Köp av telemark till nästa säsong.

thrasher

Ny medlem
Heeeeeeyhoe.

Jag är djävulskt taggad på att tjacka ett par telemark, men jag har inte någon koll överhuvudtaget hur det fungerar, har kört ett par gånger den här säsongen och kan stå på skär, köra lite offpist och så. Kommer nog lära mig snabbt i och med att jag spenderar hela vintern i Trysil och är en god skidåkare.

Ska man bara köpa ett par skidor och ploppa på ett par telemarkbindningar?

Är ganska så sugen på ett par Boheme, är det värt?

HJÄLP MIG BULLEN

L

Liberg

Guest
Tjenare!
Jag började också i vintras och har hunnit köpa en uppsättning grejer.
Du bör köpa pjäxorna över disk så att du kan prova på och känna mycket innan du bestämmer dig. Det är väl i princip bara att välja någon stabil modell liknande Scarpa t1, Crispi XP, Black Diamond Push... Finns ett gäng att välja mellan.
Fast frågan är om du vill ha NTN eller inte.

Skidor: Välj något du verkligen vill ha med en bindning du verkligen vill ha och lägg ner en större peng på det.
Eller så gör du som jag gjorde, fråga efter gamla modeller för lågt pris ink bindning i paketpris. (Alla affärer säljer ju inte telemark, men har du tur så funkar det)

Jag kör på
Crispi XP - 3500 kr
Line Chronic 09 - 1500 kr
Rottefella R8 - 1800 kr

Men jag funderar på att uppgradera till utlösningsbindning, typ voile hardwire CRB eller 7tm powertour till nästa par skidor.

K

koppen89

Guest
Regel 1, om du ännu inte kört på NTN, köp INTE det.
En väldigt annorlunda känsla, som jag personligen inte gillade, NTN måste verkligen testas innan man köper.

Scarpa T1 är väl dom bästa skorna du kan hitta, finns en hel del sådana beggat också.

Eftersom du skrev att du gillar att åka på skär så rekomenderar jag en Linken bindning till dig, sjukt styv för carving, och bombsäker. Skulle den också gå sönder så får du en ny direkt utan tjafs och och slingrandes.
Den finns också på rea här:
http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=15&products_id=6604&osCsid=a48441166b62e48c5423d80c347c1ee1

Skidor däremot.. det är svårare.. eftersom du bara kommer ha ett par för telemark så vill du ju ha något som flyter men också funkar i pist.

Ett par mantra kanske, eller nya Salomon Sentinel..
Pröva att få något med metall i.
Fast min favorit för telemark är Rossignol S86, bred fram och bak men med smal midja samt metall i sig, resultat:
Bra kantgrepp, bra sväng och fantstiskt flyt..

Hoppas det hjälper!

Senast ändrad:

SpineOfGod

Ny medlem
Tjenna.
Litet inspel från en halvgammel göbbe som åkt telis i alldeles för många år på plank med midjor alltifrån 60 mm till 111 mm
Mitt tips blir:
Pjäxa: Garmont Voodoo. Den nya modellen är enastående smart i combon: styvt skaft som fan och mjux go flex i tån vilket gör att det är du som bestämmer hur du vill använda sulan. Lättare och bekvämare än Scapra T1 och mer progressiv och flexibel än t ex Crispi XR
Skida: som redan föreslagits säger jag Völkl Mantra. En närmast felfri och oslagbar skida om man bara ska ha ett par lagg. Grym som pistsmiskare i hög fart och riktigt bra off pist trots att den är så styv och har så markerad midja som den har. Det fina med Mantra är även att den varit så satans bra i flera år att det går att komma över modeller från tidigare år och ändå ha samma grymma skida. Skulle dock rekommendera att inte köpa för lång om du ska ha den som allroundskida. Jag är 177 cm och kör 184 långa på mina Mantra
Bidning: jag är old school på den här punkten. Föredrar helt klart Rottefella Cobra R8. Styv och rejäl och löser inte ut. Medveten om att läkare möjligen skulle rekommendera utlösningsbidning, men jag har sett för mkt tjyvsläpp och måndags-ex av telisbidningar med utlösningsfunktion för att lita på det. R8 e styv som få och sitter där den sitter. Telis är så pass flexibelt och så pass rörligt ändå när man krashar att det ska mkt till att man får den typen av vridskador som man får med hälen fixerad.
Häpp / Anders

JeppeN

Ny medlem
YO!
Kul att höra...ännu en som börjar med telisar.....och som ALDRIG kommer sluta :p Jag håller nog med Anders fullt ut vad gäller bindningar...skidor är väl mer en smaksak, även om Anders val är ett MKT gott val. Har hört mkt gott om dessa Mantra. Var faktiskt inne på att investera i ett par själv för ngt år sedan. Det blev ett par Volkl Bridge istället..som jag är SJUKT nöjd med. har dessa för lek å lattjo i pisten både fram å baklänges. Funkar även om det blir lite lössnö.....dock skulle jag nog välja Mantran om det är lössnön du skall forcera mest.

Val av pjäxa är väl om möjlöigt ÄN mer individuellt....så lyssna runt och prova olika märken är nog en bra idé. Själv kör jag på ett par Scarpa T1 race..dessa funkar super om man har en smal fot. Sitter som gjutna, perfekt om man som jag gillar full gas på kant...TJO HOOO!

Lycka till med dina inköp//Jeppe

thrasher

Ny medlem
Tack för alla svar! Ska titta lite mer noggrant på det tills hösten. Men nu vet jag på ett ungefär vad för bindningar och stövlar man ska titta på.

Mantran lät lockande, grejen är den att jag just har börjat fastna för telis, och då har jag bara stått i pist och försökt få till skären någolunda. Men jag tror att offpist kan vara stört roligt också, då det är det jag diggar på skidor så jag kommer köra på en allroundskida!

Pöss

Black-Daimond

Ny medlem
Har åkt telis sedan 1996 snittar 50-100 dagar per år, åker pist, BC, park osv. Mitt tips är bra och rejäl utrusning som är lätt att laga, då inte alla skidorter har telisar (gäller ej Norge). Om du är i Alperna eller så finns inte reservdelar där av bör man hålla sig till de etablerade märkena som även finns online samt ha med ett eget help aid kit.

Vad gäller skidor ta det du gillar men undvikt rena telis skidor då vanliga fungerar lika bra och bättre. Själv har jag nu senast kört K2 PE och Obseth. Tidgare var det lätt att hoppa sönder telsilagg men det har iof blivit bättre men jag ser ingen anleningen till rena telislagg mer än om man ska tura förstås.

Pjäxor: Scarpa T1 alt T1 Race
Binding: Black Diamond 01, Black Diamon fi
Skidor K2 PE, oBseth

http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/ski/bindings/o1

somebody

Ny medlem
100-110 midja funkar fint i pist. Välj lite tightare radie så blir det hela roligare också. Gå inte under 100mm om du söker en allroundskida, lättare att åka bredare lagg med telis än alpint.

gunnar89

Ny medlem
Jag har kört telis i många år, vill uppdatera med twintip. Har någon några förslag på vad jag ska köpa?

somebody

Ny medlem
gunnar89 sa:
Jag har kört telis i många år, vill uppdatera med twintip. Har någon några förslag på vad jag ska köpa?
Härlig fråga. För det första så kan man ju fråga sig vad du ska använda skidan till, din vikt och annat som kan vara av intresse. Typ åkskicklighet och vart i världen skidan ska användas.

gunnar89

Ny medlem
Anser mig själv vara avancerad åkare, väger 80 kg. Är inte så uppdaterad på material nu för tiden. Har ett par Scarpa T1 ca:6 år som funkar klockrent, samt ett par Rossignol carving med Rottefella Chili m klossar. Skidorna har verkligen gjort sitt, funderar på om bindningen kan funka på en ny skida eller är det läge med en ny? Vill ha skidan till pist samt offpist, funkar den även i barnbacken samt juniorparken är det ett plus är ju trots allt småbarnsförälder ;) Lägger bara 40 dagar per år nu förtiden. Blir nog bara svenska fjällen i år!

somebody

Ny medlem
Lämna chilin bakom dig och uppdatera lite. R8an om du vill fortsätta med rottefella, O2 om du vill köra bd och inte turar, O1 om du vill köra bd och gillar att tura. Köp axl om du är sugen på 22designs och vill tura eller ett par hammerheads från samma märke om du inte ska tura. Av dom där bindningarna har jag inte testat O1an eller Axl så det kan du ignorerar då jag inte har någon koll. Alla håller väl bra kvalité överlag men mitt val faller på HH. Väldigt justerbar, skön stabilitet och den känns jäkligt hållbar och rejäl.

Skidor då, du kan väl kolla in lite trådar här på freeride. Både under telemarksdelen och freeride-skidor delen. Kommer inte direkt att vara någon fantastisk skillnad på hur allround skidorna upplevs om du åker med fast eller lös häl. Något runt 90-100mm i midjan och en längd som känns bekväm. Inte en aning om vad jag pratar om just nu men många verkar digga salomon shogun och den verkar ju funka till det du ska göra men jag har aldrig åkt på den själv så det där rådet är väl ungefär lika givande som "köp salomon dom är bäst och snyggast" Men läser man runt lite så verkar folk gilla den som allround skida så det kanske är något som är värt att titta närmare på.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp