Köp & Sälj 2.0

johan

Administrator
Köp & Sälj 2.0
Det börjar bli dags att utveckla vår populära köp & sälj avdelning. En hel del fokus blir på säkerheten, har börjat kika på BankID verifiering och SMS verifiering, men vad mera kan vi förbättra? Saknar du kategorier? Enklare bilduppladdning? ja spåna fritt här i tråden.

johan

Administrator
Köp & Sälj 2.0
Bättre filtrering i sök funktionen, som pris från och till eller årsmodell från och till.
Kul med förslag. Hur skulle du vilja söka på pris, färdiga intervaller (som idag) men med olika från och till priser, exempel:
Skärmavbild 2019-12-17 kl. 10.13.00.png

Eller fritext fält:
Skärmavbild 2019-12-17 kl. 10.13.23.png

Årsmodeller är ju mindre i antal så där kanske en dropdown med alla år passar bra.

Tottek

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Kul med förslag. Hur skulle du vilja söka på pris, färdiga intervaller (som idag) men med olika från och till priser, exempel:
Visa bilaga 1736

Eller fritext fält:
Visa bilaga 1737
Årsmodeller är ju mindre i antal så där kanske en dropdown med alla år passar bra.
Färdiga intervaller skulle räcka gott och väl men just att kunna ändra så spannet vart större än vad det är idag :) ja och årsmodeller samma sak där

-martin-

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Har massor med idéer :)
En är att ha anpassade fält när man skapar annonsen efter vilken typ, tex att man får upp fält för pjäxstorlek om man annonserar pjäxor osv.

Sen kan man koppla ihop det med pryldatabasen tex med autocomplete om man fyller i modell, då kan man få en info ruta längst ner i annonsen med data därifrån om modellen.

BankID är inte fel för att verifiera användaren men varje signering kostar pengar så bara om det fortfarande innebär att det är gratis att annonsera.

Behöver ni hjälp med UX/UI design är det bara att höra av sig på PM ;)

TopiNieminen

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Obligatoriska fält för alla mått på skidor t.ex. längd, bredd, monteringsmått, DIN.
På pjäxor ska det stå storlek, läst och sulmått och -typ, kanske nu när det finns så många typer av sulor.
På bindningarna vill man veta DIN och bredd på broms
Fälten för obligatoriska informationer måste fyllas med något eller annonsen inte går vidare etc. Ålder på grejerna är bra att veta, men ibland kan det vara svårt att veta årsmodell, men man borde kunna ange hur länge man själv har använt prylen.

Pillard

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Tycker nog tvärtom mot några här. Håll obligatoriska uppgifter till ett minimum. Det enda som ska vara obligatoriskt är sådant man inte kan veta innan. Längd på skidorna eller stl på pjäxorna får gärna vara obligatoriskt men tex bredd följer ju av vilken modell det är.

MKOL

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Tycker nog tvärtom mot några här. Håll obligatoriska uppgifter till ett minimum. Det enda som ska vara obligatoriskt är sådant man inte kan veta innan. Längd på skidorna eller stl på pjäxorna får gärna vara obligatoriskt men tex bredd följer ju av vilken modell det är.

Håller med om detta p.g.a. att det kan bli redigt jobbigt om man ska lägga upp annons och det finns massor av tvingande fält och man måste göra ett 45 min researchjobb för en sketen annons.

Men det fina med detta är å andra sidan att ju mer man tvingas ange vid skapande av annons ju lättare är det att hitta annonser för potentiella köpare. Och (i.a.f. teoretiskt) så bör andelen "idiotfrågor" från köpare till säljare minska om typ allt finns uppspaltat snyggt och slapptaskköparen slipper det oliiiidligt tunga jobbet att faktiskt läsa varubeskrivningen i annonsen.

steglund

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Visa bilaga 1736

Eller fritext fält:
Visa bilaga 1737
Att kunna välja spannet själv tycker jag är viktigt, så att det inte bara går att söka på ETT fixt intervall. Om jag vill söka på skidor mellan 2000 och 5000 kr t ex, vill jag kunna ange det direkt och inte göra en sökning var på 2000-3000, 3000-4000 och 4000-5000.
Fritext eller droplista med förutbestämda värden har ingen större betydelse, men fritext blir mer flexibelt och - antar jag - lättare att koda (inget behov att fundera över vilka värden som ska vara med i just den listan av valmöjligheter). Huvudsaken är att min- och maxvärde går att välja separat.

steglund

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Att filtrera bort alla bövelens klädannonser har jag känt ett behov av många gånger. Det hade kunnat gå att lösa genom att t ex ha möjlighet välja flera olika och inte bara ett alternativ under Kategorier. Istället för att i sökfunktionen ha droplistor med envalsalternativ, går det att ha checkboxar där ett valfritt antal går att välja.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Köp & Sälj 2.0
Kunna söka med spann, helt klart. Sen kanske inte fälten nödvändigtvis ska vara obligatoriska, men finns det sökfunktion ger ju varje fält som användaren fyller i större chans någon hittar annonsen.

free_fall

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Att koppla ihop med pryldatabasen var en bra ide :)
Sen eftersöker jag möjligheten att ladda upp alla bilder man vill på en gång istället för en i taget.
I övrigt tycker jag Köp & Sälj redan är riktigt bra.

johan

Administrator
Köp & Sälj 2.0
Tack för alla tips. Vi har nu gjort en större uppdatering, här kan ni läsa mera:

Bättre filtrering i sök funktionen, som pris från och till eller årsmodell från och till.
Pjäxor och bindningar kanske får varsin kategori
Nu är mycket av detta på plats.

Skulle vilja kunna spara annonser som man är intresserad av.
Favoriter finns nu.

Att få med storlekar på skidor respektive pjäxor på något fiffigare sätt.
Fält för längd på skidor & snowboard och innermått på pjäxor finns nu.

Att koppla ihop med pryldatabasen var en bra ide
Jag har lagt till en koppling till pryldatabasen. Just nu resulterar det i en länk, men det skulle gå att utveckla mera framöver.

Tottek

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Tack för alla tips. Vi har nu gjort en större uppdatering, här kan ni läsa mera:

Nu är mycket av detta på plats.

Favoriter finns nu.

Fält för längd på skidor & snowboard och innermått på pjäxor finns nu.

Jag har lagt till en koppling till pryldatabasen. Just nu resulterar det i en länk, men det skulle gå att utveckla mera framöver.
Pris verkar inte finnas? :)

johan

Administrator
Köp & Sälj 2.0
Pris verkar inte finnas? :)
Först får du välja en kategori sen dyker de olika fälten upp i filter funktionen. Anledningen är att de olika kategorierna kan ha olika fält.

Exempel skidor säljes

_Lefty

Medlem
Köp & Sälj 2.0
Vet inte om det är jag som börjar bli gammal och drabbas av dåligt minne.... Men visst fanns det info om "årsmodell" i annonserna tidigare?
Varför är det borttaget?

johan

Administrator
Köp & Sälj 2.0
Vet inte om det är jag som börjar bli gammal och drabbas av dåligt minne.... Men visst fanns det info om "årsmodell" i annonserna tidigare?
Varför är det borttaget?
Det finns fortfarande kvar men det är en frivillig uppgift. Här ett exempel på en annons med årsmodell:
För att filtrera på årsmodell behöver du först välja en kategori som kan ha årsmodell.

_Lefty

Medlem
Köp & Sälj 2.0
Det finns fortfarande kvar men det är en frivillig uppgift. Här ett exempel på en annons med årsmodell:
För att filtrera på årsmodell behöver du först välja en kategori som kan ha årsmodell.

Aha, toppen. Då har jag nog bara klickat in mig på annonser där annonsören valt att inte fylla i det.
Tack för snabbt svar 👍

unsuspected

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Bevakningar fungerar inte så väl för mig då notisen på mail kommer ca 12 timmar efter att annonsen publiceras.
Det går inte heller att ta bort bevakningar på sidan.

herrgard

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Kan vi kalla pjäxors storlek för storlek mondopoint (cm) istället för innermått? Ett par pjäxor i storlek 25,5 mäter ju t.ex 27,5 cm inne i skalet. Vad menas ens med innermått? Sen vore det ju fint att ha ett fält för BSL också :)

Pillard

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Hade helt glömt bort den här tråden. En feature som skulle göra enorm nytta är ju om ni skulle kunna lyckas handla upp en leveranslösning. Att som privatperson skicka ett par skidor idag är ju helt groteskt dyrt. Blockets standardiserade variant är ju betydligt mer prisvärd.

greggan

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Auktion där man kan sätta minimum pris och slutdatum (Tradera style) tror jag skulle passa bäst, då värderar sig varorna själva.

greggan

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
Hade helt glömt bort den här tråden. En feature som skulle göra enorm nytta är ju om ni skulle kunna lyckas handla upp en leveranslösning. Att som privatperson skicka ett par skidor idag är ju helt groteskt dyrt. Blockets standardiserade variant är ju betydligt mer prisvärd.
Absolut, någon form av transportavtal, idag är det bara svindyra och bökiga Bussgods som tar skidor.

johrei

Ny medlem
Köp & Sälj 2.0
En variant, som dock kräver lite administration av säljare och köpare, är att när man är överens skapa en blocket-annons och genomföra affären där med Blocket-paket. Då blir det billig frakt och en relativt säker affär. Där kan man skicka skidor upp till 180 cm.
Har testat själv och det funkade bra.

greggan

Aktiv medlem
Köp & Sälj 2.0
En variant, som dock kräver lite administration av säljare och köpare, är att när man är överens skapa en blocket-annons och genomföra affären där med Blocket-paket. Då blir det billig frakt och en relativt säker affär. Där kan man skicka skidor upp till 180 cm.
Har testat själv och det funkade bra.
180 cm ....

Geson

Medlem
Köp & Sälj 2.0
Nån mer än jag som har problem att lägga upp nya annonser? Sidan bara står och laddar när jag försöker publicera. Provar olika webbläsare.

_Lefty

Medlem
Köp & Sälj 2.0
Aha, toppen. Då har jag nog bara klickat in mig på annonser där annonsören valt att inte fylla i det.
Tack för snabbt svar 👍
Nu när denna tråd dök upp igen får jag citera mig själv igen. Det är nästan aldrig årsmodell med i annonserna numer. Jag klickade igenom skidannonserna så långt jag orkade idag och hittar ingen (0) som angett årsmodell. Jag tyckte det var en bra info, även om det såklart inte alltid blev rätt.

MallanI

Ny medlem
Köp & Sälj 2.0
Nu när denna tråd dök upp igen får jag citera mig själv igen. Det är nästan aldrig årsmodell med i annonserna numer. Jag klickade igenom skidannonserna så långt jag orkade idag och hittar ingen (0) som angett årsmodell. Jag tyckte det var en bra info, även om det såklart inte alltid blev rätt.
Jag vill tro att det är en bugg då att årsmodellen från annonsen inte förs över till den info som syns för köparen. Jag har fyllt i i alla mina annonser men det syns inte från köparvyn. Kollar du @johan ?

johan

Administrator
Köp & Sälj 2.0
Jag vill tro att det är en bugg då att årsmodellen från annonsen inte förs över till den info som syns för köparen. Jag har fyllt i i alla mina annonser men det syns inte från köparvyn. Kollar du @johan ?

Va bra att ni sa till!

Tyvärr verkar det smugit sig in en bug där. Informationen sparas rätt och sökfunktionen ska fungera, men själva annonssidan visade inte årtal. Nu ska det vara fixat.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp