Köpa nya handskar

joelchr

Ny medlem
Köpa nya handskar
Kontentan verkar vara att Hestra Heli är ett bra köp, men samtidigt verkar det vara bristande kvalitet på de senare årsmodellerna? Stämmer det?

Samtidigt vill jag inte ha stor muff och inte utanpåliggande söm, det verkar väldigt opraktiskt. Eller är det överdrivet? Är Hestra Patrol lika bra som heli? Eller finns det bättre alternativ? Rentav ett annat märke?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Köpa nya handskar
Hestra har ju ett gäng med kortare mudd för att ha innanför jackärmen, t ex Patrol som du nämner. Fördelen med den är att du kan ta ut fodret för tvätt och torka snabbare.
Mina olika Hestra har hållit bra och inte hört något om kvalitetsproblem. Nackdelen tycker jag är att de blir lätt blöta vid mycket snö/op, så det gäller att de är väl insmorda. I det avseendet tycker jag BD är bättre ( Black Diamond Spark Gloves smoke - addnature.com ), samt billigare. Även bra kvalitet, men möjligt att Hestra håller längre

kurono

Aktiv medlem
Köpa nya handskar
Håller med hestra har problem med att hålla väta ute o blir blöta tillslut för dem har inget vattentät membran. BD spark gloves har membran så du är torr även om lädret är blött. Tycker BD handskar är generellt bättre o har bättre pris.

Dock håller ju möjligtvis tex hestra heli längre, har ju inga membran och så länge du håller lädret helt...

Oloph

Ny medlem
Köpa nya handskar
Jag köpte BD Legend(Natural) för ett tag sedan. Har inte åkt utför med dom ännu men använt dom en hel del och är väldigt nöjd. Lädret känns bra och det följer med wax att smörja in dom med.

Marboh

Aktiv medlem
Köpa nya handskar
Kontentan verkar vara att Hestra Heli är ett bra köp, men samtidigt verkar det vara bristande kvalitet på de senare årsmodellerna? Stämmer det?

Samtidigt vill jag inte ha stor muff och inte utanpåliggande söm, det verkar väldigt opraktiskt. Eller är det överdrivet? Är Hestra Patrol lika bra som heli? Eller finns det bättre alternativ? Rentav ett annat märke?
Man kan snegla på hestra job också. Lite bättre prisklass.
https://www.maskinklippet.se/arbetsklader/handskar som exempel

felixiko

Ny medlem
Köpa nya handskar
Jag har haft Hestras helihandskar i fingervantevariant i några år nu, uppskattningsvis har jag åkt skidor i 100-150 dagar med den, och sparsamt använt den vid andra tillfällen också. De har hållit bra tycker jag. Den där lilla flärpen på ovansidan lillfingret lossnade i ena änden för 2 år sedan. Den var dock lätt att sy tillbaka, då fodret är avtagbart och alla sömmar är lätta att laga om man vänder handsken utochin. Fint att man kan köpa nya foder också, i ull dessutom om man vill ha det varmt och skönt om händerna.

Blir lädret blött så blir man fuktig inuti också. Jag är noga med att fetta handskarna iaf typ en gång per vecka (ibland varje dag under mer maniska perioder). De flesta dagar håller de sig torra. Men snöiga dagar, ffa om stavhandtagen blir belagda med snö/is och jag är för lat för att ta bort det, så kan det bli blött om handsken.

Den stora mudden är det bästa som hänt skidhandskar enligt mig, det tar inte många sekunder att helt säkra sig från snö som kommer in vid handlederna. Jag har aldrig tidigare fått till det lika bra och snabbt, med jacka utanpå handske.

Jag är nöjd och har nyligen köpt trefingersvarianten. Men jag har bara använt den i ca en vecka. Den verkar lite varmare och i övrigt rätt liknande.

kurono

Aktiv medlem
Köpa nya handskar
Av materialen jag prövat är primaloft i vantar/handskar det bästa. Håller värmen bäst och är väldigt tåligt. Finns väl en bra anledning varför isbjörn valt det till sina barnvantar. Både min 4åring och jag har det i våra handskar.

dr_cosmo

Medlem
Köpa nya handskar
Jag har genom åren gått igenom ett antal handskar, många från Hestra och inser att pris/kvalitet inte är samma som förut. Har ett par hestra Heli mittens som jag fortfarande håller väldigt högt, de har hållit i ca 10 år, still going strong.

Hestras fingervantar har jag slutat köpa då de max har hållit 1,5 år för mig. De är jättesköna på handen men t.ex. ett par hestra abisko ska hålla längre än ett år innan det blir hål i lädret.

När det gäller fingervantar har jag gått över till dessa: https://duab.se/arbetsklader-skydd/...MIqIqJmNSs7gIV7UeRBR1weAF8EAQYASABEgL4HfD_BwE

Håller bättre, torkar snabbare till en bråkdel av priset. Köp två par så kan du byta till torrt vid lunch. Flyttat över barn-snörena från ett par havererade hestra.
//R

fredw

Aktiv medlem
Köpa nya handskar
När det gäller fingervantar har jag gått över till dessa: https://duab.se/arbetsklader-skydd/...MIqIqJmNSs7gIV7UeRBR1weAF8EAQYASABEgL4HfD_BwE

Håller bättre, torkar snabbare till en bråkdel av priset. Köp två par så kan du byta till torrt vid lunch. Flyttat över barn-snörena från ett par havererade hestra.
//R
Tack för tipset. Man får intrycket av klart bättre värde för pengarna jämfört med de typiska skidhandskarna. Men är de lika väl anpassade för ett stavgrepp?

Dessa är ju t o m snygga, och påstås vara vattentäta, man blir sugen på att prova ett par:

Mizze

Aktiv medlem
Köpa nya handskar
Är det blött kör jag i ett par gamla Arc'teryx trelagers goretex-och-troligen-nån-kevlarförstärkning tumvantar med urtagbart fleecefoder. Kallt- foder i. Varmt- foder väck, eventuellt med nån typ av merinoliner. Är det bara halvkallt och torrt, blir det Ortovox freerider. Inte vattentäta mer än nån vecka efter inköp, men varma och oerhört bekväma. De tål att bli fuktiga på grund av ullfodret, men de är inte lämpliga i regn.

Marboh

Aktiv medlem
Köpa nya handskar
Kör denna om det inte är för kallt.
Visas/vattentät. Neoprenmudd.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp