Knäskydd - korsbandsskada

carl_couloir

Aktiv medlem
ber på förhand om ursäkt om detta ämne redan har 28 trådar.....

Har en partiell ruptur på ena korsbandet (valde att inte operera i detta läget) och har kört rehab med viss framgång och upplever ingen instabilitet osv. men min rehab-kung rekommenderar att jag ändå ska köra med ett knäskydd.

Tror inte att jag är ensam om detta (miss)öde så tips på lämpliga knäskydd mottages tacksamt.

Bon Ski
/C

kyllojyr

Ny medlem
Jag tog kontakt med ortopedtekniker på Lasarettet och han tog fram rätt skydd och storlek samt såg till att justera in den så att det satt korrekt.

Så mitt tips är kontakta närmaste lasarett och deras ortopedtekniker.

Senast ändrad:

Friede

Medlem
Uppdatera gärna i tråden hur det gick när du hittat ditt knäskydd och åkt skidor.
Jag är själv i slutet av min rehab efter operation i april men planerar försöka utan knäskydd. Intressant ändå hur det upplevs med.

Jag slet av korsbandet i en fotbollsmatch för drygt 20 år sedan. Opererade inte men slutade åka skidor p g a knät blev instabilt, låste sig ibland plus att jag slarvade med (läs: sket i) rehaben. För ett par år sedan började jag dock träna musklerna i benet med hjälp av sjukgymnast och nu har jag kört med den här (se länk) i två år. Den är både stabil och smidig. Den är dessutom bara hälften så dyr nu som när jag köpte den för 1499 kronor i januari 2018.

Micke_P76

Medlem
Hittade lappen hemma och kollade vad min rehab-kung hade rekommenderat vilket var denna https://www.rehabshop.se/ortos/knastod/knaortos-genu-direxa-stable någon som har någon erfarenhet?

/C
Jag har ett liknande. Detta fast nån årsmodell tidigare.

Funkar bra. Har även detta.

Det första tycker jag är bättre stabilitet men nedre bra vid topptur då det övre blir lite varmt och klumpigt.

waxoff

Aktiv medlem
ber på förhand om ursäkt om detta ämne redan har 28 trådar.....

Har en partiell ruptur på ena korsbandet (valde att inte operera i detta läget) och har kört rehab med viss framgång och upplever ingen instabilitet osv. men min rehab-kung rekommenderar att jag ändå ska köra med ett knäskydd.

Tror inte att jag är ensam om detta (miss)öde så tips på lämpliga knäskydd mottages tacksamt.

Bon Ski
/C
Den här tråden dök nyligen upp på TGR, begreppet knäskydd har tagits ett steg längre:

Senast ändrad:

Doughboy

Aktiv medlem
Jag slet av korsbandet i en fotbollsmatch för drygt 20 år sedan. Opererade inte men slutade åka skidor p g a knät blev instabilt, låste sig ibland plus att jag slarvade med (läs: sket i) rehaben. För ett par år sedan började jag dock träna musklerna i benet med hjälp av sjukgymnast och nu har jag kört med den här (se länk) i två år. Den är både stabil och smidig. Den är dessutom bara hälften så dyr nu som när jag köpte den för 1499 kronor i januari 2018.
Jag har precis det skyddet och tycker att det funkar utmärkt. Jag köpte det också för 1499 i början av 2018. Får inte alls ont i mitt skadade knä på samma sätt nu som jag fick innan jag började använda det. Går att justera bra och förhindrar hyperextension vilket för det mesta varit det som gett mig smärtor tidigare.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp