Klimatsmart skidort? Kom med förslag!

Christiam

Aktiv medlem
Över till ämnet:
Norska Voss borde klassas som ”klimatvänlig”. Tåget stannar mitt i stan. Rejäl fallhöjd, japanska nederbördsmängder ❄️❄️❄️

Ligger högt på min önskelista…

Voss har jag missat…
Kollat lite nu och det ser ju spännande ut. Smidigt med tåg och snöstatistiken ser lovande ut.
Tack för tips, snart dax att planera säsongens äventyr.

MarkusO

Aktiv medlem
Det är kanske inte helt givet att en ort utan lift är så där jättebra. Om man skulle ha en ort där alla gäster skulle ta sig upp för egen maskin, och sen fylla på förbrukad energi med spagetti och köttfärssås på kvällen hade inte siffrorna sett sådär jättebra ut vs en redan byggd lift som är full hela tiden förmodligen.

Eller det hade iaf inte varit helt givet att det hade varit bättre att driva skidåkningen med nötfärs vs att driva den med svensk elmix. Så att säga.

MarkusO

Aktiv medlem
En tur-ort med vegantvång får det bli. Muskelliftar drivna av kikärtsmos och kallpressad olja skördad med eltraktor och transporterad med eltåg och såna där chipspåselastbilar.

fredw

Aktiv medlem
Angående resurser etc, kanske dags för en del att modifiera n+1 till n-1 när det gäller det lämpliga antalet par skidor... Eller stanna på n ett tag.

MarkusO

Aktiv medlem
Angående resurser etc, kanske dags för en del att modifiera n+1 till n-1 när det gäller det lämpliga antalet par skidor... Eller stanna på n ett tag.
Afyfan.
Fått frågan ibland. "Hur många par skidor har du?"

Svaret blir alltid typ
"Ehh, eh, eh, hur menar du? "Skidor" känns lite för generellt. Vilken kategori skidor avser du? Frågan är lite märkligt ställd. Jag har bara ett par skidor i kategorin "alp everyday med visst turinslag, aningen avsmalnad i linje med rådande trend". Så svaret bli ett (1) par skidor, om jag löst antar att du avser en viss kategori."

Med motfrågan
"Alltså, totalt, alla par skidor"

Och då svarar jag nåt i stil med
"Eh, eh, eh, skumt. Du menar alltså totalt, alltså alla skidor. Ojoj, oerhört konstig fråga. Vet inte riktigt. Men det är klart, om du frågar om det så blir det ju ganska många. Inte mer än 30 par, det är det inte. Tror jag. Max 30. Om du inte även inkluderar längd förstås. Då drar det ju iväg lite mer. "

fredw

Aktiv medlem
Afyfan.

Svaret blir alltid typ
"Ehh, eh, eh, hur menar du? "Skidor" känns lite för generellt. Vilken kategori skidor avser du? Frågan är lite märkligt ställd. Jag har bara ett par skidor i kategorin "alp everyday med visst turinslag, aningen avsmalnad i linje med rådande trend". Så svaret bli ett (1) par skidor, om jag löst antar att du avser en viss kategori."

Med motfrågan
"Alltså, totalt, alla par skidor"

Och då svarar jag nåt i stil med
"Eh, eh, eh, skumt. Du menar alltså totalt, alltså alla skidor. Ojoj, oerhört konstig fråga. Vet inte riktigt. Men det är klart, om du frågar om det så blir det ju ganska många. Inte mer än 30 par, det är det inte. Tror jag. Max 30. Om du inte även inkluderar längd förstås. Då drar det ju iväg lite mer. "

Här har du litet tips om hur man kan resonera... vissa par skidor räknas inte. :)

pd

Aktiv medlem
Afyfan.

Svaret blir alltid typ

Motfrågan om det är en kvinna som frågar borde väl vara "Hur många par skor har du?"

Kungpulan

Aktiv medlem
Åre? Sist jag åkte klimatsmart dit med nattåg så var tåget den enskilt största kostnaden. Alltså dyrare än liftkortet ♥️

fredw

Aktiv medlem
Vore intressant att verkligen få klart för sig hur de olika komponenterna avseende klimatpåverkan, energiförbrukning och allmänna föroreningar för skidturism ser ut.

Om det t ex är själva byn/boendet som dominerar så blir ju tänkandet litet annorlunda. Eftersom motsvarande faktorer ”står stilla” hemma när man är borta. Jag tror t ex att snötillverkning och el till liftar är en ganska liten andel av problemet. Men jag vet ju inte.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Om det t ex är själva byn/boendet som dominerar så blir ju tänkandet litet annorlunda. Eftersom motsvarande faktorer ”står stilla” hemma när man är borta. Jag tror t ex att snötillverkning och el till liftar är en ganska liten andel av problemet. Men jag vet ju inte.

Snötillverkning är enormt energislukande. Tillverkarna skryter om att maskinerna blivit energisnåla (men vet man hur en kompressor jobbar så kan man tvivla på det).
Oftast ska vattnet pumpas upp några hundra höjdmeter innan den når snökanonen, dvs som "bakvänd vattenkraft". Går knappast att energieffektivisera (om man inte bygger dammar uppe på fjället. Miljövänligt?).

Själva liftarna drar nog inte mycket ström (om de inte har stolsvärme).

Boende, duschar, spa osv på skidorten slukar energi. Fossilfritt i Skandinavien, kärnkraft i Frankrike, Rysk gas i Österrike (och delvis Italien). Men å andra sidan ska väl hotellen värmas upp även utan gäster?

Flygresan är ändå den största "boven" (en stor del av flygbränslet kommer dessutom från Ryssland).

other_side

Ny medlem
Det har varit några trådar här på forumet som handlat om elbil till alperna, miljötänk bland skidåkare osv.
Kanske dax att starta en tråd med förslag på Klimatsmarta skidanläggningar?

Co2 utsläpp kommer inte enbart från resan. Snötillverkning är riktigt elintensivt och pistmaskinerna surplar rejält med diesel.
Och varför envisas svenska pistörer med att använda skoter i tid och otid (aldrig sett liknande i alperna)??

Kom med förslag!
En klimatsmart skidresa måste väl vara att ta tåget till Abisko, gå upp på fjället med stighudar och vinter campa. Gissningsvis är det bara co2 utsläpp från tåget och det är minimalt!

other_side

Ny medlem
En spännande tid har vi hur som helst framför oss….
Kommer tekniken rädda oss eller kommer vi att få se att klimatflyktingarna bara bli fler och fler och inte bara komma från Mellanöstern och Afrika utan även från Europa?
Stora folkvandringen 2.0 eller inte?
Om det blir mindre yta att odla blir det mindre mat och blir det mindre mat kommer befolkningen att krympa. Bra för planeten att det blir färre människor för människor kräver mycket energi…

fredw

Aktiv medlem
Om det blir mindre yta att odla blir det mindre mat och blir det mindre mat kommer befolkningen att krympa. Bra för planeten att det blir färre människor för människor kräver mycket energi…

Å andra sidan är vi människor de enda levande varelser som har förstånd nog att märka av (och därmed lida av) klimatförändringar. En folktom planet lider inte av något, vare sig den är kall eller varm och heter Pluto, Mars eller Jorden.

other_side

Ny medlem
Nä, precis, problemet är att befolkningsökning i en ekonomisk mening är bra men i ett ekologiskt dåligt. Samtidigt som samhället uppmuntrar till att skaffa många barn genom flerbarnstilägg. Samhället bör uppmuntra till att leva energieffektivt. Du bör få bonus om du använder lite el. Nu får du subventioner om du gör åt mycket el. Staten går in och hjälper villaägare som förbrukar mycket el. Desto vräkigare hus desto mer hjäper staten! När övre medelklassen behöver hjälp finns hur mycket pengar som helst och då kallas det inte bidrag..

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
En klimatsmart skidresa måste väl vara att ta tåget till Abisko, gå upp på fjället med stighudar och vinter campa. Gissningsvis är det bara co2 utsläpp från tåget och det är minimalt!
Låter väldigt lockande om du frågar mig. :)
Men frugan och barnen är inte lika lockade....(och tyvärr har jag få polare som hänger med på den typen av äventyr)

PisteCarver

Aktiv medlem
Låter väldigt lockande om du frågar mig. :)
Men frugan och barnen är inte lika lockade....(och tyvärr har jag få polare som hänger med på den typen av äventyr)
Ja, och sedan är det ju en utopi att det i praktiken skulle bli något annat än symbolpolitik, tyvärr.
Hur skulle det se ut om lika många skidåkare som reser till Val d’Isere skulle åka till Abisko?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp