Köpa skidor via Internet eller i Sverige

millgard

Medlem
Okej, för att rensa andra trådar från denna kärnfråga:

Vilka argument finns det för att handla skidorna dyrt i Sverige istället för billigare hos tex Sport-Conrad? ch det viktigaste av allt: är argumenten hållbara?

Som jag ser det är prisskillnaden så pass stor att den service man kan få inte alls är värd mellanpriset. På skidorterna finns det serviceföretag, där finns volymerna och där finns utbudet. Hemma i stan spelar det nada roll om det finns nån skidaffär ärligt talat. Internet finns överallt.

Så - vad tycker ni och varför?

streimert

Medlem
Det är ju så som jag ser det i en marknadsekonomi att det handlar om utbud och efterfråga. Med detta resonemang så bör det ligga i de svenska affärerna att vara konkurrenskraftiga. Att då mena att de är konkurrenskraftiga kan då omfatta allt från hög service, högt kunnande, stort utbud,,,, och då allt detta till rätt pris (dvs det köparen är villig att betala). Att lägga in garanti som argument att köpa hemma ser jag som en svag ursäkt,,,det går ju i värsta fall att skicka per post, kurir etc.

Det är upp till var och en att köpa var man vill,,, och när det gäller skidor är det inga problem (i regel - har själv köpt 7-8 par skidor från SC,,). Däremot pjäxor är en annan femma...dom vill man ju prova, känna och klämma på...anpassa/lästa etc...

Nog om flummandet.... nu är det bara 5 månader kvar till La Grave...fan vad det suger,,,,

millgard

Medlem
Begagnatmarknaden gynnas givetvis också av att det finns ett stort utbud. Priserna sjunker på bra grejor och fler har råd att åka på bra grejor. Åker man på bra grejor vill man förr eller senare ha ännu bättre och köper då nytt. Ergo: Ett stort utbud gynnar konsumenten, medan den som säljer naturligtvis vill vara ensam på plan.

lgrstdt

Ny medlem
För mig är det självklart att köpa skidor till ett så lågt pris som möjligt, om de sedan är från den vilsne tysken som säljer paketpris med bindning billigare än vad han säljer skidan eller om jag står på Alpingaraget och drar kortet har ingen betydelse för mig, så länge priset är överkomligt.

Jag gynnar gärna en svensk skidbutik. Att pröjsa några hundralappar extra för att gynna en butik i Sverige är överkomligt, men att betala tusentals kronor extra för att köpa skidorna i Sverige är inte aktuellt.

J

jjosefsson

Guest
En anledning att köpa i sverige är att på sikt kommer nog de flesta skidtester att försvinna för dyrare och breda skidor.
Finns inte någon anledning för de Svenska grossisterna att ha några tester, det är ju dem som betalar för dem
Skidtester kostar mycket pengar med personal etc

Lee-nus

Aktiv medlem
Vad gäller Sport-Conrad vet jag att många haft problem med reklamationer, och vidare, att de sålt mer än ett par skidor av diskutabel kvalitet. Där vill jag påstå att butikshandel erbjuder större trygghet för konsumenten.

Vad gäller framför allt friåkningsskidor tror jag att butikerna kan komma att behöva justera sina priser, eller hitta annan lösning, för att komma till bukt med problemet med tysken och andra sidor på internet. Även om det skulle bli så tror jag inte att butikerna får svårt att överleva, i och med att de feta friåkningsskidor som gett S-C ett namn bara utgör en liten del av den totala skidförsäljningen. Tuffare blir det väl för de markbutiker som enbart handlar med just den typen av skidor.

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
Prisskillnaden varierar ju väldigt...
Vissa lagg kostar ju ungefär samma i butik som hos conrad! (Och vissa skidor som conrad säljer är nästan billigare än vad svenska skidbutiker har i inköpspriser)
Sen verkar folk glömma att man i butik har möjlighet att diskutera priset om man handlar allt på en gång. (Köper du skida, pjäxa, lite kläder m.m. - då kan man alltid få något på köpet)

Dessutom har jag otaliga gånger sett folk köpa från conrad och köpt helt fel skida. Typ 100kg-kolosser som köpt en hellbent som räcker upp till nästippen. "Tror det kan vara en bra chargingskida det här" -Jo tjena...

Pjäxor är dock helt omöjligt att köpa någon annan stans än i butik. Punkt.

larsrudal

Medlem
Har ju rätt svårt att tro att ni som argumenterar för att pröjsa ett par tusen mer för laggen i Svedala verkligen gör det. Ni jobbar säkert i branchen eller någe sånt.

För övrigt anser jag att de som åker på skidtestarhelg i december är helt ko-ko-bang-bang. Har gjort det en gång. Kass snö, kallt osv. Kan ju lika gärna åka hemma i Sthlm om det är det man är ute efter.

Det är ju kul att det finns entusiaster som spenderar sina pengar på att stödja den svenska skidindustrin men några sådana bidfrag får de inte från en low-life som mig.

Mycke neggande härifrån men så blir det när man gått på kryckor i 2 veckor och har 2 kvar (spricka i knät).

Rudolfsson

Ny medlem
En förklaring till tyskens lägre priser beror också till viss del på att momsen på detaljhandelsvaror är lägre, jag vill dra mig till minnes att den ligger på 12% jämfört med den svenska som ligger på 25%. Dock kan det inte vara den enda förklaringen, att s-c kan hålla låga priser bör uppskattningsvis också bero på stora inköp vilket pressar priserna, uppköp av restlager (?) o.s.v... Skidornas Ullared med andra ord.

Satt för övrigt igår och slökollade på skidor och såg att Megawatt kostar 799 usd (rekommenderat pris från BD) (ca 5400 sek) och i Sverige är rekommenderat pris 8999 sek, en prisskillnad på ca 66%, vad säger ni? Möjligt att jag går OT här, ber om ursäkt i så fall.

MrDan

Ny medlem
Jag har precis köpt skidor från Tyskland på www.xspo.de De var 25% billigare och frakten gick på 20€. Jag fick hem dem på 4 arbetsdagar, hur smidigt som helst.

Jag köpte pjäxor på alpingaraget innan (pjäxor vill man ju prova först) och försökte köpa även skidorna där. De kunde dock inte tänka sig gå ned i pris på skidorna, enbart på pjäxorna. Jag hade kanske nöjt mig med typ 15% rabbatt på skidorna men nej, nej, de har så dåliga marginaler på skidor... Klart att man köper på nätet då.

Jag hade även kollat in denna site www.snowinn.com (tror att den är spansk), där fanns skidorna 30% billigare men inte just de mått jag ville ha på dem.

Det känns som att svenska butiker bör omförhandla sina priser och marginaler innan jag köper i Sverige igen.

Senast ändrad:

Heinz_p

Aktiv medlem
En annan förklaring till de lägre priserna är att grejerna allt som oftast är andrahandssortering, precis som Nojlas skriver. Skidåkarens Ullared.

DrJ

Medlem
Självklart får man köpa var man vill. Tycker man att mervärdet med personlig service och tips från en förhoppningsvis kunnig säljare, skidtestarhelger, enklare reklamation och större trygghet är värt prisskillnaden så köper man i svensk butik. Annars köper man inte det. Däremot tycker jag att det är ganska lågt att utnyttja skidtest och butikers tjänster för att sedan ändå köpa från tysken, inte riktigt moraliskt korrekt tycker jag. Men det är ju jag det.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Yo, det är precis som med de tyska bilarna, det vet ju alla att en tysktillverkad Audi är betydligt sämre än en svensktillverkad. Eller är det kanske helt enkelt så att folk söderut är nöjda med andrahandssortering och att de bästa grejorna alltid skickas till Sverige.

Eller är det kanske så att den tyska marknaden är så oerhört mycket större vilket leder till högre volymer och lägre omkostnader (relativt).

En intressant studie i prissättning är att titta på K2 websajt! Om jag säger att jag är svensk kostar ett par Sidestash 7 299 kr, om jag låssas vara tysk kostar de 599 Euro! Det beror självklart inte på att K2 säljer andrasortering i Tyskland utan att priserna är anpassade till den lokala marknaden ...

/MM

PS! Momsen på skidor i Tyskland är 19 % (25 % i Sverige) vilket förklarar en del av prisskillnaden. DS!

KvittFjall

Ny medlem
jag skulle utan tvekan beställa från nätet då det finns stora pengar att spara och det är så pass liten sannolikhet att något skulle hända så att du behöver krångla med garanti etc. Har själv beställt från www.freezeproshop.com och har väldigt goda erfarenheter därifrån, väldigt trevlig ägare som helt klart går att prata med om något går fel etc. (Går alltid att nå på freezeproshop gruppen på facebook).

Så ta en titt här: http://www.freezeproshop.com/product-type-ski-hardware-skis.irc?id=6003973

Heinz_p

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Yo, det är precis som med de tyska bilarna, det vet ju alla att en tysktillverkad Audi är betydligt sämre än en svensktillverkad. Eller är det kanske helt enkelt så att folk söderut är nöjda med andrahandssortering och att de bästa grejorna alltid skickas till Sverige.
Inga frågor på det:D

snorkel

Aktiv medlem
Givetvis köper man där man får mest valuta för pengarna, dvs vet man vad man vill ha så är det i regel internetköp som är bäst.

Prova vill man ibland göra på hemmaplan. Skidprovning i svenska backar är ju bra. Ett argument brukar ju vara att det är de svenska importörerna som står för kostnaderna och att man därför skall betala flera tusen extra för att stödja dessa. Jag ser det som att det är skidtillverkaren som ordnar skidprovning (med svenska importören som sin förlängda arm). Om den svenska importörens affärsmodell inte klarar konkurrensen från internetbutikerna så kommer skidtillverkarna i alla händelser att fortsätta att slåss om kunderna. Skidprovningen kommer alltså inte att stå och falla med de svenska importörerna. Om en tillverkare saknar representation på skidprovningen och det påverkar försäljningen så lär de fixa det via nån annan mer effektiv finansieringsmodell. Det kallas affärsutveckling.

Argument för att köpa lokalt är naturligtvis att man får grejorna på en gång. Vidare så kan man ju också ha förtroende för en duktig säljare i de fall man behöver råd och tycker att denna service är värd att betala lite extra för.

Beträffande Sport-Conrad så har de så pass hög omsättning i Sverige att de måste betala svensk moms på det de skeppar till Sverige istället för tysk. Eftersom de har prissättning inkl moms och inte vill jiddra med flera olika priser inom Europa så får vi i Sverige otroligt bra pris och Conrad tjänar 6% mindre per köp på oss än på tyskarna.

Eftersom det blir svenska momsintäkter på köp från Conrad så faller även argumentet att statens skatteintäkter minskar pga importen. Om du dessutom köper öl för de tusenlappar du tjänar på att handla på Conrad så får staten in mer skattepengar än om du handlat skidor i en svensk butik, detta pga att öl beskattas högre än skidor.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Heinz_p sa:
Mountain_Man sa:
Inga frågor på det:D
Jag hade en ganska fascinerande diskussion med en snubbe i kundmottagningen på en Audiverkstad för några år sedan där han på fullt allvar påstod att felet på min bil berodde på att den var Tysksåld. Kunde inte hålla mig ... utan frågade vad som var bättre med svensktillverkade Audi. ;-)

Beträffande Sport-Conrad så har de så pass hög omsättning i Sverige att de måste betala svensk moms på det de skeppar till Sverige istället för tysk. Eftersom de har prissättning inkl moms och inte vill jiddra med flera olika priser inom Europa så får vi i Sverige otroligt bra pris och Conrad tjänar 6% mindre per köp på oss än på tyskarna.
Intressant, är du säker på att SC redovisar svensk moms, är ganska säker på att det inte framgår av faktura/kvitto (men inte helt säker)?

/MM

snorkel

Aktiv medlem

@MM

Jag träffade på en äldre gubbe som gick och myste i butiken i Penzberg, det visade sig vara Mr Conrad himself. Han sa att vi svenskar var gynnade på detta sätt och det var två-tre år sedan. Jag kollade upp det hela och med omsättning över 6 Msek i annat EU land så är exportörer inom EU tvungna att momsa i landet i fråga.

Grilljanne

Aktiv medlem
Jag köper där det är billigast helt enkelt, allt som oftast hos conrad. Har aldrig haft några problem med vare sig frakt eller kvalité.

Senast ändrad:

Heinz_p

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Jag hade en ganska fascinerande diskussion med en snubbe i kundmottagningen på en Audiverkstad för några år sedan där han på fullt allvar påstod att felet på min bil berodde på att den var Tysksåld. Kunde inte hålla mig ... utan frågade vad som var bättre med svensktillverkade Audi. ;-)
Det verkar ha varit en vis man:cool:

snorkel sa:
Jag träffade på en äldre gubbe som gick och myste i butiken i Penzberg, det visade sig vara Mr Conrad himself. Han sa att vi svenskar var gynnade på detta sätt och det var två-tre år sedan. Jag kollade upp det hela och med omsättning över 6 Msek i annat EU land så är exportörer inom EU tvungna att momsa i landet i fråga.
Det var det mest intressanta jag hört idag. Måste kontrolleras:)!

MrDan

Ny medlem
Måste bara kommentera det där med svensktillverkad Audi, det finns inget sånt, var har ni fått det ifrån?? Jag köpte en ny Audi för ungefär ett år sedan. Jag fick vänta 3 månader på den och man fick veta precis när tillverkning hade börjat i Tyskland och när bilen sattes på en lastbil mot Sverige.

Att det skulle vara skillnad på svensk- och tysksåld låter som ett blondin skämt i mina öron vare sig det gäller bilar eller skidor.

mgbgt66

Aktiv medlem
MrDan.....:rolleyes:

Själv fick jag spott och spe för en "tysk" Mitsubishi Eclipse. Verkstaden hävdade attt dom svenska var bättre. Jag frågade självklart var den svensk Mitsu-fabriken var någonstans.

Jag föredrar att köpa skid-utrustningen där servicen är bra. SC uppfyller hittils dom kraven. Överlag har jag köpt mycket i Norge eftersom jag bott där (och dom är mästare på rea, är det rea så sänker dom banne mig priserna, inga futtiga 10-20% osv). Skidorter på lågsäsong brukar vara bra för fynd.

Jag har blivt relativt besviken på vissa större drakar i GBG, delaminiering vid montering osv...

Raskens i Duved brukade vara bäst på Telemark. Vad hände med dom? Snacka om kunskap och bra service.

Senast ändrad:

Robban72

Ny medlem
MrDan sa:
Måste bara kommentera det där med svensktillverkad Audi, det finns inget sånt, var har ni fått det ifrån??
Det stavas s-a-r-k-a-s-m :)

MrDan sa:
Att det skulle vara skillnad på svensk- och tysksåld låter som ett blondin skämt i mina öron vare sig det gäller bilar eller skidor.
Jag tror att det är de svenska handlarnas sätt att försvara sig mot den så kallade tyskimporten.

millgard

Medlem
snorkel sa:
Eftersom det blir svenska momsintäkter på köp från Conrad så faller även argumentet att statens skatteintäkter minskar pga importen. Om du dessutom köper öl för de tusenlappar du tjänar på att handla på Conrad så får staten in mer skattepengar än om du handlat skidor i en svensk butik, detta pga att öl beskattas högre än skidor.
Jag stödjer gärna de som har det svårt i Sverige genom att betala mer skatt. Det är häftigt, och alkoholskatten är som sagt högre på öl än skidor.

Det förefaller vara en alldeles utmärkt affär att köpa skidorna där de är billiga och lägga mellanskillnaden på liftkort, öl och resor inom Sverige (törstig och tung bil är väldigt bra då det ger ÄNNU mer intäkter för staten).

Win-win situation.

Och just det - importerat öl är minst lika bra som svenskt. Dvs fantastiskt mycket bättre, men det törs man väl knappt skriva då folk verkar utgå från att utländska grejor är sämre.

Men det var länge sedan jag såg någon åka på ett par Sundins faktiskt.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Visst stämmer det att conrad får betala svensk moms. Dock behövs det inga 6 miljoner för att man ska behöva det utan det räcker med en omsättning i det aktuella landet på 320.000 per kalenderår, Momslagen 5:2 2st.

Sen när det gäller sakfrågan så är den ju ganska självklar. Varför ska man betala extra höga priser om man inte får ett mervärde? Hur mycket mervärde man får genom att handla i butik är ju individuellt och om jag inte känner att mervärden matchar merkostnaden så kommer jag inte att handla.

Argumenten om skidtestarhelg blir ju mest löjliga. Det har redan sagts att tillverkaren kommer ta hand om det ifall det behövs och det köper jag rakt av. När dessutom importörerna inte tar med sig feta skidor för att de inte säljer tillräckligt bra i Sverige så faller ju hela argumentet på riktigt.

Nae, skidbutiker får nog börja se till att kapa sina priser eller helt enkelt börja tillhandahålla mer tjänster. Skidservice t.ex. är ju svårare att få i tyskland, bootfitting kommer man inte heller kunna göra på distans. Butikerna får väl fokusera på sådant istället, om de nu inte kan hålla konkurrenskraftiga priser

JL76

Aktiv medlem
En hel del konstigheter i denna tråd, visst finns det skillnader mellan bilar ämnade för olika marknader, dessa varierar dock och var kanske tydligare förr. Det är inte frågan om kvalitet utan om utrustningsnivå, ibland rostskydd, motoralternativ och annat.

Sen snorkel, nu låter du som en nationalekonom när du tror så fint på "marknaden", men "marknaden" funkar inte perfekt (faktiskt inte ens i närheten imho). Enligt ditt sätt att se borde isåfall märken som inte har distribution i sverige också finnas med på testerna eftersom de också vill slåss? Finns dessa märken med? Nej.
I teorin så kanske de kommer sen när alla distributörer försvunnit (ungefär samtidigt som det blev fred i mellanöstern), men enligt samma tänkande fick vi också 500 radiostationer som alla spelar den sämsta jävla tänkbara musiken och blandar det med trevliga små reklampauser.

Sen när det gäller köp i butik i sverige, så finns det butiker med bra priser och butiker med helt korkade priser, de senare kan man ju undvika.

snorkel

Aktiv medlem
JL76 sa:
Sen snorkel, nu låter du som en nationalekonom när du tror så fint på "marknaden", men "marknaden" funkar inte perfekt (faktiskt inte ens i närheten imho). Enligt ditt sätt att se borde isåfall märken som inte har distribution i sverige också finnas med på testerna eftersom de också vill slåss? Finns dessa märken med? Nej.
I teorin så kanske de kommer sen när alla distributörer försvunnit (ungefär samtidigt som det blev fred i mellanöstern), men enligt samma tänkande fick vi också 500 radiostationer som alla spelar den sämsta jävla tänkbara musiken och blandar det med trevliga små reklampauser.

Sen när det gäller köp i butik i sverige, så finns det butiker med bra priser och butiker med helt korkade priser, de senare kan man ju undvika.
En fri marknad är aldrig perfekt och ja, den behöver vissa grundläggande regleringar. Det fina med en fri marknad är att den mer eller mindre är självreglerande. Fungerar den som den ska så strävar den mot den marknadsmix av pris, utbud, kvalité och service som efterfrågas. Störningar uppstår, vissa aktörer försöker agera monopolister för att stänga ute andra (som vissa svenska distributörer). Hela tiden sker små eller stora förändringar. T ex så är ingen tvungen att marknadsföra sig via skidtest, har aldrig påstått det. Det kan t.o.m hända att omvälvningar på marknaden gör att vi blir utan skidtest i Sverige några år ifall marknaden vill testa vad som händer om den uteblir.

Jag vill inte betala 3-4 tusen mer för exakt samma skidpaket i Sverige än vad t ex Conrad erbjuder det för. Definitivt skall skillnaden ner till något som kan räknas i hundratal. Funkar det inte med skidtesten får de väl börjat ta betalt eller sätta upp en insamlingsbössa. Tyskarna och t.o.m Conrad kör ju skidtest med, är ingen nämnvärd prisskillnad att åka dit istället för Åre om du utgår från Stockholm. Köper du skidor på plats har du definitivt räknat hem det hela.

I alla händelser så är det i allafall bättre än att införa monopol där vi behöver betala 1000 tals kronor mer för samma skida. Än värre om det blir monopol på skidtillverkning, utvecklingen stannar då av. Gillar din liknelse med radiostationer, vi är väl nu på väg dit. Aldrig har det funnits så många skidmärken att välja på som nu och så stort utbud av nyheter från varje tillverkare varje år. Är det dåligt? Du behöver dessutom inte köra på de dåliga skidorna om du inte vill.

Dessutom, om det bara är jag som tycker så här så behöver du inte oroa dig, ingen kommer då köpa från Conrad.

Pillard

Aktiv medlem
självklart kommer inte "marknaden" att lösa alla problem. Men frågan är ju istället varför vissa branscher ska vara skyddade från att behöva utveckla sig för att överleva?

Ni som tycker att man ska handla i butik i Sverige för att de ska fortleva, hur många av er har handlat möbler på IKEA? Hur många av er har handlat mat på Maxi eller liknande istället för småhandlarn runt hörnet? Och skidtester anser jag vara ett ganska irrelevant argument för, helt ärligt, hur många av oss åker regelbundet på dessa arrangemang?

När det gäller argument om enklare reklamation så ställer jag mig tvivlande till detta med tanke på att majoriteten av alla butiker idag hänvisar direkt till generalagenten. Konsumentköplagen och avtalslagen är ju rätt tydliga på att det är butiken som ansvarar gentemot kund men i dagsläget verkar inte allt för många butiker känna till detta. Så om nu butikerna inte vill ta något som helst eget ansvar för de produkter de säljer, majoriteten av personalen i skidbutiker är ungefär lika kunniga som min mamma och de tar hutlöst betalt. Varför ska jag då stötta dem? Inom alla andra branscher förekommer utveckling (den förekommer iof på materialen i vår sport med) men varför inte på sättet att handla?

Rent principiellt måste jag väl även tillägga att jag irriterar mig något kopiöst på när tillverkare delar upp marknader och tvingar fram olika priser. Exemplet med Megawatt tidigare i tråden får väl räcka, men principen är otroligt irriterande.

JL76

Aktiv medlem
Vissa saker bör vara skyddade från "marknaden", skidor är definitivt inte en av dem.
Det som stör mig med marknadstänkandet är det lätt blir en minoritet som dikterar utbudet för alla. De som tycker radio nrjrixmegapol är vedervärdigt och faktiskt har smak är många fler än de som gillar det men de är för smala målgrupper att rikta in sig på därför finns nu bara skit och inget annat.
Samma situation finns inte inom skidindustrin där ett stort utbud och även "custom" finns.

Självklart ska man inte köpa skidor för 3-4k mer i svensk butik det är ju löjligt, det håller jag med om och har skrivit i andra trådar.
Jag har inget emot fri rörlighet och konkurrens det är den blinda tron på "marknaden" som något gott som stör mig, för mig som individ leder den oftare till utarmning än bättre utbud. Alla är inte medelsvensson och vi får lida för deras smak (eller brist på den). Ja, jag är bitter...

Snorkel: funderade på att åka på testhelg i Kaunertal men det blev Tandå istället, det var också mycket billigare så att det är jämförbart är inte helt sant, nu sa du iofs Åre men dit vill jag helst inte åka mer, nånsin

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Jag är mycket böjd att hålla med dig i många fall. Radio är ju en katastrof, och jag har tillbringat många timmar med att svära över bandit (som försöker utge sig för att vara nån form av "annorlunda" men egentligen är värre än de andra tillsammans). Är det inte så egentligen då att om man slutar handla av svenska butiker och istället handlar på nätet så ökar ens utbud nåt enormt och varför inte slänga iväg en beställning på 4frnt t.ex. Många små indiemärken har dykt upp och säljer sina skidor direkt på nätet. Jag ser ingen anledning till att ge en mellanhand massa pengar när jag kan göra affären direkt med tillverkaren. Gamla distributionskanaler har blivit onödiga i och med den tekniska utvecklingen vilket bara kan vara till gagn för oss konsumenter. För detta gör att du har tillgång till hela världens sortiment istället för bara de som råkar ha en distributör där du bor.

När det gäller låsning av marknader så kom jag på ett eget exempel. Om du vill göra ett par custom oakleys så kan du göra det på både crowbar och splice-bågen om man bor i sverige, men inte på elevate. Aja, tänkte jag det är kanske bara så att de inte har valt att ha den som custompryl. Men titt på fan, när jag går in på oakleys internationella sida och säger att jag bor i USA så får jag göra egna Elevate också. Varför? Varför behandlar man sina kunder olika om man bor i USA gentemot europa? Om jag vill ha samma produkt som man kan köpa i USA, varför ska jag inte få det? Fine om jag får en massa frakt men det kan jag ha förståelse för, men att nån som lever på att sälja sina produkter säger "nae, du får inte köpa för du bor i fel land" då blir jag sur på riktigt...

snorkel

Aktiv medlem
JL76: Och Kaunertal och Tandå är direkt jämförbara? Om du kastar in skillnaden mellan att köpa i Sverige eller Tyskland i ekvationen så blev nog Kaunertal billigare i allafall?

Senast ändrad:

JL76

Aktiv medlem
snorkel: Kaunertal är nog mkt trevligare än Tandå.

För mig funkar "marknaden" hyfsat så länge jag ska köpa enklare produkter i matvaruaffären, nästan alla andra områden mer eller mindre bedrövligt, det må vara för att någon varit inne och reglerat men ofta är det just för att pengarna finns i likriktningen. Hör alltid till en enstaka procent som inte finns någon motivation att vända sig till, "marknaden" funkar precis som politiken, är du utanför 4% procentspärren finns du i princip inte.

snorkel

Aktiv medlem
JL76 sa:
snorkel: Kaunertal är nog mkt trevligare än Tandå.

För mig funkar "marknaden" hyfsat så länge jag ska köpa enklare produkter i matvaruaffären, nästan alla andra områden mer eller mindre bedrövligt, det må vara för att någon varit inne och reglerat men ofta är det just för att pengarna finns i likriktningen. Hör alltid till en enstaka procent som inte finns någon motivation att vända sig till, "marknaden" funkar precis som politiken, är du utanför 4% procentspärren finns du i princip inte.
Kan hålla med dig där men hur skulle det se ut annars? Alla smala nischer kan ju inte tillgodoses till priser som annars kräver masstillverkning? Själv gillar jag t ex systembolaget när det gäller vinutbudet där hyggliga viner subventioneras via volymförsäljning av billiga viner. Sprit kan man köpa på taxfree och tydligen också via internet även om jag inte provat.

Ibland går den reglering som "tiltat" marknaden i en riktning som man själv gillar snarare än majoriteten. Frågan är om det egentligen är bra? Oftast blir det dyrare och överlag sämre för att lagstiftaren vill lyfta fram något som inte är efterfrågat och skall subventioneras. Det du eventuellt vinner inom din egen intressenisch får du betala tiofalt inom andra områden du inte bryr dig så mycket om.

Pillard

Aktiv medlem
men framförallt ska man väl inte glömma att en öppen marknad gör det generellt sett enklare för små nischade bolag att komma ut på marknaden. Internetförsäljing har ökat på den här möjligheten ännu mer. Så egetnligen har handel över internet gjort att du har större möjligheter att få tag på udda märken.

JL76

Aktiv medlem
Pillard sa:
men framförallt ska man väl inte glömma att en öppen marknad gör det generellt sett enklare för små nischade bolag att komma ut på marknaden. Internetförsäljing har ökat på den här möjligheten ännu mer. Så egetnligen har handel över internet gjort att du har större möjligheter att få tag på udda märken.
Absolut, med internet blev det ju en "marknad" på riktigt, så jag tycker inte conrad är fienden, men jag tycker också att det behövs BRA lokala butiker (inte bara inom skidåkning, det finns områden där det blir nästan omöjligt annars).

snorkel

Aktiv medlem
Tror det blir mer av sociala medier för butikerna i framtiden. De får göra sig tillgängliga på forum och fejan och skapa relationer och bygga upp förtroende. Alternativet är att fysiska butiker bara fungerar i större städer där kundunderlaget är tillräckligt stort.

Service blir väl svårt för produkter som skidor som är skrymmande och dyra att skicka runt. Mer service kring backarna än på hemorten.

millgard

Medlem
Javisst - kring backarna finns efterfrågan, volymen och behovet av service. Att tillhandahålla produkten blir det svårare att tjäna pengar på. Alltså rikta in sig på TJÄNSTEN istället för produkten.

Aktiv medlem
Spelar det någon roll var du köper dina skidor? Bryr sig någon var du köper dina skidor? Känns som diskussionen, så här 2011, är daterad och ointressant.
Bra skidaffärer finns kvar, både irl och på nätet.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp