Köp av nya All mountain skidor! Vilka?

STANTON00

Ny medlem
Jag ska köpa nya skidor och undrar om någon har erfarenhet av följande skidor och/eller några andra liknande som kan rekommenderas!!??

K2 Pinnacle 88 el 95
Völkl Kendo

Jag kör på K2 Pontoon när det finns snö till det!
Alltså vill jag ha ett par skidor lite åt pisthållet men ska vara lekfulla i uppkört samt funka utanför!

Tips?

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Köpte ett par Pinnacle 88 184 cm på uppstuds på årets sportlovsrea på Stadium.
Attans kul skidor, 15m radie, Lekfulla, lätta med riktigt bra isgrepp. Funkar enormt bra i alla former en pist kan ha, speciellt sköna i uppåkt pist full av högar som dom hanterar utomordentligt bra. Pistorienterade versionen av Pinnacle serien, men med friåkningsshape. Mindre tip och tailrocker än 95 och 105 och mer spann. Men 88-an gör inte bort sig utanför pisten heller, naturligtvis inte nått jätteflyt, men då pistnära offpist oftast är uppåkt så funkar dom utmärkt även där. Blev ett par dagar på,dom i Trysil i våras med en hel del utanför pisten åkning.
Kontentan av köpet blev att mina RTM84 Vwerks blev oåkta resten av säsongen då Pinnacle skidorna är mer mångsidiga och lekfulla.
Kendon är ju oxå bra, men betydligt mer dämpad och sävligare i karaktären. Men absolut en toppenskida.

Så för 198 euro som Pinnacle 88 kostar på Bittl nu så är det ett kap som absolut svarar ut på dina önskningar.

/GC

Senast ändrad:

STANTON00

Ny medlem
Aaah sjukt kul att höra GC!
Det är lite den bilden hag har fått av skidan också!
Roligt att du nämner Rtm! Har funderat både på 84.an och 86.an. När jag nu fick syn på Pinnacle 88 så funderade jag på hur den kan vara! Det är nästan för bra för att vara sant med tanke på priset nu!
Jag vill heller inte köpa en skida som "inkräktar" för mkt på mina lite bredare skidor heller! (Har redan för många skidor)
Jag uppskattar verkligen ditt svar!!!

GoranC

Aktiv medlem
Bara köp, enormt trevliga lagg.
Men för många kan man inte ha, fattas oftast ett par. Jag bevakar priset på 105 modellen...
Har ett par Fisher bigstix 100 som ev skall uppgraderas vid rätt pris.
Har ett par Salomon X-Max som är grymma i pisten så V-werksen blev liksom över när jag köpte Pinnacle skidorna som har lika bra kantgrepp men är mycket mer svängglada. Gillar lekfulla inte för dämpade skidor.

/GC

Senast ändrad:

STANTON00

Ny medlem
Ha ha sant!
Funderar på att trycka på en jester PRO 18! Vad tror du om det?
Längd tänker jag 177cm då jag är 170!
Väger 68-70.
Synpunkter?

Då kommer som vanligt följdfrågorna...
Så jag skriver svaren direkt. :)
Jag kan köra och tycker mer om snäva carvingsvängar än lååååånga drypande! Givetvis vill jag kunna stå på då och då (mest för att inte hamna på efterkälken) utan att laggen blir för nervösa!

GoranC

Aktiv medlem
Ja skidorna tycker om att svänga, dom "svängigaste" skidorna jag har, faktiskt mer än mina pistlagg. Och klarar fint av att stå på med, har aldrig upplevt dom som fladdriga eller opålitliga.
Jag själv är 192 och väger in på ca 100kg fullt utrustad
Åker 50+ dagar per säsong
Köper alltid dom längsta skidorna.
Men inte skall du väl förstöra dom lätta lekfulla skidorna med ett par tunga jester bindningar, räcker gott med Griffon.
Skidorna har långt verkligt mått. mina 184 är 186 cm "rakt mått" tip till tail.

STANTON00

Ny medlem
Aha tur att jag frågade. Visste inte att jester väger mer än griffon!! (Okunnig)
Då får det bli griffon.
Jag tolkar din text som att 177 borde vara en bra längd för mig!? Kör på amp rictor 167 i pisten idag!
Som sagt ett stort tack för all info mm.

GoranC

Aktiv medlem
Så här funkar dom, telefonfilmat i Branäs, vårföre, gnällande på dåliga backar från andra. tyckte det var en av säsongens bättre dagar..

/GC

GoranC

Aktiv medlem
Försökte ladda upp en film, men funkade nog inte.
Men du kan nog även köra på 170 cm. Om du vill ha än mer sväng i dom å du är ju inte speciellt tung.
Så bägge funkar nog ganska så bra. Rockern är ganska så moderat på dom, 40 cm tip å 30 i tailen på mina men flack, knappt en cm mellan skidorna då man trycker hop dom.
Å du lär klara dig fint även med ett par squire bindningar. Jag har utan problem kört med Marker F10 (som är baserade på squire) på ett par Kuro 195.

gottegrisen

Ny medlem
jag har nyligen köpt scotts punisher 105 tror dom är 101 i midjan om man väljer den korta längden, jag är sjukt nyfiken på att testa den nya skidan med ett carbonlager igenom hela skidan. :) kan vara värt att titta på :)

ErikHammarsten

Aktiv medlem
Tjena!

Jag rekommenderar dig att testa Icelantic Pioneer 96! Jag kör dem över hela berget, pist/park/offpist och de levererar. De har låg vikt, tip/tail rocker, spann under foten samt twintip så de är riktigt allsidiga.

Jag har valt att montera en rando-bindning på mina och trivs riktgt bra med dem när jag både går uppför och åker utför. Eftersom du redan har ett par riktigt feta lagg för puderdagarna tror jag detta kan bli ett bra komplement!

Kör hårt!

STANTON00

Ny medlem
Tack för info, Erik och GG, jag ska givetvis kika på dessa skidor!

En fråga: hur stor betydelse har vikten på bindningarna om ska köpa lite lättare skidor?
Vad jag funderar på är om 200g gör någon skillnad överhuvudtaget...??
Väljer mellan tre bindningar 900g, 1900g eller 2100g. Har. I någon erfarenhet ang. det? Gör man för stort avkall på kraftöverföring mm på för lätta bindningar?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp