.
Svenska hushålls genomsnittliga ekonomiska buffert (de 80% som har en buffert) är 61.500 kr. Åtta procent av hushållen har ingen buffert alls. Och Sverige är ett rikt land jämfört med de flesta andra länder.
Miljövänliga alternativ måste vara ekonomiskt attraktiva för att få genomslag på bred front. Det kommer att krävas innovation, ingenjörskraft och ekonomiska samhällsresurser för att uppnå det.
De som på individnivå tycker att de är duktiga genom att sluta resa, sluta köpa nya varor etc, kommer inte att vara de som räddar klimatet. De bidrar i stället till ekonomisk tillbakagång.
Kraften måste läggas på ny teknik för att göra resande och produktion klimatneutralt.
Nej, man kommer inte bidra till ekonomisk recession genom att ändra sina konsumptionsmönster (se gärna mitt svar i den andra aktuella miljötråden för rikligt med källor för detta :) )
Och nej, de som lägger extra pengar på mindre miljöskadligt bränsle gör skillnad. All klimatforskning pekar på att individer behöver ändra sina vanor nu, i tillägg till större samhällsförändringar. Det finns inte någon tid att vänta på tekniska mirakellösningar, dessa behövs men den utvecklingen måste ske parallellt med övriga omställningar.
Om man minskar sin konsumption i övrigt kan man kanske lägga pengarna som blir över på miljöbränsle, som nog inte är helt problemfritt heller, men bra mycket bättre än vanlig diesel.
Hur som helst så kommer de pengar hushållen får över med en minskad konsumption av fysiska varor säkerligen läggas på andra nöjen som puttrar på ekonomin, snarare än i madrassen.
Vegetarisk kost sparar många hundralappar i månaden.
I tillägg till individuella förändringar behövs nu även en omställning på samhällsnivå av energiproduktion, infrastruktur etc. Här finns det jobbtillfällen :)
Precis som du skriver, måste de miljövänliga alternativen vara billigare.
Hur många av de 8% av hushållen har egen bil? om man inte har någon buffert överhuvudtaget undrar jag om man har råd med en kärra... men detta är ju långt off topic från trådens ämne! :)

Hawk100

Aktiv medlem
Visst ligger det mycket i vad du säger @PisteCarver .
Problemet är dock att väldigt många av oss alltid pekar på att det är någon annan som ska göra något eller ändra sig istället för att fråga sig vad man själv ska göra för att bidra. Det kommer behövas en massa initiativ både från politiker, företag och enskilda personer. Och i en ideal värld blir det inte dyrare att ställa om, men det kan vi nog tyvärr inte ta för givet…..

PisteCarver

Aktiv medlem
Problemet är dock att väldigt många av oss alltid pekar på att det är någon annan som ska göra något eller ändra sig istället för att fråga sig vad man själv ska göra för att bidra. Det kommer behövas en massa initiativ både från politiker, företag och enskilda personer. Och i en ideal värld blir det inte dyrare att ställa om, men det kan vi nog tyvärr inte ta för givet…..
Ja, så är det.
Men det kommer ändå inte att hjälpa mycket på totalen med den lilla minoritet i världen som har ekonomisk frihet att välja de dyrare alternativen.
Det måste vara ekonomiskt lönsamt att vara miljövänlig.

Ett sätt är att politikerna väljer att skattegynna elbilar jmf med fossilbilar, och det har gett resultat.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Om man minskar sin konsumption i övrigt kan man kanske lägga pengarna som blir över på miljöbränsle, som nog inte är helt problemfritt heller, men bra mycket bättre än vanlig diesel.
Hur som helst så kommer de pengar hushållen får över med en minskad konsumption av fysiska varor säkerligen läggas på andra nöjen som puttrar på ekonomin, snarare än i madrassen.
Så fungerar inte samhällsekonomin.
Färre köpta varor, blir färre jobb, och mindre pengar i systemet.
Men jag ser ju självklart hellre att människor väljer att köpa miljövänliga produkter än tvärtom
I tillägg till individuella förändringar behövs nu även en omställning på samhällsnivå av energiproduktion, infrastruktur etc. Här finns det jobbtillfällen :)
Ska de jobbtillfällena "skapas" genom förbrukning av skattemedel i en krympande ekonomi, eller ska de skapas genom innovation och ekonomisk tillväxt?

jakeplisken

Aktiv medlem
Precis, alla människor behöver göra förändringar, och i det allra flesta fall är det förändringar som inte är beroende av ens månadsinkomst.

Så fungerar inte samhällsekonomin.
Färre köpta varor, blir färre jobb, och mindre pengar i systemet.
Men jag ser ju självklart hellre att människor väljer att köpa miljövänliga produkter än tvärtom

Ska de jobbtillfällena "skapas" genom förbrukning av skattemedel i en krympande ekonomi, eller ska de skapas genom innovation och ekonomisk tillväxt?
Off topic, men man kan köpa andra saker än varor :)

För att stilla din oro så länkar jag till mitt inlägg i den andra tråden som sammanfattningsvis visar:
Omställning = bra för ekonomin
Ingen omställning = dåligt för ekonomin.
Men nu är vi som sagt off topic @PisteCarver .

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Du behöver ingen bostad, skor, kläder, dator, mobil, kylskåp, spis, mat, möbler, snowboard, pjäxor.....? ;)
Tror snarare han menade uppvärmd pool, e-scooter, mountainbike, ny TV varje gång det är EM eller VM, nytt kök var 5:E år, billig skit tillverkat i Kina som barnen använder en gång och sen lägger i högen med annan billig skit tillverkad i Kina som de tröttnat på... :mad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tror snarare han menade uppvärmd pool, e-scooter, mountainbike, ny TV varje gång det är EM eller VM, nytt kök var 5:E år, billig skit tillverkat i Kina som barnen använder en gång och sen lägger i högen med annan billig skit tillverkad i Kina som de tröttnat på... :mad:
Det mesta av det där håller jag med om, min TV är nu 14 år gammal och fungerar bra, fast den förbrukar förstås mer energi än en nyare modell.
Jag hoppas att jag får lov att behålla min pool som jag för 10 år sedan har byggt med min egen svett, och som nu håller 30 grader helt uppvärmt med enbart solpaneler.🏊‍♂️

EDIT:
Tyvärr verkar många miljöaktivister tro att välfärdssamhället och samhällsekonomin kommer att fortsätta fungera som vanligt, samtidigt som konsumtion och produktion kraftigt reduceras.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Det mesta av det där håller jag med om, min TV är nu 14 år gammal och fungerar bra, fast den förbrukar förstås mer energi än en nyare modell.
Jag hoppas att jag får lov att behålla min pool som jag för 10 år sedan har byggt med min egen svett, och som nu håller 30 grader helt uppvärmt med enbart solpaneler.🏊‍♂️

EDIT:
Tyvärr verkar många miljöaktivister tro att välfärdssamhället och samhällsekonomin kommer att fortsätta fungera som vanligt, samtidigt som konsumtion och produktion kraftigt reduceras.
Ska man tolka din Edit som att det stora problemet alltså är miljöaktivisterna som försöker göra något åt problemet? Inte alla de som bara kör på i full fart som att det inte finns en morgondag att bry sig om??🤔

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Oavsett om man vill dra med på sin konsumtion eller välja att investera i grön teknik så, så finns det god anledning att undvika aktiviteter som leder till ökad olje/gas förbrukning i vinter.

Putin (och despoterna i persiska viken) tjänar på att du flyger, tankar bilen och åker till Österrike (som värms med rysk gas)..

Tänk till en vända innan du planerar vintern 🫣

PisteCarver

Aktiv medlem
Ska man tolka din Edit som att det stora problemet alltså är miljöaktivisterna som försöker göra något åt problemet? Inte alla de som bara kör på i full fart som att det inte finns en morgondag att bry sig om??🤔
Nej, det ska tolkas som att det är en återvändsgränd att tro att man kan backa tiden. Människan har alltid överkommit problem genom att använda sin innovationskraft och blicka framåt, inte bakåt.
Inga resor, ingen produktion, ingen konsumtion. Var tror en del aktivister att pengarna till sjukvård, skolor etc kommer ifrån?
Jag tillhör den minoritet som arbetar i den närande privata exportsektorn, och blir bara trött när jag hör aktivister som tror att allt är så enkelt.
Det kommer att behövas mer energi och mer pengar i framtiden, inte mindre. Om vi får ordning på den globala uppvärmningen så kommer det att vara tack vare våra ingenjörer, inte de yrkesdemonstranter/aktivister som regelbundet blockerar vägarna i Stockholm under rusningstid.

Så, nu ska jag återgå till att försöka laga dörrmekanismen i min ytterdörr i stället för att köpa ett nytt lås. ;)
1660491830996.jpeg

Hawk100

Aktiv medlem
EDIT:
Hmmmm…..
Då kommer vi in på nästa fråga om det verkligen är hållbart med evig tillväxt eller om det skulle behövas en total systemändring för mänskligheten och jorden…??🤔

PisteCarver

Aktiv medlem
Hmmmm…..
Då kommer vi in på nästa fråga om det verkligen är hållbart med evig tillväxt eller om det skulle behövas en total systemändring för mänskligheten och jorden…??🤔
Marknadsekonomins avskaffande och total systemomställning?
Det hoppas jag att verkligen att vi slipper uppleva.
Konsekvenserna av det skulle nog få de tidigare världskrigen att framstå som små problem i jämförelse.
Men det finns ju ingen enväldig världsregering som kan införa miljöproletariatets diktatur.

Hawk100

Aktiv medlem
En spännande tid har vi hur som helst framför oss….
Kommer tekniken rädda oss eller kommer vi att få se att klimatflyktingarna bara bli fler och fler och inte bara komma från Mellanöstern och Afrika utan även från Europa?
Stora folkvandringen 2.0 eller inte?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Konsekvenserna av det skulle nog få de tidigare världskrigen att framstå som små problem i jämförelse.
Men det finns ju ingen enväldig världsregering som kan införa miljöproletariatets diktatur.
Inte alls!
Det finns en ”enkel” global lösning:
Inför ett individuellt co2 konto där alla tilldelas rättighet att släppa ut en viss mängd co2. Mängden minskas varje år.

FN (eller helst en mindre korrupt org) får tillhandahålla en global marknadsplats för ändamålet

Resultat: människor får incitament att handla produkter/tjänster med lågt co2 avtryck. Fattigare folk kan sälja sina co2 utsläpp, vilket leder omfördelning av resurser och minskat behov av socialtjänst och bistånd.

KaitsuH

Aktiv medlem
Inte alls!
Inför ett individuellt co2 konto där alla tilldelas rättighet att släppa ut en viss mängd co2. Mängden minskas varje år.

FN (eller helst en mindre korrupt org) får tillhandahålla en global marknadsplats för ändamålet

Resultat: människor får incitament att handla produkter/tjänster med lågt co2 avtryck. Fattigare folk kan sälja sina co2 utsläpp, vilket leder omfördelning av resurser och minskat behov av socialtjänst och bistånd.
Hmmmmmmmm. Och vilka länder skulle vara färdiga för sådant? Javisst vi Nordiska länderna, men, vilka andra?

Pillard

Aktiv medlem
Du behöver ingen bostad, skor, kläder, dator, mobil, kylskåp, spis, mat, möbler, snowboard, pjäxor.....? ;)
Du kan förstås köpa andra saker än varor. Tjänster är ju bra. Ett problem med tjänster dock är att de dels är väldigt dyra eftersom den som ska utföra dem behöver ungefär samma lön som du själv. Det största problemet är dock att de som idag lyfts ur fattigdom genom att du köper de varor som de producerar nån annanstans kommer att falla tillbaka i fattigdom när deras varor inte längre efterfrågas. Visst, de skulle kunna sälja tjänster istället men det tillåter vi inte.

Pillard

Aktiv medlem
Inte alls!

En ännu "enklare" lösning är ju isf att prissätta utsläppet direkt istället för att krångla med ett maxtak som man sen i sin tur kan handla med

Pillard

Aktiv medlem
Ja med tanke på vad tillväxt faktiskt betyder så...

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Respektive stat, iom att de tas in som skatt
Co2 skatter funkar ju inte: kolla bara valrörelsen här i Sverige: samtliga partier (utom mp) tävlar om att lova sänkt bensinpris.

Över till ämnet:
Norska Voss borde klassas som ”klimatvänlig”. Tåget stannar mitt i stan. Rejäl fallhöjd, japanska nederbördsmängder ❄️❄️❄️

Ligger högt på min önskelista…

Pillard

Aktiv medlem
Co2 skatter funkar ju inte: kolla bara valrörelsen här i Sverige: samtliga partier (utom mp) tävlar om att lova sänkt bensinpris.

Över till ämnet:
Norska Voss borde klassas som ”klimatvänlig”. Tåget stannar mitt i stan. Rejäl fallhöjd, japanska nederbördsmängder ❄️❄️❄️

Ligger högt på min önskelista…
Att folk inte vill ha åtgärderna gäller ju dock ganska unisont. Kollar vi på drivmedelspriser i Sverige så har vi ju andra faktorer som nu orsakat den stora irritationen. Högre inblandningskrav av biodrivmedel än andra länder (ligger också bakom varför HVO100 blivit så dyrt) och en hög moms, som betalas på ett högre grundpris och därmed accelererar prisökningen. Hade vi bara haft en rimlig CO2-skatt hade det inte varit så stort bekymmer

Senaste inläggen

Topp