Köpa min första puderbräda!

traveltravis

Ny medlem
Hej! Åker ner för säsongen till alperna och funtar på att införskaffa mig en puderbräda av något slag så här kommer lite allmänna frågor :)

• Hur räknas längden på en directional bräda? Samt vilken längd borde man ha? (186, ~80 pannor)
  • Borde jag beställa en nu i förhand eller vänta tills man kommer ner och kanske hitta en av fjolårets brädor på lite reducerat pris?
  • Borde jag köpa ett till par bindningar eller borde jag switcha mellan min vanliga bräda och den nya?
  • Vilka brädor rekommenderar ni? Både modeller och märken.
  • Vilka butiker borde jag kolla? Känns som det finns hundratals olika
  • Hur går jag tillväga om jag vill tura utan splitboard, vad är den bästa lösningen för det?
Tack på förhand! :devilish:

unsuspected

Aktiv medlem
Hej! Åker ner för säsongen till alperna och funtar på att införskaffa mig en puderbräda av något slag så här kommer lite allmänna frågor :)

• Hur räknas längden på en directional bräda? Samt vilken längd borde man ha? (186, ~80 pannor) Skulle säga att den totala arean och formen är viktigare för flyt i puder än bara längd. Jag är 180/106 och har brädor mellan 143-173 men till alperna skulle jag satsa på minst 160cm om det inte ska åkas massa skog
  • Borde jag beställa en nu i förhand eller vänta tills man kommer ner och kanske hitta en av fjolårets brädor på lite reducerat pris? Brädorna är som billigast just nu då nya är på ingående, går att göra riktiga fynd.
  • Borde jag köpa ett till par bindningar eller borde jag switcha mellan min vanliga bräda och den nya? Gillar du dina nuvarande och vill spara pengar, ha ett par annars köp ett par till så slipper du byta.
  • Vilka brädor rekommenderar ni? Både modeller och märken. Finns hur mycket som helst, du måste vara lite mer specifk än bara längd och vikt.
  • Vilka butiker borde jag kolla? Känns som det finns hundratals olika. Fysiska butiker beror på vart i landet du bor.
  • Hur går jag tillväga om jag vill tura utan splitboard, vad är den bästa lösningen för det? Snöskor eller MTNApproach skis.
Tack på förhand! :devilish:
Svarade lite med något begränsad kunskap :)

Xavier

Aktiv medlem
Om det verkligen ska vara en puderbräda bör den ha lite taper också, ger bättre flyt. Typ en Burton Landlord, Arbor Annex eller K2 Simple Pleasures.

Trodde ingen kände till MTNApproach i Sverige. De funkar bra, betydligt bättre uppför än snöskor dock så tål de inte stökig terräng (typ skog) då knäcker man gångjärnen på en gång.

Tottek

Medlem
Jag säger bara Jones ultra mind expander!

och i storlek så är det ju lite smaksak men skulle nog säga 158cm :)

den går att ha över hela berget oavsett före i stort sett :D

KaitsuH

Aktiv medlem
Jones Hovercraft 160. Brilliant för puder, men också en super bräda för EC carving. (Jag har 164, har haft den 4 år nu, och när den går sönder, skall jag köpa en ny sådan. Jag är 191, 95 kg)

Kaskar

Medlem
Går det ens att köpa MTN Approach längre? Deras webshop har väl legat nere jättelänge.

Japow

Medlem
vilken butik du köper i spelar mindre roll tycker jag hitta brädan du vill ha och börja googla namnet på brädan så hittar du snabbare bästa priset på just den brädan betydligt enklare än att gå in på varenda sida för att hitta just den brädan
eller så går du helt enkelt till en butik på plats med kunnig personal som kan hjälpa dej välja rätt
många resort butiker erbjuder sina kunder bräd/ski demo
lite dyrare än online men mindre risk att det blir fel

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp