Knäskydd, Bör man, ett måste eller onödigt.

Hejsan!

Har plockat upp löshälsåkningen som jag aldrig egentligen utövade för en 10-12 år sedan men några dagar åkte man iallafall.

Som rubriken lyder, knäskydd är det något vi använder eller klara man sig utan?

Christiam

Aktiv medlem
Har turat en del med några telisar ( telemarksåkare inte teletubbies’ar) och ingen av dom hade nånsin knäskydd. Har inte hört någon nämna det ens.

fredw

Aktiv medlem
Min erfarenhet av knäskydd är att de inte kan göra mycket för att skydda mot vridskada. Däremot kan de avlasta ett redan skadat knä. My 50 cents...

JanLindstrom

Ny medlem
Har du inga skador på korsband eller laterala ledband är det relativt onödigt då skyddet mot framför alltvridskador med böjt knä är begränsat. Böj knäet 90 grader, fatta tag runt benet nedanför knäet och vrid så förstår du. Bra grundträning, styrka och koordination är bättre men jobbigare. Har du en korsbandsskada kan de bidra med lite sensorisk input som ev kan ge lindring och gör att muskler och koordination blir bättre vilket kan ge mindre ostabilitetskänsla.

Oj, jag ser nu att vi talar olika knäskydd, de jag talar om är ett knäskydd som skyddar knäskålen vid eventuellt våld mot skidorna vid eventuella fall eller liknande inte vridskydd.

Ivo

Aktiv medlem
Jag minns mitt 90-tal 😘:
Telisar för hela slanten. Började åka med hjälm samtidigt som jag började med knäskydd.
jag minns känslan att man blev odödlig med de här skydden😉

Men faktum är att det är rätt obehagligt att böja kalla knän...

rabbit

Aktiv medlem
...
Som rubriken lyder, knäskydd är det något vi använder eller klara man sig utan?
Det fanns ju givetvis två olika skolor. Och sen, givetvis, dom som aldrig ens funderat på saken.
Skola 1 menade att det automatiskt blev så att knäet slogs sönder mot skidan och att man inte klarade sig utan speciella telemarksknäskydd ifrån black diamond.
Skola 2 menade att behovet av knäskydd var ett missförstånd pga dålig teknik och att en hög och korrekt stance tog bort eventuella behov av knäskydd.

imho så har skola 2 "rätt" men om du är en sån som tycker att telemark åks bäst/roligast sittandes på bakhälen med knäskålen fem cm ifrån skidan så har du ju ett faktiskt behov. [och du skall ju faan få åka telisar som du vill, eller hur? ;)]
Även såna som jag med en hög stance kunde slå i knäet ordentligt om man skenade in i ett puckelfält eller liknande.

Jag anser att "knästöd" i tunn neopren [eg "vulkan"] som ger värme och viss kompression/stöd är en fördel vid alla vintersporter med ett vertikalt inslag och skulle därför rekommendera detta till alla och allt.

I nådens år 2020 finns det ju d3o och liknande materiel som ger samtliga vulkan-stöds-fördelar samt ett ansenligt skydd emot smällar och slag utan att man måste klämma in vert-skate knäskydd under skidbyxorna.

Mao är d3o-liknande knäskydd min rekommendation till alla.

Som @Ivo säger; "det är rätt obehagligt att böja kalla knän..."

#fwiw #snö

Jag har suttit i kväll och funderar över om det är värt det eller inte, jag åker själv med ganska hög stance men har varit i med knäet ett par gånger. Hittade ett knäskydd avsett för cykling som kanske vore något.

1607205694140.png

rabbit

Aktiv medlem
...
Hittade ett knäskydd avsett för cykling som kanske vore något.
Tänk bara på att många knäskydd, knästöd också för den delen, sträcker sig ganska långt ner på underbenet och kan i vissa fall vara så långa att dom är, utan modifikation, oanvändbara tillsammans med pjäxor.
#fwiw #snö

ErLi

Medlem
Jag har suttit i kväll och funderar över om det är värt det eller inte, jag åker själv med ganska hög stance men har varit i med knäet ett par gånger. Hittade ett knäskydd avsett för cykling som kanske vore något.

Visa bilaga 5279
Just sådana skydd köpte jag till förra säsongen för att skona mina knän vid snowboardåkning.
Har till och från haft problem med ena knät. Testat neopren-tuber, men tycker de blir för tjocka i knävecket.

Ovan visade skydd funkar suveränt! Kan utan problem trilla ner på knä i hård pist. (bara testat från stillastående än) Ändå är de ganska tunna, och väldigt mjuka och följsamma.
Det tunna tyget blir inte obehagligt i knävecket när man böjer benet. Dessutom sitter silikonband (som på de nylonstrumpor man kan finna på damavdelningen & strippklubbar) som håller dem på plats.
Jag har knäskydden utanpå understället.
edit* Använder dem också vid skidåkning för att hålla värmen (åker ej telemark)

Aktiv medlem
Jag har suttit med i ambulans en gång på 90-talet då en polare spräckte upp högerknäet mot en iskocka. Har åkt med klassiska skate-skydd sedan dess. Nu åker jag oftast med låst häl, utan skydd och saknar värmen (det känns naket). Börjar även bli gubbe och intalar mig att den extra värmen som skydd ger i sig ger en tåligare knäled..? Jag har iof inte ens hört talas om någon som skadat knäet efter den gången...

telisjenny

Ny medlem
Jag tänker det går utmärkt utan så länge en inte kör knät i en sten. Jag har mindre lust att ta reda på hur det går med knät efter en sten så jag använder knäskydd.

norly

Medlem
Hej. Jag körde utan knäskydd i många år, sen tänkte jag ta en djup telemarksböj å skvätta puder på en polare. Tyvärr låg det en sten där och jag krossade knäskålen fullständigt... Så nu har jag alltid knäskydd och åker inte offpist förrän efter nyår varje år.

Kör nu med poc, dom en sköna. Kristaliserande knäskydd är varma och sköna. Man märker dom knappt efter ett tag, borsätt lite go svettdoft.
Skärmavbild 192.jpg

Senast ändrad:

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Jag tillhör skola nr 2
Har aldrig under min dryga 30 år på telisar haft knäsktdd, aldrig
Vem böjer ens så mycket så att man riska att knät skulle gå i backen? Och varför?
Köper att man gick lite djupare förr med låga läder pjäxor men då pratar vi bra länge sedan. (Ok jag vet också att man skulle kunna damma i om man ligger på rätt så extremt skär men i ärlighetens namn, vem gör det när man surfar runt på telisarna? :))
Men det var ett par sjukt fina knäskydd som BD stoltserade med "back in the days" och att det möjligen kunde bidra till hypen, eller att någon sköning på Naturkompaniet tjatade om att det var helt nödvändigt.....

waxoff

Aktiv medlem
Vem böjer ens så mycket så att man riska att knät skulle gå i backen? Och varför?
Jag åkte en UCPA-vecka (Safari Les Arcs) med en snubbe som laddade telis gode duktigt! Det dumpade, låg ca en halvmeter löst och frestade, och vi blev guidade till ett måttligt lutande fält med inbjudande pillows. Grabben laddar på i sedvanlig stil, tar luft på en kudde, landar på den andra- en sten som nyper tag i belaget. Med lätt framåtrotation landar han med ena knät på den tredje pillowen, även den en sten.

Han stöp som klubbad. Men han hade tack och lov hårt knäskydd. Skyddet sprack, blodvite på knät. Inge mer åkning den dagen. Men utan skydd, hemska tanke!

Vill inte påstå att knäskydd är nödvändigt, men ibland går det fort utför. [pun intended]

kuro

Medlem
Vill påstå att knäskydd är nödvändigt, finns både stenar och stubbar som gömmer sej i pudret. Har en kompis som slog knäet i en stubbe och nu kan han inte åka telis längre utan får nöja sej med alpint. Jag åker 95% off-piste så det känns som en onödig risk att åka utan skydd.

Realmode

Aktiv medlem
Knäskydd är väl som alla andra skydd. I ett visst läge är de oumbärliga. Jag har haft en förkärlek för höga stubbar, avbrutna gömda i snö, även nån sten osv. flyttad knäskål etc. Man löper nog lite större risk att slå i just knät på innerskidan när man åker telemark, men vid de tillfällen jag trasslat till det hade det inte spelat nån roll vad jag åkt. Det hade inte gått så bra ändå.

att man kläms ihop så hårt och oturligt mot skidan att man får bestående ont det har jag aldrig varit med om. risken finns väl naturligtvis men som nöjesåkere bör man klara sig.

I pist tror jag det går bra för en motionär utan någon form av skydd mot slag. Brakar man omkull med sådan fart där att knäskålarna ryker utan skydd, gör man nog illa sig rejält även med och då får det bli andra avväganden som gäller (risk reward :) ).

Som sten- och stock-skydd eller broräcken osv... så går det ju inte att säga annat än att det kan vara bra.

hur som helst så är ju skydden inte dyrare än att ts kan köpa ett par och testa hur det känns.

Tele777

Medlem
Jag har haft knäskydd ett bra tag nu. Inte p.g.a. att jag gjort illa mig eller så tidigare. Nu har jag snabbt vant mig och gillar att åka med knäskydd. Lägger dem inte ens i ryggsäcken när jag turar utan de får sitta på.
Jag gillar de främst för att knäna och underkroppen håller värmen och isolerar så benen alltid är varma och torra nu. Sen har det absolut hjälpt när jag kört ner knät i skidan eller kört in i något.
Jag har samma knäskydd på sommaren när jag kör MTB.

Nödvändigt: Nej
Skyddar: Ibland
Värmer: JA !

Slutsats: Köp ett par bra bekväma och använd. Jag själv har POC vpd som funkar bra men skulle rekommenderar att prova ett par från IXS (https://ixs.com/en/bike/mtb-equipment/armours/1468/flow-evo-knee-guard-grey), det kommer iaf bli mitt nästa par.

telehawk

Ny medlem
Intressant att läsa alla olika svar på detta 😊 Min erfarenhet efter 30 år på telisar är att du såklart kan åka i pist utan knäskydd och även offpist så länge du är säker på att inga stenar, stubbar etc finns under ytan. Med moderna bindningar är det extremt osannolikt att man slår knät i skidan (som man kunde göra med gamla 3-pin rottefella).

Men då det inre knät ligger lågt i sväng finns alltid risken att hårda objekt under snöytan (dvs osynliga) slår sönder ditt knä vid offpist. Känner flera som gjort det. Därmed skulle jag aldrig chansa; annat än möjligen på en tur vår/sommar då jag åker på djupt och fast snötäcke där det inte kan finnas hinder dolda. Jag använder mina BD vid all åkning; de känns inte när de sitter på men håller skalbyxorna en bit från knäet; dvs man blir mindre kall, samtidigt som de inte alls blir svettiga som t.ex. vulcan-skydd (neopren) och liknande täta skydd. Rekommenderar med andra ord starkt dessa om du tänker åka offpist (finns i svenska butiker) https://eu.blackdiamondequipment.com/en_SE/telekneesis-kneepad-BD1021400000ALL1.html

Haktussen

Ny medlem
Mitt inlägg i debatten: har tjugo år på telisar, med knäskydd. Kör med vanliga skateboardskydd innanför skalbyxan. Förutom nämnda fördelar gillar jag skarpt att närsomhelst kunna sätta mig på knä på kallt, hårt, snöigt underlag och fixa med utrustningen, gräva i snön eller vadsomhelst. Dessutom perfekt under de senaste tio åren som småbarnsförälder!

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp