knäppa pjäxorna och ont i benhinnorna!?

MOONEEN

Medlem
Hej, har som senaste säsongerna fått ont inuti under benet (mellan vandmuskeln och smalbenent) typ som ilningar. Där är som värst när man går upp från att ha lutat bakåt i pjäxan. Jag har åkt i pjäxan som för övrig är en Full Tillt tomW ca 15-20 dag/år i 3 år. Läste lite och ett vanligt problem brukar vara smärta i benhinnorna så det kanske är de jag har men är inte säker.

Hur som helst undrar jag lite hur man ska knäppa pjäxorna för att inte få ont? (min pjäxa har 3 spännen).
 

Albinsamuelsson

Ny medlem
Detta är sjukt intressant. Verkar vara ett återkommande problem för många. Jag har exakt samma problem, och jag läste också lite om detdär.
Tydligen så beror smärtorna på att man skiftar mellan framåtvikt och bakåtvikt, och att detta gör att muskeln framme vid smalbenet inte pallar trycket.
Alltså löser man problemet genom att alltid ligga emot framdelena av pjäxan, vilket inte är helt lätt.
I mitt fall tror jag att pjäxorna är för stora, för att hälen sitter inte fast, och detta gör att jag kan gunga fram och tillbaka.

Förhoppningsvis så ska jag göra en bootfitting i Åre om några veckor så jag får en bra pjäxa för mig.

Jag ställde mig samma fråga igår angående hur man ska knäppa sina pjäxor tills dess. Håller på o testa lite olika, men jag tror att det bästa och viktigaste är att man drar åt rejält längst uppe på pjäxan så att det inte bli något utrymme mellan smalben och framdel.

Men för att få bort värken bör du avstå från skidor i 1 eller 2 veckor, det hjälpte för mig. Jag klarade knappt av att åka en vecka i Trysil pga mina smalben....
 

Axelniklasson

Ny medlem
Hejsan! Har haft liknande problem och har utöver det dessutom fått väldigt ont på framsidan av smalbenen. Har läst om anledning till det och enkelt förklarat så är det pga att håren på benen dras ut och in när man rör på benet och då blir hårsäckarna inflammerade. Den enda lösningen jag hittade på detta va att helt enkelt raka av håret på framsidan av benet och spänna pjäxan så hårt att den inte finns rum för benet att flytta på sig och definitivt att ha hårt spända bootstraps. Även att bara använda ett par strumpur så de inte ligger och gnider mot varandra och skapar friktion som kan vara väldigt smärtsamt. Jag tycker själv att detta har hjälpt mig men om någon har andra förslag så är jag öppen för ser lite konstigt ut att ha rakade ben halva året! ;) (som tur är växer det oftast ut innan shorts-säsongen)
 
Senast ändrad:

GustavMogensen

Ny medlem
Jag kan bekräfta Axelniklasson att det funkar att raka benen. Jag har gett tipset till andra som har kommit och tackat mig efteråt.:D
För mig räcker det med 3 cm brett och 15 cm långt längst fram.
Ser lite konstigt ut men helt klart värt det.
 

MOONEEN

Medlem
Tack för svaren. Låter lite konstigt att behöva baka benen. Av mitt symtom att döma passar
@Albinsamuelsson beskrivning bäst. Jag har i alla fall inte ont där hårsäckarna sitter utan mer längre in i benet men tror ni
@Axelniklasson
@GustavMogensen ändå att det är raka benen som gäller eller kan det funka med vanliga skidstrumpor och hårt spända pjäxor??
 
Fick aldrig någon diagnos men när jag spelade badminton regelbundet fick jag jävulskt ont i vad jag bedömer benhinnorna. Har svårt att se vad en rakning hade hjälpt då.
 

Axelniklasson

Ny medlem
Prova först att spänna ordentligt och ha bra strumpor! Låter som ditt problem kan ha med att benen rör på sig i pjäxan! :)
 

TintinB

Ny medlem
Mitt råd är att köpa en pjäxa med 4 spännen och dra åt så att det inte är något glapp emellan benet och pjäxan men man ska fortfarande få ner blod i foten. Det kan ta några timmar innan man har pillat klart med spännerna men när man har fått det rätt är det prima!
 

havreboll

Aktiv medlem
Se till att du inte har något glapp mellan tunga och smalben (löses lättast genom att fylla på foam på innerskon och en booster-strap), ha rätt storlek på pjäxorna, raka smalbenen, kör inte omkring med bakvikt, strecha benhinnorna och gör omvända tåhävningar. Kombon av detta bör lösa problemen.
 

MOONEEN

Medlem
okej ska upp och åka lite under helgen så får ta och testa att spänna ganska hård och hoppas att de hjälper. kommer med en kort update nästa vecka!
 
M

mmm2015

Guest
I vilka lägen lutar du dig bakåt för att sedan luta dig fram igen? Är det tex vid landningar av hopp? Typ att du absorberar shocken genom att mest flexa bakåt? Eller är det att du landar på tailen av skidorna? Låter som du överanstränger främre vadmuskeln, den som lyfter fotbladet mot smalbenet. Eller som man kan se det i detta fall: ser till att smalbenet håller sig nära fotbladet.

Material: Så kanske mer stöd från pjäxan minskar belastningen, genom att som redan föreslagits spänna pjäxan hårdare.

Vad gäller teknik så kan du försöka var mer fram som också föreslagits genom att dra tillbaka fötterna som i en leg curl. OBS med reservation för att jag inte kan något om hopp!
 

ktmgurra

Ny medlem
Har löst mitt problem med en större kil i bak, flytta den upp eller ned för att få rätt tryck mot plösen.
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp