Knee binding - Funkar den?

Pripp

Ny medlem
Jag har såsom många andra skidåkare slitit av mitt korsband i mitt högra knä i en skidolycka. Nu har jag äntligen fått operera knät och har 6 lååånga månader av tråkig och jobbig rehab bakom mig och knät börjar äntligen kännas ok. Nu börjar skidsäsongen närma sig stormsteg och jag har absolut ingen lust att dra ett till korsband, så googlade vad man kan göra för att minimera risken för det (förutom stenhård försäsongsträning då) och hittade dessa: http://www.kneebinding.com/KB-Product.aspx

Är det nån som har erfarenhet av dessa bindningar? Är det lika bra som de säger på hemsidan. Känner mig lite skeptisk till att de ska vara lika bra som "vanliga bindningar".

Dustbin_Dan

Medlem
Mats Agnvall läkare i Åre vet jag har testat dom. Han är trevlig och intresserad och kan säkert svara på dina funderingar.

Glisseur

Aktiv medlem
Dustbin_Dan sa:
Mats Agnvall läkare i Åre vet jag har testat dom. Han är trevlig och intresserad och kan säkert svara på dina funderingar.
Jag hade en diskussion med Mats angående Knee Binding när jag var hos honom med mitt trasiga korsband förra vintern, en skada som jag dock fick genom att smälla in knät i ett träd, inte den "vanliga" typen av knäskada med vridvåld eller liknande. Inte helt oväntat pratade han sig varm för Knee Binding och förklarade lite hur den funkar genom att lösa ut rakt i sidled, vilket inga andra bindningar gör. Han berättade också att en av dom vanligaste anledningarna till korsbandsskador bland kvinnor i medelåldern är fall i extremt låg fart i liftköer eller liknade situationer när hälen vrids utåt, rakt i sidled. Då är det bara Knee Binding som löser ut.

Diskussionen hettade till när vi kom in på DIN-inställningar, han förstod sig överhuvudtaget inte på folk som vrider upp bindningarna till 13 (typ som jag). Enligt honom hade han aldrig sett en skada som berodde på en bindning som löste ut för tidigt. Att jag var på exakt samma hälsocentral tre år tidigare med en axel som gått ur led på grund av en bindning som tjuvlöste hade han med andra ord glömt bort... Jag tror inte heller att han åkt speciellt många exponerade rännor i Alperna och sett fördelarna med att skidorna sitter kvar på fötterna i alla lägen. Så DIN 3-12 låter inte speciellt förtroendeingivande med det i åtanke. Å andra sidan finns det fler faktorer som spelar in hur en bindning funkar än enbart DIN, elasticitet till exempel. Jag åker hellre med en Look PX12 ställd på 11 än en gammal Marker Comp ställd på 28 av den anledningen.

Men för det den är till för verkar Knee Binding funka bra.

Både Åre Skidsport och Åke Eriksson på Verkstan' har KB i lager vad jag vet, borde finnas fler butiker i landet som också har det.

Joris

Ny medlem
Skulle rekommendera ett riktigt bra knästöd om du inte redan har det? Slet själv av mig ett korsband förra vintern och fick tips om bl.a. de här två av min sjukgymnast efter mycket snack om att jag verkligen vill kunna åka skidor överallt då jag ska iväg till Japan i år.

http://www.mediroyal.se/sv/product/genum-cotex-liga-x
http://www.mediroyal.se/sv/product/genum-liga-x-ease

Finns ju fler märken så är bara att testa sig fram till ett man tycker passar. Sedan spelar det ju ganska stor roll hur bra knät har läkt, mitt fungerar riktigt bra och därför trodde hon inte att jag skulle behöva ett "grövre" stöd än liga x ease. Har dock inte provåkt ännu, så kan inte utvärdera dom.

Men är säkerligen en bra kombo att ha både knästöd och knee binding! :)

FF

Aktiv medlem
När jag läste den här tråden kom jag tänka på en grej. Med tanke på hur många skidåkare som någon gång under sin skidkarriär drar sönder ett eller fler knän vid något tillfälle, vore det inte en poäng för alla skidåkare att köra med nåt slags enklare skydd enligt ovan i preventivt syfte?

Ungefär som att man har på sig hjälm mot huvudskador, kan man ha knäskydden mot knäskador. Vad kostar de billigaste hyfsade knäskydden?

BR

Ny medlem
Jag tror det är jätte bra att köra med ett ordentligt knäskydd som klarar av att stötta vid vridningar och sidopåfrestningar. För några år sedan gjorde jag en ordentlig mölla på crossen och drog av det bakre korsbandet i ett knä. Jag hade precis som native en äldre version av asterisk skyddet men med tanke på de blåmärken som jag fick där skyddet fäster på lår och smalben är jag rejält tacksam för att jag hade skyddet på mig. Vill inte tänka på hur det hade gått annars.
Har dock inte åkt skidor med skyddet, varför vet jag inte riktigt. Skall ut i garaget och prova hur det sitter med pjäxor på.

NATIVE

Medlem
BR - sätt på en bit silvertejp längst ned på skydden (s vassa plastkant) för att skona linern.

DrJ

Medlem
Tja frågan är väl hur bra om ens något ett skydd kan förhindra knäskador? Det finns ju ganska gedigen vetenskaplig grund och certifieringar för hjälmar, hur är det med knäskydd? Efter en mycket snabb sökning hittar jag inget, men det behöver ju inte betyda att det inte finns. Rent spontant känns det som att man behöver ett rätt rejält skydd om det skall hjälpa. Tycker ni att det känns klumpigt när ni åker ni som kör med skydd?

NATIVE

Medlem
DrJ - här finns lite att läsa om effekten knäskydd/skidåkning: http://www.ski-injury.com/prevention/brace
Som jag sa tidigare känns det till en början lite ovant och bökigt, men man vänjer sig och när man "laddar på" har man annat att tänka på och man glömmer bort att dom sitter på. Var vaksam på skav på innersko och byxor - skydden har en del plastkanter som tuggar tyg och annat mjukt.

DrJ

Medlem
Intressant! Där stod ju lite om KneeBinding också.
En fundering jag har är om knäskydd kan öka risken för en allvarligare skada än korsbandsruptur, tex underbensfraktur. Vid lägre hastigheter är det väl ingen risk men vid ett allvarligare fall så kanske man får en fraktur vid kanten på skyddet istället för att ACL skulle gått av om man inte hade haft ett skydd. Men det är ju ren spekulation från min sida.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp