Köp av allmountainskida

Pistpiskaren

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Hej skidvänner!
Har börjat fundera på att investera i mitt första par lagg, men har väldigt stor beslutsångest av vad för par jag ska välja.. Kan även nämna att jag främst kikat på segmentet allmountain. Om man ska göra en liten snabb summering av mig så är jag 192 lång och väger cirka 85 kilo. Är en medelgod åkare mest åker pist, men skulle väl säga att det kanske är 80/20 pist/offpist. Brukar väl åka max 1-2 veckor per år, och då är det oftast nordiska fjäll som gäller.

Vad har ni för erfarenheter/rekommendationer?

Tack på förhand!

Emilk

Medlem
Köp av allmountainskida
Stöckli allroundskida Laser AX. Suverän skida för pist och lite åkning vid sidan av i svenska förhållanden. Mjuk och följsam men ändå utan övre hastighetsgräns. Lätt att variera svängradie. 5/5.

lainenR

Medlem
Köp av allmountainskida
Nordica Enforcer 88, Blizzard Brahma 88 kan vara värda att koll på som är mer allround.
Völkl:s Deacon serie bör vara värd att titta på också.

Emilk

Medlem
Köp av allmountainskida
I jämförelse med stöckli ax tycker jag att ovan är av karaktären döda spett... Stabila i fart och jag har haft kul med dom men inte lika följsamma och allround som ax. Jag har inte åkt på just Deacon men mycket annat från völkl och har landat i att det är ett märke med rätt så trista och stabbiga lagg. Men många andra gillar dom...

Emilk

Medlem
Köp av allmountainskida
Kästle MX 84 tycker jag är kanon också, kräver lite mer av åkaren än stöckli AX men riktigt stabila med grym känsla. Är du en riktigt vass åkare så ger möjligen Kästle MX lite mer tillbaka men för mig är Stöckli AX ett bekvämare val.

LimpusB

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Själv testade jag runt en massa skidor när jag skulle köpa nya allmountainlagg för två år sedan. Landade till slut i ett par Nordica Enforcer 100. Med din längd/vikt skulle jag gå på deras 185:or.

Stabila som fan och förvånansvärt lättsvängda. Åker gärna på dem hela dagen, även i pisten (undantaget korta stockholmsbackar...).
Mitt stora tips är dock att provåka. Visst, jag vet att det är meckigt, men det kan skilja sååå mycket i karaktär mellan olika skidor med typ samma spec och prisklass.
Så läs in dig på några olika som du tycker verksr vettiga sen hyr du dessa på nästa skidresa.

GoranC

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Varför skall han köpa ett par Nordic Enforcer 100 i 185cm längd när han mestadels åker pist och max ett par veckor per år och säger sig vara medelgod åkare?
Då finns det onekligen betydligt bättre val. 100mm bredd blir lite onödigt jobbigt för smalbenen. En sak om man åker mycket och har flera par skidor att växla mellan, då är det alltid rätt med ett par 100mm. Och jag ser att LinusB har flera par :)
Varför inte K2 Mindbender 85. En bra mix med ok pistprestanda och en shape som även funkar vid sidan av eller i den helt uppåkta pisten
Stöckli Laser AX är onekligen en bra skida, men att köpa sådana som sina första egna och anse sig vara medelgod, tja då räcker dom 13.500kr dom kostar till två till tre par av mer lämplig nivå.

GoranC

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Det finns väl en anledning till det. Jag tror det är längden.
Utan att ha provåkt så långa Laser AX så kulle jag tro att dom tappar lite av sin känsla och lekfullhet. Det brukar vara ganska stor skillnad på skidorna när man går upp på längsta modellen, styvare och lite sävligare. Nu kan jag inte ta gift på att det är det samma hos Stöckli.

Fatboy

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Jag skulle titta på dom smalaste varianterna av allmountain/offpistskidor. Jag kör Rustler 9 som är något mjukare än ex Brahma. Dom är roliga, lättåkta i pist och uppkörd pist. Funkar även att ta med en sväng utanför pisten. Smalare allmountain/offpiskidor är ju också oftast billigare än en bredare pistskida. Finns fler alternativ ex, qst92, enforcer 88, 94, KORE 87, 93, ranger 92 ti, mindbender 90 ti osv

Senast ändrad:

LimpusB

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Varför skall han köpa ett par Nordic Enforcer 100 i 185cm längd när han mestadels åker pist och max ett par veckor per år och säger sig vara medelgod åkare?
Då finns det onekligen betydligt bättre val. 100mm bredd blir lite onödigt jobbigt för smalbenen. En sak om man åker mycket och har flera par skidor att växla mellan, då är det alltid rätt med ett par 100mm. Och jag ser att LinusB har flera par :)
Varför inte K2 Mindbender 85. En bra mix med ok pistprestanda och en shape som även funkar vid sidan av eller i den helt uppåkta pisten
Stöckli Laser AX är onekligen en bra skida, men att köpa sådana som sina första egna och anse sig vara medelgod, tja då räcker dom 13.500kr dom kostar till två till tre par av mer lämplig nivå.
Förstår din tanke, men helt ärligt hade jag kunnat haft mina enforcer som enda par skidor. Sjukt lätta att ta in i sväng, känns inte som man har 100 mm under pjäxorna. Fartstabila. Enda undantagen då de är mindre bra är när jag kör i min korta hemmabacke och när jag ska lära lära kidsen att åka skidor; då föredras ett par smalare (och kortare).
Men annars är de faktiskt riktigt allround. Och ett par 100 mm är ju onekligen roligare utanför pist än ett par 85or.
Men du har helt rätt, får jag nog erkänna. Är det nästan bara pist som gäller kanske det blir lite overkill.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Förstår din tanke, men helt ärligt hade jag kunnat haft mina enforcer som enda par skidor. Sjukt lätta att ta in i sväng, känns inte som man har 100 mm under pjäxorna. Fartstabila. Enda undantagen då de är mindre bra är när jag kör i min korta hemmabacke och när jag ska lära lära kidsen att åka skidor; då föredras ett par smalare (och kortare).
Men annars är de faktiskt riktigt allround. Och ett par 100 mm är ju onekligen roligare utanför pist än ett par 85or.
Men du har helt rätt, får jag nog erkänna. Är det nästan bara pist som gäller kanske det blir lite overkill.
Sjukt lätta att ta in i sväng, det beror faktiskt mest på chauffören och din teknik att skapa vinklar. Inga problem att åka pist med 125mm. Blir bara lite slitsamt för smalbenen en hel dag i mestadels pist, men helt underbart utanför.
Problemet är att det finns ingen allroundskida som är bra på allt. Men det finns alltid bot för det :) tro aldrig att du skall klara dig med bara ett par skidor. Dom som är bäst på allt finns inte.

Lundberg92

Medlem
Köp av allmountainskida
Kastar in Atomic Vantage serien i mixen! Finns både med och utan metallförstärkning. Det ger än även möjligheten att välja på diverse olika bredder (75mm-107mm)

Till en ”medelgod åkare” skulle jag spontant rekommendera 86mm midja med kolfiber inlägg. Alternativt våga gå upp till 97mm för att inte tappat flytet i lössnö.

Kolfiber modellen erbjuder en relativt låg sving vikt, utan att för den delen tappa pressandan i pisten. Givetvis medför allt som oftast en något odämpad känsla i kolfiber förstärkta skidor jämfört med metall förstärkning.

Men tradeoffen i form av en lägre sving vikt är relativt stor att detta är något man kan leva med!

Kombinationen av skidans shape och låga vilt gör det till ett ypperlig skida i dom flesta förhållandena 😊

Hoppas du hittar rätt i skidljungen och får en bra säsong! 🤙🏻😊

Mvh

GoranC

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Men jag måste fråga Pistsmiskaren vilken typ/karaktär på skidan du gillar.
Några som sitter som på räls eller lite mer lekfulla skidor som är lättmanövrerade?
Eller den svenska Folkskidan, lagom.

Pistpiskaren

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Men jag måste fråga Pistsmiskaren vilken typ/karaktär på skidan du gillar.
Några som sitter som på räls eller lite mer lekfulla skidor som är lättmanövrerade?
Eller den svenska Folkskidan, lagom.
Jag skulle nog säga den svenska folkskidan faktiskt ;) För tillfället spenderar jag ju relativt mycket tid i pisten, men i framtiden ser jag gärna att den andelen minskar då jag gärna vill leta mig mer utanför pisterna och åka mer i framförallt alperna. Något jag inte gjort så mycket hittils.

Bohica

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Tjohej
Jag ser massa olika förslag på både Enforcer 88 och Enforcer 100. Så varför inte Enforcer 93 (eller 94 som den heter nu)?
Jag har 93'an och älskar den, om den passar TS vet jag inte. Men om 88 och 100 är alternativ, så kan ju 93/94 kanske vara än mer aktuella kanske. Det är i vart fall en toppenskida, som är mycket poppis.

Ake_Astrom

Medlem
Köp av allmountainskida
Går inte in på vilken skida du skall välja utan mer en tanke om bredd.
Jag brukar tänka:
Upp till 80mm=Pist.
Mellan 80-90mm hela dagen i pist och funkar för en sväng utanför.
Mellan 90-100mm hela dagen utanför pisten och funkar i pisten.
Mer än 100mm ren offpist skida som inte har något större användnings område i Sverige men funkar här.
Sedan tillkommer personliga preferenser som åknivå, mer eller mindre rocker, mer eller mindre spann och allt där imellan.
Om någon berättar om hur bra deras 100+mm skidor är i pisten så drar jag öronen åt mig, att dom fungerar absolut men att de är klart sämre än en smalare skida råder ingen tvekan.
Det blir samma om någon berättar hur bra deras skida under 80mm är utanför pisten, de funkar absolut, men att de är klart sämre än en bredare skida råder det heller ingen tvekan om.
Så med dina önskningar på skida och vart du huvudsaken åker idag så skulle jag inte titta på en skida under 84mm eller över 96mm oavsett vad folk påstår ;)

//Åke

RWD

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Jag skulle nog säga den svenska folkskidan faktiskt ;) För tillfället spenderar jag ju relativt mycket tid i pisten, men i framtiden ser jag gärna att den andelen minskar då jag gärna vill leta mig mer utanför pisterna och åka mer i framförallt alperna. Något jag inte gjort så mycket hittils.
Tänkte ett tag på Enforcer 93 när Enforcer 100 kom på tal.
93an har jag testat och den funkar absolut mycket bra i pist. Utan att ha testat den offpist så skulle jag nog säga att det är en pistorienterad skida som kan funka hyfsat utanför pist. Jag skulle dock kollat på en lättare skida som t.ex Line Sick Day 94 om jag vill ha en lite mer förlåtande skida som ända har bra prestanda i pist men ändå skaplig bärighet offpist. Eller eventuellt Sick Day 88.
Men vill du ha lite mer utmaning så är Enforcer 93 riktigt bra pistskida trots bredden.
Min dotter ( snart 16år) kör på Völkl Kanjo (154cm) i pisten, och vad jag kan se och förstå från henne så tycker hon den är riktigt bra, 84mm i midjan. Den har lite titanal (aluminium) i konstruktionen, skulle nog säga att den platsar in som en lite mer avanserad "folkskida" för alla pistförhållanden. Om du inte är säker på när du kommer börja åka utanför pist så skulle jag nog se till att välja ett par skidor som först och främst funkar bra i pist, sen kommer du vilja ha ett par till skidor för offpisten med 100-115mm i midja och då börjar de tappa prestanda i pisten även om det funkar.

Marboh

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Jag brukar tänka:
Upp till 80mm=Pist.
Mer än 100mm ren offpist skida som inte har något större användnings område i Sverige men funkar här.
Sedan tillkommer personliga preferenser som åknivå, mer eller mindre rocker, mer eller mindre spann och allt där imellan.
Om någon berättar om hur bra deras 100+mm skidor är i pisten så drar jag öronen åt mig, att dom fungerar absolut men att de är klart sämre än en smalare skida råder ingen tvekan.
Det blir samma om någon berättar hur bra deras skida under 80mm är utanför pisten, de funkar absolut, men att de är klart sämre än en bredare skida råder det heller ingen tvekan om.
Så med dina önskningar på skida och vart du huvudsaken åker idag så skulle jag inte titta på en skida under 84mm eller över 96mm oavsett vad folk påstår ;)

//Åke
Nja, håller inte riktigt med. Tycker det är fel att stirra sig blind på bredden.
Blir att säga. Kör du mest i stan ska du ha en cykel. Kör du lite längre ska du ha en småbil och kör du långt ska du ha en stor kombi. Men en skåpbil är överflödigt. Vill hävda att det är egenskaperna hos en skida som är intressanta. Och framför allt vad man tycker är kul. En 100+ skida kan vara utmärkt i pisten! Beroende på hur man åker och vad man tycker är kul.
Tycker att det hela har fler dimensioner.

Pistpiskaren

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Tänkte ett tag på Enforcer 93 när Enforcer 100 kom på tal.
93an har jag testat och den funkar absolut mycket bra i pist. Utan att ha testat den offpist så skulle jag nog säga att det är en pistorienterad skida som kan funka hyfsat utanför pist. Jag skulle dock kollat på en lättare skida som t.ex Line Sick Day 94 om jag vill ha en lite mer förlåtande skida som ända har bra prestanda i pist men ändå skaplig bärighet offpist. Eller eventuellt Sick Day 88.
Men vill du ha lite mer utmaning så är Enforcer 93 riktigt bra pistskida trots bredden.
Min dotter ( snart 16år) kör på Völkl Kanjo (154cm) i pisten, och vad jag kan se och förstå från henne så tycker hon den är riktigt bra, 84mm i midjan. Den har lite titanal (aluminium) i konstruktionen, skulle nog säga att den platsar in som en lite mer avanserad "folkskida" för alla pistförhållanden. Om du inte är säker på när du kommer börja åka utanför pist så skulle jag nog se till att välja ett par skidor som först och främst funkar bra i pist, sen kommer du vilja ha ett par till skidor för offpisten med 100-115mm i midja och då börjar de tappa prestanda i pisten även om det funkar.
Har faktiskt kikat lite på 93:an även innan jag skapade tråden. Tyckte den verkade intressant och kanske inom det segmentet jag tänkt mig!

ivarer

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Jag brukar tänka:
Upp till 80mm=Pist.

//Åke
Line Sakana har 15m radie och är 105mm under fot, skulle säga att den slår många 80-100mm skidor i pisten när du lägger den på kant. Tips för folk som vill ha någonting bredare som man kan köra i pisten.

fredw

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Du kommer kanske inte mycket längre än genom att prova dig fram! Ett äkta I-landsproblem! :) En hel del av de tips du fått finns dessutom att köpa till extra låga priser just i år. Jag beskriver mig ungefär som du, Pistpiskaren, fast nog litet mer än medelgod. Jag brukade kalla mig "80/20 pist/offpist" men vid rannsakan så blir det i praktiken mer än 90% pist.
Jag köpte en bredare skida för några år sedan, som enda skida (Rossignol Soul 7 med 106 mm midja) och den funkar utmärkt i pisten men blev tyvärr litet mjuk, snäll och tam för mig. Har nu kompletterat med en pistorienterad Völkl Deacon 80 (dvs 80 mm midja) som jag hoppas få testa i vinter om Anders tillåter.
Men tänker behålla de andra bredare laggen, förutom offpist är de fina i uppkört vårslask och liknade. Vilket är en poäng jag brukar framhålla, att bredare skidor kan ha fördel även i pist, nämligen när man vill cruisa över ojämnheter i tung puckligt uppkörd pist, typ på eftermiddagarna i mars/april. Mitt favoritunderlag, märkligt nog... Och ganska vanligt förekommande dessutom.
Nackdelen med fler än ett par skidor är dock att det blir dyrt att flyga ner dem alla på en alpresa. I dina skor hade jag lyssnat på Åke här ovan och siktat på 85-95 mm midja.

Pistpiskaren

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Du kommer kanske inte mycket längre än genom att prova dig fram! Ett äkta I-landsproblem! :) En hel del av de tips du fått finns dessutom att köpa till extra låga priser just i år. Jag beskriver mig ungefär som du, Pistpiskaren, fast nog litet mer än medelgod. Jag brukade kalla mig "80/20 pist/offpist" men vid rannsakan så blir det i praktiken mer än 90% pist.
Jag köpte en bredare skida för några år sedan, som enda skida (Rossignol Soul 7 med 106 mm midja) och den funkar utmärkt i pisten men blev tyvärr litet mjuk, snäll och tam för mig. Har nu kompletterat med en pistorienterad Völkl Deacon 80 (dvs 80 mm midja) som jag hoppas få testa i vinter om Anders tillåter.
Men tänker behålla de andra bredare laggen, förutom offpist är de fina i uppkört vårslask och liknade. Vilket är en poäng jag brukar framhålla, att bredare skidor kan ha fördel även i pist, nämligen när man vill cruisa över ojämnheter i tung puckligt uppkörd pist, typ på eftermiddagarna i mars/april. Mitt favoritunderlag, märkligt nog... Och ganska vanligt förekommande dessutom.
Nackdelen med fler än ett par skidor är dock att det blir dyrt att flyga ner dem alla på en alpresa. I dina skor hade jag lyssnat på Åke här ovan och siktat på 85-95 mm midja.
Ja exakt, det känns som om det är det spannet jag får fokusera på!

Tatis

Medlem
Köp av allmountainskida
Hoppas att Rustler 9 är skidan du söker.
Övertalade nämnligen sonen att köpa den och han åker 90 procent pist men har börjat intressera sig för offpisten (16 år och åkt 1-2 veckor om året sedan 5 års åldern)
Han ville inte ha några stenhårda chargers utan lite mer lekfullt.
Önskade bara ett par skidor för smidighetens skull så till slut blev det en chansbeställning på Rustlern (finns få möjligheter att prova sig fram i Blekinge utan det blir till att byta om man inte trivs med skidan)
Annars kanske jag byter dem mot mina Extrem PT84 som han inte har något emot att låna har jag märkt.

pd

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Vad har du åkt på tidigare @Pistpiskaren ? Är det mellanmjölkshyrskidor eller har du hyrt lite mer medvetet och valt mer avancerade eller bredare skidor? Vilken nivå åker du på? "Medelgod" kan innebära så mycket olika beroende på hur ens referensramar ser ut. Var ser du dig själv bland de här exemplen?

Jag var i samma situation som dig för några år sedan och har bara två enkla tips till dig.

1. Gift dig inte. Se på första paret skidor som något du kommer att ha några veckor. Alltså i ditt fall kanske ett par tre säsonger. Köp utifrån hur du åker idag och byt sedan skidor eller komplettera med fler par allt eftersom du utvecklas och börjar åka i annan terräng eller på annat sätt. Handla begagnat eller rea.

2. Provåk. På de större skidorterna brukar butiker och tillverkare erbjuda möjligheter att provåka. Oftast när det är som mest folk, alltså helger och skollov. Eller hyr några olika skidor nästa gång du åker så du får en egen känsla för hur olika bredd, längd och styvhet känns och vad som just nu fungerar bäst för dig utifrån din åkteknik och din fysik. Fördelen med att prova genom att hyra är att du kan få åtminstone hel dag att bekanta dig med skidan - och det kan behövas.

Här har du några timmar med skidjämförelsenördande från SkiEssentials att kolla igenom.

65 - 80 mm:
85-ish:
90-ish:
95-ish:

Pistpiskaren

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Vad har du åkt på tidigare @Pistpiskaren ? Är det mellanmjölkshyrskidor eller har du hyrt lite mer medvetet och valt mer avancerade eller bredare skidor? Vilken nivå åker du på? "Medelgod" kan innebära så mycket olika beroende på hur ens referensramar ser ut. Var ser du dig själv bland de här exemplen?

Jag var i samma situation som dig för några år sedan och har bara två enkla tips till dig.

1. Gift dig inte. Se på första paret skidor som något du kommer att ha några veckor. Alltså i ditt fall kanske ett par tre säsonger. Köp utifrån hur du åker idag och byt sedan skidor eller komplettera med fler par allt eftersom du utvecklas och börjar åka i annan terräng eller på annat sätt. Handla begagnat eller rea.

2. Provåk. På de större skidorterna brukar butiker och tillverkare erbjuda möjligheter att provåka. Oftast när det är som mest folk, alltså helger och skollov. Eller hyr några olika skidor nästa gång du åker så du får en egen känsla för hur olika bredd, längd och styvhet känns och vad som just nu fungerar bäst för dig utifrån din åkteknik och din fysik. Fördelen med att prova genom att hyra är att du kan få åtminstone hel dag att bekanta dig med skidan - och det kan behövas.

Här har du några timmar med skidjämförelsenördande från SkiEssentials att kolla igenom.

65 - 80 mm:
85-ish:
90-ish:
95-ish:
Har inte jättekoll på vad jag hyrt tidigare, förutom sist gång då jag fick ett par Nordica Navigator 85 som jag trivdes okej med men inte mer än så. Åkte bara på dem i typ 2 dagar så han väl inte riktigt köra in mig heller ;) På den skalan skulle jag säga att jag ligger någonstans mellan level 8 och 9! Har lite struggles med is och uppkörd pist och kanske lite att slipa på teknikmässigt för att känna mig som en ren advancerad åkare. Men om man ser till när pisten är "fin" så är jag uppe på level 9!

GoranC

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida

fredw

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Dessa blev det :)
Visa bilaga 5581
Och dom är så jäkla sköna att åka på, precis som jag mindes från mina tester.
Som om dom sugs fast i underlaget, mjuka och medgörliga samtidigt med en inneboende kraft som bara är att plocka fram när det behövs.
Det var ett dj@fl@💣 tjat om dessa Schtückli eller vad de heter och nej jag är inte avundsjuk. ;) Branäs?

citycarver

Ny medlem
Köp av allmountainskida
Har inte jättekoll på vad jag hyrt tidigare, förutom sist gång då jag fick ett par Nordica Navigator 85 som jag trivdes okej med men inte mer än så. Åkte bara på dem i typ 2 dagar så han väl inte riktigt köra in mig heller ;) På den skalan skulle jag säga att jag ligger någonstans mellan level 8 och 9! Har lite struggles med is och uppkörd pist och kanske lite att slipa på teknikmässigt för att känna mig som en ren advancerad åkare. Men om man ser till när pisten är "fin" så är jag uppe på level 9!
Du tycker uppenbarligen det är kul med skidor och vill utvecklas, men om du inte vet vad du har haft på fötterna och du ligger på 8-9 i skill så ska du inte främst titta på bredd och pist/off pist. Jag tycker du ska titta på en skida som är snäll när man gör missar och håller på att lära sig men som svarar när man gör rätt. Då har du något att utvecklas med. Många i detta forum ser ett nysnöat Chamonix framför sig då de pratar om offpist, den dagen hyr man något maffigt.

Jag har inte koll på allt som räknats upp här men gjorde samma resa som du för några år sedan och då hade jag Vökl RTM 84 på fötterna, den skidan är ersatt av Deacon 80 idag tror jag (tipsad om ovan). Stort skill-spann imho, ok pris, svarar bra på rätt teknik, du kommer våga åka med fart för att klara av isen och du flyter över uppkörda backar på eftermiddagen. Men den beskrivningen passar kanske på många av de nämnda laggen ovan. Jag kör iaf Stöckli Laser AX nästa säsong.

GoranC

Aktiv medlem
Köp av allmountainskida
Du tycker uppenbarligen det är kul med skidor och vill utvecklas, men om du inte vet vad du har haft på fötterna och du ligger på 8-9 i skill så ska du inte främst titta på bredd och pist/off pist. Jag tycker du ska titta på en skida som är snäll när man gör missar och håller på att lära sig men som svarar när man gör rätt. Då har du något att utvecklas med. Många i detta forum ser ett nysnöat Chamonix framför sig då de pratar om offpist, den dagen hyr man något maffigt.

Jag har inte koll på allt som räknats upp här men gjorde samma resa som du för några år sedan och då hade jag Vökl RTM 84 på fötterna, den skidan är ersatt av Deacon 80 idag tror jag (tipsad om ovan). Stort skill-spann imho, ok pris, svarar bra på rätt teknik, du kommer våga åka med fart för att klara av isen och du flyter över uppkörda backar på eftermiddagen. Men den beskrivningen passar kanske på många av de nämnda laggen ovan. Jag kör iaf Stöckli Laser AX nästa säsong.
Stöckli Laser AX är ruggigt bra både förlåtande och med enorm prestanda. Enda negativa är priset. Men för att få ett par helt ok pistskidor som är både stabila och bra att utvecklas i.
Ett par begagnade Völkl RTM84 170 cm är troligen ett ypperligt val.
Då kan man utvecklas och känna mer vad man tycker om. Själv har jag landat i känslan som Stöckli Laser AX har som en sådan där trevlig kompromiss och framförallt känslan i skidorna som om dom suga fast i underlaget.
Men man måste vara konnässör och prova olika skidor för att veta exakt vad man själv föredrar. Jag brukar köpa ett par skidor varje år och sälja ett par gamla. finns alltid billiga bra skidor av nån tidigare årgång till bra pris att hitta på nätet. oavsett en billig hobby om man åker mycket. Sen så förändras också preferenserna med åkförmåga.
Eller så gör man som min Norska kompis och köper det dyraste, häftigaste utan att kunna dra nytta av prestandan :)

• Haha
Reactions: pd
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp