Köp av telemarksutrustning

Gossetoppa

Ny medlem
Det må finnas ett stort antal liknande trådar redan men jag startar en till i alla fall...

Det är så att jag, efter att ha åkt både skidor och snowboard i många år, har börjat åka telemark. Jag har hyrt några gånger nu men tycker att det kunde vara dags att införskaffa sig en egen utrustning.

Så, vad ska man tänka på vid köp av skidor? Jag är knappast någon van telisåkare men det börjar gå riktigt bra nu och min ambition är givetvis att jag bara ska bli bättre. Min tanke är någon form av all-mountainskida som funkar bra både i och utanför pist. Är 190 cm och 90 kg. I den lokala sportbutiken föreslog de ett par 184 långa Dynastar legend pro rider 100, inte årets modell men jag skulle nog kunna få ett bra pris. Hade tänkt mig ett par med rocker men de här kanske inte är så dumma heller?

Problemet är att jag inte lyckats hitta någon butik i närheten som säljer telemarksutrustning, bor i Jönköping. Främst för att kunna prova pjäxor innan köp. Någon som vet var man kan hitta det?

somebody

Ny medlem
Telemarksprylar är nästan helt värdelöst att köpa i sverige, utbudet är 0 och om du inte slår på en fet rea så är du bortgjord för priset är så pass mycket högre än i övriga europa! Smal marknad speciellt om du ska ha 75mm, har till och med hört om vissa som har valt att sluta kränga 75mm skor, därav testar jag alltid mina telispjäxor hos någon handlare om jag kan hitta och sen beställer jag på internet p.g.a prisskillnaden och deras ovilja att sälja prylar

Molle1973

Ny medlem
Om du inte vill gå direkt på NTN(dyrare än kabel..) så ska du garanterat titta runt b land bättre beg här på forumet. Köper du kabel kolla tex Hammerhead eller axl (om du vill tura) bägge bindningarna stabilaste på maknaden, båda från 22designs. Skidan är helt ok, men det är klart att ska du ha en rocker kolla på tex armada jj el Dsp (om du har tur:)
Kolla runt på telemark pyrenees eller sportconrad.
För mer telis info kolla tex.https://www.facebook.com/#!/telemarkskiermagazine
som Josh Madsen jobbar med!
:)

MarcusBlomberg

Ny medlem
Uteliv i Linköping har ett ok utbud av både pjäxor och bindningar, skidor finns en del också. Han som jobbar i skidavdelningen åker själv telemark och jag tycker att han verkar kunnig! Inte allt för långt ifrån Jönköping tänkte jag.

Molle1973

Ny medlem
Kolla in hos dom som har ett utbud av tex Crispi och Scarpa och Garmont. Stor skillnad mellan passformer.Jag har smal fot med högt fotvalv, har kört Scarpas oika T1 versioner sen 97.
Skidor kan du använda viken som helst, det är ju ingen skilland. Du bör väl tänka igenom om du ska köra mycket turande eller mest utför (och var du åker mest) Jag har rocker för utför (armada JJ) och en lättare för att tura, där har jag G3 lätta turbindning som är mindre stabil än ovan nämnda 22designs.

lmk30

Aktiv medlem
Finns butiker i bl.a. Sthlm som har ett bra utbud av både pjäxor och bindningar. Annars är telemark-pyrenees.com välsorterade både på pjäx- och bidningsfronten. Rek verkligen att prova pjäxorna först eftersom passformen/lästen skiljer sig mycket från märke till märke.
Om du funderar på NTN bör du också prova innan eftersom det skiljer sig väsentligt från 75mm systemet.
Skidor kan du i princip välja vilken som. Dynastaren kan nog bli bra, finns ju annars en hel uppsjö av bra all-mountain-lagg. Völkl Kendo el Mantra är ju t.ex. säkra kort.

Lycka till!

Nidhugg

Medlem
Även Sport-Conrad har ganska mycket telemarksprylar om du inte hittar nån butik som säljer där du bor, och jag såg att de hade tokrea på Scarpas NTN-pjäxor nu.

Gossetoppa

Ny medlem
Tack för alla snabba svar!

Låter som att det är att prova pjäxor i butik och sedan beställa på nätet som gäller då. Får bli en resa till Linköping!

Har aldrig provat NTN men får nog ta och göra det innan jag bestämmer mig för något. Känns det bra med NTN så kanske det är något att satsa på. Har förstått att det är något mer stabilt och att det inte "fjädrar upp hälen" på samma sätt som kabel. Är det mest känslan som skiljer eller finns det andra fördelar/nackdelar?

Är inte 115 något brett för att funka okej i pisten? Tänker att runt eller lite under 100 är lagom? Kanske Armadas TST är mer allround? Mantran verkar inte dum den heller! Vilken längd bör jag ha på skidorna(om jag är 190)? 185-190?

Blir inte alltid så mycket puderåkning som man önskar så vill ha en skida som funkar även i pist i svenska fjällen. Tvivlar på att det kommer bli särskillt mycket toppturer men vill ju kunna ha möjligheten att göra det åtminstone.

Arfvid

Medlem
när d gäller skidbredd för telisåkning är det ju IMO helt onödigt att ha mer än 100 mm i midjan för allround/sverigepuder-åkning. jag har kört fischer watea 101 som allroundskida nu i tre år o den sviker inte förrän i lårdjupt pow. Samtidigt går den väldigt bra i pist så länge d inte är blankis. Har även kört flera år på völkl sumo 125 mm midja och den här säsongen på skilogik bomb squad 122 mm och fischerskidorna kickar skiten ur båda de modellerna för allmountainbruk i mitt tycke. Kan verkligen rekommendera watea 101, styv bak och mjuk fram, precis som man vill ha en telisskida :) och nej jag jobbar inte för fischer eller ngt, är bara sjukt nöjd. finns f ö till bra ris hos conrad.

Arfvid

Medlem
somebody sa:
Skidbredd för telisåkning? Upplevs skidorna annorlunda för att man åker telemark eller?
d tycker jag nog, man har ju lite olika åkteknik eller? jag tycker exempelvis d är lite lättare att få en skida på kant me bra skär om man kör alpint ergo mer bredlaggshack med telisar. likaså kortsväng där det är riktigt brant. men that's just me

Molle1973

Ny medlem
NTN ger en annan känsla än kabel. Efter att ha åkt båda versioner och en 5-6 modeller av kabel får jag villigt erkänna att jag föredrar de nya stabliare kablarna (kolla G3 nya version och 7M samt 22 designs) för de ger en mer "kontinuerlig" känsla. Stabilitet är något du kommer efterfråga om du åkt alpint. Med de nya systemen (free pivot)kan du klättra så många fler timmar uppåt utan att det känns jobbigt eftersom tådelen är "lös".

Vad avser skida håller jag med om att Watean är skön och håller även med om att för att köra en allround, endaskida bör den kanske hålla runt just över 100 till 115 midja..om du inte ska köra midjedjupt.
Vill du sen kunna tura på dina skidor ska du nog inte ha en full rocker utan en early tip med traditionellt spann. Jag försökte klättra lite på en Obseth förra året, det funkande inte. Inte ens kul i 30 min.
Men. Nu kör jag en JJ (går kanske max 2-3 h med denna)och en samalare BD för turandet:)
Lycka till!

Gossetoppa

Ny medlem
Ska prova NTN i alla fall, måste ju veta vad man väljer bort. Har bara kört med cobra förut och det har funkat bra, men det var med smalare skidor.

Låter som att det får bli strax över 100 då. Hade nog tänkt köra på en early tip, för antar att det är det som många företag kallar all mountain rocker? Men Watean har väl någon form av tailrocker med?

Vad säger ni om skidlängd då? Har fått intrycket att många åker med något längre telisskidor än alpint, stämmer det?

Arfvid

Medlem
watean har mig veterligen inte tailrocker, bara early rise. köp inte för långa skidor, max kroppslängd räcker tycker jag. blir lätt tungjobbat annars.

Onlytelemark

Ny medlem
Gossetoppa sa:
Ska prova NTN i alla fall, måste ju veta vad man väljer bort. Har bara kört med cobra förut och det har funkat bra, men det var med smalare skidor.

Låter som att det får bli strax över 100 då. Hade nog tänkt köra på en early tip, för antar att det är det som många företag kallar all mountain rocker? Men Watean har väl någon form av tailrocker med?

Vad säger ni om skidlängd då? Har fått intrycket att många åker med något längre telisskidor än alpint, stämmer det?
Jag tycker man ska ha samma tänk vad gäller längden pa telisar som pa alpinskidor, sedan ser jag inget problem med cobra pa bredare skidor, har R-8 pa alla mina par även pa Salomon Rocker

Molle1973

Ny medlem
Beroende på vilken miljö som du kommer att köra mest i bör du välja skida som passar, samma kriterier som vid vilken bindning som helst. Kortare skida för att bekvämt kunna köra skog, Stora ytor i alperna el liknande kanske du vill ha lite längre skida för mer bärighet men framför allt för stabiltet,varje skida är en värld;)

U

user93315

Guest
Finns två telemarksklubbar i Sverige som brukar sälja och köpa prylar mellan varandra. Den ena är Stockholms telemarksklubb http://www.bergsidan.se och den andra är Östersunds telemarksklubb http://telemark.se/forums där kan diverse utrustning hittas. Den i Stockholm samarbetar med butiken Alpint.com som även har koll på telisutrustning, där går det även att hyra innan man bestämmer sig.

Sen är utbudet större i Norge bland de nordiska länderna samt i USA.

lmk30

Aktiv medlem
Bara ett förtydligande: Stockholms telemarksklubb hittas på www.stockholmstelemarksklubb.se
Bergsidan är inte affilierade med STK men ordnar många aktiviteter i Friluftsfrämjandet, tex telemarksdagar i Romme, topptursresor etc. De har även mkt klättringsaktiviteter.

Både Alpint (Torsgatan nära St Eriksplan) och Alpingaraget har bra utbud av telisprylar. Som medlem i STK får man 15% rabatt på Alpint.

AndyMacTwain

Ny medlem
Uteliv i Linköping är ritkigt bra på telemarksutrustning och han som jobbar i skidavd. åker själv telemark så jag tycker att du ska ta svängen förbi butiken.

JSellberg

Medlem
Är inget fan av NTN, tyckte inte alls om det systemet. Pröva det innan du köper det.

Vad gäller pjäxor så kan du försäka hitta ett par begangnade T1 i rätt storlek, om du inte vill köpa nytt.

Annars så har Black Diamond trevliga bindningar, även Hammerhead och Linken är najs att åka på.
Men man går ju heller aldrig fel med en Cobra R8.

Vad gäller skidor så köper du bara den skida, och den längd, som du skulle ha köpt för vanligt alint bruk.

MarcusBlomberg

Ny medlem
Jag provade också NTN förra helgen för första gången. Allt som fanns att prova var ett par ganska korta pistskidor med gröna tuber (soft tror jag?), vilka till en början löste ut i varje sväng. Skidshoppen skruvade då åt tuberna till max och bindningen löste i vilket fall inte ut längre, men det kändes fortfarande som det var för lite motstånd. Jag tyckte också att "glappet" innan något motstånd uppstår var störande. Efter första kontakten känns inte NTN som något för mig, men jag provade för lite för att få en schysst uppfattning. Kommer att ge det en till chans när turversionen av bindningen kommer till nästa säsong.

Har åkt pistskidor med r8 innan.

För övrigt så hade Uteliv 40% på i alla fall en del skidor och annat senast jag var där, för två veckor sedan.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp