...
Som rubriken lyder, knäskydd är det något vi använder eller klara man sig utan?
Det fanns ju givetvis två olika skolor. Och sen, givetvis, dom som aldrig ens funderat på saken.
Skola 1 menade att det automatiskt blev så att knäet slogs sönder mot skidan och att man inte klarade sig utan speciella telemarksknäskydd ifrån black diamond.
Skola 2 menade att behovet av knäskydd var ett missförstånd pga dålig teknik och att en hög och korrekt stance tog bort eventuella behov av knäskydd.
imho så har skola 2 "rätt" men om du är en sån som tycker att telemark åks bäst/roligast sittandes på bakhälen med knäskålen fem cm ifrån skidan så har du ju ett faktiskt behov. [och du skall ju faan få åka telisar som du vill, eller hur?

]
Även såna som jag med en hög stance kunde slå i knäet ordentligt om man skenade in i ett puckelfält eller liknande.
Jag anser att "knästöd" i tunn neopren [eg "vulkan"] som ger värme och viss kompression/stöd är en fördel vid alla vintersporter med ett vertikalt inslag och skulle därför rekommendera detta till alla och allt.
I nådens år 2020 finns det ju d3o och liknande materiel som ger samtliga vulkan-stöds-fördelar samt ett ansenligt skydd emot smällar och slag utan att man måste klämma in vert-skate knäskydd under skidbyxorna.
Mao är d3o-liknande knäskydd min rekommendation till alla.
Som
@Ivo säger; "det är rätt obehagligt att böja kalla knän..."
#fwiw #snö