Köpa mina första rocker! Black Crows, Salomon, Line?

MrZetter

Ny medlem
Nu ska även jag gå över till rocker efter att ha kört hela mitt liv på vanliga carvingskidor. Jag åker till Davos i slutet av månaden och har bestämt mig för att uppgradera.

Jag har sett ut 4 par och skulle vilja höra lite åsikter.

Black Crows Atris 108 cm midja 178/184 cm r=18 m
Salomon Rocker 2,100 100 cm midja 178/186 cm r=17,6 m
Salomon Rocker 2, 108 108 cm midja 182/190 cm r=19 m
Line sir francis bacon 108 cm midja 178/184 cm r=18 m

Jag är 180 cm (lite drygt) och väger 70 kg. Älskar att köra hårt i pisten men samtidgt puder åkning (vilket det kommer bli i Davos) och därför vill jag (som många andra) ha en skida till båda.

Har haft salomon sedan länge, vågar man gå över till ett mer okänt märke som Black Crows/Line (jag hade aldrig hört dem innan iaf)

Just nu lutar det åt Black Crows eller Salomon rocker 2 108. Salomon rocker 2 100 känns något smal, vilket jag aldrig hade sagt för 1 vecka sedan men då hade jag inte läst hur härligt det verkar med riktiga puderskidor heller. Line-skidorna verkar lite mjuka och fladdriga.

Har kört på park/allround skida med 85 cm midja, 165 cm långa och med en radie på 17 så det lär ju bli en rejäl omställning

Tack på förhand, Erik Zetterqvist

MrZetter

Ny medlem
Sen har jag inte kollat på bindningar speciellt mycket, är tacksam för rekommendationer även där!

erik_lagg

Aktiv medlem
Har du redan nu en skida med bredd 85 cm behöver du inte gå upp i bredd... ;-)
Men du har nog rätt om Line- SFB är för mer lekfull skidåkning.
När det gäller Salomon kan nog Quest-skidorna ligga närmre det du är ute efter - mindre lekfulla men bättre att carva med ser det ut som.

Sexylubben

Ny medlem
har selv en Rocker 108 i 190cm lengd, de er 111MM bredd i midjen.
nydelig ski i pudder, og en pist maskin om du trykker til på kant, ingen fartsmaskin da man får "rockerflapp" når man glider i høy hastighet med flate ski i pisten :p

har Salomon STH16 binding, veldig fornøyd, den frier ut når den skal :D

Mickey

Medlem
Kanske Salomon Q115 kanske kan vara något?
De är lite mer mot charger hållet än Rocker2 skidorna och det tror jag kommer att hjälpa till i pisten och definitivt när det är uppkört.
Men med tanke på vad du har kört för slags skidor tidigare kanske 108;an blir perfekt.

Vad gäller bindningar, så tror jag att STH16 skulle va en bra bindning för dig, eller STH12;orna ifall du vet att du ändå aldrig kommer skruva upp dem över DIN 12.

MrZetter

Ny medlem
Mickey sa:
De är lite mer mot charger hållet än Rocker2 skidorna och det tror jag kommer att hjälpa till i pisten och definitivt när det är uppkört.
Men med tanke på vad du har kört för slags skidor tidigare kanske 108;an blir perfekt.
Vad gäller bindningar, så tror jag att STH16 skulle va en bra bindning för dig, eller STH12;orna ifall du vet att du ändå aldrig kommer skruva upp dem över DIN 12.
Tack för tipsen, under tiden har jag insett att jag kanske borde gå mer åt pist håller och skippa tailrockern. Hittade Armada TST och dom verkar ju riktigt bra för min stil tycker jag! Kort radie utan tailrocker, vilket borde resultera i en roligare pistskida för min del.

Q115 finns 178 (för kort?) och 188(känns sjukt långt?) vilket var tråkigt annars ser dem riktigt bra ut!

Annars hittade jag Extrem Project 100 också som verkar vara lite mer inriktade mot pisten (fast med tailrocker). Vad gör att dom nästan kostar 2 lax mer än Armada TST?

Vad tillför tailrockern skidan vid puderåkning?

Mickey

Medlem
MrZetter sa:
Mickey sa:
Tack för tipsen, under tiden har jag insett att jag kanske borde gå mer åt pist håller och skippa tailrockern. Hittade Armada TST och dom verkar ju riktigt bra för min stil tycker jag! Kort radie utan tailrocker, vilket borde resultera i en roligare pistskida för min del.

Q115 finns 178 (för kort?) och 188(känns sjukt långt?) vilket var tråkigt annars ser dem riktigt bra ut!

Annars hittade jag Extrem Project 100 också som verkar vara lite mer inriktade mot pisten (fast med tailrocker). Vad gör att dom nästan kostar 2 lax mer än Armada TST?

Vad tillför tailrockern skidan vid puderåkning?
Längden vet jag inte riktigt hur du vill ha det. Det kan vara så att 178 fungerar och kanske även 188, genom sin rocker. Själv tycker jag att 188 fungerar för mig de gånger jag har testat den, men då är jag också 193cm lång och väger runt 100kg med utrustningen på.

Extrem skidorna är dyrare för att de är handgjorda i Sverige, medans Armada är gjorda i någon stor fabrik utomlands, tror jag. Så du betalar för klassisk "craftmanship" och tiden som lagts ned på produkten för att få den perfekt.

JohanDahlstedt

Aktiv medlem
jag har testat dom 4a du listar från början och enligt mig själv (samma vikt som dig) så tycker jag atrisen är klart bäst. sfb tycker jag funkar fint och är lekfull men lite för mjuk tail för pisten, R 2 100 grym skida funkar till allt men inte lika bra i pist som atris. r2 108 kanske i bredaste laget för rolig piståkningen men det kanske bara är min uppfattning? Atrisen gillar jag skarpt grymt rolig att åka sitter som handen i handsken.

Bonus. eftersom du kollar på project 100 kanske völkl mantra kan vara något? eller varför inte Q-lab 103 :)

Utter

Aktiv medlem
Line Supernatural 108 är ett bättre val om man kör hårt i pist än SFB. SFB är en superbra allroundskida, men mer åt det lekfulla hållet. K2 Annex är också ett alternativ.
Blizzard Cochise är också en riktigt bra skida.

chrillelille

Aktiv medlem
Jag kör tst, funkar att åka snabbt i pisten samtidigt som den är lekfull i både kort och långsväng. Förvånansvärt lätt utanför trots sin längd.

Jag klarade av att köra den hårdare och snabbare än mina tidigare styvare skidor konstigt nog.

Jordan23

Ny medlem
Ursäkta om jag spånar vidare på tråden, men kan inte Völkl Gotama var ett alternativ. 107mm midja, fullrocker. Dock något större svängradie.

Någon som har erfarenheter av den?

Snowgod

Aktiv medlem
Mickey sa:
Extrem skidorna är dyrare för att de är handgjorda i Sverige, medans Armada är gjorda i någon stor fabrik utomlands, tror jag. Så du betalar för klassisk "craftmanship" och tiden som lagts ned på produkten för att få den perfekt.
Att det skulle vara skillnad på hur man laminerar skidor i Österrike (Armada) eller Sverige är ju rena dumheter. Du betalar mer för att den lilla fabriken har färre producerade enheter att slå ut sina kostnader på vilket ger högre kostnad per enhet. Atomic som producerat (vet inte om Armada är kvar där fortf.) har en mycket bra fabrik och betydligt mer erfarenhet än Extrem...

Åker på en Jester schizo, mycket lätt att justera framåt/ bakåt. Nice då man vill ändra känslan i skida. Griffon schizo funkar samma, med lägre din tal. Kan varmt rekommendera dessa om du inte vill tura, då ska du välja en annan bindning.

MrZetter

Ny medlem
Analkrut sa:
jag har testat dom 4a du listar från början och enligt mig själv (samma vikt som dig) så tycker jag atrisen är klart bäst. sfb tycker jag funkar fint och är lekfull men lite för mjuk tail för pisten, R 2 100 grym skida funkar till allt men inte lika bra i pist som atris. r2 108 kanske i bredaste laget för rolig piståkningen men det kanske bara är min uppfattning? Atrisen gillar jag skarpt grymt rolig att åka sitter som handen i handsken.

Bonus. eftersom du kollar på project 100 kanske völkl mantra kan vara något? eller varför inte Q-lab 103 :)
Perfekt, precis vad jag ville höra :) Mantra har för lång radie i min smak. Q-lab ser riktigt bra ut! Känns väldigt liknande Extrem project 100 fast 1000 kr billigare och som
@snowgod säger att Salomon har mer erfarenhet än Extrem (även fast man gärna vill stödja svenskproducerat)

Står nu mellan:

Black Crows Atris 108 mm midja 178/184 cm 18 m radie
Salomon Q-lab 104 mm midja 178/183 cm 20,5 m radie
Armada TST 102 mm midja 183 cm 16,8 m radie

Bindning:
Griffon schizo eller Salomon STH12

Tack för alla svar!

n3lo

Ny medlem
Angående Armada TSTn så har jag bara positiva saker att säga om den skidan, åkt på denna sedan 2012, har provat det mesta som Sverige och Nordnorge har att erbjuda och den bara sväljer det helt så länge man vågar stå på och piska den lite, funkar också för den lite slöare hasch-åkninigen också, men varför ska man åka så? :) perfekt skida för skandinaviska förhållanden.
Såg att våra kära vänner i Tyskland hade den på ett hyfsat pris också om man är beredd att gå ner en årsmodell..

Skulle rekommendera en bindning med randone funktion, typ:
Marker Baron
Marker tour 12
Salomon guardian
Marker duke
sen är de verkligen kompatibla för ett par tech- bindningar också (Dock så har det ju sina för och nackdelar)
det är lite som att ha fyrhjulsdrift, du använder dig inte alltid av den, men det känns skönt att veta att du har möjlighet till det.

Mickey

Medlem
Snowgod sa:
Mickey sa:
Att det skulle vara skillnad på hur man laminerar skidor i Österrike (Armada) eller Sverige är ju rena dumheter. Du betalar mer för att den lilla fabriken har färre producerade enheter att slå ut sina kostnader på vilket ger högre kostnad per enhet. Atomic som producerat (vet inte om Armada är kvar där fortf.) har en mycket bra fabrik och betydligt mer erfarenhet än Extrem...
Var nog lite otydlig.
Det jag menar är att de gör skidorna för hand och att det skulle göra dem dyrare. Vet inte hur Armada tillverkar sina skidor, men eftersom att de är så stora så antog jag att de var maskin byggda.
Men jag kan självklart ha fel.

Snowgod

Aktiv medlem
Mickey sa:
Snowgod sa:
Mickey sa:
Var nog lite otydlig.
Det jag menar är att de gör skidorna för hand och att det skulle göra dem dyrare. Vet inte hur Armada tillverkar sina skidor, men eftersom att de är så stora så antog jag att de var maskin byggda.
Men jag kan självklart ha fel.
Armada är inte enormt stora och de har ingen egen fabrik utan låter någon som har det (Atomic) tillverka skidor enligt deras design och med Armadas logga på. Så gör de flesta små och halvstora märken.

En stor fabrik har rimligtvis mer raffinerad hantering och säkert en del mer avancerat maskinellt förarbete som skiljer dem från "garagetillverkare" men i slutändan är det trä, plast, gummi metall osv som läggs ihop med en del epoxi och läggs i press. Det görs för hand. Man kan ha mer maskinell produktion om man tillverkar s.k. cap-konstruktion, speciellt med skumkärna som sprutas in i ett skal (cap), men jag tror inte Armada har någon sådan. De har någon cap-skida med träkärna och de görs av Head om jag minns rätt.

De mindre märkena vill gärna påvisa hur mycket hantverk de bedriver och hur "riktiga" de är som skidåkare för att det är marknadsföring som går hem. Det finns dock inget som säger att man är duktig på att tillverka skidor bara för att man är på omslaget av PowderMag och är sponsrad av äcklig läsk. Speciellt inte om tillverkningen sköts av några gubbar i Österrike...

MrZetter

Ny medlem
Det blev Armada TST 183 cm med Marker Jester 16 Schizo bindningar till slut. Tack för all hjälp.

Topp